Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A globalizáció hatása a magyar és az orosz reklámokra

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A globalizáció hatása a magyar és az orosz reklámokra"— Előadás másolata:

1 A globalizáció hatása a magyar és az orosz reklámokra
Nagy Angelika PhD SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet XVI. Apáczai-napok Tudományos Konferencia Győr, 2012.október 26.

2 Az előadás kulcsgondolatai
Mi a globalizáció? Reklámtörténet Globalizáció ↔ nemzeti identitás Nyelvhasználat (reklámnyelv) Reklámok

3 Mi a globalizáció? A nyugati világ kezdeményezésére történő világszintű egységesedési folyamat és következményei az élet számos területén Gazdasági globalizáció Pénzügyi globalizáció Kulturális globalizáció Szimbólumok globalizációja Információs globalizáció

4

5 Egyetemes civilizáció?
„egyetlen globális civilizációban” élünk (Vaclav Havel) A nyugati fogyasztói és tömegkultúra terjedése

6 Reklámtörténet 1. korszak: Kr.e. 3000-1472
Egyetemes Magyar Orosz Ókor: boros amforák megkülönböztetése római kori fali hirdetések vásárok – személyes eladás

7 Reklámtörténet 1. korszak: Kr.e. 3000-1472
Egyetemes Magyar Orosz Középkor: vásári kikiáltók Cégérek, címerek: képi üzenetek! X-XI. sz. Vásári kikiáltók Házaló kereskedők

8 Reklámtörténet 2. korszak: könyvnyomtatástól az iparosodásig 1472-1840
Egyetemes Magyar Orosz Középkor: könyvreklámok szórólapok (XV. sz. Anglia) első nyomtatott hirdetés (1518 – lottóplakát) sajtóhirdetések (XVII. sz. Anglia: 1652: illusztrált árureklám) hirdetési újság (XVII. sz. Franciaország) 1740: első nyomtatott plakát (London) Reformkor: a reklámozás kezdetei 2 médiumtípus: Köztér Nyomtatott sajtó XVII. sz. hársfalemez metszetek XVIII. sz. I. Péter nyomtatott reklám XIX. Sz. hirdetőoszlopok elterjedése

9 Reklámtörténet 3. korszak: az iparosodástól a második világháborúig (1840 - 1945)
Egyetemes Magyar Orosz ipari forradalom-tömegtermelés gerjeszti hirdetési felület vásárlás-értékesítés (XIX sz.) rajzos hirdetések (XIX. sz. közepe) reklámszövegírás (1870 – Charles Austin Bates) XX. sz. plakátművészet XVIII-XIX. sz. fordulója: napilapok indulása, de a hirdetési felületek megjelenése a sajtóban később 1888: hirdetési oszlop Budapesten 1900: 200 db!! XX. sz. eleje: óriásplakátok: fekete – fehér, kevés grafikai elem Fényreklámok, világító táblák, kivilágított kirakatok XX. sz. eleje: „járműreklám”: szórólap lovakon, villamoson Reklámügynökségek megjelenése

10 Reklámtörténet 3. korszak: az iparosodástól a második világháborúig (1840 - 1945)
Egyetemes Magyar Orosz as évek: sajtóhirdetések elterjedése 1925: rádió – az első elektronikus hirdetőeszköz sok információ → rövid, rímes, humoros versikék József Attila, Rejtő Jenő, Karinthy Frigyes, Szabó Lőrinc, Tersánszky Józsi Jenő, Heltai Jenő 1926: Dreher bak sör mozgófényreklám ‘30-as – ’40-es évek: első reklámfilmek: Tungsram égő, Frank kávé, Boxy cipőkrém, Nicotex cigaretta 1917: reklám a hatalom ellenőrzése alá került Kereskedelmi célú reklámok betiltása NEP időszaka: vissza a reklám eredeti funkciójához Majakovszkij

11

12

13

14

15

16

17

18 Reklámtörténet 4. korszak: a második világháborútól napjainkig (1945 –)
A szocialista időszak 50-es években gyakorlatilag nem létezik reklám Hiánygazdálkodás → nincs szükség hirdetésekre Politikai gondolatokat közvetítő társadalmi célú üzenetek 50-es évek végétől: „hangulatjavító” reklámok (Totó és Lottó népszerűsítése)

19

20 Szocialista időszak 1968: „új gazdasági mechanizmus” – gazdaság fejlődése 70-es évek: fellendülés a reklámvilágban 1975: Magyar Reklámszövetség 1976: Skála Áruház 80-as évek: Skála Reklám Stúdió Centrum, Flórián, Sugár „Minden szinten szinte minden!”

21

22

23 1970-es évek új márkák: Traubisoda, Márka, Trapper, Tisza cipő, Fabulon

24 1980-as évek a reklámok nem terméket, hanem életformát propagálnak
Makk Marci

25

26

27 1990-es évek

28 2000-

29 Nyelvhasználat Tudomány, technika
магнитофон / плейер magnó / walkman факс бумага / бумага для факса faxpapír CD-ROM-диск CD-ROM DVD-плейер DVD lejátszó декодер jelátalakító xай-тек csúcstechnológia плейбек playback роуминг barangolás, roaming

30 Nyelvhasználat Számítástechnika
джойстик joystick сервер szerver ноутбук notebook лаптоп / лэптоп laptop хардвер hardver совтвер szoftver диджитайзер дигитайзер digitalizáló program vagy eszköz модем modem

31 Nyelvhasználat Hétköznapi élet, általános használatú szavak
убийца / киллер gyilkos / bérgyilkos чизбургер sajtburger хедхантинг fejvadászat бойфренд lány barátja хэви-метал heavy metal джакузи pezsgőfürdő барбекю barbecue экстези extasy

32 Nyelvhasználat Hétköznapi élet, általános használatú szavak
пэтчворк foltvarrás рэп rap хот дог hot dog гамбургер hamburger пирсинг testékszer секонд хенд használt cikk энерджайзер energiaital Aдресбук / адресная книга címjegyzék

33 Globalizáció ↔ nemzeti identitás Reklámok

34 Globalizáció ↔ nemzeti identitás Reklámok

35 Globalizáció ↔ nemzeti identitás Reklámok

36 Globalizáció ↔ nemzeti identitás Reklámok

37 Globalizáció ↔ nemzeti identitás Reklámok

38 Globalizáció ↔ nemzeti identitás Reklámok

39 Globalizáció ↔ nemzeti identitás Reklámok

40 Globalizáció ↔ nemzeti identitás Reklámok

41 Globalizáció ↔ nemzeti identitás Reklámok

42 Globalizáció ↔ nemzeti identitás Reklámok

43 Globalizáció ↔ nemzeti identitás Reklámok

44 Járműreklám

45

46

47

48

49 Társadalmi célú reklámok

50 Társadalmi célú reklámok

51

52 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A globalizáció hatása a magyar és az orosz reklámokra"

Hasonló előadás


Google Hirdetések