Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Olvasás a határon Egyetemi és főiskolai hallgatók olvasási szokásai egy határ menti régióban Kóródi Márta Debreceni Egyetem Nevelés- és Művelődéstudományi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Olvasás a határon Egyetemi és főiskolai hallgatók olvasási szokásai egy határ menti régióban Kóródi Márta Debreceni Egyetem Nevelés- és Művelődéstudományi."— Előadás másolata:

1 Olvasás a határon Egyetemi és főiskolai hallgatók olvasási szokásai egy határ menti régióban Kóródi Márta Debreceni Egyetem Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program 21. Olvasás Világkongresszus, Budapest, 2006. augusztus 7-10.

2 A Regionális Egyetem Kutatás 1. Adatfelvétel: három tanévben, három képzési szinten. 2002/2003. tanév:ISCED 4 2002/2003. tanév:ISCED 4 AIFSZ, technikusi képzés 2003/2004. tanév:ISCED 5 /a/ 2003/2004. tanév:ISCED 5 /a/ felsőoktatásba belépők 2004/2005. tanév:ISCED 5 /b/ 2004/2005. tanév:ISCED 5 /b/ végzés előtti évfolyam

3 A Regionális Egyetem Kutatás 2. Vizsgált intézmények és mintanagyság: ISCED 5 /a/:1547 fő ISCED 5 /a/:1547 fő Debreceni Egyetem /Debrecen, Hajdúböszörmény, Nyíregyháza/ 1233 fő Partiumi Keresztény Egyetem /Nagyvárad/ 175 fő II. Rákóczi Ferenc Főiskola /Beregszász/ 139 fő ISCED 5 /b/:885 fő ISCED 5 /b/:885 fő Debreceni Egyetem /Debrecen, Hajdúböszörmény, Nyíregyháza/ 846 fő II. Rákóczi Ferenc Főiskola /Beregszász/ 39 fő

4 A Regionális Egyetem Kutatás 3. A mérőeszközről: A vizsgálat fő profilja nem a hallgatók művelődési szokásainak feltérképezése volt. A vizsgálat fő profilja nem a hallgatók művelődési szokásainak feltérképezése volt. ISCED 5 /a/: olvasásszociológiai kérdésblokk szerepelt a kérdőívben, de nem a hagyományos kérdéstípusokkal nehéz a tapasztalatokat korábbi vizsgálatok eredményeivel összevetni ISCED 5 /a/: olvasásszociológiai kérdésblokk szerepelt a kérdőívben, de nem a hagyományos kérdéstípusokkal nehéz a tapasztalatokat korábbi vizsgálatok eredményeivel összevetni ISCED 5 /b/: korábbi olvasásszociológiai kutatásokból átvett kérdéstípusok /Gereben/ ISCED 5 /b/: korábbi olvasásszociológiai kutatásokból átvett kérdéstípusok /Gereben/

5 A Regionális Egyetem Kutatás 4. Az előadásban megvizsgált – olvasásszociológiai - dimenziók: a női és férfihallgatók közti különbségek a női és férfihallgatók közti különbségek a térbeliség szerepe az olvasási szokások különbségeinek értelmezésében a térbeliség szerepe az olvasási szokások különbségeinek értelmezésében a hallgatói olvasmányok jellegzetességei a hallgatói olvasmányok jellegzetességei

6 I. A férfi és női hallgatók olvasási szokásai Elméletek: az általunk vizsgált hallgatók körében a lányok saját, fiúk hozott kulturális tőkéje magasabb (Fényes – Pusztai 2004) az általunk vizsgált hallgatók körében a lányok saját, fiúk hozott kulturális tőkéje magasabb (Fényes – Pusztai 2004) lányok több könyvvel rendelkeznek, gyakrabban járnak könyvtárba, egy tanulmányi évben több könyvet olvasnak el (Kegyesné 2001) lányok több könyvvel rendelkeznek, gyakrabban járnak könyvtárba, egy tanulmányi évben több könyvet olvasnak el (Kegyesné 2001) nők gyakrabban olvasnak, nem olvasók között több a férfi (H. Sas 1982) nők gyakrabban olvasnak, nem olvasók között több a férfi (H. Sas 1982) könyvolvasás, szépirodalom olvasása jellemzőbben női tevékenység (Schlemmer 2002) könyvolvasás, szépirodalom olvasása jellemzőbben női tevékenység (Schlemmer 2002)

7 I. A férfi és női hallgatók olvasási szokásai Hipotézisek: A nők: nagyobb saját könyvtárral rendelkeznek nagyobb saját könyvtárral rendelkeznek gyakrabban járnak könyvtárba gyakrabban járnak könyvtárba általában gyakrabban olvasnak általában gyakrabban olvasnak gyakrabban olvasnak szépirodalmat gyakrabban olvasnak szépirodalmat közülük verbuválódik az irodalmi klasszikusok, a versek, a modern próza olvasótábora közülük verbuválódik az irodalmi klasszikusok, a versek, a modern próza olvasótábora

8 I. A férfi és női hallgatók olvasási szokásai Könyvek száma (darab) FérfiNő 0 – 20 28,115,5 21 – 100 46,352,9 101 – 300 18,922,9 301 – 500 1,45,6 500 felett 5,33 N (100%) 285567 Eredmények: A saját könyvtár nagysága, % Forrás: ISCED 5 /b/

9 I. A férfi és női hallgatók olvasási szokásai FérfiNő Naponta6,27,7 Hetente többször 14,121,4 Hetente egyszer 15,921,2 Havonta egyszer 24,531,0 Ritkábban32,816,6 Soha6,62,1 N (100%) 290571 Eredmények: A könyvtárba járás gyakorisága, % Forrás: ISCED 5 /b/

10 I. A férfi és női hallgatók olvasási szokásai FérfiNő Nem7,23,3 Nagyon ritkán 24,817,2 Időnként43,446,8 Gyakran24,532,7 N (100%) 290575 Eredmények: Az olvasás gyakorisága, % Forrás: ISCED 5 /b/

11 I. A férfi és női hallgatók olvasási szokásai FérfiNő Naponta4,27,1 Hetente többször 10,615,3 Hetente8,19,3 Havonta többször 11,313,6 Havonta14,122,6 Évente17,615,5 Nem olvas szépirodalmat 34,216,6 N (100%) 284567 Eredmények: A szépirodalom-olvasás gyakorisága, % Forrás: ISCED 5 /b/

12 I. A férfi és női hallgatók olvasási szokásai Az olvasmány műfaja FérfiNő Realista, klasszikus 8,87,5 Lektűr18,226,7 Ismeretterjesztő116,4 Romantikus1,36,2 Modern20,324,2 Szakkönyv5,32,1 Vallásos1,72,1 Áltudományos4,43,4 Egyéb9,26,2 Versek0,83,1 Sci-fi, mese 10,16,4 Nem könyvet olvas 8,45,3 N (100%) 226527 Eredmények: Az olvasmányok műfajának különbségei, % Forrás: ISCED 5 /a/

13 I. A férfi és női hallgatók olvasási szokásai Hipotézisek és eredmények: A nők: nagyobb saját könyvtárral rendelkeznek √ nagyobb saját könyvtárral rendelkeznek √ gyakrabban járnak könyvtárba √ gyakrabban járnak könyvtárba √ általában gyakrabban olvasnak √ általában gyakrabban olvasnak √ gyakrabban olvasnak szépirodalmat √ gyakrabban olvasnak szépirodalmat √ közülük verbuválódik az irodalmi klasszikusok, a versek, a modern próza olvasótábora – közülük verbuválódik az irodalmi klasszikusok, a versek, a modern próza olvasótábora –

14 II. Területi különbségek Elméletek: térségünkben a partiumi fiatalok gazdasági helyzete kedvezőbb, kulturális tőkéjük magasabb a kárpátaljaiakénál (Fényes 2004) térségünkben a partiumi fiatalok gazdasági helyzete kedvezőbb, kulturális tőkéjük magasabb a kárpátaljaiakénál (Fényes 2004) olvasói ízlés jelentős változása Magyarországon: nő a lektűr-irodalom népszerűsége olvasói ízlés jelentős változása Magyarországon: nő a lektűr-irodalom népszerűsége határon túli magyar területek: a klasszikus és nemzeti irodalom őrzi pozícióit (Gereben 2004)

15 II. Területi különbségek Hipotézisek: nagyváradi hallgatók olvasnak a legtöbbet a három almintában nagyváradi hallgatók olvasnak a legtöbbet a három almintában határon túli fiatalok között jobbak az „értékes” irodalom olvasásának mutatói határon túli fiatalok között jobbak az „értékes” irodalom olvasásának mutatói

16 II. Területi különbségek MagyarországPartiumKárpátalja Nem csak szakirodalmat olvas 50,665,849,6 Csak szakirodalmat olvas 15,617,627,4 Nem olvas 33,716,422,9 N (100%) 120970131 Eredmények: Olvasási szokások a három intézményben, % Forrás: ISCED 5 /a/

17 II. Területi különbségek MagyarországPartiumKárpátalja Realista, klasszikus 5,111,825 Lektűr28,11014,7 Ismeretterjesztő7,111,85,8 Romantikus5,13,67,3 Modern23,125,48,8 Szakkönyv3,24,50 Vallásos0,86,35,8 Áltudományos3,36,31,4 Egyéb7,26,37,3 Versek1,292,9 Sci-fi, mese 8,2013,2 Nem könyvet olvas 6,94,57,3 N (100%) 61811068 Eredmények: Az olvasmányok műfajának különbségei, % Forrás: ISCED 5 /a/

18 II. Területi különbségek Hipotézisek és eredmények: nagyváradi hallgatók olvasnak a legtöbbet a három almintában √ nagyváradi hallgatók olvasnak a legtöbbet a három almintában √ határon túli fiatalok között jobbak az „értékes” irodalom olvasásának mutatói √ határon túli fiatalok között jobbak az „értékes” irodalom olvasásának mutatói √

19 III. A hallgatók olvasmányai Elméletek: Hazai olvasáskultúra „westernizációja” Hazai olvasáskultúra „westernizációja” (Nagy Attila) Hipotézisek: a tendencia a felsőoktatásban tanuló diákok a tendencia a felsőoktatásban tanuló diákok esetében is érvényesül

20 A hallgatók legutóbbi olvasmányai 2003-ban (ISCED 5 /a/) 1. Stephen King (16) 6. Márai Sándor, Biblia, Jókai Mór (7) 2. Wass Albert (14) 7. J. K. Rowling, Gabriel Garcia Marquez, Szabó Magda, Danielle Steel, Dumas, Móricz Zsigmond, Hemingway, Lőrincz L. László (6) 3. Kertész Imre J. R. R. Tolkien (11) 8. Agatha Christie, Robin Cook, Vámos Miklós, Vujity Tvrtko, Stendhal, Gárdonyi Géza (5) 4. Robert Merle Emily Brontë (10) 9. Charlotte Brontë, Joseph Heller, Rácz Zsuzsa, Tolsztoj, Zola, Kundera, Mikszáth, Dosztojevszkij, Verne Gyula (4) 5. Rejtő Jenő (8) 10. Jane Austen, Bulgakov, Hrabal, Victor Hugo, Krúdy, Thomas Mann, E.A. Poe, Orwell, Dickens, Mario Puzo, Dallos Sándor, Vavyan Fable (3)

21 A hallgatók kedvenc szerzői 2005-ben (ISCED 5 /b/) Magyar szerzők Említések gyakorisága Külföldi szerzők Említések gyakorisága Jókai Mór 23 Agatha Christie 24 Lőrincz L. László 18 Stephen King 18 Márai Sándor 14 Danielle Steel 18 Rejtő Jenő 13 Isaac Asimov 11 Wass Albert 12 Robert Merle 10 Szabó Magda 9 Jane Austen 9 Móricz Zsigmond 8 J. R. R. Tolkien 8 Mikszáth Kálmán 7 Robin Cook 8 Vámos, Gárdonyi, Kosztolányi, Vavyan Fable 4 Dosztojevszkij, Paolo Coelho 7 Ormos M., Havas H., Ady, V. Tvrtko 3 George Orwell 6 Arany, Csáth, Müller P., Karinthy, József A. 2 Milan Kundera 5

22 III. A hallgatók olvasmányai nyugati és hazai lektűr-irodalom képviselőinek hangsúlyos jelenléte nyugati és hazai lektűr-irodalom képviselőinek hangsúlyos jelenléte adatfelvétel időszakának kulturális légköre tükröződik a listákon (pl. 2003-ban J. R. R. Tolkien: A Gyűrűk Urának filmváltozatát ekkoriban mutatták be; Kertész Imre Nobel-díja, Vujity Tvrtko riportkönyvei Moldova György művei helyett) adatfelvétel időszakának kulturális légköre tükröződik a listákon (pl. 2003-ban J. R. R. Tolkien: A Gyűrűk Urának filmváltozatát ekkoriban mutatták be; Kertész Imre Nobel-díja, Vujity Tvrtko riportkönyvei Moldova György művei helyett)??? Milyen a jövő diplomásainak művelődési igénye? Milyen a jövő diplomásainak művelődési igénye? Megőrzik és ápolják-e majd a nyomtatott kultúra hagyományait? Megőrzik és ápolják-e majd a nyomtatott kultúra hagyományait? Eredmények:

23 Felhasznált irodalom: Fényes Hajnalka 2004. A kárpátaljai és partiumi felsőoktatási hallgatók anyagi és kulturális tőkéi. Educatio, nyár, 305-308. Fényes Hajnalka 2004. A kárpátaljai és partiumi felsőoktatási hallgatók anyagi és kulturális tőkéi. Educatio, nyár, 305-308. Fényes Hajnalka – Pusztai Gabriella 2006. Férfiak hátránya a felsőoktatásban egy regionális minta tükrében. Szociológiai Szemle, 1, 40- 59. Fényes Hajnalka – Pusztai Gabriella 2006. Férfiak hátránya a felsőoktatásban egy regionális minta tükrében. Szociológiai Szemle, 1, 40- 59. Gereben Ferenc 2005. Olvasáskultúra és identitás. Budapest, Lucudus Kiadó Gereben Ferenc 2005. Olvasáskultúra és identitás. Budapest, Lucudus Kiadó H. Sas Judit 1982. Az olvasást befolyásoló tényezőkről. In: Az olvasás anatómiája – szociológiai tanulmányok (szerk.: Hajdú Ráfis Péter – Kamarás István) Budapest, Gondolat Könyvkiadó, 47-82. H. Sas Judit 1982. Az olvasást befolyásoló tényezőkről. In: Az olvasás anatómiája – szociológiai tanulmányok (szerk.: Hajdú Ráfis Péter – Kamarás István) Budapest, Gondolat Könyvkiadó, 47-82. Kegyesné Szekeres Erika 2001. A fiúk és a lányok eltérő olvasási szokásairól. Iskolakultúra, 5, 31-37. Kegyesné Szekeres Erika 2001. A fiúk és a lányok eltérő olvasási szokásairól. Iskolakultúra, 5, 31-37. Kóródi Márta 2005. A hallgatók olvasási szokásai. In: Régió és oktatás – európai dimenzióban (szerk. Pusztai Gabriella) Doktoranduszok Kiss Árpád Közhasznú Egyesülete, Debrecen Kóródi Márta 2005. A hallgatók olvasási szokásai. In: Régió és oktatás – európai dimenzióban (szerk. Pusztai Gabriella) Doktoranduszok Kiss Árpád Közhasznú Egyesülete, Debrecen Kóródi Márta 2006. Lányok előnyben? Hallgatók olvasásszociológiai vizsgálata két felsőoktatási intézményben. Könyv, könyvtár, könyvtáros, 6, 41-48. Kóródi Márta 2006. Lányok előnyben? Hallgatók olvasásszociológiai vizsgálata két felsőoktatási intézményben. Könyv, könyvtár, könyvtáros, 6, 41-48. Nagy Attila 2003. Háttal a jövőnek? Középiskolások olvasás- és művelődésszociológiai vizsgálata. Budapest, Országos Széchényi Könyvtár – Gondolat Kiadó Nagy Attila 2003. Háttal a jövőnek? Középiskolások olvasás- és művelődésszociológiai vizsgálata. Budapest, Országos Széchényi Könyvtár – Gondolat Kiadó Schlemmer Éva 2002. Nemi szerepek és olvasási szokások. Valóság, 12, 19- 37. Schlemmer Éva 2002. Nemi szerepek és olvasási szokások. Valóság, 12, 19- 37.

24 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! marta.korodi@gmail.com


Letölteni ppt "Olvasás a határon Egyetemi és főiskolai hallgatók olvasási szokásai egy határ menti régióban Kóródi Márta Debreceni Egyetem Nevelés- és Művelődéstudományi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések