Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Számítógépes járattervezés és irányítás a városi áruellátás területén.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Számítógépes járattervezés és irányítás a városi áruellátás területén."— Előadás másolata:

1 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Számítógépes járattervezés és irányítás a városi áruellátás területén Bevezetés: a városi áruellátásról általában A városi áruellátás sajátos problémái A járattervező rendszerek felépítése, szolgáltatásai Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés: a járattervező rendszerek összekapcsolása más információs rendszerekkel Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Hirkó Bálint

2 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás A városi áruellátás fogalma szélesebb körű, mint azt szokásosan gondolják. Tipikus feladatok: - konzumáruk eljuttatására a fogyasztókhoz, - termékek begyűjtése (göngyöleg, visszáru, stb.), - hulladék gyűjtése, - postai küldemények kiszállítása és gyűjtése, - pénz- és értékküldemények továbbítása, - házhozszállítás (pl.e-business), - szerviz szolgáltatások (gáz-, villany-, telefon stb.) - kommunális tevékenységek (mentő, tűzoltó stb.) A városi áruellátás tehát a város működésének kiemelkedően fontos része, a városi élet fenntartásának egyik alapvető pillére. A városi áruellátás fogalma Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

3 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Az urbanisztikai és közlekedési kutatások eddig meglehetősen elhanyagolták a városi áruellátás tudományos vizsgálatát. A városi áruellátási kérdésekkel való foglalkozás azonban napjainkban mindinkább az előtérbe kerül. Ennek okai: - a városok zsúfoltsága, közlekedési problémák, - környezeti károk (légszennyezés, zaj), - megváltozott logisztikai szokások: alacsony készlet (kis rendelések), - egyre bővülő áruválaszték: mind több beszállító (és jármű), - igények növekedése (pontos időre történő szállítások megkövetelése), - e-business (B2C) térhódítása (házhozszállítások), - a városi polgárok mind erőteljesebben igénylik a városi élet minőségének javítását (ambivalens hozzáállás!), - új technikák, technológiák nyújtotta lehetőségek kihasználása, (műholdas járműkövetés, útdíjak automatikus kezelése stb.) A városi áruellátás irányításának, szervezésének fontossága Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

4 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás A városi áruellátást javító intézkedések céljai: a közvetlen szállítási költségek csökkentése, az áruszállítások miatt keletkező káros hatások (közvetett költségek) mérséklése, a szállítási szolgáltatási színvonal megtartása, sőt emelése. A városi áruellátásra alapvetően hatással lehetnek a városi vezetés (önkormányzat), az érdekelt felek (szállító cégek, boltok stb.) Az intézkedések egy részének hatása gyakran ellentmondó. Ez inkább a várospolitikai jellegű beavatkozásokra igaz. A városi áruellátás javítását célzó intézkedések Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

5 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás A városi irányítás beavatkozásának elsődleges célja a városi életminőség közvetlen javítása, az áruszállítások által okozott káros hatások csökkentése. Néhány tipikus önkormányzati stratégia: - úthasználat megkötések (előírt utak, zónák) - rakodások megnehezítése térben, időben (előírt rakodóhelyek és rakodási időintervallumok, díjak), - korlátozott számú jogosítvány (licensz) kiadása, - járműteherbírás, ill. egyéb műszaki feltételek előírása, - szállítási tilalmak, - city-logisztikai központok létrehozásának támogatása. Az intézkedések egy része az áruellátást nehezíti, drágítja, közvetett hatásuk ezért a város lakóira sok esetben negatív (áruellátási problémák, árnövekedés). A városvezetés eszközei Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

6 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás A városi áruellátás lebonyolításában közvetlenül résztvevő felek egyéni vagy közös megoldásai (példák): - szállítási tevékenységek konszolidációja (terítési és beszállítási feladatok együttes tervezése, lebonyolítása) - árukonszolidáció (többféle, egymással együtt továbbítható áru összerakása ugyanazon járaton), - terminál konszolidáció (több vállalat áruszállításának együttes tervezése és lebonyolítása) - rakodóhelyek közös üzemeltetése, - éjszakai (zsilipes) áruátvétel bevezetése. Ezen intézkedések az áruellátási teljesítményeket közvetlenül csökkentik, az áruszállítási költségeket mérséklik (vagy legalábbis a városi közlekedési politika hátrányos hatásait tompítják) és így közvetve a káros környezeti következményekre is kedvezően hatnak. Az városi áruellátásban érdekeltek önkéntes kooperációja Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

7 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Az városi áruellátás szervezésének sajátosságai Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

8 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Az úthálózat sajátosságai Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Az úthálózat sajátosságai - gyalogos zónák - teherbírás-korlátozás - időkorlátozás - egyirányú utcák - forgalmi előírások - gyakori útjavítások - sűrű úthálózat - szűk utcák

9 A városi közlekedés sajátosságai, amelyek a városi áruellátást befolyásolják, s amelyekre a járattervezőnek figyelemmel kell lennie: - nagy sebességkülönbségek (bel- és külváros) - tömegközlekedési eszközök - forgalmi akadályok (baleset, rakodás) - csúcsforgalom 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Közlekedési sajátosságok Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

10 A városi áruellátásban érdekelt boltok, hipe- és szupermarketek sajátosságai, melyek a járattervezést és -irányítást nehezítik: - régi boltok kis területe: (kis szállítási tételek) - erősen fluktuáló rendelésmennyiség, - szűk árufogadási időablakok - sorbanállás (több beszállító) - tételes áruátvétel - lokáció 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Áruátvevők sajátosságai Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

11 Ezek részben az árufogadó, részben a városi úthálózat és közlekedés következményei: - nincs rakodóhely a bolt közelében - járművek várakoztatása rakodás előtt - rakodóeszközök, rakodógépek hiánya - a rakodóhely foglalt - kézi rakodás 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Rakodási problémák Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

12 Az úthálózat bonyolultsága, valamint a menet- és rakodási idők bizonytalansága miatt: - ritka a több forduló betervezése - igen eltérő gépkocsivezető-foglalkoztatás - bejárási sorrendet a gépkocsivezetőre bízzák - fontos vevőket külön látnak el 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Járattervezési sajátosságok Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

13 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Törzsadatok a járattervezéshez Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

14 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Forgalmi előírásokat tartalmazó térkép Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

15 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Forgalmi előírásokat tartalmazó térkép Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

16 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Sebességadatok csúcsforgalomban Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

17 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Rendelési adatok Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

18 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Városi járatterv megjelenítése Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

19 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Városi járatterv megjelenítése Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

20 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Gördülő (dinamikus) járattervezés Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

21 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Mind több a logisztikai vállalkozó Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés A járattervező rendszerek gyors elterjedését az újabb logisztikai rendszerek, technológiák is indokolják. A városi logisztikai áruellátási szolgáltatást nyújtó logisztikai vállalkozások szerepe és növekedése az elmúlt 5 évben látványos volt. Egymás után épülnek fel a fővárosba bevezető autópályák és az M0-ás mellett a mind nagyobb elosztó raktárak. Az ellátás e raktárakból jóval olcsóbb, mintha az áruk terítését a termelő vállalatok maguk látnák el. Ezt egy való adatokon alapuló mintapélda segítségével világítom meg.

22 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Egy szimuláció - járattervező rendszerrel Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés A példa szerint négy termelő vállalat vidéki telephelyeiről közvetlenül látja el budapesti vevőit. A gyárak különböző termékeket gyártanak. Minden gyár ugyanolyan feltételekkel dolgozik. Az eredményeket egybevetettem azokkal az adatokkal, amelyeket akkor kapnánk, ha a gyárak termékeiket először a Dunaharasztiban felvett logisztikai raktárba szállítanák, ahonnan azokat a logisztikai vállalkozó továbbítaná a címzettekhez. A logisztikai vállalkozónál jelentkező rakodási és raktározási költségekkel nem számoltam, de nem vettem figyelembe a gyárak raktározási, komissiózási stb. költségmegtakarításait sem.

23 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás A terminál-konszolidáció gazdaságos megoldás Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Az eredmények azt mutatják, hogy a megtakarítás éves szinten a felvett feladat-nagyságrend mellett milliárdos nagyságúra tehető. A feladatról (a járatokról) képet ad a következő két kivetített túraterv.

24 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás A szimuláció eredményei vizuálisan - 1 Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

25 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás A szimuláció eredményei vizuálisan - 2 Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

26 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Sok járművet csak számítógéppel lehet kezelni Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Ha a termelők indítják járataikat, napi átlagban naponta 20..25 kocsi túráját kell megtervezniük. Ha a járatokat a logisztikai vállalkozó állítja össze, a munka 60..70 járat megtervezése (ebből városi terítést csak 30…35 kocsi végez, a többi beszállít). Ez manuálisan, a rendelkezésre álló szűk tervezési idő alatt, jó minőségben nem hajtható végre. Ha az áruk együtt szállíthatók, a városi áruellátást végző logisztikai vállalkozó az árukat konszolidál- hatja. Ez további megtakarítást eredményez. Példánkban ez mintegy 80...100 millió Ft-os további költségmegtakarítást jelentene évente.

27 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Nagyobb a CLC hatékonyabban dolgozik Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Ha az árumennyiség egy-egy központban megemelkedik (mert pl. még több megbízó adja át feladatait ennek a vállalkozónak), a közös tervezés és lebonyolítás előnyei még inkább kidomborodnak. Ezt mutatja a következő táblázat:

28 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Járműkövető rendszerek Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Az előzőekben láttuk, hogy - miért különlegesen nehéz feladat a városi áruellátás, - milyen számítógépes járattervezési eszközök állnak rendelkezésünkre, hogy ezt a feladatot hatékonyan megoldjuk, - milyen eredményeket várhatunk ezektől az eszközöktől. A bemutatott számítógépe járattervezés mellett mind általánosabban használják a járműkövető rendszereket. Ezek a járművek tényleges mozgásáról, helyzetéről adhatnak azonnali információt.

29 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Járműkövető rendszer sémája Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Radio Network BASE STATION Paragon Fleet Controller Modem Terminál GPS RAM Mobitex

30

31 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Valós idejű irányítás Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés A két rendszer összeköthető. A rendszerek összekapcsolásával a diszpécser folyamatosan figyelemmel kísérheti a terv megvalósulását. Ha a folyamatban bármilyen váratlan esemény lép fel, a járműirányító rendszer (fleet controller) segítségével a problémára operatívan adekvát választ kereshet.

32 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Több, mint előrejelzés Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Az elkövetkező évtizedben a városi áruellátás nagyobb hányadát logisztikai vállalkozók végzik el. E vállalkozások 100 feletti járműszámot foglalkoztatnak. E járműpark-méret, a vevők részéről jelentkező mind több megkötés, továbbá a városi hatóságok által a városi lakosság érdekében hozott korlátozó intézkedések miatt, manuálisan már nem kezelhető. A megoldás: számítógépes járattervezés, majd mű- holdas járműkövető rendszerekkel való együtt- működéssel kialakított operatív járatirányító rendszerek alkalmazása.

33 2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Befejezés Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Egy neves logisztikus (Wright) írta a Számítógépek a járattervezésen c. könyvében (mintegy 20 évvel ezelőtt!) : „Ma már nem az a kérdés, hogy a járattervezésben használjunk-e számítógépes rendszereket, hanem az, hogy melyiket.” Ma már ezt egy kicsit módosítva mondhatjuk: „Ma már nem az a kérdés, hogy a városi áruszállítás operatív tervezésben használjunk-e számítógépes rendszereket, hanem az, hogy melyiket.”


Letölteni ppt "2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Számítógépes járattervezés és irányítás a városi áruellátás területén."

Hasonló előadás


Google Hirdetések