Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Juhász László PhD. Docens1 Reformok útján Magyar Tudomány Napja 2007 november 8 - 9 Tudományos Konferencia Turizmus – Vendéglátás Szekció Apartman-szállodák.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Juhász László PhD. Docens1 Reformok útján Magyar Tudomány Napja 2007 november 8 - 9 Tudományos Konferencia Turizmus – Vendéglátás Szekció Apartman-szállodák."— Előadás másolata:

1 Dr. Juhász László PhD. Docens1 Reformok útján Magyar Tudomány Napja 2007 november Tudományos Konferencia Turizmus – Vendéglátás Szekció Apartman-szállodák megjelenésének hatása a magyarországi kereskedelmi szálláshely szolgáltatás piacára

2 Dr. Juhász László PhD. Docens2 Átlagos tartózkodási idő a szállodákban Szállodák megkülönböztetése Apartman-szállodák piaca Vendégszegmensek Szállodák kereslete és kínálata Apartman-szálloda Apartman-szállodák iránti kereslet Jövőkép Végső következtetés Hipotézis 1. Következtetés 2. Következtetés 3. Következtetés Apartman-szállodák megjelenésének hatása a magyarországi kereskedelmi szálláshely szolgáltatás piacára végső Következtetés

3 Dr. Juhász László PhD. Docens3 A hipotézisem szerint segítséget jelenthet a szálloda kiválasztásnál a vendég számára a várható tartózkodási idő ismeretében. Az apartman-szállodákat három éve a kereskedelmi szálláshelyek osztályba sorolási rendelete kiemelten megkülönbözteti. A szálloda kiválasztásnál segítség lehet a potenciális szálloda vendég számára az apartman-szálloda, mint típus megjelenítése a típus szállodák között. De valóban segítséget jelent vagy a rendeletalkotók szerinti megkülönböztetés más okokra vezethető vissza. Hipotézis A vizsgálatok és elemzések azt bizonyítják, hogy ezt a funkciót nem teljes mértékben tölti be. Apartman-szállodák megjelenésének hatása a magyarországi kereskedelmi szálláshely szolgáltatás piacára

4 Dr. Juhász László PhD. Docens4 A szállodaüzemeltetők különböző szállodatípusokat alakítanak ki a vendégkör összetétele és a tartózkodás motivációit figyelembe véve. A rendelet nem követi a gyakorlatban kialakított és kereskedelmi névben használt megnevezéseket. Az „54/2003 GKM rendelet a kereskedelmi és a fizető vendéglátó szálláshelyek osztályba sorolásáról, valamint a falusi szálláshelyek minősítéséről” kiemelten foglalkozik a szálláshelyek megjelöléséről. „szálloda étteremmel, szálloda étterem nélkül (garni szálloda), gyógy-szálloda, wellness-szálloda, apartman-szálloda. A turisták motivációjának két jól ismert utazási célját foglalja magába, ez csak a kereslet hét (7) százalékát fedi le. Szállodák megkülönböztetése Apartman-szállodák megjelenésének hatása a magyarországi kereskedelmi szálláshely szolgáltatás piacára

5 Dr. Juhász László PhD. Docens5 Szabadidő eltöltés 57 %nincs üdülő szálloda Üzleti utazás 21 %nincs üzleti (városi) szálloda Konferencia 14 %nincs konferencia szálloda Gyógy és termál 7 %van gyógy és wellness szálloda ? ? ? %van apartman-szálloda Vendégszegmensek Apartman-szállodák megjelenésének hatása a magyarországi kereskedelmi szálláshely szolgáltatás piacára 1. Következtetés

6 Dr. Juhász László PhD. Docens6 Szállodák kereslete és kínálata A piaci előny 0.2 százalékpont az apartman-szállodák piaci tért hódítottak. Dinamikus piaci részesedésük 5. 2 % az országos összes hazai és külföldi vendégéjszakából (keresletből). Statikus piaci részesedésük 5.0 % a kínálati piacon az apartman-szállodák szobáinak száma. 1. Következtetés Apartman-szállodák megjelenésének hatása a magyarországi kereskedelmi szálláshely szolgáltatás piacára Az apartman-szállodák kiemelt megkülönbözetését piaci szempontból, a kínálati sem a keresleti adatok nem támasztják alá.

7 Dr. Juhász László PhD. Docens7 A külföldi négy napnál hosszabb ideig tartózkodó vendégek átlagos tartózkodási ideje 10,8 nap. Átlagos tartózkodási idő A rövid, közép és hosszú időszakra érkező vendégek elvárásai és igényei eltérnek a szállodai szoba berendezésével, felszerelésével és szolgáltatással kapcsolatban is. Apartman-szállodák megjelenésének hatása a magyarországi kereskedelmi szálláshely szolgáltatás piacára

8 Dr. Juhász László PhD. Docens8 A hipotézisem szerint a tudatos szálláshely kiválasztás a tartózkodási idő függvényében azt jelenti, hogy a hosszabb ideig tartózkodó utazási motivációjú vendégek közül többen választják az apartman-szállodákat a kényelem miatt. Szálláshely kiválasztása és tartózkodási idő 2. Következtetés Apartman-szállodák megjelenésének hatása a magyarországi kereskedelmi szálláshely szolgáltatás piacára A ténylegesen regisztrált statisztikai adatok alapján az apartman-szállodákban a legrövidebb az átlagos tartózkodási idő.

9 Dr. Juhász László PhD. Docens9 A szállodák használják mindkét kifejezést, a lakosztályt és apartmant is, különösen a valóban nagy alapterületű több helyiséges, fényűzően berendezett lakosztályokat a szó valódi értelemben, általában elnöki vagy nászutas lakosztály elnevezéssel. Az apartman-szálloda apartmanjai nem egyeznek minden esetben a szállodák apartmanjaival. Apartman kifejezés az értelmező szótár leírása alapján a lakosztály választékos kifejezése, francia illetve olasz eredetű szó. A lakosztály pedig kastélyban, szállodában lakásul szolgáló több fényűzően berendezett helyiséget jelent az értelmező szótár szerint. Apartman - szálloda Apartman-szállodák megjelenésének hatása a magyarországi kereskedelmi szálláshely szolgáltatás piacára az ágyak több mint 80%-a berendezett és felszerelt háló és nappali szobával, valamint konyhával rendelkező apartmanban található, és megfelel a garni-szállodára előírt követelményeknek azzal az eltéréssel, hogy a kétszeres alapterületű szobaegységek méretébe az erkély és a terasz alapterülete is beleszámít

10 Dr. Juhász László PhD. Docens10 Az apartman-szállodák területi elhelyezkedése részben követi az országos rendeket. Kínálatkereslet Budapest 33 – Balaton 27 – Egyéb Apartman – szállodák piaca Apartman-szállodák megjelenésének hatása a magyarországi kereskedelmi szálláshely szolgáltatás piacára Az apartman szállodák piaci létjogosultsága szakmai szakmailag megtámadhatatlan. Mindig lesznek utazók akik hosszabb ideig maradnak egy szállodában. Az átlagos 5 százalékos piaci részarányát megtartva állandó szereplői lesznek a kereskedelmi szálláshely szolgáltatásnak. Apartman-szállodák erősségeit, a tágas életteret, otthonosan berendezett nappalit és hálószobákat, a felszerelt konyhát, a kiegészítő és alap szállodai szolgáltatásokat képesek-e a kialakított árak kompenzálni.

11 Dr. Juhász László PhD. Docens11 Az apartman-szálloda egy bizonyos vendégszegmens igényeinek tökéletesen megfelelnek, de hosszútávon a szállodák mindig több vendégéjszakát fognak realizálni. Apartman – szállodák kereslete 4. Következtetés Apartman-szállodák megjelenésének hatása a magyarországi kereskedelmi szálláshely szolgáltatás piacára A szállodák eddig is kialakítottak egy – egy szoba egységet a tartós tartózkodás és vagy kényelem miatt ezt Igénylő vendégek számára.

12 Dr. Juhász László PhD. Docens12 Budapest tíz apartman-szállodájából ötöt könnyebb megtalálni ezek felső kategóriás színvonalúak. A másik ötöt már kimondottan nehéz megtalálni, ha apartman-szállodaként. Van olyan szálloda, amelyik bár nem apartman-szálloda „aparthotel” nevet használja a kereskedelmi nevében. Könnyen elérhető WEB oldalon az apartman-lakás és csak nehezebben, és kitartó kereséssel találják meg az apartman-szállodák. A kínálat elemzés alapján az „apartman” szóhasználat több esetben kínál „apartman-lakásokat”, mint szállodákat. Szálláshely marketing a gyakorlatban A piacon a szállodák elnevezéseiben uralkodó káosz nem segíti a vendég eligazodást a szálláshely kiválasztásnál, erre szükség lenne erre úgy a szálláshely szolgáltatoknak, mint a vendégeknek. Apartman-szállodák megjelenésének hatása a magyarországi kereskedelmi szálláshely szolgáltatás piacára

13 Dr. Juhász László PhD. Docens13 Komoly előrelépés lehetne a háló, nappali és konyha felszereltségének, berendezésének szabályozása. Az apartman-szállodák piaci jelenléte elfogadott és fejlődése rövidtávon intenzívebb volt, mint a többi szálloda típusé. Jövőkép Az elnevezések egységesítésének, pontosításának alapja lehet az „apartman”, az „apartman-szálloda”, az „apartman-lakás” és „apartman-ház” megkülönböztetés. Apartman-szállodák megjelenésének hatása a magyarországi kereskedelmi szálláshely szolgáltatás piacára

14 Dr. Juhász László PhD. Docens14 A szállodák már évtizedek óta a vendégigényeknek megfelelően mindig is rendelkeztek különleges lakosztályokkal, apartmanokkal. Ahol igény volt rá ott az így kialakított lakóegységek a különlegességük miatt is a szálloda specialitásai, büszkeségei voltak. Ahol nem volt rá igény ott az osztályba sorolási rendelet által megkövetelt kötelező apartmanokat alakította ki a szálloda. A kereskedelmi szálláshelyek osztályba sorolásáról szóló rendelet az apartman-szállodák megjelölésével egy nemzetközi piaci igényt elégített ki. Végső következtetés Apartman-szállodák piaci jelenléte a tágas lakótérrel, az otthon kényelmét biztosító berendezéssel és az egyéb szolgáltatásaival a kereskedelmi szálláshely szolgáltatás szerves részévé vált. Az apartman-szállodák összefogása marketing és megjelenítés érdekében és ez a szövetség erősítheti az elfogadottságot is. Apartman-szállodák megjelenésének hatása a magyarországi kereskedelmi szálláshely szolgáltatás piacára

15 Dr. Juhász László PhD. Docens15 Kérdés ? Köszönöm a figyelmet ! Hipotézis 1. Következtetés 2. Következtetés 3. Következtetés Apartman-szállodák megjelenésének hatása a magyarországi kereskedelmi szálláshely szolgáltatás piacára

16 Dr. Juhász László PhD. Docens16 A szabadidő és kikapcsolódás, meghatározó utazási cél és motiváció a szállodai vendégéjszakák több mint felét ez a vendégszegmens generálja. Az eladott szállodai szobák több mint felében szabadidős turisták szállnak meg és a szállodai típusok között még utalás, sincs az üdülő, a turista vagy sport szállodára, függetlenül a szálloda helyszínétől. Hipotézisem szerint segítséget jelenthet a szálloda kiválasztásnál a vendég számára a várható tartózkodási idő ismeretében. Szabadidő eltöltés 57 %nincs üdülő szálloda Üzleti utazás 21 %nincs üzleti (városi) szálloda Konferencia 14 %nincs konferencia szálloda Gyógy és termál 7 %van gyógy és wellness szálloda ? ? ? %van apartman-szálloda Vendégszegmensek Konferencia és rendezvény helyszín van nemzetközi szabályozás. Apartman-szállodák megjelenésének hatása a magyarországi kereskedelmi szálláshely szolgáltatás piacára

17 Dr. Juhász László PhD. Docens17 A szállodai vendégéjszakák száma az elmúlt időszakban tizenhat százalékkal növekedett, bár a növekedés üteme évről évre csökken. A kereslet alakulásával szemben a szállodai szobák száma kilenc százalékkal emelkedett. Szállodák kereslete és kínálata 1. Következtetés Apartman-szállodák megjelenésének hatása a magyarországi kereskedelmi szálláshely szolgáltatás piacára

18 Dr. Juhász László PhD. Docens18 Amennyiben és ha az osztályba sorolási rendelet felvállalja és elfogadja egyik céljának azt, hogy a vendégek számára segítséget nyújt a megkülönböztetéssel akkor a tartózkodás oka, az utazás célja alapján (gyógy, wellness, üzleti, konferencia, rendezvény, üdülő, sport) kell megkülönböztetni a szállodákat. Tartózkodás oka és a szolgáltatás színvonala prioritást kap a kiválasztás kezdetén. A szállodai szobaár nagyságának meghatározó szerepe csak a szálláshely kiválasztás végső döntésénél a véglegesítésnél van. Fontos a vendég számára a szálláshely kiválasztásnál a tisztaság, a szálloda elhelyezkedése illetve a szálloda és környékének rendezettsége biztonsága, a vendég és a személyzet kapcsolatai, a recepció és emelet szolgáltatási színvonala. Szálláshely kiválasztása A vizsgálatok és elemzések azt bizonyítják, hogy ezt a funkciót nem teljes mértékben tölti be. 2. Következtetés Apartman-szállodák megjelenésének hatása a magyarországi kereskedelmi szálláshely szolgáltatás piacára

19 Dr. Juhász László PhD. Docens19 A fajlagos mutatószámok és a piaci részesedés alapján kiemelkednek az apartman-szállodák, de ez elegendő a különleges megkülönböztetésre. Apartman – szállodák piaca 3. Következtetés Apartman-szállodák megjelenésének hatása a magyarországi kereskedelmi szálláshely szolgáltatás piacára

20 Dr. Juhász László PhD. Docens20 Az apartman-szállodák területi elhelyezkedése részben követi az országos rendeket. Kínálatkereslet Budapest 33 – Balaton 27 – Egyéb Magyarországon 44 apartman-szálloda szobával működött az elmúlt évben. Ez a szállodák kínálati piacának 5.0 százaléka. Az apartman szállodák nagysága pontosabban átlagos szobaszáma (59) közel azonos a hazai szállodák átlagával (61). A keresleti oldalon a regisztrált turisták száma az apartman szállodákban az ország összes szállodai vendégéjszakájának 5,2 %-a. A külföldi vendégéjszakák 7%-a és a belföldi vendégéjszakák 6 %-a realizálódik apartman-szállodában. Apartman – szállodák piaca Apartman-szállodák megjelenésének hatása a magyarországi kereskedelmi szálláshely szolgáltatás piacára

21 Dr. Juhász László PhD. Docens21 Az átlagos tíz százalékos piaci részarányát a szállodai egységek, szállodai szobák, hazai és külföldi vendégéjszakák és bevételek piacán is megtartva állandó szereplői lesznek a kereskedelmi szálláshely szolgáltatásnak. Mindezek alapján az apartman szállodák piaci létjogosultsága szakmai szakmailag megtámadhatatlan. Hiszen a világon mindig lesznek utazók, akár üzleti okból, akár csak kikapcsolódásra vágynak és hosszabb ideig maradnak egy szállodában. Apartman – szállodák kereslete Apartman-szállodák erősségeit, a tágas életteret, otthonosan berendezett nappalit és hálószobákat, a felszerelt konyhát, a kiegészítő és alap szállodai szolgáltatásokat képesek-e a kialakított árak kompenzálni. Vagy a kevesebb szolgáltatást nyújtó apartman-lakásokat válasszák az utazók. 4. Következtetés Apartman-szállodák megjelenésének hatása a magyarországi kereskedelmi szálláshely szolgáltatás piacára

22 Dr. Juhász László PhD. Docens22 Az átlagos tíz százalékos piaci részarányát a szállodai egységek, szállodai szobák, hazai és külföldi vendégéjszakák és bevételek piacán is megtartva állandó szereplői lesznek a kereskedelmi szálláshely szolgáltatásnak. Mindezek alapján az apartman szállodák piaci létjogosultsága szakmai szakmailag megtámadhatatlan. Hiszen a világon mindig lesznek utazók, akár üzleti okból, akár csak kikapcsolódásra vágynak és hosszabb ideig maradnak egy szállodában. Apartman – szállodák kereslete Apartman-szállodák erősségeit, a tágas életteret, otthonosan berendezett nappalit és hálószobákat, a felszerelt konyhát, a kiegészítő és alap szállodai szolgáltatásokat képesek-e a kialakított árak kompenzálni. Vagy a kevesebb szolgáltatást nyújtó apartman-lakásokat válasszák az utazók. 4. Következtetés Apartman-szállodák megjelenésének hatása a magyarországi kereskedelmi szálláshely szolgáltatás piacára


Letölteni ppt "Dr. Juhász László PhD. Docens1 Reformok útján Magyar Tudomány Napja 2007 november 8 - 9 Tudományos Konferencia Turizmus – Vendéglátás Szekció Apartman-szállodák."

Hasonló előadás


Google Hirdetések