Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Műszaki Tanárképző Tanszék Dr. Földes Zoltán Dr. Nagy Tamás Kovács Miklós Széchenyi István Egyetem Műszaki Tanárképző Tanszék E- learninges tananyagfejlesztés.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Műszaki Tanárképző Tanszék Dr. Földes Zoltán Dr. Nagy Tamás Kovács Miklós Széchenyi István Egyetem Műszaki Tanárképző Tanszék E- learninges tananyagfejlesztés."— Előadás másolata:

1 Műszaki Tanárképző Tanszék Dr. Földes Zoltán Dr. Nagy Tamás Kovács Miklós Széchenyi István Egyetem Műszaki Tanárképző Tanszék E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban

2 Műszaki Tanárképző Tanszék Az előadás tartalma: Az e-learning alapú távoktatásos képzés jellemzői Módszertani megfontolások A hallgatók felkészítése az e-learningre Példa e-learninges tantárgyra E-learning hatása a jelenléti képzésre A hallgatók véleménye az e-learninges képzésről

3 Műszaki Tanárképző Tanszék E-learning alapú távoktatásos képzés jellemzői

4 Műszaki Tanárképző Tanszék Az USA 4000 jelentősebb felsőoktatási intézményének több mint fele kínál internetes kurzusokat. Aki hamarabb lép, és több tapasztalatra tesz szert, az vonzhatja magához a hallgatókat. Az e-learninges oktatás népszerű, várhatóan nagy versenyt generál az intézmények között. Duke University, exkluzív vezetői MA képzés - Kontakt órák + on-line képzés: $, - Jelenléti képzésben: $. „A világ áttér a trainingről a learningre” (KOVÁCS ILMA)

5 Műszaki Tanárképző Tanszék Közlekedésmérnök szak A jogász kivételével minden távoktatásos szak egyes tantárgyai e-learningben tanulhatók Műszaki menedzser Gazdálkodási szak - a korábbi 90 jelentkező helyett 250 felvett hallgató - minden tantárgy e-learning alapú jelentkező közül 350 e-learninges, 150 levelező E-learning a Széchenyi István Egyetemen

6 Műszaki Tanárképző Tanszék E-learning A hallgatók önálló munkájára épül Nincsenek előadások A hallgatók segítséget kapnak a tanuláshoz Nagyobb a hallgatók felelőssége a saját tanulásukkal kapcsolatban A képzés szervezése és a tananyagok elkészítése döntő részben módszertani feladat

7 Műszaki Tanárképző Tanszék Tananyagok, tanulási segédletek teljes tananyag jegyzet + tanulási útmutató + segédanyag jegyzet + tanulási útmutató Milyen segítséget kapnak a hallgatók?

8 Műszaki Tanárképző Tanszék Elektronikus tananyagok Célok megfogalmazása Követelmények megfogalmazása Tananyag összeállítása Önellenőrző kérdések összeállítása Kiindulási alap: az adott hallgatóknak mely tevékenységeket kell majd munkájuk során elvégezniük. Tevékenységek megfogalmazása a hallgatók számára a tananyag sikeres elsajátítása érdekében. Követelmény Tartalom Tevékenység Ellenőrző kérdés Milyen segítséget kapnak a hallgatók?

9 Műszaki Tanárképző Tanszék Követelményrendszer Interaktív önellenőrző feladatok (a leckék és a modulok végén) A tananyag leckékre, modulokra osztása Tanulási útmutató Milyen segítséget kapnak a hallgatók? A tanulási segédlet tartalma:

10 Műszaki Tanárképző Tanszék Tevékenység: Sorolja fel a szinkron kapcsoló működésének fázisait. Követelmény: A szinkron kapcsoló adott működési fázisait a megfelelő sorrendbe tudja állítani. Feladat: Milyen segítséget kapnak a hallgatók?

11 Műszaki Tanárképző Tanszék Tevékenység: Tanulja meg, milyen feltételek mellett kapcsolható a körmös tengelykapcsoló. Követelmény: Listából ki tudja választani a körmös tengelykapcsoló kapcsolhatóságának feltételeit. Feladat: Milyen segítséget kapnak a hallgatók?

12 Műszaki Tanárképző Tanszék Vizsgafeladatok Leckevégi feladat: Vizsgafeladat: Milyen segítséget kapnak a hallgatók?

13 Műszaki Tanárképző Tanszék A hallgatók az e-learning keretrendszert felhasználva egymás között is kommunikálhatnak az Interneten keresztül. A tutor követi a hallgatók előrehaladását, tanácsokat ad, segítséget nyújt, válaszol a hallgatók kérdéseire. A hallgató-tutor kapcsolat döntően az Internetes kommunikációra épül. Milyen segítséget kapnak a hallgatók? A hallgatók munkáját minden tantárgyból tutorok segítik.

14 Műszaki Tanárképző Tanszék A tutorok szerepe A tutorok testesítik meg az egyik legfontosabb összekötő kapcsot az egyetem és a hallgatók között. A tutorok tevékenysége jelentősen befolyásolhatja a hallgatók munkájának sikerességét. A tutorok tapasztalatai képezhetik a további tantárgyi fejlesztőmunka alapjait. A tanár és tanuló közötti jó viszony érzete a tanuló számára nélkülözhetetlen, bármilyen oktatási formáról is legyen szó. A tutornak ellensúlyoznia kell azt az érzést, hogy a hallgató a géptől tanul.

15 Műszaki Tanárképző Tanszék Az egyetem egyik előadóterme a hagyományos távoktatásos hallgatók konzultációs napján:

16 Műszaki Tanárképző Tanszék Az egyetem egyik előadóterme az e-learninges hallgatók konzultációs napján:

17 Műszaki Tanárképző Tanszék Mit tegyenek a hallgatók az e-learningben való sikeres részvétel érdekében?  a tananyaggal adott ütemterv szerint, folyamatosan foglalkozzanak,  oldják meg (szükség esetén többször is) a leckevégi önellenőrző feladatokat, a vizsgán ezekhez hasonló feladatokat fognak kapni.  figyeljenek a leckék elején megfogalmazott követelményekre és a tanulási útmutatóra, az írott tananyagot ezek figyelembevételével dolgozzák fel,  a munkát a Proszeminárium tárgy feldolgozásával kezdjék,

18 Műszaki Tanárképző Tanszék  probléma esetén kérjenek segítséget a tutortól, (de! a hatékony munka érdekében a tutorhoz csak a tantárgyához kapcsolódó szakmai kérdésekkel forduljanak!)  figyeljék a fórumon folyó kommunikációt, ahol a hallgatók megoszthatják egymással tapasztalataikat, sikereiket.  a modulzáró feladatsorokat az internetes kurzusokon keresztül dolgozzák ki, mert a tutor csak ezek eredményének ismeretében tud tanácsot adni a továbbhaladáshoz. Mit tegyenek a hallgatók az e-learningben való sikeres részvétel érdekében?

19 Műszaki Tanárképző Tanszék A vizsgák ellenőrzött körülmények között, számítógépes környezetben folynak. A hallgatók (tantárgytól függően) zárt és nyílt végű feladatokat oldanak meg. A vizsga eredményéről azonnal visszajelzést ad a rendszer. A vizsgafeladatok pontosan megfelelnek a hallgatókkal előre közölt követelményeknek. A vizsgák legfontosabb jellemzői

20 Műszaki Tanárképző Tanszék e-learning vizsgán:hagyományos vizsgán: Hallgatók vizsga közben

21 Műszaki Tanárképző Tanszék Az e-learning keretrendszer (Coedu) használata Elérhetőség: felhasználó-névjelszó Felhasználó-név: e-Neptunkód Jelszó: születési adatok utolsó hat számjegye (pl )

22 Műszaki Tanárképző Tanszék A Felnőttképzési Központ honlapja: A tananyagok és a segédprogramok innen letölthetők.

23 Műszaki Tanárképző Tanszék A Felnőttképzési Központ honlapja:

24 Műszaki Tanárképző Tanszék A hallgatók felkészítése az e-learningben való részvételre

25 Műszaki Tanárképző Tanszék 1. A felkészítés szükségessége Az e-learning a hallgatók számára új tanulási környezetet jelent. Internetes kapcsolattartás önálló tanulás tanulási segédanyagok felhasználása A hallgatók korábban kizárólag jelenléti képzésben vettek részt. személyes találkozás a tanárral tanulás a tanár irányítása alapján tanulás tankönyvekből (diktált vázlat felhasználása)

26 Műszaki Tanárképző Tanszék 2. Az e-learningre történő felkészítés elemei Segítség az e-learning keretrendszer használatához Módszertani útmu- tató az önálló mun- kához

27 Műszaki Tanárképző Tanszék 3. Az e-learningre történő felkészítés keretei A felkészítés külön tantárgy keretében történik. A tárgy teljesítésével kreditpont szerezhető. Az e-learning keretrendszer használatát meg lehet-e tanítani a keretrendszerben megjelenő tantárgy segítségével?

28 Műszaki Tanárképző Tanszék 3. Az e-learningre történő felkészítés keretei A teljesítéshez szükséges megoldandó feladatok a tananyagban találhatók. A tutor saját internetes felületén követi a feladatok megoldását, szükség esetén segítséget nyújt.

29 Műszaki Tanárképző Tanszék 4. A proszeminárium tárgy felépítése Bevezető: a tárgy célját, követelményeit tartalmazza. Első modul: a keretrendszer használatát mutatja be, illetve interaktív módon gyakoroltatja annak használatát. Második modul: az önálló tanuláshoz ad segítséget, javasol módszereket.

30 Műszaki Tanárképző Tanszék 5. A keretrendszer használatának bemutatása A tananyag kidolgozásakor feltételeztük, hogy a hallgatók rendelkeznek bizonyos számítástechnikai ismeretekkel: az operációs rendszer alapvető funkciónak ismerete (program indítása, leállítása) egér használata A munka megkezdéséhez a következő információkat kapják: felhasználói név és jelszó a keretrendszer Internetes címe a Proszeminárium kurzus

31 Műszaki Tanárképző Tanszék 5. A keretrendszer használatának bemutatása Az első lépések:tananyag-megjelenítés

32 Műszaki Tanárképző Tanszék 5. A keretrendszer használatának bemutatása Az első lépések:kommunikáció

33 Műszaki Tanárképző Tanszék 5. A keretrendszer használatának bemutatása Az első lépések:tananyagelemek

34 Műszaki Tanárképző Tanszék 5. A keretrendszer használatának bemutatása Az első lépések:feladattípusok

35 Műszaki Tanárképző Tanszék 6. Felkészítés az önálló tanulásra a tanulás fiziológiája, ritmusa, a koncentráció fontossága, gyakorlati tanácsok a tanulási idő helyes megválasztásához, a tanulás helyének kialakításához, a tanulás módszereihez. A proszeminárium tárgy második modulja tartalmazza azokat az ismeretek, amelyek az önálló tanulásra vonatkoznak: A megértést és az elsajátítást leckevégi és modulzáró kérdések segítik.

36 Műszaki Tanárképző Tanszék 7. Tapasztalatok A tárgy követelményeit minden hallgató teljesítette A proszeminárium tárgyat tanuló hallgatók sokkal aktívabbak voltak a rendszeren belüli kommunikáció terén, mint azok a hallgatók, akiknek nem volt ilyen tantárgyuk: gyakrabban fordultak a tutorhoz egy főre vetítve háromszor több hozzászólást írtak az egyes tantárgyak fórumaihoz

37 Műszaki Tanárképző Tanszék Példa e-learninges tantárgyra

38 Műszaki Tanárképző Tanszék 1. Műszaki ábrázolás a közlekedésmérnök szakon A tárgy célja, hogy a hallgatókat megtanítsuk rajzot olvasni, azaz értelmezni tudják a rajzokon megjelenő jelöléseket. rajz alapján el tudják képzelni az ábrázolt tárgyakat, felismerjék a jelképesen ábrázolt gépelemeket,

39 Műszaki Tanárképző Tanszék Vetület keletkezésének szemléltetése Lapozós könyvvel 2. A műszaki ábrázolás kurzus jellemző tananyagelemei

40 Műszaki Tanárképző Tanszék Ellenőrző feladatok a vetületi ábrázoláshoz 2. A műszaki ábrázolás kurzus jellemző tananyagelemei

41 Műszaki Tanárképző Tanszék Feladatok önálló rajzolási munkához a feladat az addig bemutatott ábrák alapján megoldható. a hallgató ellenőrizni tudja a megoldást. 2. A műszaki ábrázolás kurzus jellemző tananyagelemei

42 Műszaki Tanárképző Tanszék Tananyag a jelképes ábrázoláshoz Fő probléma: a vetületi kép és a jelkép együttes felismerése A jelképes ábra mellett minden esetben feltüntettük a tárgy térhatású képét is. 2. A műszaki ábrázolás kurzus jellemző tananyagelemei

43 Műszaki Tanárképző Tanszék Feladat a jelképes ábrázoláshoz 2. A műszaki ábrázolás kurzus jellemző tananyagelemei

44 Műszaki Tanárképző Tanszék Az e-learning hatása a jelenléti képzésre A vizsgákat egyre többen szervezik az e-learningre jellemző módszerrel. Az e-learninges képzés számára kidolgozott tananyagokat mind gyakrabban használják fel a jelenléti képzésben Várható a követelmények pontosabb megfogalmazása is a jelenléti képzésben A Moodle-rendszer használata szervezési, adminisztrációs feladatok megoldására

45 Műszaki Tanárképző Tanszék A hallgatók véleménye az e-learninges képzésről

46 Műszaki Tanárképző Tanszék 1. Kérdőíves vizsgálat a hallgatók körében A kérdőívet 180 fő (50,7%) küldte vissza. Anonim kérdőívet küldtünk ki postai úton 355 hallgatónak. Vizsgálati szempontok: A hallgatóság összetétele életkor, iskolai végzettség, számítógépes ellátottság Internetes ellátottság A képzés egyes jellemzővel való elégedettség Milyen indokok alapján döntöttek a hallgatók az e-learning alapú képzés mellett? tutorok munkája tanulási útmutatók minősége vizsgaeredmények és a felkészülésbe fektetett munka viszonya Internetes kapcsolattartás hatékonysága? Egyéni időbeosztás lehetősége? Objektívebb értékelés a vizsgán? …

47 Műszaki Tanárképző Tanszék 3. Tapasztalatok a hallgatók kedvezően fogadták az elektronikus tananyagot, a szorgalmi időszakban kevesen fordultak a tutorhoz kérdéssel, a vizsgaeredmények nagyon kedvezőek

48 Műszaki Tanárképző Tanszék 2. A vizsgálat eredményei

49 Műszaki Tanárképző Tanszék Miért döntöttek az e-learning mellett? 2. A vizsgálat eredményei

50 Műszaki Tanárképző Tanszék 2. A vizsgálat eredményei Igény a jelenléti konzultációra Mit értünk jelenléti konzultáción?

51 Műszaki Tanárképző Tanszék 2. A vizsgálat eredményei A tutorok munkájának megítélése Konzultációs igény A személyes konzultációra vonatkozó igény nem függ a tutorok teljesítményétől, az ok a tantárgyban keresendő.

52 Műszaki Tanárképző Tanszék 2. A vizsgálat eredményei A tanulásba fektetett munka megtérülése a vizsgán

53 Műszaki Tanárképző Tanszék 2. A vizsgálat eredményei Mennyiben felel meg a hallgatóknak ez a képzési forma?

54 Műszaki Tanárképző Tanszék 2. A vizsgálat eredményei

55 Műszaki Tanárképző Tanszék 2. A vizsgálat eredményei Milyen tényezők befolyásolják a hallgatók megelégedettségét? a tutorok munkája igény a jelenléti konzultációra az elektronikus tanulási útmutatók minősége az írott jegyzetek minősége a befektetett munka megtérülése a vizsgán a vizsgakövetelmények ismerete a tanulásra fordított idő a vizsgán kapott osztályzat

56 Műszaki Tanárképző Tanszék Előnyösebb-e a hallgatóknak az e-learning, mint a levelező képzés? Előnyök: egyéni időbeosztás lehetősége; utazási költségek csökkenése; a feltett kérdésre hamar választ kap; könnyebb megérteni a tananyagot, mintha az előadáson „ledarálták” volna; az önellenőrző kérdésekkel ellenőrizhető a tudás.

57 Műszaki Tanárképző Tanszék Hátrányok: az oktató gyakorlati tapasztalatait nem tudja átadni; a hagyományos vizsgán jobban értékelhető a tudás; személytelen a képzés; hiányzik a többi hallgatóval való kapcsolattartás. Előnyösebb-e a hallgatóknak az e-learning, mint a levelező képzés?

58 Műszaki Tanárképző Tanszék Az abszolutóriumot szerzett hallgatók aránya

59 Műszaki Tanárképző Tanszék A diplomamunkák osztályzatainak megoszlása

60 Műszaki Tanárképző Tanszék Záróvizsga feleletek osztályzatai

61 Műszaki Tanárképző Tanszék E-learninges tárgyak aránya a levelező képzésben A képzés féléve

62 Műszaki Tanárképző Tanszék Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Műszaki Tanárképző Tanszék Dr. Földes Zoltán Dr. Nagy Tamás Kovács Miklós Széchenyi István Egyetem Műszaki Tanárképző Tanszék E- learninges tananyagfejlesztés."

Hasonló előadás


Google Hirdetések