Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

NYME Informatika Intézet Számítógépes alkalmazások 7. előadás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "NYME Informatika Intézet Számítógépes alkalmazások 7. előadás."— Előadás másolata:

1 NYME Informatika Intézet Számítógépes alkalmazások 7. előadás

2 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások Tartalom Vállalatirányítási rendszerek (VIR) A standard és integrált VIR jellemzői A VIR rendszertechnikai modellje A többrétegű architektúra megvalósításának módjai A kliens-szerver munkamegosztás háromrétegű modellje Az üzleti folyamatok kapcsolódása a vállalat műszaki feladataihoz Számítógéppel segített minőségbiztosítás (CAQ) A minőség számszerűsíthető jellemzői A minőség nem számszerűsíthető jellemzői A nem megfelelő minőség következményei Minőségirányítási alapelvek Folyamatszemléletű minőségirányítási rendszer modellje A hibák keletkezése, elhárítása és költsége Ellenőrzési terv, rajz és folyamat Mérési hibák fajtái A mérőgépek programozása

3 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások Vállalatirányítási rendszerek (VIR) Múlt: egyedi fejlesztésű rendszerek Jelen: standard integrált vállalatirányítási rendszer Standard rendszer: kész szoftver, mely valamilyen vállalatmodellt feltételezve íródott, illetve annak alapján működik. A felhasználók a rendszert alapjaiban nem módosíthatják, de testre szabhatják, és erre általában szükség is van. A testre-szabás annak meghatározása, hogy a rendszer milyen adatokat tároljon és ezeket hogyan dolgozza fel. Vállalatmodell: a definiált adatokat és adatszerkezeteket tartalmazza, illetve ezek használatát a vállalati-üzleti folyamatokban. (A vállalati folyamatok szabványosodtak, ez teszi lehetővé a standard rendszerek bevezetését)

4 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások Integrált: a vállalat összes adatfeldolgozását megvalósító egységes információs rendszer: Biztosítja a vállalat összes tranzakció-feldolgozását (tranzakció: elemi tevékenységek sora, melyek mindegyike sikeresen végbemegy, vagy egyik se) Vezetői információkat szolgáltat minden vezetői szinte Támogatja a döntéshozatalt információkkal, modellezéssel és szimulációval A funkciók a rendszerben nem keverednek Nincs többszörös (felesleges) adatbevitel Egységes vállalati adatbázisra épül

5 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások Modulok: az integrált rendszerek egy-egy jól körülhatárolt része, melyek támogatják a vállalat horizontális és vertikális munkamegosztásából eredő feladatok végrehajtását: Vertikálisan az egymásra épülő vezetési szintek döntéstámogatási feladatait Horizontálisan az egymást követő tranzakció-feldolgozási feladatokat (pl. értékesítés – beszerzés – termelésirányítás – készletgazdálkodás – pénzügy/számvitel – tárgyi eszközgazdálkodás)

6 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások A SAP R/3 program felépítése: funkciók → komponensek → modulok Alkalmazás-logika: az adatoknak a modellezett folyamatoknak megfelelő feldolgozási módja, más megközelítésben pedig a modulokban összefogott függvénykészlet, tehát a teljes rendszer az adatbázis nélkül.

7 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások Rendszertechnikai modell Adatbázis az adatbázis-kezelő rendszerrel adatok tárolására és kezelésére. Fő alkotórész. Ez az adatbázis réteg (database). Adatbázis interfész: az adatbázis-rendszerek cserélhetőségét biztosítja, egységes felületet nyújt az alkalmazás felé. Köztes szoftver (middleware). Elmaradhat. Alkalmazásfuttató rendszer (interpreter). Az alkalmazást (a programot) nem fordítják le az adott processzor gépi (natív) kódjára, hanem az utasításokat egy értelmező program futásidőben értelmezi és hajtja végre. Ezzel biztosítják a rendszer hordozhatóságát (portabilitását). Gyorsabb fejlesztést és frissítést tesz lehetővé. Alkalmazás-logika: az adatok az üzleti folyamatoknak megfelelő feldolgozását végzi. Fő alkotórész. Ez az alkalmazói réteg (function). Kezelői felület: az adat és lekérdezés-bevitelt, valamint az eredmények megjelenítését végzi. Fő alkotórész. Ez a megjelenítési vagy prezentációs réteg (presentation).

8 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások Többrétegű architektúra: A vállalatok mérete, funkcióinak komplexitása illetve a számítógépes rendszerek (korlátozott) teljesítménye megköveteli a feladatok szétválasztását. A VIR-ben a fenti alkotórészek többféleképpen választhatók szét 2-3 részre, így ugyanaz a rendszer többféle architektúrán is megvalósítható. A kliens/szerver típusú rendszerekben általában a szerveren van az adatbázis réteg, a prezentációs réteg pedig a kliensen. Az alkalmazói réteg többé/kevésbé megoszlik a kliens és a szerver gép között. Minél több funkció marad a kliensre, annál erősebb terminálokra van szükség. Részletesen:

9 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások Önálló központi rendszer, amely az összes alkotórészt tartalmazza. Ez a mainframes (nagyszámítógépes) rendszer buta terminálokkal. Előnye: robusztus Hátránya: az adatbázis-kezelő nem választható/változtatható. Teljesítményproblémák jelentkezhetnek a háttérben, pl. SAP R/2 Megosztott megjelenítési réteg. X-szerveres rendszer grafikus kezelői felületet nyújtó X-terminálokkal. Előnye: robusztus. Mivel a terminálok vezérlése szabványosított Motif, Openlook), ezért többféle kliensgép használható. Hátrány: az adatbázis-kezelő nem választható/változtatható. Teljesítményproblémák most is lehetnek a háttérben.

10 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások Leválasztott megjelenítési réteg. Az adatbázis és az alkalmazás réteg egybe épül vagy egy szerveren fut, a megjelenítést teljes egészében a kliensek végzi. Előnye: csökken a háttérterhelés, és többféle kliensgép használható. Hátrány: az adatbázis-kezelő most sem választható/változtatható. Még mindig lehet méretezési gond a háttérben. Többnyire ez is mainframes rendszereket takar. (ORACLE FINANCIAL, ABAS-EKS, MFG/PRO) Megosztott alkalmazási réteg. Az adatbázis réteg teljes egészében, az alkalmazási réteg részben a háttérben, részben a kliensen fut. Előnye: a kliens sok funkciót átvehet a szervertől, szabadon választható, mi fusson a háttérben, illetve a kliensen. Hátrány: az adatbázis-kezelő most sem választható/változtatható. Teljesítményproblémák keletkezhetnek a kliensen. A két rész csak egymással tud együttműködni. (DUN&Bradstreet, Winner – Interbaseke)

11 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások Leválasztott adatbázis réteg. Az alkalmazási réteg és a megjelenítési réteg összeépül, a kliensen fut, az adatbázis réteg marad a szerveren. Előnye: az adatbázis-kezelő választható/változtatható. Szabványos adatbázis-felület használható (Sybase, Powerbuilder, MS-ACCESS, MS-SQL) Hátrány: erős kliens kell. Integrációs és migrációs problémák keletkezhetnek sok felhasználó esetén. Az alkalmazásban kell garantálni a biztonságot. Pl. a Nexon terminálszerverrel oldja meg a problémákat.

12 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások Megosztott adatbázis-funkciók. Csak az adatbázis marad a háttérben, kezelését, az alkalmazói és a megjelenítési réteget pedig a kliens látja el.. Előnye: elterjedt, sokan ismerik. Mindent PC-n lehet megoldani. Hátrány: nagy problémák jelentkezhetnek teljesítmény és memória vonatkozásában. Nem ipari szabvány az XBASE adatbázis. Integrációs és biztonsági problémák léphetnek fel. (dBase, Clipper, FoxPro és ezek Windows-os változatai) Szabványos file-formátunok:.DBF: adatbázis file.DBT: teljes text file.NDX: index file

13 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások Három rétegű modell. A három fő komponens egymástól függetlenül, más-más gépeken futtatható, és szabványos felületeken kommunikálnak egymással. Előnye: létező szabványokon alapul (SQL, DCE). Jól méretezhető, biztonságos és kiemelkedően hibatűrő. Könnyen és jól integrálható, könnyű a migráció, és nagy eszközkészlete van. Hátrány: bonyolult rendszer, kiterjedt hálózatban nehéz telepíteni.

14 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások Biztonság: A réteges felépítésnek megfelelően 5 szinten kell vizsgálni és garantálni az adatok és programok biztonságát: A felhasználó megjelenítési szintjén Az alkalmazói program szintjén Adatbázis szinten Operációs rendszer szinten Hálózati szinten

15

16 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások Az üzleti folyamatok kapcsolódása a vállalat műszaki feladataihoz Az üzleti folyamat vázlata: Rendelés-feldolgozás → Szükségletszámítás és ütemezés → Beszerzés → Gyártás → Kibocsátás és számlázás Kapcsolódási pontok a műszaki feladatokhoz: Számítógéppel segített tervezés (CAD/CAE) → Termékdefiníció Számítógéppel segített gyártás (CAM) → Termeléstervezés és irányítás, gyártás Rugalmas gyártórendszerek (FMS) → Gyártás A rendszereket hierarchikus számítógépes hálózattal kell összekötni, integrálni: 4. réteg: Vállalati szint: pénzügyi tervezés, terméktervezés 3. réteg: Üzemi szint: termelésirányítás, ütemezés, karbantartás 2. réteg: Cella szint: gépcsoportok felügyelete, vezérlése 1. réteg: Gép szint: NC, robot, PLC 0. réteg: Érzékelők/beavatkozók: termékmegmunkálás, folyamatirányítás

17

18

19

20

21

22 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások CAQ számítógéppel segített minőségbiztosítás minőségbiztosítás általános elvei mérés minősítés eszközei SPC statisztikai minőségellenőrzés mérőgépek és CAD rendszerek kapcsolata felületek letapogatása (eszközök és módszerek) felületmodell és mért értékek összevetése, minősítése Minden ipari tevékenység célja az, hogy a termékeket : kellő mennyiségben megfelelő minőségben gazdaságosan állítson elő A minőség akkor megfelelő, ha : a szabvány előírásainak megfelel a termék a megrendelő átveszi a terméket a fogyasztó (vevő) nem reklamál

23 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások Minőség meghatározása I. Számszerűsíthető jellemzők: teljesítmény hatásfok pontosság megbízhatóság üzemkészség üzembiztonság élettartam energiafogyasztás tömeg térfogat fajlagos mutatók moduláris felépítés kiépítettség zaj és rezgésmentesség környezetkímélés klímaállóság software-ellátottság HW-SW-kompatibilitás automatizáltsági szint szolgáltatások (kimenetek) külföldi szabványoknak megfelelés felhasznált anyagok minősége referenciahelyek száma stb.

24 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások Minőség meghatározása II. Nem számszerűsíthető jellemzők: korszerűségi szint korszerűség tartalma rugalmas alkalmazhatóság sokoldalúság integrálhatóság a kezelés egyszerűsége a kiszolgálás komfortja karbantartási igény javíthatóság alkatrész és szerviz ellátottság a szerelés minősége értékesítési kultúra iskolázás, kiképzés továbbképzés, patronálás esztétikai tartalom (anyagok választéka, térbeli forma, felületek minősége, színek harmóniája, betűk és számok típusa, jelek és szimbólumok alakja, fény- és hanghatások stb.)

25 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások Nem megfelelő minőség következményei Elemzés szerint a minőség nem megfelelő volta az alábbi következményekkel jár : a termék minőségével elégedetlen vevők 90%-a ezután elkerüli a terméket egy elfogadható átlagon felüli minden hiba legalább 3-4 %-kal csökkenti az eladási volument az elégedetlen vevők mindegyike legalább 9 további személynek mondja el a panaszát (de ez akár 20 fölé is emelkedhet) új vevőt csak 5-ször akkora ráfordítással lehet szerezni mint amekkorával a régit megtartani.

26 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások Minőségirányítási alapelvek Vevőközpontúság : A szervezetek vevőiktől függetlenek, ezért ismerniük kell jelen és jövőbeli vevői szükségletet, teljesíteniük kell a vevők követelményeit és igyekezniük kell felülmúlni a vevők elvárásait. Vezetés : A vezetők megteremtik a szervezet céljainak és igazgatásának egységét. Hozzanak létre és tartsanak fenn olyan belső környezetet, amelyben a munkatársak teljes mértékig részt vesznek a szervezet céljainak elérésében. A munkatársak bevonása : A szervezet lényegét minden szinten a munkatársak jelentik, és az ő teljes mértékű bevonásuk a teszi lehetővé képességeik kihasználását a szervezet javára. Folyamatszemléletű megközelítés : A kívánt eredményt hatékonyabban lehet elérni, ha a tevékenységeket és a velük kapcsolatos erőforrásokat folyamatként irányítják. Rendszerszemlélet az irányításban : Az egymással összefüggő folyamatok rendszerként való azonosítása, megértése és irányítása hozzájárul ahhoz, hogy a szervezet eredményesen és hatékonyan elérje el a céljait. Folyamatos fejlesztés : A szervezet működésének átfogó, folyamatos fejlesztése legyen a szervezet állandó célja. Tényeken alapuló döntéshozatal : Az eredményes döntések az adatok és egyéb információ elemzésén alapulnak Kölcsönösen előnyös kapcsolatok a (be)szállítókkal : A szervezet és (be)szállítói kölcsönösen függnek egymástól, és egy kölcsönösen előnyös kapcsolat fokozza mindkettejük értékteremtő képességét.

27 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások Folyamatszemléletű minőségirányítási rendszer modellje

28

29

30

31 Az ellenőrzési eredmények puszta számértékei általában rossz áttekintést adnak a gyártási folyamatokról. Elterjedt gyakorlat ezért az ellenőrzés eredményeinek az idő függvényében történő grafikus ábrázolása. A leggyakrabban vizsgált statisztikai jellemzők : átlag, szórás (s), terjedelem (R). E diagramokat ellenőrző-kártyáknak hívjuk. Ha a vizsgált jellemző értéke un. ellenőrző határokat eléri, a folyamatba be kell avatkozni (Statical Process Controll,SPC)

32 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások Mérés, minősítés Alkatrész, technikai modell Mérési feladat definiálás Mérési feladat realizálás CMM-CAD interfész CMM mérési pont(sorozat) meghatározása Mérési adatok Mért-Elméleti összehasonlítás Analízis & Konklúzió

33 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások Mérési hibák A mért érték x i és a helyes érték x h közötti különbséget nevezzük hibának,  =x i - x h előjele pozitív és negatív is lehet. A mérési hibák jellegük szerint lehetnek : rendszeres hibák - oka, nagysága előjele ismert, a mérési eredményt hibássá teszik, korrigálhatók. véletlen hibák - oka jórészt ismert, de nagysága és előjele nem, a mérési eredményt bizonytalanná teszik durva hibák - erős környezeti behatás, vagy személyi tévedés következtében lépnek fel, nem korrigálhatók, a mérési eredményt nagymértékben eltorzítják A fentiek értelmében a rendszeres hibák számítással, kalibrálással, a véletlen jellegű hibák sorozatméréssel határozhatók meg. Durva hibák esetében a mérést meg kell ismételni.

34 NYME Informatika IntézetTárgy : Számítógépes Alkalmazások Mérőgépek programozása Tanuló programozás (Teach-in) A program kézi üzemmódban lefolytatott mérés során készül el, a mérési eredmények azonnal felhasználhatók. A programban rögzítésre kerülnek a tapintási, az alkatrészre vonatkozó geometriai és egyéb jellemzők, adatok (pl. letapintási pontok, tapintó pozicionálási pontok, előírt méretek, tűrések stb.) Az eljárás előnyei : nagyon szemléletes: valódi munkadarab, valódi tapintóelem konfiguráció segítségével készül elkészítése egyszerű: csak a tapintópályát meghatározó pontok helyzete az, amiben a kézi vezérlésben való méréstől különbözik a programozás és a névleges méretek felvétele egymástól elválasztható, ez a programozási időt lerövidíti Az eljárás hátrányai : a programozási idő is a mérőgépet terheli, ami ilyen nagy-értékű berendezések esetében nem előnyös a program megírásához rendelkezésre kell állnia a már elkészített munka darabnak.


Letölteni ppt "NYME Informatika Intézet Számítógépes alkalmazások 7. előadás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések