Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Pályaorientáció Emberi erőforrás tanácsadó MA Dr. habil Lükő István Egyetemi docens.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Pályaorientáció Emberi erőforrás tanácsadó MA Dr. habil Lükő István Egyetemi docens."— Előadás másolata:

1 Pályaorientáció Emberi erőforrás tanácsadó MA Dr. habil Lükő István Egyetemi docens

2 A tantárgy helye, szerepe, tartalmi csomópontjai Célok, a tantárgy helye, szerepe Célok, a tantárgy helye, szerepe Tartalmi csomópontok Tartalmi csomópontok Pálya és munkavállalási elméletek Pálya és munkavállalási elméletek Fontosabb tanuláselméletek. Döntések Fontosabb tanuláselméletek. Döntések Alapösszefüggések Alapösszefüggések Szakmák, foglalkozások osztályozási rendszere(FEOR, OKJ nemzetközi kitekintés) Szakmák, foglalkozások osztályozási rendszere(FEOR, OKJ nemzetközi kitekintés) Pálya és választása, pályaorientáció Pálya és választása, pályaorientáció Motiváció és módszertani alapok Motiváció és módszertani alapok ePálya Pályaorientációs portál ePálya Pályaorientációs portál

3 Fogalmak értelmezése 1 Pálya Pálya Pályaorientáció Pályaorientáció Pályaszocializáció és szakaszai Pályaszocializáció és szakaszai A pályák módosulása, a szaktudás elévülése> LLL A pályák módosulása, a szaktudás elévülése> LLL Újabb kihívások és válaszok hazai és nemzetközi szinten Újabb kihívások és válaszok hazai és nemzetközi szinten LLG és lényege LLG és lényege

4 Pályaorientáció Egy sajátos nevelési igényű tanuló fényes társadalmi és gazdasági karriert futott be..

5 Az alakító tényezők, életpálya jellemzők

6 Pályaorientáció TANULÁS Kudarcok Kudarcok Nehézségek Nehézségek Sikertelenség Sikertelenség Megalázás Megalázás Büntetés Büntetés MUNKA Gyötrelem Fáradtság Nehézség Kevés pénz Lebecsülés

7 Pályaorientáció TANULÁSKudarcokNehézségekSikertelenségMegalázásBüntetés MUNKA Gyötrelem Fáradtság Nehézség Kevés pénz Lebecsülés Siker Elismerés Értékek „jó dolog” Öröm Alkotás Szolgálat Méltó elismerés Önmegvalósítás Előrejutás sikerélmény

8 Életkorilag kitolódtak és megtöbbszöröződtek a választások

9 Life Long (Counselling) Guidance A modern elképzelések szerint a karrier-, pálya-, munkatanácsadás a tudásalapú poszt-indusztriális, szolgáltatásalapú társadalmakban, az élethosszig LLL (életszélig LWL) tartó tanulás – képzés állandó szolgáltatásává válik. Így elkíséri az egyéneket és a közösségeket teljes életútjuk során. A modern elképzelések szerint a karrier-, pálya-, munkatanácsadás a tudásalapú poszt-indusztriális, szolgáltatásalapú társadalmakban, az élethosszig LLL (életszélig LWL) tartó tanulás – képzés állandó szolgáltatásává válik. Így elkíséri az egyéneket és a közösségeket teljes életútjuk során.

10 Az egész életutat támogató pályaorientációs szakpolitika területi szintezése ELGPN – európai hálózat Nemzeti Pályaorientációs Tanács RFKB, RFÜ, RMK, OH régiós igazgatóságok Pályaorientációs szolgáltatás-nyújtás az egész életút támogatására

11 Célok, részcélok összefüggések a pályaválasztás, -korrekció előtt álló egyén saját képességeinek, a választott pálya jelenlegi és várható jellemzőinek a jobb megismeréséhez, a pályaválasztás, -korrekció előtt álló egyén saját képességeinek, a választott pálya jelenlegi és várható jellemzőinek a jobb megismeréséhez, a gazdaság számára szükséges mennyiségű és a munkáltatók igényeihez jobban igazodó szakképzett munkaerő biztosításához, a gazdaság számára szükséges mennyiségű és a munkáltatók igényeihez jobban igazodó szakképzett munkaerő biztosításához, a foglalkozási szegregáció csökkentéséhez, a foglalkozási szegregáció csökkentéséhez, a tanulási lehetőségekhez való hozzáférés javításához a tanulási lehetőségekhez való hozzáférés javításához

12 A pályaválasztás és tanácsadás hazai és nemzetközi rendszere, szakmapolitikai háttere 1, Problémaazonosítás-hazai szinten A pályaorientációs rendszer fejlesztésének szükségességét az indokolja, hogy hiányosak, illetve az egyes szakpolitikai rendszerekben elszigeteltek a pályaorientációs szolgáltatások, amely nagymértékben hozzájárul a nem tudatos pályaválasztáshoz, növeli a képzés során a lemorzsolódást, valamint a sikertelen pályaválasztások számát. Magas azoknak az aránya, akik nem abban a szakmában helyezkednek el, amelynek gyakorlására éveken keresztül készültek, emiatt A pályaorientációs rendszer fejlesztésének szükségességét az indokolja, hogy hiányosak, illetve az egyes szakpolitikai rendszerekben elszigeteltek a pályaorientációs szolgáltatások, amely nagymértékben hozzájárul a nem tudatos pályaválasztáshoz, növeli a képzés során a lemorzsolódást, valamint a sikertelen pályaválasztások számát. Magas azoknak az aránya, akik nem abban a szakmában helyezkednek el, amelynek gyakorlására éveken keresztül készültek, emiatt a képzésbe befektetett erőforrások nem vagy nem kielégítően hasznosulnak.

13 A pályaválasztás- tanácsadás hazai és nemzetközi rendszere, szakmapolitikai háttere2 Hazai rendszerek és átalakításuk Hazai rendszerek és átalakításuk Pályaválasztási intézettől a komplex rendszerig Pályaválasztási intézettől a komplex rendszerig A szervezetrendszer A szervezetrendszer OM> NEFMI NGM OM> NEFMI NGM Oktatási intézmények Állami Foglalkoztatási Szolgálat Oktatási intézmények Állami Foglalkoztatási Szolgálat Foglalkoztatási Információs tanácsadó Foglalkoztatási Információs tanácsadó Pszichológiai szakszolgálat Pszichológiai szakszolgálat Ifjúsági tanácsadás Ifjúsági tanácsadás

14 A pályaválasztás-tanácsadás szakmapolitikai nemzetközi háttere A Kézikönyv –a OECD és CEDEFOP A Kézikönyv –a OECD és CEDEFOP A fiatalok számára nyújtott pályaválasztási tanácsadás A fiatalok számára nyújtott pályaválasztási tanácsadás Pályaválasztás és tanácsadás az iskolában Pályaválasztás és tanácsadás az iskolában Tanácsadás veszélyeztetett fiataloknak Tanácsadás veszélyeztetett fiataloknak Szolgáltatások a felsőoktatásban Szolgáltatások a felsőoktatásban A felnőtt pályaválasztási tanácsadás fejlesztése A felnőtt pályaválasztási tanácsadás fejlesztése Felnőtt munkanélküliek számára Felnőtt munkanélküliek számára Felnőtt foglalkoztatottak számára Felnőtt foglalkoztatottak számára Idősebbek számára Idősebbek számára

15 Nemzetközi háttér 2 A tanácsadás elérhetőségének javítása A tanácsadás elérhetőségének javítása A szolgáltatások elérhetőségének kiterjesztése A szolgáltatások elérhetőségének kiterjesztése Szolgáltatás hátrányos helyzetű csoportok számára Szolgáltatás hátrányos helyzetű csoportok számára A támogató rendszerek tökéletesítése A támogató rendszerek tökéletesítése A tájékoztatás továbbfejlesztése A tájékoztatás továbbfejlesztése Képzések és képesítések Képzések és képesítések Finanszírozás Finanszírozás A minőségek biztosítása A minőségek biztosítása Az életen át tartó tanácsadási rendszer jellemzői Az életen át tartó tanácsadási rendszer jellemzői

16 Az EU új lifelong pályaorientációs szakpolitikája A pályaorientáció nem luxusszolgáltatás, hanem a társadalmi befogadást, a jól működő munkaerőpiacot és a képezhetőséget megalapozó- támogató eszköz A pályaorientáció nem luxusszolgáltatás, hanem a társadalmi befogadást, a jól működő munkaerőpiacot és a képezhetőséget megalapozó- támogató eszköz A pálya-, karrier tanácsadást minden állampolgár számára elérhetővé kell tenni! A pálya-, karrier tanácsadást minden állampolgár számára elérhetővé kell tenni! Az új pályaorientációs megközelítés az egész életutat támogató rendszert jelent Az új pályaorientációs megközelítés az egész életutat támogató rendszert jelent (Lifelong Guidance: LLG) Az új LLG rendszerben megvalósul az intézmények és szakpolitikák közötti koordináció (oktatásügy, művelődés, szociális szféra, munkaügy) Az új LLG rendszerben megvalósul az intézmények és szakpolitikák közötti koordináció (oktatásügy, művelődés, szociális szféra, munkaügy)

17 A TÁMOP 222 szerkezete Metodikai fejlesztések megalapozása Metodikai fejlesztések megalapozása LLG eszközfejlesztések (kérdőívek, tananyagok) LLG eszközfejlesztések (kérdőívek, tananyagok) On-line fejlesztések On-line fejlesztések Az epalya.hu bázisán 2+1 csatornás nemzeti LLG portál kialakítása (ifjúsági, felnőtt, szakember) Az epalya.hu bázisán 2+1 csatornás nemzeti LLG portál kialakítása (ifjúsági, felnőtt, szakember) Off-line pályaorientációs anyagok fejlesztése és szolgáltatások nyújtása Off-line pályaorientációs anyagok fejlesztése és szolgáltatások nyújtása 50 tanácsadó alkalmazása 20 tanácsadó centrumban az ország 20 városában (folyamatos szupervízió mellett) 50 tanácsadó alkalmazása 20 tanácsadó centrumban az ország 20 városában (folyamatos szupervízió mellett) 20*8 órányi intézményközi koordinátori feladat vásárlása 20*8 órányi intézményközi koordinátori feladat vásárlása Szakemberek képzése, továbbképzése Szakemberek képzése, továbbképzése 50 szakember posztgraduális továbbképzése (pályaorientációs tanár, diáktanácsadó) 50 szakember posztgraduális továbbképzése (pályaorientációs tanár, diáktanácsadó) 2000 fő részére 2*3 napos tréning 10 új akkreditált tananyag alapján 2000 fő részére 2*3 napos tréning 10 új akkreditált tananyag alapján

18 A program elsődleges célcsoportjai: – a pályaorientációs szolgáltatásnyújtók Munkaügyi szakemberek Pedagógusok, közművelődési szakemberek, andragógusok Szociális (egészségügyi) szakemberek -Munkavállalási tanácsadók -FIT információs tanácsadók -Álláskereső Klubvezetők - pszichológusok ~ 170 fő ÁFSZ-ben, - EURES, EUROGUIDANCE cca. 200 kiszerződött -magánközvetítők/tréner cégek, NGO-k -SZFP I-II. G modul (pályaorientáció) tanárai -HEFOP 311 életpálya-építés kompetencia terület tanárai -3 PHARE pályaorientációs régiós program 3*300 tanára -Aktív korú inaktívakkal foglalkozó szociális szakemberek -Speciális célcsoportok segítői

19 …és a hozzá kapcsolódó szolgáltatási filozófia (ld. OECD-EU (2004) közös ajánlása a három lépcső kompetencia modellről /1. karrier, pálya információnyújtás 2. szakképzett tanácsadó, 3. pálya- munka szakpszichológia [1][1]/ Wiegersma (1974) öt lépcsős modellje alapján egyszerűsítve) [1] Ugyanezt a hármas felosztást használt Watts és Van Esbroeck, [1] 1998-as az európai felsőoktatás karrier-tanácsadási szolgáltatásait felmérő munkájában: Watts, A.G. and Van Esbroeck, R. (1998), New Skills for New Futures, VUB Press, Brussels.

20 Pálya és munkavállalási elméletek Foglalkozás Foglalkozás Az elméletek hat csoportja Az elméletek hat csoportja Pályaalkalmasságra alapozó megközelítés Pályaalkalmasságra alapozó megközelítés A SZE pszichológiai mozgására épülő elméletek A SZE pszichológiai mozgására épülő elméletek A döntést, mint centrális mozzanatot kezelő elmélet A döntést, mint centrális mozzanatot kezelő elmélet A fejlődéselvet hangsúlyozó elméletek A fejlődéselvet hangsúlyozó elméletek A szociokulturális meghatározottságra épülő elmélet A szociokulturális meghatározottságra épülő elmélet A magyar pályaválasztási és munkavállalási elméletek A magyar pályaválasztási és munkavállalási elméletek A Döntéselméleti modell lényege A Döntéselméleti modell lényege Zárt szituáció, világosan strukturált elképzelések Zárt szituáció, világosan strukturált elképzelések Nyilt m. Az összes információval nem rendelkezik Nyilt m. Az összes információval nem rendelkezik Fejlődési modell lényege Fejlődési modell lényege A pályát időbeli kiterjedésében A pályát időbeli kiterjedésében Életszakaszok szerinti tagolásban elemzi Életszakaszok szerinti tagolásban elemzi

21 Szilágyi Klára életpálya modellje

22 Pálya és munkavállalási elméletek 2 Meghatározó teoretikusok Meghatározó teoretikusok Ginzberg > A környezet befolyásoló hatása Ginzberg > A környezet befolyásoló hatása Super > egyesíti az alkalmazás,- és a fejlődéspszichológia szemléletét Super > egyesíti az alkalmazás,- és a fejlődéspszichológia szemléletét Alapfogalmak Alapfogalmak Pl. Pálya, Pályaérett > Pl. Pálya, Pályaérett > Tanuláselméletek > ld. külön Tanuláselméletek > ld. külön A döntés fontossága A döntés fontossága A döntési magatartás jellemzői Bishoff A döntési magatartás jellemzői Bishoff Racionális-intuitív, aktív-passzív, autonóm-függő Racionális-intuitív, aktív-passzív, autonóm-függő

23 Pszichológiai alapok 1 Alkalmazkodóképesség és fejlődése Alkalmazkodóképesség és fejlődése Pszichikus reakcióképesség Pszichikus reakcióképesség Tropikus > külső energia által kiváltott helyzetváltoztató mozgásreakció + és – Tropikus > külső energia által kiváltott helyzetváltoztató mozgásreakció + és – Reflexek > ingerek kiváltotta öröklött, automatikus mozgás Reflexek > ingerek kiváltotta öröklött, automatikus mozgás Ösztönös cselekvések, nem tudatosak, célszerűek Ösztönös cselekvések, nem tudatosak, célszerűek A pszichikus fejlődés életkori szakaszai > Bühler A pszichikus fejlődés életkori szakaszai > Bühler Kapaszkodó, szaladó, beszélő, kócospéter, mesestádium, pubertás stádium Kapaszkodó, szaladó, beszélő, kócospéter, mesestádium, pubertás stádium

24 Pszichológiai alapok 2 Freud életkori periódusai Freud életkori periódusai Orális, anális, fallikus, latencia(ösztön), genitális Orális, anális, fallikus, latencia(ösztön), genitális Nagy László fázisbeosztásai Nagy László fázisbeosztásai Érzéki érdeklődés 0-3 év Érzéki érdeklődés 0-3 év Szubjektív érdeklődés 3-7 Szubjektív érdeklődés 3-7 Objektív érdeklődés 7-10 Objektív érdeklődés 7-10 Állandó objektív érdeklődés Állandó objektív érdeklődés Logikai érdeklődés 15- Logikai érdeklődés 15-

25 Pszichológiai alapok 3 Super életkori periódusai Super életkori periódusai 1, A növekedés stádiuma (0-14) 1, A növekedés stádiuma (0-14) Fantázia, érdeklődés, képesség Fantázia, érdeklődés, képesség 2, A felfedezés stádiuma (15-24) 2, A felfedezés stádiuma (15-24) Puhatoló, átállási, kipróbálási Puhatoló, átállási, kipróbálási 3, A konszolidáció stádiuma (24-44) 3, A konszolidáció stádiuma (24-44) Kipróbálás, stabilizáció Kipróbálás, stabilizáció 4, A fenntartás stádiuma( 45-64) 4, A fenntartás stádiuma( 45-64) 5, A hanyatlás stádiuma 5, A hanyatlás stádiuma Lassulás, visszavonulás Lassulás, visszavonulás

26 A felnőttképzésbe bevonható célcsoportok és jellemzőik Szakképzetlen, befejezett általános iskolai végzettséggel nem rendelkezők Szakképzetlen, befejezett általános iskolai végzettséggel nem rendelkezők Szakképzetlen, általános iskolát befejezettek Szakképzetlen, általános iskolát befejezettek Szakképzetlen, szak(közép)iskolát végzettek Szakképzetlen, szak(közép)iskolát végzettek Szakképzett, de nem piacképes szakmával rendelkező Szakképzett, de nem piacképes szakmával rendelkező Felsőfokú végzettségű fiatalok és felnőttek csoportja Felsőfokú végzettségű fiatalok és felnőttek csoportja

27 Fontosabb tanuláselméletek összefoglalása A tanulás fogalma, változásai, formái A tanulás fogalma, változásai, formái A tanulás pszichológiai alapja és modellek A tanulás pszichológiai alapja és modellek A tanulás feltételei A tanulás feltételei Ép idegrendszer, motiváció!!! Ép idegrendszer, motiváció!!! Comeniustól napjainkig> verbális kondícionális, instrumentális, pszichomotoros, Comeniustól napjainkig> verbális kondícionális, instrumentális, pszichomotoros, Mobil, tipikus,atipikus(nonformális, informális) Mobil, tipikus,atipikus(nonformális, informális) Skinner Skinner S-R >programozott tanulás- távoktatás> e-learning

28 Az önismeret és szerepe a tanulásban, pályaválasztásban Szubjektív énkép (saját magunkat milyennek látjuk?) Szubjektív énkép (saját magunkat milyennek látjuk?) Objektív énkép (mások milyennek látnak?) Objektív énkép (mások milyennek látnak?) +, -, és reális énkép +, -, és reális énkép A tanulási önismeret fő területei A tanulási önismeret fő területei A SZE és a motiváció tanulással kapcsolatos összetevőinek feltárása A SZE és a motiváció tanulással kapcsolatos összetevőinek feltárása A tanulási szokások hatékonyságának növelése A tanulási szokások hatékonyságának növelése Környezet, tanulási kompetenciák fejlesztése, tanulási ritmus Az önismeret szerepe a pályaválasztásban Az önismeret szerepe a pályaválasztásban Önismeret, pályaismeret, tanulási képesség és szükséglet és a motiváció Önismeret, pályaismeret, tanulási képesség és szükséglet és a motiváció

29 A motiváció szerepe a pályaorientációban Szükségletek, motivumok > Maslow Szükségletek, motivumok > Maslow Személyes és szociális motívumok Személyes és szociális motívumok A motiváció rendszere a pályaválasztásban A motiváció rendszere a pályaválasztásban Érdeklődés, beállítódás(attitűd)- ÉRTÉKEK Érdeklődés, beállítódás(attitűd)- ÉRTÉKEK Az érdeklődés felkeltése, a figyelem és az információ koncentrálása, Az érdeklődés felkeltése, a figyelem és az információ koncentrálása, Értelmi és érzelmi intelligencia szerepe a motivációnál Értelmi és érzelmi intelligencia szerepe a motivációnál Motívumok és motivátorok Motívumok és motivátorok Példakép(szülő, mesterséget/szakmát gyakorló) Példakép(szülő, mesterséget/szakmát gyakorló) Saját élményű motivációs „bázis” Saját élményű motivációs „bázis” A motiváció és a személyiség rendszere, a fejlesztés, változtatás, nevelés-növelés, a képzés szerepe a motiváció A motiváció és a személyiség rendszere, a fejlesztés, változtatás, nevelés-növelés, a képzés szerepe a motiváció

30 A döntések és fontossága a pálya, szakma választásában, váltásában Információszerzés a pályáról, szakmáról(források és módszerek Információszerzés a pályáról, szakmáról(források és módszerek Összevetés>saját elképzeléssel, motivációs bázissal> döntés Összevetés>saját elképzeléssel, motivációs bázissal> döntés Reális, pozitív én kép> önismeret, adottság, képesség,(kompetencia) tehetség Reális, pozitív én kép> önismeret, adottság, képesség,(kompetencia) tehetség Kiválasztás, tanulás(tapasztalás), korrekció-elhagyás, kimaradás Kiválasztás, tanulás(tapasztalás), korrekció-elhagyás, kimaradás A döntést befolyásoló tényezők és szereplők A döntést befolyásoló tényezők és szereplők Saját élményű döntés > minél többet megtapasztalni, kipróbálni magunkból A Világbanki modell interaktív kipróbálási rendszere(Völgyesi- Szilágyi GATE) Saját élményű döntés > minél többet megtapasztalni, kipróbálni magunkból A Világbanki modell interaktív kipróbálási rendszere(Völgyesi- Szilágyi GATE) Pályakép és leírásai, Pályakép és leírásai,

31 Munkatudományi-szakképzési ismeretek alapjai A munka, mint tevékenység és a munka -tevékenység összetevői, fajtái A munka, mint tevékenység és a munka -tevékenység összetevői, fajtái Tipikus, atipikus munkafajták Tipikus, atipikus munkafajták A munkavégzés feltételei A munkavégzés feltételei Fiziológiai, fizikai alkalmasság Fiziológiai, fizikai alkalmasság Motiváltság, cél Motiváltság, cél Felkészültség >szakmatanulás, képzés, továbbképzés Felkészültség >szakmatanulás, képzés, továbbképzés A munkavégzés körülményei A munkavégzés körülményei A munkahely ergonómiai körülményei A munkahely ergonómiai körülményei A biztonságos munkavégzés és feltételei A biztonságos munkavégzés és feltételei A munka szervezése, vezetése, tervezése A munka szervezése, vezetése, tervezése Munka-foglalkozás-szakma kapcsolatrendszere és a pályaorientáció Munka-foglalkozás-szakma kapcsolatrendszere és a pályaorientáció

32 Alapfogalmak a pályaválasztáshoz, orientációhoz 1 Munkamegosztás- foglalkozás-szakma és összefüggései Munkamegosztás- foglalkozás-szakma és összefüggései Tevékenységek, szakmák, foglalkozások osztályozási rendszere Tevékenységek, szakmák, foglalkozások osztályozási rendszere Itthon > FEOR, OKJ(OSZJ+VSZJ+TSZJ+SZSZJ) Itthon > FEOR, OKJ(OSZJ+VSZJ+TSZJ+SZSZJ) Külföldön NVQ, SVQ, Külföldön NVQ, SVQ, Egységes nemzetközi rendszerek: ISCED, EKKR Egységes nemzetközi rendszerek: ISCED, EKKR Ekvivalencia Ekvivalencia Kölcsönös elfogadás Kölcsönös elfogadás Diploma kiegészítés(Suplement) Diploma kiegészítés(Suplement) EUROPASS >Szakmai bizonyítvány(oklevél) EUROPASS >Szakmai bizonyítvány(oklevél)

33 Társa d almi munkamegosztás és az oktatás A társadalom és tevékenységei A társadalom és tevékenységei Objektiváció- szubjektiváció Objektiváció- szubjektiváció Játék, tanulás, munka /munka, megismerés, érintkezés Játék, tanulás, munka /munka, megismerés, érintkezés Társadalmi alaptevékenységek és viszonyok Társadalmi alaptevékenységek és viszonyok Munkamegosztás-foglalkozás- szakma Munkamegosztás-foglalkozás- szakma Fizikai- szellemi, munkakör, szakképzettség Fizikai- szellemi, munkakör, szakképzettség A „fordítórendszer” >Szakmaszerkezet A „fordítórendszer” >Szakmaszerkezet A tanuló társadalom és az egyén A tanuló társadalom és az egyén Munka-tanulás ciklusa, LLL, LLM Munka-tanulás ciklusa, LLL, LLM Felértékelődik az általános műveltség, a gyakorlati tudás Felértékelődik az általános műveltség, a gyakorlati tudás A munkaerő mobilitása, a kulcsképességek szerepe A munkaerő mobilitása, a kulcsképességek szerepe

34 Szakmastruktúra elemzések 1 A szakmastruktúra fogalma A szakmastruktúra fogalma Standardizált rendszerek Standardizált rendszerek Foglalkozások szótárai, jegyzékei Foglalkozások szótárai, jegyzékei DOT, CCDOUSA, Kanada DOT, CCDOUSA, Kanada ISCOEurópa, USA, Dél-Amerika ISCOEurópa, USA, Dél-Amerika FEORMagyarország FEORMagyarország Nemzetközi oktatási-szakképzési rendszerek Nemzetközi oktatási-szakképzési rendszerek ISCEDKontinentális EU, Amerika ISCEDKontinentális EU, Amerika EKKR(EFQ)Európai Unió EKKR(EFQ)Európai Unió Nemzeti képesítési rendszerek Nemzeti képesítési rendszerek NVQAnglia NVQAnglia SVQSkócia SVQSkócia OKJMagyarország OKJMagyarország

35 Szakmastruktúra elemzések 2 Az ISCED Az ISCEDszintprogram tanulmányi terület kurzusokmodulok Az ISCED kódrendszere:szakterületi főcsoport Az ISCED kódrendszere:szakterületi főcsoportprogramcsoportok szintek szintek Az NVQ11 szakterület Az NVQ11 szakterület 5 szint

36 A szakmaszerkezetről általában 2 Az NVQ szerkezete és jellemzői Az NVQ szerkezete és jellemzői Az ISCED szerkezete

37 37 Moduláris szerkezetű képzés, az Országos Képzési Jegyzék Állam által elismert szakképesítések Állam által elismert szakképesítések 1993-ban lett először kibocsátva 1993-ban lett először kibocsátva Többszöri átdolgozás Többszöri átdolgozás közt, ami miatt: közt, ami miatt: Differenciált szakképesítések, képzési idő lerövidítése Differenciált szakképesítések, képzési idő lerövidítése Minőségi karbantartás Minőségi karbantartás Beszámítás, rugalmasság Beszámítás, rugalmasság

38 38 Tevékenységcsoport helyett szakmacsoportos bontás 4 szakterületen (gazdasági, agrár, műszaki, humán) Egészségügy Egészségügy Szociális szolgáltatások Szociális szolgáltatások Oktatás Oktatás Művészet, közművelődés, kommunikáció Művészet, közművelődés, kommunikáció Gépészet Gépészet Elektrotechnika- elektronika Elektrotechnika- elektronika Informatika Informatika Vegyipar Vegyipar Építészet Építészet Könnyűipar Könnyűipar Faipar Faipar Nyomdaipar Közlekedés Környezetvédelem- vízgazdálkodás Közgazdaság Ügyvitel Kereskedelem-marketing, üzleti adminisztráció Vendéglátás- idegenforgalom Egyéb szolgáltatások Mezőgazdaság Élelmiszeripar

39 39 OKJ – 2006.

40 40 A 2006-ban kialakított OKJ négyféle szakképesítési kört fogalmaz meg: A 2006-ban kialakított OKJ négyféle szakképesítési kört fogalmaz meg: Alap-szakképesítés; Alap-szakképesítés; Rész-szakképesítés; Rész-szakképesítés; Elágazásos-szakképesítés; Elágazásos-szakképesítés; Ráépüléses szakképesítés. Ráépüléses szakképesítés.

41 41

42 42 Követelménymodulok 0220 A moduláris központi program felépítése félév 2. félév3. félév4. félév képzési idő heti óraszám központi programban meghatározott időkeret helyi programban meghatározott időkeret A központi programban nem szereplő tananyagmodulok felvételére és/vagy a KP-ban meghatározott tananyagmodulok időkeretének növelésére használandó

43 43 Követelménymodulok 0220 A moduláris központi program felépítése félév 2. félév3. félév4. félév képzési idő heti óraszám központi programban meghatározott időkeret helyi programban meghatározott időkeret A központi programban nem szereplő tananyagmodulok felvételére és/vagy a KP-ban meghatározott tananyagmodulok időkeretének növelésére használandó

44 Az EQF /EKKR és az országok képesítési szintjeinek kapcsolati modellje

45 A spanyol kvalifikáció és az európai Meta Képesítési Keret megfeleltetése

46 Alapfogalmak 3 Foglalkozások leírása, osztályozása Foglalkozások leírása, osztályozása ISCO és FEOR rendszere(strukturáló elvei) ISCO és FEOR rendszere(strukturáló elvei) A foglalkozások leírása> példák A foglalkozások leírása> példák Szerkezet általában Szerkezet általában Példák Példák Tanulmányból Tanulmányból Keresés a honlapon Keresés a honlapon

47 A szakmastruktúra és a pálya kapcsolata Szilágyi Klára pályaszocializációs modellje Szilágyi Klára pályaszocializációs modellje Szakma és/ pálya választása >információ szerzés Szakma és/ pálya választása >információ szerzés Orientáció- szakmatanulás(képzés)- specializáció Orientáció- szakmatanulás(képzés)- specializáció Pálya(szakma) orientáció és gyakorlati problémái Pálya(szakma) orientáció és gyakorlati problémái Pályaorientáció- pályatanácsadás Pályaorientáció- pályatanácsadás

48 Szilágyi Klára életpálya modellje

49 A pálya és a szakmaválasztás általános kérdései, módszerei a szakképzés és a felnőttképzés területén Pályaismeret> információszerzés és nyújtás Pályaismeret> információszerzés és nyújtás Makroszintű tervezés és szervezés formái Makroszintű tervezés és szervezés formái Lokális programok Lokális programok Módszertani megvalósítás Módszertani megvalósítás Nyílt napok(iskolában, vállaltoknál?) Nyílt napok(iskolában, vállaltoknál?) Üzemlátogatás Üzemlátogatás Filmvetítés és előadás Filmvetítés és előadás Tájékoztató füzetek Tájékoztató füzetek TV- egyéb média TV- egyéb média Interaktív portálok Interaktív portálok

50 A pályaorientáció mint tantárgy, és mint komplex tevékenység A szakképzés oktatási szerkezete általában A szakképzés oktatási szerkezete általában A pályaorientáció helye, szerepe tantárgytól az integrálódásig LLG (lifelong guidance) >életen át tartó karrierépítés, vagy életpálya tanácsadás és prioritásai A pályaorientáció helye, szerepe tantárgytól az integrálódásig LLG (lifelong guidance) >életen át tartó karrierépítés, vagy életpálya tanácsadás és prioritásai LLG állampolgári kompetenciaszerzés támogatása LLG állampolgári kompetenciaszerzés támogatása LLG szolgáltatások elérhetővé tétele LLG szolgáltatások elérhetővé tétele LLG Minőségbiztosításának fejlesztése LLG Minőségbiztosításának fejlesztése Kooperáció- koordináció Kooperáció- koordináció Külföldi gyakorlatok/rendszerek Külföldi gyakorlatok/rendszerek BERUFNET, KURSNET, BerufBildungZukunft, BIS(BerufsInfoSystem) BERUFNET, KURSNET, BerufBildungZukunft, BIS(BerufsInfoSystem) Choiche Online, O*Net Online Choiche Online, O*Net Online Többnyelvűek: EURES, DISCO, Eurydice Többnyelvűek: EURES, DISCO, Eurydice Magyar”megoldások” Magyar”megoldások” Tantárgy a szakképzésben, Tantárgy a szakképzésben, Szolgáltatási rendszerek és portálok > Szolgáltatási rendszerek és portálok >

51 Pályaismeret, információszerzés a szakmáról, foglalkozásról és módszerei A pályaismeret fogalma A pályaismeret fogalma Az pályaorientációs információszerzés általános módszerei Az pályaorientációs információszerzés általános módszerei Írásos formák Írásos formák Audiovizuális rendszerek Audiovizuális rendszerek Személyes tapasztalás, bemutató útján Személyes tapasztalás, bemutató útján Információszerzés és módszerei a pályaismeretről Információszerzés és módszerei a pályaismeretről Passzív módszerek Passzív módszerek Aktív módszerek Aktív módszerek

52 A motiváció szerepe a pályaorientációban Szükségletek, motivumok > Maslow Szükségletek, motivumok > Maslow Személyes és szociális motívumok Személyes és szociális motívumok A motiváció rendszere a pályaválasztásban A motiváció rendszere a pályaválasztásban Érdeklődés, beállítódás(attitűd)- ÉRTÉKEK Érdeklődés, beállítódás(attitűd)- ÉRTÉKEK Az érdeklődés felkeltése, a figyelem és az információ koncentrálása, Az érdeklődés felkeltése, a figyelem és az információ koncentrálása, Értelmi és érzelmi intelligencia szerepe a motivációnál Értelmi és érzelmi intelligencia szerepe a motivációnál Motívumok és motivátorok Motívumok és motivátorok Példakép(szülő, mesterséget/szakmát gyakorló) Példakép(szülő, mesterséget/szakmát gyakorló) Saját élményű motivációs „bázis” Saját élményű motivációs „bázis” A motiváció és a személyiség rendszere, a fejlesztés, változtatás, nevelés-növelés, a képzés szerepe a motiváció A motiváció és a személyiség rendszere, a fejlesztés, változtatás, nevelés-növelés, a képzés szerepe a motiváció

53 A Pályatanácsadás kompetenciái és fejlesztésük 1 CEDEFOP- NICEC(National Institute of Careers Education) CEDEFOP- NICEC(National Institute of Careers Education) Foglalkoztathatóság(employability) Foglalkoztathatóság(employability) Alkalmazkodó képesség(adaptivity) Alkalmazkodó képesség(adaptivity) Társadalmi befogadóképesség(social inclusion) Társadalmi befogadóképesség(social inclusion) Csapó, Zachar, Vass, Mihályi Csapó, Zachar, Vass, Mihályi A CEDEFOP Kompetencia felosztása A CEDEFOP Kompetencia felosztása Információk menedzselése Információk menedzselése Egyéni tanácsadás(counselling) Egyéni tanácsadás(counselling) Csoportos tanácsadás( Csoportos tanácsadás( Munkába helyezés(couching, mentorálás) Munkába helyezés(couching, mentorálás) Utánkövetés Utánkövetés Kapcsolat és hálózatépítés Kapcsolat és hálózatépítés Menedzsment és szolgálatépítés Menedzsment és szolgálatépítés

54 ePálya pályaorientációs Portál rendeltetése, szerkezete, szolgáltatásai 1 Alapok A szolgáltatások történeti, jogi hátterei A szolgáltatások történeti, jogi hátterei Kialakulása külföldön és nálunk Kialakulása külföldön és nálunk Programok >STOP Programok >STOP A felnőttképzési törvény és a szolgálttaások A felnőttképzési törvény és a szolgálttaások A megszerzett kompetencia felmérése A megszerzett kompetencia felmérése Pályaorientációs és korrekciós tanácsadás Pályaorientációs és korrekciós tanácsadás Elhelyezkedési tanácsadás Elhelyezkedési tanácsadás Egyéni, vagy csoportos álláskeresési tanácsadás Egyéni, vagy csoportos álláskeresési tanácsadás A tanácsadás alapfogalmai A tanácsadás alapfogalmai Pálya > út, irány, Scharman, Csirszka Pálya > út, irány, Scharman, Csirszka Szakma, Szakma, Beosztás Beosztás Hivatás Hivatás

55 Az ePálya Pályaorientációs portál Előzmények>Leonardo Projekt BEKK Nemezeti és Európai Mobilitási Nívódíj Rendeltetése Döntés előtt állók pályaorientációban, pályaválasztásban érintettek Pályamódosítási, pályakorrekciós döntés előtt állók Pályaorientációs szakemberek Jellemzői Egységes, komplex átlátható rendszerű Az információs bázis Segítő programcsomag Pályaterv, érdeklődésvizsgáló

56 Az ePályatanácsadási Portál 2 Rendeltetése, szerkezete

57 Az ePálya portál szerkezete 3 Információs bázis Információs bázis Szolgáltatások > tájékoztat, felmér, tanácsot ad Szolgáltatások > tájékoztat, felmér, tanácsot ad Tanulás Tanulás Képzettségek Képzettségek Képző Intézmények Képző Intézmények Képzések Képzések Tanácsadás Tanácsadás POK(K) Pályaorientációs Érdeklődésvizsgáló Kérdőívek POK(K) Pályaorientációs Érdeklődésvizsgáló Kérdőívek Munkaerőpiac Munkaerőpiac Munka Munka

58 A pálya-szakma választás folyamatában résztvevő tanulók és felnőttek és csoportjainak jellemzői Az első szakmát választó ifjúsági korosztály és jellemzői Az első szakmát választó ifjúsági korosztály és jellemzői Szakképzetlen, alapiskola nélküliek Szakképzetlen, alapiskola nélküliek Szakképzetlen, alapiskolai végzettségűek Szakképzetlen, alapiskolai végzettségűek Szakképzetlen, középiskolai végzettségűek Szakképzetlen, középiskolai végzettségűek Szakképzett alapiskolai végzettségűek, szakma/pálya korrekcióra kényszerülők Szakképzett alapiskolai végzettségűek, szakma/pálya korrekcióra kényszerülők Szakképzett, középiskolai végzettséggel Szakképzett, középiskolai végzettséggel Diplomások csoportja Diplomások csoportja

59 A pályatanácsadás módszertani ajánlásai 1 A beszélgetés módszere(fogásai) A beszélgetés módszere(fogásai) Nyitott kérdés Nyitott kérdés Minimális ösztönzés Minimális ösztönzés Parafrázis > a kliens szavainak, gondolatainak visszatükrözése Parafrázis > a kliens szavainak, gondolatainak visszatükrözése Érzelem visszatükrözés Érzelem visszatükrözés Visszautalás Visszautalás Tartalomközlés Tartalomközlés Az önismeret fejlődését támogató eljárások Az önismeret fejlődését támogató eljárások Adottságok, élmények, és történések, a társas környezet hatásai Adottságok, élmények, és történések, a társas környezet hatásai Az érdeklődés szerepe Az érdeklődés szerepe A képesség és megismerésének módszerei A képesség és megismerésének módszerei A munkamód megismerése önértékeléssel A munkamód megismerése önértékeléssel A mérlegelési eljárások > előny-hátrány, többszempontu mérlegelés >Amundson, Stone A mérlegelési eljárások > előny-hátrány, többszempontu mérlegelés >Amundson, Stone

60 A pályatanácsadás módszertana 2 Pályaérettség(Mi leszek, ha nagy leszek?) Pályaérettség(Mi leszek, ha nagy leszek?) Pályaérdeklődés (Mi érdekel leginkább?) Pályaérdeklődés (Mi érdekel leginkább?) Készségek( Miben vagyok jó?) Készségek( Miben vagyok jó?) Tanácsadási Erőforrások(Hatékonyan tanulok) Tanácsadási Erőforrások(Hatékonyan tanulok) Pályatervező csomag Pályatervező csomag A pályaterv elkészítésének folyamata A pályaterv elkészítésének folyamata A pályaterv megtekintése A pályaterv megtekintése A pályacélok-összesítő oldalon A pályacélok-összesítő oldalon Erőforrások és korlátok Erőforrások és korlátok

61 Az ePályatanácsadás és programcsomagjai A Pályatervező célja A Pályatervező célja Az elkészítés folyamata Az elkészítés folyamata A pályacélok megfogalmazása A pályacélok megfogalmazása Továbbtanulási lehetőségek/képzőhelyek Továbbtanulási lehetőségek/képzőhelyek Személyes és környezeti erőforrások és korlátok összefoglalása Személyes és környezeti erőforrások és korlátok összefoglalása A cselekvési terv összeállítása A cselekvési terv összeállítása Pályatervezés 9 lépése Pályatervezés 9 lépése


Letölteni ppt "Pályaorientáció Emberi erőforrás tanácsadó MA Dr. habil Lükő István Egyetemi docens."

Hasonló előadás


Google Hirdetések