Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Pedagógus szakmák kompetenciaprofiljai Cseh Györgyi ügyvezető Qualitas T&G Kft. Szeged.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Pedagógus szakmák kompetenciaprofiljai Cseh Györgyi ügyvezető Qualitas T&G Kft. Szeged."— Előadás másolata:

1 Pedagógus szakmák kompetenciaprofiljai Cseh Györgyi ügyvezető Qualitas T&G Kft. Szeged

2 MENTOR(h)ÁLÓ PROGRAM Szegedi Tudományegyetem konzorciumvezető Pályázati célok 1. Pedagógusképzést támogató regionális szakmai szolgáltató- és kutatóközpont és hálózati együttműködés kialakítása, működtetése

3 Pályázati célok - folyt. 2. A kompetencia alapú oktatást biztosító és fejlesztő pedagógusképzés tartalmi megújításának támogatása: a kompetencia alapú pedagógusképzés megvalósításához szükséges kompetenciák meghatározása, erre építve a képzési programok tartalmi/módszertani átalakítása 3. A pedagógusképzésben közreműködők kompetenciáinak fejlesztése, kiemelt figyelemmel a gyakorlati képzésre és a mentori szerepet ellátó pedagógusokra.

4 Feladatok Kompetenciák meghatározása Ennek megfelelően a képzési programok tartalmi/módszertani átalakítása Hallgatók kompetenciáinak mérése, fejlesztése Gyakorló pedagógusok kompetenciáinak mérése, fejlesztése

5 Nemzetközi tapasztalatok Az Európai Bizottság Közleménye (Common European Principles for Teacher Competences and Qualifications” Elvárások, ajánlások a pedagógusképzéssel kapcsolatban –A pedagógusképzés társadalmi összefüggései –A pedagógusképzés közös európai alapelvei –A pedagógusképzés kulcskompetenciái –Ajánlások a pedagógusképzés nemzeti stratégiái számára

6 Nagy-Britannia Képességekre vonatkozó megállapodás a szektorokban (Sector Skills Agreement) –„Skills for Business” hálózat Az LLUK (élethosszig tartó tanulás szektorális tanácsa) Kompetenciaelvárások meghatározása a szektorban működőkre –Széles körű társadalmi egyeztetés –Sokrétű adatgyűjtés, elemzés, empíriára támaszkodó fejlesztés –Képzési kínálat elemzése, a kompetenciafejlesztés akadályai, fejlesztések, hatásvizsgálat

7 Hollandia: jól képzett tanárok a minőségi oktatásért 1.Interperszonális kompetencia 2.Pedagógiai kompetencia 3.Szaktudományi tudás és módszertani kompetencia 4.Szervezési kompetencia 5.Kollégákkal való együttműködés kompetenciája 6.Az iskolai környezet (ki)alakításának kompetenciája 7.Reflektív és fejlesztési kompetencia

8 Magyarország, NSZFI OKJ-ben szereplő szakmák műveléséhez szükséges kompetenciák meghatározása A szakképesítés munkaterületének rövid, jellemző leírása A szakmai követelménymodulok ◦ Szakmai kompetenciák (ismeretek, készségek) ◦ Személyes kompetenciák (pl. pontosság, önállóság, döntésképesség, türelem, megbízható, kitartó) ◦ Társas kompetenciák (pl. határozottság, irányítási készség, kommunikációs készség) ◦ Módszerkompetenciák (pl. gyakorlatias feladatértelmezés, figyelemösszpontosítás, áttekintő kép., helyzetfelismerés)

9 OM rendelet az alap- és mesterképzési szakok képzési és kimeneti követelményeiről Három kategória: szakmai tudás, képesség, szerepvállalás és elkötelezettség 15/2006. (IV. 3.) oHatékony szóbeli és írásbeli kommunikációs készség; oÖnismerettel rendelkezik, képes saját tevékenységével kapcsolatos kritikus reflexiókra, önértékelésre; oKépes együttműködni; oFelelősségtudattal rendelkezik stb.

10 A pályázati munka folyamata 1. Kompetenciák megfogalmazása – milyen kompetenciákkal kell rendelkezni ahhoz, hogy eredményes, sikeres pedagógus legyen valaki? 2. Hogyan tudjuk mérni, hogy hol tartanak a hallgatók, illetve a pedagógusok? 3. Ha meg tudtuk mérni, hogyan tudjuk fejleszteni az egyéneket, hogy megfeleljenek az elvárt kompetenciákat?

11 Kompetenciák meghatározása Szakirodalmi elemzés, nemzetközi tapasztalatok összegyűjtése Műhelyfoglalkozások –Felhasználók: fenntartók, igazgatók, pedagógusok, szülők, diákok –Képzők Kérdőíves felmérés Kompetencia-leírás

12 Kompetenciák differenciálása Szükség esetén Pályakezdők és gyakorlattal rendelkezők Óvónők, tanítók, tanárok, mentorok

13 Kompetenciamérés – hogyan?

14 RaDAr A RaDAr (Role Diagrammatic Approach) oTöbb ezer szót, kifejezést tartalmazó kompetencia- térkép. oA RaDAr nem méri a tudást, az ismeretet, de méri a készségeket, képességeket, attitűdöt és motivációt.

15 Fejlesztés Programok és személyek fejlesztése Programok Meg lehet vizsgálni, hogy az egyes képzési programok, tantárgyak milyen kompetenciákat fejlesztenek? Hogyan kell ki-, illetve átalakítani a képzési programokat, hogy segítsék a kimeneti kompetenciákat elérni?

16 Pedagógus profilok magyarholland

17 Egyének fejlesztése Hallgatók esetében Képzési programok segítségével és egyénileg Pályán lévő pedagógusok esetében Pedagógus teljesítményértékelésének alkalmazásával –Továbbképzések –Mentorálás stb.

18 Kipróbált keretek, megszerzett tapasztalatok HEFOP Térségi Iskola- és Óvodafejlesztő Központ program KOMP pedagógus profil kialakítása mérése Pedagógusok kompetenciáinak mérése Képzések kompetenciafejlesztő hatásának vizsgálata Fejlesztés

19 Szakiskolai fejlesztési program Szakmaprofilok fejlesztése Tanulói kompetenciák mérése –80 tanuló, plusz 190 tanuló az 1000 Mester TISZK-ben Pedagógusok felkészítése a tanulók fejlesztésére Tanulók fejlesztése

20 Szakiskolai Fejlesztési Program - szakmaprofilok Gépi forgácsoló

21 Három asztalos tanuló

22 Szakképzési főigazgatók Főigazgatói profil létrehozása A főigazgatói feladatkörrel kapcsolatos kérdések előzetes megküldése Profilalkotó műhely a megrendelő képviselőivel Elvárások összegyűjtése, súlyozása Profil, leírás Szakmai kontroll a megrendelő részéről

23 Szakképzési főigazgatói funkcióprofil

24 Szakképzési főigazgatók – egy példa

25 Útravaló… “A nehézség nem az új eszmék kialakításában rejlik, hanem a régiektől való megszabadulásban.” John Maynard Keynes közgazdász Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Pedagógus szakmák kompetenciaprofiljai Cseh Györgyi ügyvezető Qualitas T&G Kft. Szeged."

Hasonló előadás


Google Hirdetések