Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 1 1. Szállodavezetés és üzemeltetés alapjai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 1 1. Szállodavezetés és üzemeltetés alapjai."— Előadás másolata:

1

2 Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 1 1. Szállodavezetés és üzemeltetés alapjai 1.2. Szállodagazdálkodás és tervezés „Gazdálkodás és Tervezés” 1. Szállodagazdálkodás fogalma„Gazdálkodás” 2. Szervezetek gazdálkodási céljai„Szállodák céljai” 3. Tervezés és tervek„Tervezés” 4. Szállodai megvalósíthatósági terv„Feasibility Study” 5. Szállodák éves üzleti terve„The Budget” 6. Inspiráció„CBL” 7. Gyakorlati foglalkozás témaköre„Házi dolgozat” 8. Ellenőrző kérdések„Önértékelés”

3 Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 2 1. Szállodagazdálkodás fogalma„Gazdálkodás” Szállodagazdálkodás és gazdaságtan 1.1. Szállodagazdálkodás esszenciája Piaci, bevétel, emberi, eredmény, eszköz, pénz 1.2. Szálloda-gazdaságtan

4 Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 3 2. Szervezetek gazdálkodási céljai„Szállodák céljai” 2.1. A célmeghatározás jelentősége 2.2. Szervezet céljainak összehangolása Fenntartható gazdálkodás Piaci célok Emberi célok Gazdasági célok 2.3. Szállodák célrendszerének objektivitása 2.4. Fenntartható harmónia a célrendszerben

5 Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 4 3. Tervezés és tervek„Tervezés” 3.1.Tervezés (cél, tartalom, felhasználás, gyakoriság) 3.2. Tervek típusai Megvalósíthatósági terv (10-15 év),Stratégiai terv (3-7 év), Éves üzleti terv (1 év), Projektterv (2 hónap - 2 év), Akcióterv (2 hét – 2 hónap), Előrejelzési terv Megvalósíthatósági terv 4. fejezet 3.4. Stratégiai terv Marketing, Emberi erőforrás, Eszköz, Pénz, Vezetés 3.5. Éves üzleti terv Marketing, Vendégstatisztikai, Bevétel, Emberi erőforrás, Eredmény, Eszköz, pénzügyi 3.6. Projekt terv Nem alaptevékenységek egyedi esetek 3.7. Akcióterv Küldetés, stratégia, terv eltérés visszaállítására, gyakori 3.8. Előrejelzés Napi gyakorisággal

6 Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 5 4. Szállodai megvalósíthatósági terv„Feasibility Study” Célja, tartalma, felhasználása 4.1. Feasibility Study Beruházási típusok és megvalósíthatósági terv összefüggése Elkerülhetetlen, eszközpótló, stratégiai, fejlesztés célú eszköz, fejlesztés célú ingatlan 4.2. A szálloda megvalósíthatósági tervének felépítése piaci helyzetelemzés,üzemeltetési forgatókönyv, üzleti terv,hatásvizsgálatok, műszaki terv,pénzügyi terv, összegzés.

7 Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 6 5. Szállodák éves üzleti terve„The Budget” Cél, tartalom, felhasználás, gyakoriság 5.1. Éves üzleti terv résztervei Marketingterv Bevételi terv Vendégstatisztikai (CM) Számszaki terv Második félév anyaga Emberi erőforrás terv Jövedelmezőségi terv Eszközpótlási terv Pénzügyi terv

8 Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 7 6. Inspiráció„CBL” 6.1.Tervezés és szállodák tervei 6.2. Szállodagazdálkodás területei 6.3. Szállodavezetés és előrejelzés

9 Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 8 7. Gyakorlati foglalkozás témaköre„Házi dolgozat” 7.1. Szállodaalapítás véglegesítése 7.2. Megvalósíthatósági terv ismertetése 7.3. Házi dolgozat fejezetei és megvalósíthatósági terv

10 Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 9 8. „Gazdálkodás” ellenőrző kérdései„Önellenőrzés” 1. Ismertesse a szállodák gazdálkodási területeit a szervezeti egységekkel összevetve és szállodagazdálkodás fogalmát 2. Ismertesse a vállalkozások stratégia célrendszereinek (piaci, emberi, gazdasági) jelentőségét a szállodáknál 3. Mondjon példákat a piaci, emberi és gazdasági célokra különböző szálloda típusokra értelmezve 4. Ismertesse a célrendszer fenntartható harmónia elméletét mondjon rá példákat 5. Mutasson be a célrendszeren belül az objektív és szubjektív célokat mindhárom területre, konkrét szállodai példákkal 6. Ismertesse a vendégelégedettség jelentőségét 7. Ismertesse a tulajdonosi döntéseket azok jellemzőit, okait, szabályzását és összefüggését a szállodai tervekkel 8. Ismertesse a szállodai tervek típusait azok tartalmát, célját és felhasználásuk lehetőségeit vezetői eszközként

11 Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék „Megvalósíthatósági Terv” „Önellenőrzés” 1. Ismertesse, a megvalósíthatósági terv célját és felépítését (7) 2. Ismertesse, a megvalósíthatósági terv felhasználása és tartalma közötti összefüggést (beruházás típusa, értéke, tőke felhasználás) 3. Ismertesse, a megvalósíthatósági terv piaci helyezet elemzés tartalmát (3) és jelentőségét 4. Ismertesse, az üzemeltetési forgatókönyv szerepét, célját és tartalmát 5. Ismertesse, a szállodák üzemeltetések jogi feltételeit, a szakhatósági engedélyeket (4) és kötelező bejelentéseket (6) 6. Ismertese, a szállodák Üzleti Tervének tartalmát, részterveit (4) és felhasználásukat 7. Ismertesse, a turisztikai és egyéb (3) hatásvizsgálatok célját és tartalmát 8. Ismertesse, a kockázat elemzések és veszélyek kezelésének okait, lehetséges (3) területeit

12 Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 11 Szállodagazdálkodás A gazdálkodás a szolgáltatások előállításának megszervezése. Gazdálkodik a rendelkezésre álló javak, erőforrásokat (eszköz, élőmunka) felhasználása a célkitűzések elérésének érdekében. A szálláshely szolgáltatás missziója az elégedett vendég. A vendég utazása során elhagyja állandó, életvitel szerinti tartózkodási helyét, ezt az utazás oka miatt teszi. Ismerve az utazási motivációt ismerjük az igényeit is, és meg tudjuk teremteni a feltételeit annak, hogy a vendég elégedett legyen a szálláshelyen. A szállodai vendégcsoportokat szegmentáljuk, a vendég utazási motivációja szerint. Szálloda-gazdaságtan Az erőforrások szolgáltatási célra való felhasználásának tanulmányozása. A szállodák különböző, eltérő eszköz és emberi erőforrással rendelkeznek. Ezek eltérő helyszínen és körülmények között kerülnek felhasználásra. A felhasználások eredményeit és egyéb tényezőit összevetve a megismert jelenségekkel és tőrvényszerűségekkel foglalkozó tudomány.

13 Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 12 „Éves üzleti terv résztervei” A terv egy évre, pontosan számszerűsített célokat tartalmaz, résztervei (4+2) (Marketing, Bevételi, Emberi erőforrás, Jövedelmezőségi, Pénzügyi, Eszközpótlási. Az első négy résztervet minden szálloda elkészíti de a fejlesztés, eszközpótlás és különösen a pénzügyi terv a láncok és csoportok központi vezetésének feladata. „Szállodák stratégiai célrendszerének elemei” A szállodák sikerességét a harmonikus célrendszer biztosítja. A célrendszer elemei a piaci, emberi és gazdasági célok. „Üzemeltetési forgatókönyv” A szálloda tevékenységeinek, feladatainak, munkaköreinek adott időszakra meghatározott cselekedet sora. A szálloda szolgáltatási egységeinek működtetési leírása. A szálloda különböző szolgáltatásait igénybe vevő vendégszegmensek mennyiségi meghatározása. Különböző időszakokban különböző szolgáltatásokat igénybe vevő vendégcsoportok igényeinek meghatározása.

14 Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 13 „Tervek, előrejelzéstől a megvalósíthatósági tanulmányig 1.” A szálloda céljait (piaci, emberi, gazdasági) vezetési információs rendszerbe tartozó dokumentumokban, a tervekben mutatja ki. A szállodavezetés a tevékenységek befolyásolása a célok elérése érdekében, a befolyásoló tényezők (piaci helyzet, szálloda adottságai, tulajdonosi elvárások) figyelembe vételével. A tervhez való viszonyítás segít eligazodni a vezetésnek a cél elérésében = siker. A szállodavezetés feladata és tevékenysége a tervekben megfogalmazott célok elérése. Általánosan hat eltérő terv típust különböztetünk meg.

15 Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 14 „Tervek, előrejelzéstől a megvalósíthatósági tanulmányig 2.” Általánosan hat eltérő terv típust különböztetünk meg. Megvalósíthatósági terv fejezetei (7), Piacelemzés, Üzemeltetési forgatókönyv, Éves üzleti terv, Hatásvizsgálatok, Műszaki terv, Pénzügyi terv, Összefoglaló) Stratégiai terv 5-7 éves távlat fogalmazza meg a célkitűzéseket (piaci, emberi, gazdasági), részstratégiák (Marketing, Emberi erőforrás, Vagyoni, Pénzügyi, Vezetés, Struktúra), Éves üzleti terv időtartama egy év, pontosan számszerűsített célokat tartalmaz, résztervei (4+2) (Marketing, Bevételi, Emberi erőforrás, Jövedelmezőségi, Eszközpótlási, Pénzügyi)

16 Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 15 „Tervek, előrejelzéstől a megvalósíthatósági tanulmányig 3.” Projekt terv egyedi fejlesztések lebonyolítása és vagy bevezetése, (ISO, Minőség Díj), Akció terv a tervtől való eltérés korrigálásának érdekében kidolgozott rövidtávú, egyedi akciókat tartalmazó cselekvési program. A tervektől való eltérések korrigálása bármely területen bevétel – költség, controling feltárás eltérésének visszaállítása, középvezetői feladat. Előrejelzés gazdálkodási területeken a rövidtávú kereslet ismeretében, a foglalások intenzitásának figyelembe vételével készítünk kapacitás, árbevétel, munkaerő vagy termelési eszköz felhasználásra előrejelzéseket és vagy a költség tervek bármely területére.

17 Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 16 Inspiráció Tervezés és szállodák tervei (helyszín, típus, tulajdonosi forma, tervek, részletességek, vannak-e tervek) Szállodagazdálkodás területei (2 vagy 4 vagy 6 vagy több száz) Szállodavezetés és előrejelzés (előrejelzés – online disztribúció - Revenue Management Foglalások – reggeli - bankett) Tulajdonosi döntések és szállodavezetés 1998 GT. vonatkozásai és gyakorlati élet példái

18 Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Szállodai gazdálkodás esszencia VENDÉG Piaci gazdálkodás Marketingterv Értékesítés - Disztribúció Foglalás Bevételgazdálkodás Bevételi terv Vendégstatisztika Bevételgazdálkodás Időszakos Árképzés Emberi erőforrás gazdálkodás Emberi erőforrásterv Élőmunka gazdálkodás Munkaügyi gazdálkodás Humán Menedzsment Eredménygazdálkodás Jövedelmezőségi terv Kapacitás – Volumen Költséggazdálkodás Eredmény kimutatás Jövedelmezőség Pénzgazdálkodás Pénzügyi terv Pénzgazdálkodás Pénzkezelés Bevételkezelés Kontroling Eszközgazdálkodás Eszközpótlási terv Eszközgazdálkodás Készletgazdálkodás Tőkegazdálkodás Beruházás – Beszerzés Biztonságvédelem Karbantartás 17 Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék

19 Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 18 Célok Project terv (1-2) nem szokásos üzletmenet terve Stratégia terv (0-2) 3 – 5 évente környezeti változás belső változás felsővezetői Szállodai tervek gyakoriság és felhasználásuk Akció terv (200) bevétel - költség controling feltárás középvezető Megvalósíthatósági terv (0-1) Stratégiai beruházások és fejlesztés célú beruházások előtt készülő egyedi komplex tanulmány Szakértői ritka A tervévek sas madara Üzleti terv (45) Szeptember marketing Szeptember bevételi Október humán jövedelmezőségi November eredmény Közép és felső vezetői rendszeres Előrejelzés (400) Kapacitás, munkaerő, bevétel - költség Terv tartalom célja határozza meg

20 Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 19 Összegzés Pénzügyi terv Műszaki terv Hatásvizsgálatok Üzleti terv Üzemeltetési Piac elemzés Szálloda megvalósíthatósági tanulmány terv fejezetei - gyakorlat Piaci környezet elemzése ország, régió, város közvetlen környék szűk piaci környezet Üzemeltetési forgatókönyv szobatükör szolgáltatások nagyságok, férőhelyek nyitva tartások egységek, rendszerek Egyéb hatásvizsgálatok környezetvédelem esélyegyenlőség fenntartható turizmus Éves üzleti terv marketing, bevétel élőmunka, költség, pénzügyi, eszközpótlási Eszközök befektetett, forgó bekerülési értékek költségvetése Pénzügyi terv likviditás, cash flow forgótőke igény Összegzés értékelés röviden fő számok

21 Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 20 Szállodavezetés és gazdálkodás házi dolgozat fejezetei - gyakorlat II. „Szálloda Üzemeltetési forgatókönyve” Termék leírása, tevékenységek, működési program (szolgáltatások, helyszínek, kapacitások, nyitva tartások, üzletek, részlegek, szervezeti felépítés), alapterületek, színvilágok, formaruhák, egyediségek kiemelése, specializáció, tematizáció, közös területek, környezet, berendezések, 54/2003GM rendelet használata, Számítástechnikai programok és munkaállomások a szállodában, Szálloda jogi formája, működési engedélyek, III. „Szálloda Marketing Terve” „Marketing terv”, küldetés, környezetelemzés (piac, település, versenytárs), belső elemzés szegmens összetétel kialakítása, kínálati ár meghatározása, árszegmentálás, jövőkép, piaci célok prior szegmensek és árak, szállás, vendéglátás, specializáció Disztribúciós web helyek meghatározása szegmensenként, értékesítési csatornák kijelölése szegmensenként, Foglalási rendszerek meghatározása (on és offline), negyedéves akció terv piaci célokra, akcióterv költségesítése I. „Szállodák piaci helyzetének alakulás az elmúlt öt évben” Piaci pozíciók – részarányok, összetételek – ütemek- változások - trendek Kereslet – turizmus alanyai – beutazók – turisták – vendégek – vendégéjszakák Kínálat – szálláshely – kereskedelmi szálláshely (férőhelyek) – szállodák – szállodai szobák, Bevételek – ARR – TREVPAR - SZF% Helyszín (ország, régió, megye, kistérség, település) – szállodatípusonként - kategóriáként

22 Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 21 Szállodavezetés és gazdálkodás házi dolgozat fejezetei - gyakorlat IV. „Szállás tevékenység árbevételi terve” Marketingterv alapján prior és kiegészítő szegmensek (minimum öt) Vendégstatisztika, kiadott szobaszám, foglaltság, vendégéjszaka, vendégéjszaka hányados, átlagár, szállásbevétel, hipotézisekkel Bruttó szállás árbevételi terv havi bontásban, öt év kiterjesztés Kapacitásszámítások (bevétel, ár, szoba) ismertetése és elemzése, Szegmens összetétel összefoglaló bemutatása, Szállásbevételre három akcióterv kidolgozása, Összes szállás táblázatban és grafikusan megjelenítése V. „Szállodai vendéglátás árbevételi terve” Marketingterv alapján, tevékenységek, részlegek, üzletek, szegmensek, vendégstatisztika szegmensenként eladott étkezés, átlagár, bevétel Bruttó árbevételi terv havi bontásban, legalább öt alszegmens kidolgozásával, öt év kiterjesztés, Árképzés, árelemzés, számszaki mutatószámok és feladatok alkalmazása, elemzések a dolgozatban VI. „Szállodai egyéb tevékenységek árbevételi terve” Marketing terv alapján, - szegmensek maghatározása, - eladott szolgáltatások, árak, bevételek, típus és egyéb bevételek, szálloda bevételi tervének összesítése, bevételek nettósítása, A szálloda bevétel gazdálkodásának elemzése Tevékenységek, szegmensek és üzletek szerinti mutatószámok, bemutatása és elemzése.

23 Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 22 Kérdés ? Köszönöm !


Letölteni ppt "Szállodavezetés és gazdálkodás I. – „Gazdálkodás” „Tervek” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék 1 1. Szállodavezetés és üzemeltetés alapjai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések