Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Menetrend Közlekedési Üzemtan I.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Menetrend Közlekedési Üzemtan I."— Előadás másolata:

1 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Menetrend Közlekedési Üzemtan I

2 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Menetrend Alapadatok –Elszállítandó utasok száma –Menetidő

3 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Utasszám Menetrendi intervallumok 0% 1% 2% 3% 4% 5% 6% 7% 8% 9% 10% 11% 12% 13% 14% UtasszámJáratszám Minimálisan négy: reggel, délelőtt, délután, este

4 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Járatsűrűség megállapítása –Minimálisan elvárt járatsűrűség (policy headway) –Számítása utasszám alapján

5 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév „Policy headway”

6 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Mértékadó utasszám Egy intervallumra vonatkozik –Főirány-mellékirány –Főirányban a legzsúfoltabb keresztmetszeten áthaladó utasszám

7 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Időadatok Menetrend alapvető időadatai a következők: –Hasznos menetidő: T mh –Megállóhelyi tartózkodási idő: T á –Menettartam: T u =T mh +T á Egyszerűen menetidőnek is mondják –Végállomási tartózkodási idő: T kA, T kB Utascsere, járműmozgás, járművezetői pihenő, tartalékidő –Fordulóidő: T f =T uA +T kA +T uB +T kB Indított jármű a fordulóidő múlva indítható újra

8 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Menetidő meghatározása Számítás –Megalapozott, egyértelmű –Az ingadozásokat nem tükrözi, determinisztikus szemlélet Bemérés –Szubjektív hatást kiszűrni –Ingadozás elemezhető, több mérés

9 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Mentidő számítása Forgalomtechnikai műveletek időigényének alapján történik (gyorsítás x-ről y sebességre, egyenletes sebességgel haladás adott távolságon, lassítás x-ről y sebességre, besorolás fölérendelt forgalomba, sávváltás, fölérendelt út keresztezése, kanyarodás kis/nagy ívben, elsőbbségadás, kötelező megállás áthaladás jelzőlámpás kereszteződésen stb.) Megállóhelyenként időpótlék utasforgalom függvényében

10 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Útvonal bemérés Az útvonal forgalomtechnikai egységekre bontása Távolságok megállapítása Forgalmi viszonyok megállapítása Az útvonal egyes szakaszán alkalmazható sebességértékek, Jelzőlámpák periódus és fázisideje

11 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Tiszta menetidő számítása L 1.. L n = az útvonal szakaszok hossza (m) V 1 … v n = a szakaszonként figyelembe vehető menetsebesség (km/h)

12 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Menetidő pótlékok 1 Az útvonalbemérésnél meghatározott forgalmi műveletek többlet idő szükséglete. Pl.

13 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Menetidő pótlékok2 A megállóhelyi tartózkodási idő valamennyi megállóhelyre az utasforgalom nagysága alapján, minimális értéke ~20 másodperc 010utas20 a sec b se c/ ut as b a a b

14 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Menetidő tervezése bemérés alapján A bemért menetidők átlagának és szórásának meghatározása Normális eloszlással közelíthető

15 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Normális eloszlás Leggyakoribb fordulóidő Tervezett fordulóidő Fordulóidő Előfordu lások száma Előresietés Késés Menetrend szerint érkező járműszám

16 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Tervezett menetidő valószínűségi alapon

17 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Fordulóidő Menetidő mindkét irányban + 2x végállomási tartózkodási idő Számított menetidőnél tartalékidőt hozzáadni Bemérés alapján valószínűséggel számított menetidő esetén a tartalékidőt a menetidő már tartalmazza

18 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Példa Egy vonalon a menetidő várható értéke (m Te ) 30 perc, a szórásra (  Te ) 2 perc. Ha 95 %-os valószínűséggel akarjuk biztosítani, hogy késések ne következzenek be, vagyis minden indulási időpontban az indítandó jármű rendelkezésre álljon, akkor T = ,65 x 2 = 33,3 perc menetidővel kell a menetrendet tervezni.

19 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Tartalékidő szükséges nagysága Követési időköz minél kisebb, annál nagyobb tartalékidő Férőhelykihasználás minél nagyobb, annál nagyobb tartalékidő

20 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Menetrend kialakítása Szükséges járatszám –N k :az autóbusz befogadóképessége –α:férőhelykihasználási mutató –U m :mértékadó utasszám

21 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Menetrend kialakítása Indítási időköz T:az intervallum hossza percben

22 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Menetrend kialakítása Szükséges járművek száma T f = fordulóidő

23 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Folyamatos forgalom feltétele 1. A fordulóidő legyen az indítási időköz egész számú többszöröse (állandó indítási időköz esete) 2. Az indítási időközök összege egyezzen meg a fordulóidővel (változó indítási időköz esete)

24 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Példa1 IdőpontJármű Fordulóidő 40 perc, követési időköz 8 perc

25 Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Példa2 IdőpontJármű Fordulóidő 43 perc, követési időköz 8 perc Változó indítási időköz: 9,8,9,8, = 43


Letölteni ppt "Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Menetrend Közlekedési Üzemtan I."

Hasonló előadás


Google Hirdetések