Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Városi tömegközlekedés

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Városi tömegközlekedés"— Előadás másolata:

1 Városi tömegközlekedés
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei

2 - Hagyományos közlekedési eszközök
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei - Hagyományos közlekedési eszközök - Különleges közlekedési eszközök

3 - Hagyományos közlekedési eszközök
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei - Hagyományos közlekedési eszközök - autóbusz - trolibusz - villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút - metró - Különleges közlekedési eszközök

4 - Hagyományos közlekedési eszközök
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei - Hagyományos közlekedési eszközök - autóbusz - trolibusz - villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút - metró - Különleges közlekedési eszközök - technikai jellegű (különleges eszközök) - szervezési jellegű (hagyományos eszközök)

5 A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány

6 - közúttal együtt (rendszerint a közút közepén) - zárt pályán
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány - Közúton * - Kötött pályán - közúttal együtt (rendszerint a közút közepén) - zárt pályán * trolibusz: közúton felsővezetékkel

7 - megállók - az utascsere módja
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány - Elhelyezkedés szerint - közúti pálya használata esetén - útpálya szélén - útpálya közepén - zárt pálya esetén - jármű jobb oldalán - jármű bal oldalán - mindkét oldalon

8 - megállók - az utascsere módja
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány - Kialakítás szerint - alacsony járda szintű - magas peronos

9 - Közúttal közös irányítás - Közúthoz hangolt irányítás
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány - Közúttal közös irányítás - Közúthoz hangolt irányítás - Közúttól független irányítás - Automatikus irányítás

10 - állóhelyek/ülőhelyek - Kényelem
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány - Befogadóképesség - állóhelyek/ülőhelyek - Kényelem - ülések távolsága, mérete, elhelyezkedése - kapaszkodók száma, elhelyezése - kilátás, ablakok mérete - szellőzés - Utascsere - ajtók száma, mérete - padlómagasság, lépcsők

11 - teljesítmény dotáció - sebesség, gyorsulás - környezetvédelem
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány - Manőverező képesség - Hajtásrendszer - teljesítmény dotáció - sebesség, gyorsulás - környezetvédelem - téli üzem - Megbízhatóság, üzembiztonság

12 - Keresztmetszeti teljesítőképesség = átbocsátóképesség
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői: - pálya - megállók - az utascsere módja - irányítás - járművek - teljesítőképesség - előny - hátrány - Keresztmetszeti teljesítőképesség = átbocsátóképesség - Dinamikus teljesítőképesség = szállítóképesség

13 Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró

14 - települési úthálózaton, esetleg buszsávon
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - települési úthálózaton, esetleg buszsávon - megállóhelyek útpálya szélén, öbölben, negatív öbölben ( m) - irányítás a közúttal együtt történik - jármű - általában diesel meghajtású, esetleg gázüzemű, villany - nagy befogadóképesség, gyors utascsere - sebesség alacsony km/h - teljesítőképesség kicsi férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség férőhely*km/óra*óra/irány

15 csekély beruházás igény - rugalmas - nincs pálya berendezés
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - előny: - nincs külön pálya csekély beruházás igény - rugalmas - nincs pálya berendezés - csak üzemi létesítmények - hátrány - forgalmi zavarok hatása nagy - légszennyezés - téli üzem

16 Megegyezik az autóbusszal, csak a megállótávolság nagyobb, ezért
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró Megegyezik az autóbusszal, csak a megállótávolság nagyobb, ezért - sebesség magasabb km/h - teljesítőképesség kicsi férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség férőhely*km/óra*óra/irány

17 - települési úthálózaton, esetleg buszsávon
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - települési úthálózaton, esetleg buszsávon - megállóhelyek útpálya szélén, öbölben, negatív öbölben ( m), végállomás hurok!!! - irányítás a közúttal együtt történik - jármű - villamos meghajtás kettős munkavezetékről 600 V - sebesség alacsony 8-18 km/h - teljesítőképesség kicsi férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség férőhely*km/óra*óra/irány

18 - forgalmi zavarok hatása nagy - jó útpálya - kötött pálya
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - előny: - levegőszennyezés - téli üzem - hegymenet - hátrány - forgalmi zavarok hatása nagy - jó útpálya - kötött pálya - nagy kezdeti beruházás - sok felsővezeték

19 - kötött pályán közlekedik (közúton, elválasztva, független pályán)
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - kötött pályán közlekedik (közúton, elválasztva, független pályán) - megállóhelyek középső, kétoldali járdasziget ( m) - irányítás a közúthoz hangolva - jármű - villamos meghajtás 600 V - sebesség alacsony km/h - teljesítőképesség közepes férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség férőhely*km/óra*óra/irány

20 - vonatszerelvények változtatásával rugalmas férőhely kínálat
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - előny: - vonatszerelvények változtatásával rugalmas férőhely kínálat - levegőszennyezés - hátrány - zaj - nagy beruházásigény - kötött pálya - karbantartásigény

21 Megegyezik a közúti villamossal, csak
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró Megegyezik a közúti villamossal, csak - a pálya kialakítás általában független, térszínen, alatt, felett - irányítás független, esetleg térközbiztosítás - sebesség km/h - teljesítőképesség közepes férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség férőhely*km/óra*óra/irány - hátrány - még drágább, mint a közúti villamos

22 - kéreg alatti kötött pálya
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - kéreg alatti kötött pálya - megállóhelyek kétoldali peron ( m) - irányítás automatikus térközbiztosítás - jármű - kis űrszelvényű Ganz típusú 600 V - sebesség km/h - teljesítőképesség közepes férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség férőhely*km/óra*óra/irány

23 - könnyebb megközelíthetőség, mint a metrónál - hátrány
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - előny: - független pálya - környezet zavarás - könnyebb megközelíthetőség, mint a metrónál - hátrány - nagy beruházásigény - kötött pálya - szerelvény korlát - megállóhossz

24 - kötött pálya (nagyvasúthoz hasonló) - megállóhelyek kétoldali peron
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút - városi gyorsvasút - metró - kötött pálya (nagyvasúthoz hasonló) - megállóhelyek kétoldali peron - irányítás automatikus térközbiztosítás - jármű - 3-6 kocsis szerelvények 1000 V - sebesség km/h; km/h - teljesítőképesség férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség férőhely*km/óra*óra/irány

25 - nagy teljesítőképesség - sűrű követés - hátrány
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút - városi gyorsvasút - metró - előny: - nagy teljesítőképesség - sűrű követés - hátrány - nagy beruházásigény - kötött pálya - zaj

26 Megegyezik a HÉV-vel, csak - pályája általában független, zárt pálya
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró Megegyezik a HÉV-vel, csak - pályája általában független, zárt pálya

27 - független, kötött pálya mélyvezetés, kéreg alatt
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - független, kötött pálya mélyvezetés, kéreg alatt - megállóhelyek középső vagy kétoldali peron ( m) - irányítás automatikus térközbiztosítás - jármű - 4-6 kocsis szerelvények 850 V - sebesség km/h - teljesítőképesség férőhely/óra/irány - dinamikus teljesítőképesség férőhely*km/óra*óra/irány

28 - nagy teljesítőképesség, nagy tömegek - környezetvédelem
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Jellemző tömegközlekedési eszközök: - autóbusz - gyors autóbusz - trolibusz - közúti villamos - gyors villamos - földalatti vasút (FAV) - elővárosi vasút (HÉV) - városi gyorsvasút - metró - előny: - nagy teljesítőképesség, nagy tömegek - környezetvédelem - helyfoglalás a felszínen - hátrány - nagy beruházásigény, legdrágább - kötött pálya - magas üzemi költségek

29 Választás kritériumai - üzemvitel/gazdaságosság - közlekedéspolitika
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Választás kritériumai - üzemvitel/gazdaságosság - közlekedéspolitika - hálózat felépítése, hálózat arculata

30 Üzemvitel/gazdaságosság
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Üzemvitel/gazdaságosság

31 - kis, közepes város:autóbusz
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Közlekedéspolitika - kis, közepes város:autóbusz - megyei jogú város: autóbusz, szükség esetén trolibusz, villamos - Budapest: minden tömegközlekedési eszköz, törekedve a megfelelő modal split kialakítására

32 Hálózat felépítése, hálózat arculata
A városi tömegközlekedési eszközök jellemzői, kapacitásuk, alkalmazási területei Hálózat felépítése, hálózat arculata Cél: - egységes hálózati arculat kialakítása


Letölteni ppt "Városi tömegközlekedés"

Hasonló előadás


Google Hirdetések