Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok © dr. Nagy Erzsébet – Dr. habil. Miskolczi Bodnár Péter.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok © dr. Nagy Erzsébet – Dr. habil. Miskolczi Bodnár Péter."— Előadás másolata:

1 Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok © dr. Nagy Erzsébet – Dr. habil. Miskolczi Bodnár Péter

2 Általános tudnivalók A törvényt várhatóan 2008 februárjában fogadják el. A 2005/29/EK sz. irányelv átültetésére készült, ami a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokra vonatkozik. Angol rövidítése alapján UCP-nek hívják. Jelentősen változtatja a Tpvt-t, Grtv-t, a Fvtv-t stb.

3 A törvény hatálya Csak B2C hatály (azaz a kereskedők és a fogyasztók kapcsolata, de nem terjed ki a kereskedők között kötött jogügyletekre). Hatály eltérése mellett tartalmilag ugyanaz a generálklauzulája, mint a Tpvt. III. fejezetében volt.

4 Fogyasztó- fogalom Fogyasztó: a gazdasági vagy szakmai tevékenységén kívül eső célok érdekében eljáró természetes személy (UCP törvénytervezet 2.§ a))

5 Átlagfogyasztó - fogalom A fogyasztó magatartásának megítélése során az olyan fogyasztó magatartását kell alapul venni, aki ésszerűen tájékozottan, az általában elvárható figyelmességgel és körültekintéssel jár el, figyelembe véve az adott kereskedelmi gyakorlat illetve áru nyelvi, kulturális és szociális vonatkozásait is. Ha a kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók egy meghatározott csoportjára irányul, az adott csoport átlagtagjának a magatartását kell figyelembe venni.

6 Kereskedelmi gyakorlat - fogalom (UCP törvénytervezet 2.§ d)) A vállalkozás részéről az árunak a fogyasztók részére történő értékesítésével szolgáltatásával eladásösztönzésével közvetlen kapcsolatban álló magatartás tevékenység mulasztás megjelenítési mód reklám marketingtevékenység egyéb kereskedelmi kommunikáció

7 Generálklauzula és ami alá tartozik Tilos a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, amely megtéveszti vagy alkalmas arra, hogy megtévessze a fogyasztót és ezáltal a fogyasztói magatartást torzítja vagy arra alkalmas. megtévesztő (tevékenység vagy mulasztás) vagy agresszív kereskedelmi gyakorlat ha magatartási kódex e törvénybe ütköző magatartásra ösztönöz A mellékletben meghatározott kereskedelmi gyakorlatok kétséget kizáróan tisztességtelenek

8 Példák a megtévesztő kereskedelmi gyakorlatra az áru létezése, természete, az áru lényeges jellemzői, így pl. mennyisége, eredete, környezeti hatásai, az áru ára illetve díja, különleges árkedvezmény vagy árelőny megléte a vállalkozás kötelezettségvállalásának mértéke, a vállalkozás vagy az áru jóváhagyására vonatkozó bármely állítás vagy jelzés, a fogyasztó jogai, a fogyasztót érintő kockázatok, stb.

9 Felelősség csak a vállalkozás 1.Aki megismerhetővé teszi, 2.megalkotja a ker-i kommunikációt, vagy 3.egyéb ezzel összefüggő szolgáltatást nyújt Tisztességtelen ker-i gyak. miatt Polg-i jogi szerz. alapján közreműködő más személy igénybevételével is akár vállalkozással EGYETEMLEGESEN

10 Eljárási kérdések Speciális eljárási szabályokon túl a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság eljárását a Fvtv., GVH eljárását a Tpvt. szabályozza. Ügyek megosztása: típus szerint. Elévülés: 3 év.


Letölteni ppt "Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok © dr. Nagy Erzsébet – Dr. habil. Miskolczi Bodnár Péter."

Hasonló előadás


Google Hirdetések