Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Közforgalmú közlekedés technikai elemei Dr. Horváth Balázs egyetemi docens B507; 3126;

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Közforgalmú közlekedés technikai elemei Dr. Horváth Balázs egyetemi docens B507; 3126;"— Előadás másolata:

1 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Közforgalmú közlekedés technikai elemei Dr. Horváth Balázs egyetemi docens B507; 3126;

2 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Közforgalmú közlekedés technikai elemei Buszsávok Megállóhelyek Autóbuszállomások Forgalmi-műszaki telepek Járművek

3 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Buszsávok Alaptípusok –Fenntartott sáv Külső Belső (megállósziget, aluljáró, gyalogos átkelő) –Időbeli alkalmazás Állandó Időszakos –Menetirány Azonos Ellentétes Változó Hatás –Utazási sebesség növekedése –Egyéb forgalom lassulása

4 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Buszsávok Alkalmazási feltételek –Kihasználtság Óránkénti járatszám min. ~ 30 –Elérhető hatás Zavarási tényező csökken –T uá :átlagos menettartam –T ue :elméleti menettartam (zavarmentes)

5 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Főleg nagyvárosokban, ölelkező vonalszakaszokon Előfordul elővárosi forgalomban is nagykapacitású buszrendszer Bus Rapid Transit BRT

6 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. BRT

7 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. BRT1

8 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. BRT2

9 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. BRT3

10 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Megállóhelyek Feladat –Várakozás és utascsere biztosítása Kialakítás célja –Gyors gfel-leszállás, biztonságos, kényelmes

11 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Megállóhelyek Kialakítás szempontjai –Peronszint – jármű lépcső közötti szintkülönbség –Peron – jármű lépcső közötti távolság –Megálló hossza

12 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Megállóhelyek Kialakítás –Hagyományos (forgalmi sávban) –Megálló öböl –Negatív öböl

13 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Megállóhelyek Hagyományos (forgalmi sávban)

14 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Megállóhelyek Megálló öböl

15 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Megállóhelyek Negatív öböl

16 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Megállóhelyek Kialakítás –Megállóhely területe – járdanagyság Biztonsági távolság, várakozók... Járdasziget esetén további helyszükséglet –Peronmagasság Kassel-kocka

17 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Megállóhelyek Felszereltség –Minimális követelmény Név Viszonylatok Menetrend –Továbbá Hálózati térkép Viteldíj információk Időjárás elleni védelem Ülőhely Egyéb Világítás!!!

18 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Megállóhelyek Elhelyezés –Gyalogátkelő után –Kereszteződés után –Összehangolt lámparendszer esetén: Előtte – utána – előtte – utána –Átszálló megállók!

19 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Autóbuszállomás Kereskedelmi funkciók Forgalmi funkciók

20 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Autóbuszállomás Kereskedelmi funkciók –Utastájékoztatás –Menetjegykiadás –Helyfoglalás –Poggyászkezelés –Utaskiszolgálás (váróterem, büfé…)

21 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Autóbuszállomás Forgalmi funkciók –Indítás –Érkeztetés –Forgalomirányítás –Autóbuszok tárolása, elhelyezése –Személyzet kiszolgálása

22 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Autóbuszállomás Pályaudvari előtér Felvételi épület –Utasforgalmi helyiségek Előcsarnok Információs iroda Váróterem Érkezési csarnok Egészségügy (WC, mosdó) –Utasellátó helyiségek (étterem…) –Üzemi helyiségek Forgalmi iroda Személyzeti tartózkodó, pihenő Utak, peronok

23 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Autóbuszállomás Peronelrendezés –Párhuzamos –Fésűs –Fűrészfogas

24 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Autóbuszállomás Párhuzamos

25 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Autóbuszállomás Párhuzamos

26 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Autóbuszállomás Fűrészfogas

27 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Autóbuszállomás Fűrészfogas

28 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Autóbuszállomás Peronelrendezés ElőnyHátrány Párhuzamosbalesetmentes, egyszerű mozgás, rugalmas nagy gyalogos úthossz, nem áttekinthető, nagy terület Fésűsrövid gyaloglás, közepes terület balesetveszélyes, tolatás, nem áttekinthető, nem rugalmas Fűrészfogaskoncentrált, kis terület, áttekinthető balesetveszélyes, tolatás, nem rugalmas Kombinált

29 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Autóbuszállomás Technológia fő egységei –Érkezés – tárolás – indítás ehhez –Egyirányú forgalmi rend –Utas – jármű szétválasztás

30 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Autóbuszállomás Elhelyezés –Nagy város Belváros peremén Több kisebb autóbuszállomás –Kis(ebb) város Városközpontban

31 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Forgalmi – műszaki telep Tárolás Karbantartás – javítás Forgalom irányítása

32 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Forgalmi – műszaki telep Üzemanyagkút Porta Garázsmesteri létesítmények Gépjárműmosó Javítócsarnok Szakipari műhelyek Raktárak Tárolótér Utak Irodák

33 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Forgalmi – műszaki telep Üzemanyagkút –saját üzemanyag-ellátás –teletank rendszer

34 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Forgalmi – műszaki telep Garázsmesteri létesítmények –műszaki szempontból ellenőrzi a ki- bejövő járműveket –információkat ad a javítási igényekről –jármű átadás – átvétel –jármű kulcsok kezelése

35 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Forgalmi – műszaki telep Tárolótér –minél kisebb legyen –minden jármű indítható legyen –méretezés: állomány jármű szám nem tárolt járművek száma –jármű elhelyezés párhuzamos 30 fokos 45 fokos 60 fokos merőleges

36 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Járművek Űrszelvény –Minimális magasság:4,5 m Közúti járművek engedélyezett méretei –Maximális szélesség:2,5 m –Maximális magasság:4,0 m –Maximális hosszúság Szóló jármű12,0 m Járműszerelvény –nyerges szerelvény16,0 m –pótkocsis szerelvény, csuklós autóbusz18,0 m Villamos14,0 m Csuklós villamos28,0 m

37 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Méretek problémái Szélesség: kevés a 2x2 soros üléselrendezéshez – keskeny folyosó marad Magasság: emeletes járműnél korlátozott magasságú második szint

38 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I.

39 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I.

40 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Forgalmi szempontból fontos műszaki jellemzők Energia fajta (benzin, diesel, gáz, elektromos, hibrid) Megbízhatóság, javíthatóság Járművezetői munkafeltételeket meghatározó tényezők –A kezelő szervek mozgatásához szükséges erőkifejtés –Járművezetői ülés kialakítása –Tároló rekeszek, polcok –Elkülönítés az utastértől –Jegykezelés, jegyellenőrzés

41 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I.

42 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I.

43 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Forgalmi jellemzők Befogadóképesség –Ülőhely, állóhely, ülő/álló arány Tömeg (saját tömeg, max. eng. tömeg) Sebesség, sebességfokozatok Gyorsulás (teljesítmény dotáció) Forduló kör

44 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Utasforgalmi jellemzők Viszonylatjelzési lehetőség Ajtók száma, szélessége Kapaszkodók az ajtónál Padlószint, lépcsők száma, lépcsőmagasság Belső folyosók, peronok Leszállásjelzők

45 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Utaskényelmi tényezők Ülések –Ülés méretei –Háttámla –Karfa –Ülés anyaga –Üléselrendezés Kapaszkodók Szellőzés

46 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Fűtés, hűtés Kilátás a járműből Világítás –Általános – Egyedi Lépcsök megvilágítása A leszálló felület megvilágítása Függöny, roletta Zaj Rezgés, rázkódás Információ szolgáltatás Poggyász elhelyezése, szállítása Tisztaság Esztétikai megjelenés

47 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Környezet terhelés Kibocsátás Zaj

48 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Járművek

49 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Gazdasági jellemzők Beszerzési ár Élettartam Üzemeltetési költség (üzemanyag fogyasztás) Karbantartási (fenntartási) költség Maradványérték, értékesíthetőség

50 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Járművek Eltérő követelmények –Helyi forgalomban Gyorsulás Sok, széles ajtó Ülő- és állóhelyek –Távolsági forgalomban Utazó sebesség Kényelem Csak ülőhelyek

51 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I.

52 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I.

53 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I.


Letölteni ppt "Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. Közforgalmú közlekedés technikai elemei Dr. Horváth Balázs egyetemi docens B507; 3126;"

Hasonló előadás


Google Hirdetések