Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Információ, mint erőforrás Az információtömeg, ami ránk zúdul a legnagyobb ellenségünk! Igaz ez? Talán igen, és nem, ha nem tudjuk kezelni! Reggeli ébredésünktől.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Információ, mint erőforrás Az információtömeg, ami ránk zúdul a legnagyobb ellenségünk! Igaz ez? Talán igen, és nem, ha nem tudjuk kezelni! Reggeli ébredésünktől."— Előadás másolata:

1 Információ, mint erőforrás Az információtömeg, ami ránk zúdul a legnagyobb ellenségünk! Igaz ez? Talán igen, és nem, ha nem tudjuk kezelni! Reggeli ébredésünktől késő esti lefekvésünkig folyamatosan kapjuk az információkat. Rádióban, TV-ben, újságban, magazinokban mindenhol bennünket bombáznak. A szomszéd, a barát, a barátnő mindenki közölni akar valamit velünk és ugyanakkor kérdezni is akar tőlünk. Az ember társas lény kommunikáció nélkül nem tud létezni. No de ennyi információt, mint manapság. Már ki sem látszunk belőle. Ez már mégiscsak SOK! Fontos: a lényeges és a lényegtelen információk gyors szétválasztása. A fontosak megszerzése érdekünk s a vállalaté is. Az egyéni információ szerzésen kívül egész iparágak foglalkoznak információ gyűjtéssel, feldolgozással és terítéssel. Vállalatgazdaságtan 2007

2 Információ II Nyomdai és kiadói tevékenység, hírszolgáltatók, információ feldolgoz ipar, az információ szolgáltatást ellátó iparok eszközeit előállító iparok stb. Jó információk hiányában a döntésünk sem a legjobb! Nagy cégek információ kutatói, kijárói. Információ: a bizonytalanságot csökkentő új ismeret, a vállaltok működését integráló folyamatok egyik összetevője. Az információ erőforrás, mint a tőke, a munkaerő és az eszközök. Vállalatgazdaságtan 2007

3 Információs rendszer Információs rendszer: a vállalat környezetére, belső működésére és a vállalat és környezete közötti tranzakcióra vonatkozó információk begyűjtését, feldolgozását, tárolását és szolgáltatását végző személyek, tevékenységek és technikai eszközök összessége. Három fő összetevője: döntéshozó, akinek kell a belső, külső, illetve a feldolgozott információ, az információk: feldolgozott adatok külső és belső tényekről technikai apparátus: rendszerint számítógépes rendszer, összekapcsolja különböző alrendszereket. Mi az outsourcing? Az általunk is elvégezhető feladat más cégnek megbízásba való adása. Mikor előnyős? Ha hatékonyabb! Vállalatgazdaságtan 2007

4 Döntési probléma Döntés, információ, szervezet Döntéshozó, problémamegoldás, információ Problémamegoldás: egy nem megfelelő helyzet feloldására irányuló kreatív folyamat. Döntés: a cselekvési változatok közötti választás. Vagy: információk átalakítása akciókká (Forrester). Jól strukturált probléma: a célok és a cselekvési változatok ismertek és megfelelő algoritmus áll rendelkezésre a kedvező változat kiválasztásához. Vállalatgazdaságtan 2007

5 Döntési probléma II A rosszul strukturált problémát bonyolultságuk miatt még definiálni sem könnyű. Akadályozza a probléma felismerését. Problémamegoldás többféleképpen lehet. Fontos, hogy felismerhető legyen mi is a z igazi feladat? Megoldás három szinten zajlik: rendszerszemlélet alkalmazása. Kérdés, hogyan állítsunk elő információkat a problémahelyzetet leíró információrendszer számára. A döntéselőkésztés két lényeges szakasza: alternatívák elemzése és értékelése (döntés-előkésztés). Választás maga. Az információ költsége. Többnyire a fogadó viseli. De: információ csökkenti a bizonytalanságot. Vállalatgazdaságtan 2007

6 Döntési modellek Döntéshozói attitűd: a döntéshozó viszonya a döntéshez a döntési folyamat egésze során. Különböző döntéshozatali modellek. Mikroökonómia: racionális döntéshozó modellje. Korlátozottan racionális, megelégedettségre törekvő. Döntéselméleti modellek: közgazdászok közelítés módja: homo oconomicus a. az adminisztratív modell b. a szigorú megerősítés modellje c. a fokozatos hozadék modellje A modell a valóságnak mindig csak egyszerűsített változata, de adott esetben jól használható.

7 Kockázat Kockázat: egy cselekvési változat lehetséges negatívan értékelt következményeinek teljes leírása, beleértve a következmények súlyának és bekövetkezésük valószínűségének megmutatását is. Bizonytalanság: az emberek és a környezet viszonyának azon tulajdonsága, hogy e viszony alakulása nem látható előre. Vállalatgazdaságtan 2007

8 Döntések Információ és szervezeti szerep Stratégiai döntések a vállalat működésének főbb irányait megszabó, a célokat és eszközöket egymáshoz rendelő, hosszabb távú döntések. Irányítási döntések: a vállalat működését a stratégia keretei között konkrétan szabályozó döntések Operatív döntések: a tevékenység konkrét végrehajtására irányuló döntések. Az információs rendszer alrendszerei Számviteli információs rendszer Vezetői információs rendszer Informális információs rendszer Vállalatgazdaságtan 2007

9 Számviteli információs rendszer Számvitel feladata Simon et. al. 1954: Teljesítmény kimutatás: Hogy mennek a dolgok? Figyelemfelkeltés: Milyen problémára figyeljünk oda? Problémamegoldás: melyik alternatívát válasszuk? A rendszer : követi a zajló eseményeket (naturálisan és értékben), alapját képezi a vezetőknek és a külső érintetteknek készülő jelentéseknek, input bizonyos vezetői döntésekhez. Vállalatgazdaságtan 2007

10 Tranzakciók – pénzügyi kimutatások Tranzakciók követése (Wilkinson): bevételi ciklus: értékesítés: (rendelésfogadás, nyilvántartás, teljesítés, számlázás, vevőállomány nyilvántartás, elszámolás, jelentés) kiadási ciklus: beszerzés (rendelésfeladás, szállítói rendelés nyilvántartás, beérkezett számlafogadás, kiegyenlítés, elszámolás, jelentés). erőforrás menedzsment: működéshez szükséges erőforrások: (állóeszközök, emberi erőforrás, alapanyagok, készpénz). Pénzügyi kimutatások, jelentések Rendszeres vagy időszaki feldolgozások A vállalati költséggazdálkodás rendszere Kontrolling: tervezési, ellenőrzési és információellátási tevékenységeket integráló vállalati funkció Vállalatgazdaságtan 2007

11 Szakértői rendszerek - Kérdések Szakértői rendszerek: olyan számítógépes rendszerek, amelyek a logikai érvelés módszertanát alkalmazzák sajátos feladatokra, amelyek megoldása általában emberi tudást igényel. Kontrolling: Partner (1197) szerint a kontrolling lényege: Tudja-e Ön, hogy a pénzt mely termékek hozzák? Tudja-e Ön, hogy bizonyos intézkedéseknek mi a hatása? Tudja-e Ön miként alakulna az eredmény az adózás torzító hatás anélkül? Időben értesül-e arról, miként halad a tervhez képest? Át tudja-e ültetni a vállalati stratégiát az intézkedési tervbe? Tudja-e mitől emelkednek folyamatosan az általános költségek? Vállalatgazdaságtan 2007

12 Információs technológia * Ez az információ forradalom kora. Információs technológia. Az információkat szállító rendszer. Működése a vállalati rendszerben: tranzakció követés (tevékenységekkel kapcsolatos adatok), piaci adatrendszerek kezelése (piackutatás, elemzés, interjúk készítése stb.) Anyagi folyamatok tervezése és irányítása Iroda-automatizálás: a vezetés és szervezés feladatait helyezte új alapokra. E szerepköröket a stratégiai információ rendszer fogja össze átfogó keretbe. Virtuális vállalat: a hagyományos működési formákat, fizikai tevékenységeket az információs technológia és menedzsment eszközeivel helyettesítő vállalat. Vállalatgazdaságtan 2007


Letölteni ppt "Információ, mint erőforrás Az információtömeg, ami ránk zúdul a legnagyobb ellenségünk! Igaz ez? Talán igen, és nem, ha nem tudjuk kezelni! Reggeli ébredésünktől."

Hasonló előadás


Google Hirdetések