Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tratnyek Magdolna SZERVEZETFEJLESZTÉS „ Ha hajót akarsz építeni, ne azzal kezdd, hogy fát gyűjtesz, felvágod a deszkákat és kiosztod.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tratnyek Magdolna SZERVEZETFEJLESZTÉS „ Ha hajót akarsz építeni, ne azzal kezdd, hogy fát gyűjtesz, felvágod a deszkákat és kiosztod."— Előadás másolata:

1 Tratnyek Magdolna SZERVEZETFEJLESZTÉS „ Ha hajót akarsz építeni, ne azzal kezdd, hogy fát gyűjtesz, felvágod a deszkákat és kiosztod a munkát, hanem a férfiak vágyát ébreszd fel a nagy és határtalan tenger iránt” (Antoine de Saint – Exupery)

2 SZERVEZET A szervezet több személy tevékenységének ésszerű koordinációja valamely közös, kinyilvánított szándék vagy cél megvalósítására a munkamegosztás és a tevékenységi körök megosztása, a tekintély és a felelősség hierarchia alapján.

3 SZERVEZETI JELLEMZŐK Emberek dolgoznak együtt közös célok megvalósításáért úgy, hogy közöttük feladat és felelősség megosztás működik.Emberek dolgoznak együtt közös célok megvalósításáért úgy, hogy közöttük feladat és felelősség megosztás működik. A szervezetek nyitott rendszerek, ami azt jelenti, hogy szoros kapcsolatban állnak környezetükkel.A szervezetek nyitott rendszerek, ami azt jelenti, hogy szoros kapcsolatban állnak környezetükkel. Általában a szervezetek többfunkciós rendszerek, amelyek több céllal működnek.Általában a szervezetek többfunkciós rendszerek, amelyek több céllal működnek. A szervezeten belül szervezeti alrendszerek találhatók, amely kapcsolatban állnak egymással, s egy alrendszer változása szükségszerűen vonja maga után más alrendszerek változását, így a szervezet változását is.A szervezeten belül szervezeti alrendszerek találhatók, amely kapcsolatban állnak egymással, s egy alrendszer változása szükségszerűen vonja maga után más alrendszerek változását, így a szervezet változását is. Egy szervezet esetében meghatározó elemek a méret, a forma, a funkció és a struktúra.Egy szervezet esetében meghatározó elemek a méret, a forma, a funkció és a struktúra.

4 AZ ISKOLA MINT (SAJÁTOS) SZERVEZET Célok sok esetben még mindig nem elég konkrétak; nincs a célokhoz rendelve teljesítési kritérium,Célok sok esetben még mindig nem elég konkrétak; nincs a célokhoz rendelve teljesítési kritérium, A célok teljesíthetősége nem csak az iskolától függA célok teljesíthetősége nem csak az iskolától függ Az iskolában zajló munka eredményessége még csak-csak mérhető, hosszú távú hatása már sokkal kevésbé.Az iskolában zajló munka eredményessége még csak-csak mérhető, hosszú távú hatása már sokkal kevésbé. Gyakran érhető tetten az a pedagógus attitűd, hogy az eredménytelenségért, a kudarcokért felelős az oktatásirányításGyakran érhető tetten az a pedagógus attitűd, hogy az eredménytelenségért, a kudarcokért felelős az oktatásirányítás Az iskolát szoktuk úgy emlegetni, mint munkaszervezetet. Akkor az iskola a pedagógusok szervezete vagy a tanulóké is? Egy vagy két szervezetről beszélhetünk-e?Az iskolát szoktuk úgy emlegetni, mint munkaszervezetet. Akkor az iskola a pedagógusok szervezete vagy a tanulóké is? Egy vagy két szervezetről beszélhetünk-e? Az iskolák jellemzően lapos szervezetek, kevés hierarchia szintből épülnek fel;Az iskolák jellemzően lapos szervezetek, kevés hierarchia szintből épülnek fel; Minden jelentős döntést a nevelőtestület hozhat meg, miközben a pedagógusoknak általában nincs kellő affinitásuk és elég idejük arra, hogy a szervezeti működéssel, döntéshozatallal törődjenek. Ugyanakkor a pedagógusok által meghozott döntésekért a felelősség az igazgatót terheli.Minden jelentős döntést a nevelőtestület hozhat meg, miközben a pedagógusoknak általában nincs kellő affinitásuk és elég idejük arra, hogy a szervezeti működéssel, döntéshozatallal törődjenek. Ugyanakkor a pedagógusok által meghozott döntésekért a felelősség az igazgatót terheli. A pedagógus, mint minden segítőfoglalkozású ember, a személyiségével dolgozik. Ha nem figyelnek mentális egészségére, előbb-utóbb megjelenhetnek a kiégés tünetei.A pedagógus, mint minden segítőfoglalkozású ember, a személyiségével dolgozik. Ha nem figyelnek mentális egészségére, előbb-utóbb megjelenhetnek a kiégés tünetei.

5 ISKOLAI ALRENDSZEREK OKTATÁSI FOLYAMATOK SZERVEZETI STRUKTÚRÁK

6 MUNKASZERVEZET VezetésVezetés Célok-feladatok-technológiaCélok-feladatok-technológia StruktúraStruktúra Feladat-, hatáskör és felelősségmegosztásFeladat-, hatáskör és felelősségmegosztás Döntéshozatal, információáramlásDöntéshozatal, információáramlás MotivációMotiváció Kapcsolatok, kommunikáció, problémamegoldás, konfliktuskezelésKapcsolatok, kommunikáció, problémamegoldás, konfliktuskezelés Ellenőrzés, értékelésEllenőrzés, értékelés Pénzügyi forrásokPénzügyi források Szabályozottság, munkaszervezésSzabályozottság, munkaszervezés Kultúra, klímaKultúra, klíma A fenti dimenziók konkrét meghatározása teszi egyedivé az egyes szervezetet.A fenti dimenziók konkrét meghatározása teszi egyedivé az egyes szervezetet.

7 SZERVEZETI STRUKTÚRA LineárisLineáris FunkcionálisFunkcionális Projekt vagy mátrix szervezetProjekt vagy mátrix szervezet DivizionálisDivizionális

8 CSOPORTOK FORMÁLIS – INFORMÁLISFORMÁLIS – INFORMÁLIS ÁLLANDÓ – IDŐSZAKOSÁLLANDÓ – IDŐSZAKOS

9 INFORMÁLIS SZEREPEK FeladatorientáltFeladatorientált KapcsolatorientáltKapcsolatorientált Önmagukra irányulóÖnmagukra irányuló (Lásd még: Belbin csoportszerepeit!)

10 PEGAZUS

11 SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ Az információ időben érkezzen!Az információ időben érkezzen! Szakmai kapcsolat fenntartásaSzakmai kapcsolat fenntartása FormáiFormái NyilvánosságNyilvánosság HatékonyságHatékonyság Gátló tényezőkGátló tényezők

12 EGÉSZSÉGES ÉS BETEG SZERVEZET Vezetői attitűdökVezetői attitűdök Dolgozói attitűdökDolgozói attitűdök Interperszonális kapcsolatokInterperszonális kapcsolatok Problémamegoldás és krízismenedzsmentProblémamegoldás és krízismenedzsment

13 Az iskola formális szabályozása Alapdokumentumok: -Alapító okirat -Pedagógiai Program -SzMSz -Házirend -Kollektív szerződés -Minőségirányítási Program Közös kidolgozás – nagyobb elkötelezettség

14 AZ ISKOLA MINT ÖKOLÓGIAI RENDSZER OPERATÍV CÉLOK PROGRAM TELJESÍT- MÉNYEK SZERVEZETI KERETEK VEZETÉS

15 Szervezeti kultúra Elfogadott Értelmezett beágyazódott attitűdökmeggyőződésekhiedelmeknormákértékek

16 Informális jellemzők formális,,, informális

17 A SZERVEZETI KULTÚRA ÉPÍTŐKÖVEI AzonosulásAzonosulás Egyén/csoport központúságEgyén/csoport központúság Humán orientációHumán orientáció IdőorientációIdőorientáció TeljesítményorientációTeljesítményorientáció Nyílt rendszer/zárt rendszerNyílt rendszer/zárt rendszer Kockázatvállalás/kockázatkerülésKockázatvállalás/kockázatkerülés Konfliktuskezelés/konfliktuskezelésKonfliktuskezelés/konfliktuskezelés Erős vagy gyenge kontrollErős vagy gyenge kontroll Belső függés – függetlenségBelső függés – függetlenség Cél (eredmény) – eszköz (folyamat) orientációCél (eredmény) – eszköz (folyamat) orientáció

18 Szervezeti klíma Az egyének által észlelt belső környezeti sajátosságok összessége. Mennyire elégedettek a munkafeltételekkel.Az egyének által észlelt belső környezeti sajátosságok összessége. Mennyire elégedettek a munkafeltételekkel. Klímadimenziók: instrumentális, szociálisKlímadimenziók: instrumentális, szociális

19 AZ ISKOLAI KULTÚRA ÉS KLÍMA KAPCSOLÓDÁSA munkafeltételek észlelése tanári értékek és normák megosztott, közös feltevések, értékek és normák aktuális munkafeltételek iskolai klíma iskolai kultúra

20 TANULÓ ÉS FELEJTŐ SZERVEZET A „felejtő” szervezet A tanulást iskolás képzésként értelmezik. A vezetés tolerálja az egyéni tanulást. A tanulás eseti és felülről szervezett. A feladatokat végrehajtják, aztán kikapcsolnak. A tapasztalat személyes tudássá válik és rejtve marad. A „tanuló” szervezet A tanulást a legszélesebb módon értelmezik. A vezetés támogatja a tanulást. A tanulás folyamatos. A feladatok végrehajtásakor és utána elemeznek és tanulságokat keresnek. A tanulságokat megosztják egymással, kialakul egy közös tudás.

21 HOGYAN VÁLHAT TANULÓ SZERVEZETTÉ? RendszergondolkodásRendszergondolkodás Közös jövőképKözös jövőkép Csoportos tanulásCsoportos tanulás Belső meggyőződések, gondolati mintákBelső meggyőződések, gondolati minták Önfejlesztés képessége, személyes irányításÖnfejlesztés képessége, személyes irányítás A tanuló szervezetben tehát központi kérdés a tanulás – egész életen át; az adaptivitás, a környezetre figyelés, mert csak így lehet a helyi társadalom iskolája.

22 Innováció Olyan ésszerűsítő, újító, alkotó folyamatok összessége, amelyek az előző állapothoz képest pozitív irányú, gazdagító változásokat hoznak létre az oktatás-nevelés rendszerében, a tanulók tanulmányi eredményeiben, személyiségük fejlődésében, a pedagógusok hozzáértésében, magatartásában, az iskola egészének működésében.

23 Szervezeti változtatás a környezettel való viszonyban PreaktívPreaktív ReaktívReaktív proaktívproaktív

24 Szervezetfejlesztés! Mikor? Közös értékrend kialakítása vagy megerősítéseKözös értékrend kialakítása vagy megerősítése A nagy változásokhoz szükséges emberi-érzelmi azonosulás kiépítéseA nagy változásokhoz szükséges emberi-érzelmi azonosulás kiépítése Egyéni problémák kezeléseEgyéni problémák kezelése

25 Megváltozott körülmények – szervezeti válaszok Iskolai autonómiaIskolai autonómia Helyi programalkotásHelyi programalkotás Szervezeti működés szabályozásaSzervezeti működés szabályozása Helyi tervezés szerepének növekedéseHelyi tervezés szerepének növekedése Oktatási piac kibontakozásaOktatási piac kibontakozása Eredményességi, hatékonysági igényekEredményességi, hatékonysági igények NyilvánosságNyilvánosság Külső-belső mérésekKülső-belső mérések Minőségi rendszerekMinőségi rendszerek

26 MIT? KI? Belső erőforrásokkal:Belső erőforrásokkal: szervezeti folyamtok változtatása szervezeti struktúra átalakítása új szabályok bevezetése(viselkedés, komm.) formális kultúra-változások Külső szakemberrel:Külső szakemberrel: viselkedéstudományi, szervezetpszichológai alapú beavatkozások

27 A változtatás folyamata Jelenlegi állapot felmérése, elemzéseJelenlegi állapot felmérése, elemzése Célok kitűzéseCélok kitűzése Megoldási utak, feladatok kidolgozásaMegoldási utak, feladatok kidolgozása A változás megtervezéseA változás megtervezése Fontos: a változás időzítése Felkészülés a megvalósításra (képzés, feladat és felelősségmegosztás)Felkészülés a megvalósításra (képzés, feladat és felelősségmegosztás) Megvalósítás – folyamatellenőrzésselMegvalósítás – folyamatellenőrzéssel ÉrtékelésÉrtékelés Fenntartás, intézményesülés, továbbfejlesztésFenntartás, intézményesülés, továbbfejlesztés

28 Az iskolafejlesztés jellemzői A tanulói teljesítményre összpontosítA tanulói teljesítményre összpontosít Az érintettek aktív részvételére építAz érintettek aktív részvételére épít Összefüggés – specifikusÖsszefüggés – specifikus Természetében rejlik a kapacitásépítésTermészetében rejlik a kapacitásépítés Az implementációra figyelAz implementációra figyel A stratégiai beavatkozásra épülA stratégiai beavatkozásra épül Kívülről támogatottKívülről támogatott Rendszerben gondolkodikRendszerben gondolkodik

29 Az innováció 5 fő kérdése STRATÉGIA MEGVALÓSÍTÁSI TERV Mit? Mi a fejlesztés célja? Mit kell csinálni, hogy a cél megvalósuljon? Mikor? Milyen időkeretben zajlik le a fejlesztés? Mikor melyik lépés következik? Ki? Milyen szervezetet, ill. egyéneket fog bevonni? Ki végzi el az egyes tevékenységeket? Hogyan? Mi a tevékenységek általános jellemzője? Milyen speciális eljárásokat kell elvégezni? Milyen eszközökkel? Milyen segítség szükséges? Milyen személyes szolgáltatással, anyaggal, idővel kell segíteni a konkrét tevékenységet?

30 SOK SIKERT!

31 FEJLESZTÉSHEZ - TANULÁSHOZ

32

33


Letölteni ppt "Tratnyek Magdolna SZERVEZETFEJLESZTÉS „ Ha hajót akarsz építeni, ne azzal kezdd, hogy fát gyűjtesz, felvágod a deszkákat és kiosztod."

Hasonló előadás


Google Hirdetések