Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A globalizáció hatása a magyar és az orosz reklámokra Nagy Angelika PhD SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet XVI. Apáczai-napok Tudományos Konferencia Győr,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A globalizáció hatása a magyar és az orosz reklámokra Nagy Angelika PhD SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet XVI. Apáczai-napok Tudományos Konferencia Győr,"— Előadás másolata:

1 A globalizáció hatása a magyar és az orosz reklámokra Nagy Angelika PhD SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet XVI. Apáczai-napok Tudományos Konferencia Győr, 2012.október 26.

2 Az előadás kulcsgondolatai Mi a globalizáció? Reklámtörténet Globalizáció ↔ nemzeti identitás –Nyelvhasználat (reklámnyelv) –Reklámok

3 Mi a globalizáció? A nyugati világ kezdeményezésére történő világszintű egységesedési folyamat és következményei az élet számos területén –Gazdasági globalizáció –Pénzügyi globalizáció –Kulturális globalizáció –Szimbólumok globalizációja –Információs globalizáció

4

5 Egyetemes civilizáció? „egyetlen globális civilizációban” élünk (Vaclav Havel) A nyugati fogyasztói és tömegkultúra terjedése

6 Reklámtörténet 1. korszak: Kr.e EgyetemesMagyarOrosz Ókor: boros amforák megkülönböztetése római kori fali hirdetések vásárok – személyes eladás

7 Reklámtörténet 1. korszak: Kr.e Egyetemes Magyar Orosz Középkor: vásári kikiáltók Cégérek, címerek: képi üzenetek! X-XI. sz. Vásári kikiáltók Házaló kereskedők

8 Reklámtörténet 2. korszak: könyvnyomtatástól az iparosodásig EgyetemesMagyarOrosz Középkor: könyvreklámok szórólapok (XV. sz. Anglia) első nyomtatott hirdetés (1518 – lottóplakát) sajtóhirdetések (XVII. sz. Anglia: 1652: illusztrált árureklám) hirdetési újság (XVII. sz. Franciaország) 1740: első nyomtatott plakát (London) Reformkor: a reklámozás kezdetei 2 médiumtípus: Köztér Nyomtatott sajtó XVII. sz. hársfalemez metszetek XVIII. sz. I. Péter nyomtatott reklám XIX. Sz. hirdetőoszlopok elterjedése

9 Reklámtörténet 3. korszak: az iparosodástól a második világháborúig ( ) EgyetemesMagyarOrosz ipari forradalom- tömegtermelés gerjeszti hirdetési felület vásárlás-értékesítés (XIX sz.) rajzos hirdetések (XIX. sz. közepe) reklámszövegírás (1870 – Charles Austin Bates) XX. sz. plakátművészet XVIII-XIX. sz. fordulója: napilapok indulása, de a hirdetési felületek megjelenése a sajtóban később 1888: hirdetési oszlop Budapesten 1900: 200 db!! XX. sz. eleje: óriásplakátok: fekete – fehér, kevés grafikai elem Fényreklámok, világító táblák, kivilágított kirakatok XX. sz. eleje: „járműreklám”: szórólap lovakon, villamoson Reklámügynökségek megjelenése

10 Reklámtörténet 3. korszak: az iparosodástól a második világháborúig ( ) Egyetemes MagyarOrosz as évek: sajtóhirdetések elterjedése 1925: rádió – az első elektronikus hirdetőeszköz sok információ → rövid, rímes, humoros versikék József Attila, Rejtő Jenő, Karinthy Frigyes, Szabó Lőrinc, Tersánszky Józsi Jenő, Heltai Jenő 1926: Dreher bak sör mozgófényreklám ‘30-as – ’40-es évek: első reklámfilmek: Tungsram égő, Frank kávé, Boxy cipőkrém, Nicotex cigaretta 1917: reklám a hatalom ellenőrzése alá került Kereskedelmi célú reklámok betiltása NEP időszaka: vissza a reklám eredeti funkciójához Majakovszkij

11

12

13

14

15

16

17

18 Reklámtörténet 4. korszak: a második világháborútól napjainkig (1945 –) A szocialista időszak 50-es években gyakorlatilag nem létezik reklám50-es években gyakorlatilag nem létezik reklám Hiánygazdálkodás → nincs szükség hirdetésekreHiánygazdálkodás → nincs szükség hirdetésekre Politikai gondolatokat közvetítő társadalmi célú üzenetekPolitikai gondolatokat közvetítő társadalmi célú üzenetek 50-es évek végétől: „hangulatjavító” reklámok (Totó és Lottó népszerűsítése)50-es évek végétől: „hangulatjavító” reklámok (Totó és Lottó népszerűsítése)

19

20 Szocialista időszak 1968: „új gazdasági mechanizmus” – gazdaság fejlődése1968: „új gazdasági mechanizmus” – gazdaság fejlődése 70-es évek: fellendülés a reklámvilágban70-es évek: fellendülés a reklámvilágban 1975: Magyar Reklámszövetség1975: Magyar Reklámszövetség 1976: Skála Áruház1976: Skála Áruház 80-as évek: Skála Reklám Stúdió80-as évek: Skála Reklám Stúdió Centrum, Flórián, SugárCentrum, Flórián, Sugár „Minden szinten szinte minden!”„Minden szinten szinte minden!”

21

22

23 1970-es évek új márkák:új márkák: Traubisoda, Márka, Trapper, Tisza cipő, FabulonTraubisoda, Márka, Trapper, Tisza cipő, Fabulon

24 1980-as évek a reklámok nem terméket, hanem életformát propagálnaka reklámok nem terméket, hanem életformát propagálnak Makk MarciMakk Marci

25

26

27 1990-es évek

28 2000-

29 Nyelvhasználat Tudomány, technika магнитофон / плейерmagnó / walkman факс бумага / бумага для факса faxpapír CD-ROM-дискCD-ROM DVD-плейерDVD lejátszó декодерjelátalakító xай-текcsúcstechnológia плейбекplayback роумингbarangolás, roaming

30 Nyelvhasználat Számítástechnika джойстикjoystick серверszerver ноутбукnotebook лаптоп / лэптопlaptop хардверhardver совтверszoftver диджитайзер дигитайзер digitalizáló program vagy eszköz модемmodem

31 Nyelvhasználat Hétköznapi élet, általános használatú szavak убийца / киллерgyilkos / bérgyilkos чизбургерsajtburger хедхантингfejvadászat бойфрендlány barátja хэви-металheavy metal джакузиpezsgőfürdő барбекюbarbecue экстезиextasy

32 Nyelvhasználat Hétköznapi élet, általános használatú szavak пэтчворкfoltvarrás рэпrap хот догhot dog гамбургерhamburger пирсингtestékszer секонд хендhasznált cikk энерджайзерenergiaital Aдресбук / адресная книга címjegyzék

33 Globalizáció ↔ nemzeti identitás Reklámok

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44 Járműreklám

45

46

47

48

49 Társadalmi célú reklámok

50

51

52 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A globalizáció hatása a magyar és az orosz reklámokra Nagy Angelika PhD SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet XVI. Apáczai-napok Tudományos Konferencia Győr,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések