Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Anyagok és eszközök Az alkotó folyamat Az alkotás Előzmények Pszichodinamika Pszichoterápiás elvek, alapok A helyszín kialakítása Az önkifejezés előhívása.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Anyagok és eszközök Az alkotó folyamat Az alkotás Előzmények Pszichodinamika Pszichoterápiás elvek, alapok A helyszín kialakítása Az önkifejezés előhívása."— Előadás másolata:

1

2 Anyagok és eszközök Az alkotó folyamat Az alkotás Előzmények Pszichodinamika Pszichoterápiás elvek, alapok A helyszín kialakítása Az önkifejezés előhívása Az önkifejezés facilitálása A szavakba fordítás: reflexió

3 A művészetterápia színhelye Az intézmény közege A közvetítő kolléga Az ülés helyszíne

4 Az intézményes közeg Az intézmény, mint rendszer  Értékrend, erővonalak, fejlődési irány Történeti elemzés Dinamikus perspektíva  A rendszer elemzésekor hasonló pragmatikus szempontok érvényesülnek, mint a terápiában

5 Első találkozás a klienssel A kliens és/vagy szülője személyesen jelentkezik  Az első kontaktus a lehetős legrövidebb ideig legyen telefonon, minél előbb személyes találkozás  Manifeszt és rejtett üzenetek  Tapintatosan, de mindent pontosan körüljárni „Beutalás”, átirányítás történik  Közvetítő személy, kolléga  Meghatározza, hogy hogyan alakul majd a terápia első szakasza  Zavaró lehet a túl sok információ

6 Időhatárok Időtartam: előre rögzíteni  Rugalmasság, de: kiszámíthatóság (meddig tud koncentrálni; mi a cél)  1,5-2 órás ülések optimálisak, időnként hosszabb is lehet Gyakoriság – kevéssé rugalmas  A terápia teljes hosszától függ (rövidterápia: gyakoribb ülések)  Minél ritkábbak az ülések, annál nagyobb a realitás bevonódása (gyakori ülések, intenzív áttételi jelenségek)

7 Térbeli elrendezés A helyiség  Megvilágítás, víz, zavartalanság, elegendő tér A berendezés  Igazodjon A beteghez (életkor, patológia) A terápiás célokhoz  Biztonságos, barátságos

8 A munkaasztal Főképp a terápia kezdetén sokkal fontosabb, mint hinnénk! Méret Berendezés, tárgyak az asztalon Elrendezés (visszavonultan vagy csoportban)  Meghatározott (nem változtathat helyet)  Saját, független döntés alapján (mozgástér)

9 Elhelyezkedés a diszkusszió során A kliens maga tartja a rajzát  zavaró lehet Földön fekvő rajzok  előnye, hogy mindenki fizikai kapcsolatban maradhat alkotásával Falra, táblára kihelyezve  Egyesével vagy egyszerre az egész csoporté

10 Az érzelmi közeg (Vágyak, elvárások, félelmek) Exploráció a fantáziákról  Tisztázni, hogy mit fog látni, mit kérdezhetnek, stb. Félelem, hogy belélát a terapeuta  Egyetemes vs egyéni szimbolika Félelem az ügyetlenségtől Félelem a regressziótól

11 Az önkifejezés előhívása Strukturált feladat Szabad anyag- és témaválasztás vs

12 Vannak esetek, amikor a strukturált anyag- és témaválasztásnak diagnosztikus ill. terápiás előnye van (rövid terápia, témacentrikus munka). De: az autentikus műalkotás amennyire csak lehet független döntéshozatalt igényel az alkotó részéről.

13 Strukturált feladat - ha tudjuk mi a cél a terápia adott pillanatában Diagnosztika Terápia  Lazító, bemelegítő feladatok (test, médium, téma)  Önbizalmat adó médiumok  Hasznos tárgyak  Erős érzelmek, agresszív impulzusok kifejezése  Elfojtott anyag feltárása (szabad asszociáció képekben, strukturálatlan médium)  Másokhoz való kapcsolat megjelenítés =(pl. párterápia)

14 Strukturálás vs. Szabad választás A strukturálás gyakran „medikális” jellegű: afféle „receptírás”  Gyakran a terapeuta bizonytalansága van mögötte A szabad, személyes döntéshozatal jobban összefér a kreativitás lényegével, nagyobb teret kell, hogy kapjon  Médium (többfélét ajánlani)  Téma (nyitott, kevésé specifikus)  Mód (lazán körvonalazott ötletek)

15 Az önkifejezés előhívása Asszisztálás a munka megkezdéséhez Bármely személy (vagy csoport) képes kreatívan használni a művészi közvetítőközeget A terapeuta, mint modell Az instrukció kijelentő (és nem feltételes) módban történik Nyíltan felajánlani a segítséget, amennyiben nehézség adódna

16 Az önkifejezés facilitálása Művész – A kreativitás szolgálatában Terapeuta – A megértés szolgálatában Tanár – Az értelmes produktum szolgálatában

17 A kreativitás szolgálata Asszisztencia A legkisebb kötöttséget okozó beavatkozás elve Beavatkozás a kliens kezdeményezésére Keretek definiálása A beavatkozás a „hogyan”-ra és nem a „mi”-re irányul

18 A reflexió A vizuális művészetterápia mindig két szakaszból áll:  Alkotni, anyagba fordítani  Majd pedig reflektálni A klienstől felvett interjú az alkotás folyamatáról és az alkotásról Az ülés legnehezebb része

19 Kétfajta megközelítés (életkortól, diagnózistól is függ) kommunikáció: A művészet, mint kommunikáció:  itt a reflexió sokkal központibb mozzanat szublimáció A művészet, mint szublimáció:  A művészet önmagában terápia. Ebben a megközelítésben kevésbé fontos, hogy beszéljünk is róla

20 „Interjú az alkotásról” Nyitott végű kérdések Saját projekciók minimalizálása, a kliens saját asszociációi, történetei Hidat képezni az alkotás és a kliens saját realitása között (Legyen egyre nyilvánvalóbb: magáról beszél, ha a képéről beszél.)  Az alkotás nem különálló tárgy, melyről saját terminusaiban kell beszélni  Hanem egy köztes tárgy, mely konkrét és absztrakt egyszerre. A kliens és a terapeuta közös terében van, ám mindkettő másképp látja.

21 A szimbolika felfejtése – jelentésadás - álomfejtéshez hasonló munka Sűrítés, eltolás, ellentétbe fordítás, szimbolizáció stb. – a képi nyelv többnyire sokrétűen meghatározott, így nem adható egyetlen, egyszerű jelentés. A jelentésadás önmagában még nem interpretáció  Az interpretáció nagyon ritka  Előkészítés, „érlelés” kell hozzá  Nem azonos a kommentárral, megerősítéssel. Az intervenció toxikus, sértő is lehet  A páciens saját kiterjesztésének éli meg alkotását!


Letölteni ppt "Anyagok és eszközök Az alkotó folyamat Az alkotás Előzmények Pszichodinamika Pszichoterápiás elvek, alapok A helyszín kialakítása Az önkifejezés előhívása."

Hasonló előadás


Google Hirdetések