Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Rendszer, rendszerszemlélet A rendszer fogalma, az információs rendszerek szemléleti hiányosságai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Rendszer, rendszerszemlélet A rendszer fogalma, az információs rendszerek szemléleti hiányosságai."— Előadás másolata:

1 Rendszer, rendszerszemlélet A rendszer fogalma, az információs rendszerek szemléleti hiányosságai

2 A rendszerekről általában A rendszer egymással összefüggő tényezők együttese A rendszer olyan elemekből épül fel, amelyek között viszonyok léteznek. Rendszerszervező: kijelöli a saját érdeklődési körének tárgyát

3 A rendszer §konkrét rendszer - absztrakt rendszer § első lépés: a rendszerek legjellemzőbb vonásainak (viselkedés, jelleg) feltárása § módszertani - technikai kategória l a dolgok vizsgálatára és tökéletesítésére törekvő l módszeres ember » mindig rendszert lát, vagyis tudatosan: l tényezőkben, és azok összefüggéseiben gondolkodik

4 Mi jellemzi a rendszert? §a bennünket érdeklő rendszerek mindig kollektív gondolkodás eredményei §információs rendszer készítéséhez team kell §az ilyen rendszer mindig konvenciókon (meghatározott megegyezéseken) alapul

5 § az információs rendszerek nagyon összetettek § személyes ismeretekhez fűződnek § az ilyen rendszer mindig konvenciókon (meghatározott megegyezéseken) alapul § a rendszerszervezést mindig a konvencióhalmaz kialakításával kell kezdeni (kollektív gondolkodásmód, nyelv, konvencióhalmaz) A rendszerszervezés helyes gyakorlata

6 Szervezett-e egy rendszer? § szervezett rendszer tudatos emberi munkával kialakított § szervezetlen rendszer embertől függetlenül létrejött rendszerek A rendszer egymással összefüggő tényezők szervezett együttese.

7 A rendszer határai és környezete §Mint kör a körben §Az én rendszerem §Átfedés, tartalmazás elvi kérdései tartalmazás átfedés

8 § Minden fejlesztés, átalakítást elemzésnek kell megelőznie §az elemzés alapvető feltétele a megismerés §a megismeréshez kijelöljük a fejlesztés tárgyát: meghúzzuk a rendszer határait §határmeghúzás: céltudatos igenlés és tagadás páros l mivel minden mindennel összefügg, az igenlés egyben tagadás is. A rendszer megismerése

9 A napi gyakorlat hibái § nem húznak kört § luftballon effektus § túl nagy béka effektus § a kör kivágása

10 A logikus, helyes elmélet § a határok meghúzása: a rendszerkörnyezetek szétválasztását jelentik § belső környezet § külső környezet § a közvetlen és a közvetett környezet figyelembe vétele

11 A rendszer tagolása Az informatikus számára maga a teljes szervezet a rendszer § rendszertagolás nem szétszabdalást, nem egymástól független dolgokra való darabolást jelent § régen: rész- és alrendszer fogalma § rendszerrész

12 Hibás gyakorlat § alrendszerről, részrendszerről beszélnek, de nincs egységesen megfogalmazott rendszer § a vállalati gyakorlatban a különböző „osztályok” önállóságra törekszenek § nincs objektív módszer, ami a tagolás mikéntjére eligazítana bennünket: a hogyanra ma még nincs válasz, a hogyan nemről egyre többet tudunk § számos cégnél „A” és „B” rendszernek hívják a „Q” szoftver ikszedik változatát

13 Kettős rendszernézet § az ismeret a valóság tükörképe l a valóság elsődleges momentum l a róla szóló ismeret másodlagos momentum mennyi dűzni van a raktárban? Nem az van, ami valóban van, hanem az, amiről azt hisszük hogy van. §Valós rendszer [real system] a kiszolgálni kívánt elsődleges ( VR ), § Információs rendszer [information system] a kiszolgáló másodlagos ( IR )

14 A megváltozott terminológia: § maga az információ is valóság! § erre bevezették: „amiről szó van” UoD fogalmát

15 Érdemes megfigyelni: §Mi történik, ha egy áthidalhatatlannak tűnő elméleti vagy gyakorlati probléma vetődik fel? l Előállnak egy varázsszóval! l ld. „relációs” vagy „objektum” orientált l legmodernebb, legjobb client-server megoldás §A VR és az IR viszonya tisztázott, a napi gyakorlatban mégis problémák vannak. §Okai: értetlenség és a helytelen szemlélet A baj gyökere: a képzetlenség!!!!

16 Értetlenség §a fejlesztő nem beszéli (jól) a felhasználó nyelvét, mert magát a VR-t nem eléggé ismeri §a felhasználó nem érti meg (teljesen) a fejlesztő gondolatmenetét, számára az IR lényege tűnik titokzatosnak.

17 Téves szemléletek §Beleszólunk-e az órás munkájába? §Információs házak helyett információs lakások. §Rendszerrészek összehangolása: generáltervezőre van szükség §Az információs modulok nem dolgoznak együtt §Mindenki szakértőnek tekinti magát ( a rendszerszervező felesleges kolonc).

18 A legveszélyesebb téves szemlélet: a szereptévesztés §pozitív jelenség negatív mellékhatásai §mára már mindenkit megfertőzött a számítógép §a felhasználó pötyögni kezdett a számítógépen, máris úgy véli, ezzel a technikai résztudással máris ő már informatikussá vált §a magát informatikusnak nevező ámítástechnikus használatba veszi ezt meg ezt a szoftvert, hozzáolvassa a verzióváltás miatt hamarosan kidobható számítástechnikai könyvet, máris csillagászati összegeket érő informatikusnak képzeli magát.

19 Számítástechnikai tudás # informatikai tudás §A táblázatkezelő nem adatbázis-kezelő §Te még mindig azzal a vacak programmal dolgozol? §A számítástechnika fejlődése mindenkit megszédít §megfordul a fejekben a cél és az eszköz viszonya. §Mindig az újabb és újabb verziókban gondolkoznak

20 Napi tapasztalatok §70-es évek:a fejlesztési költségek aránya: hardver-szoftver-szellemi munka:60%-30%-10% §Napjainkban: hardver-szoftver-szellemi munka:30%-60%-10% §a napi gyakorlat is ilyen: pl. az alkalmazás [application]: a szoftverkereskedők az eszközt nevezik alkalmazásnak (Word, Excel, Office) § normális felhasználó a feladat oldaláról közelít

21 A szoftver hamis képzelete §Még a profi fejlesztők is szemléletben élnek: számukra a szoftver alkalmazás §Szoftver technológia: hetvenes évek divatja §Konferenciák, irodalom: információs rendszerről beszélnek, közben a szoftverrel bíbelődnek §mindig gépesítünk, szoftvert vásárolunk, ahelyett hogy információs rendszert alkotnánk

22 Az egyetlen helyes szemlélet §A fejlesztőnek értenie kell a felhasználó „szakmájához” §A feladat szempontjából nincs kis cég és nagy cég. §Technikai jelleg §Informatikai megfogalmazás

23 Az informatika és az informatikus Az informatika az ismeretek megismerésének azok célszerű elrendezésének és kezelésének a tudománya. Az informatikus az a szakember, aki ebben a tudományban jártas.

24 Tanulságok §A szoftver nem rendszer §A vezetők szoftvert vesznek, vetetnek. Információs rendszert nem lehet venni! §Vezetői „rendszervizsgálat”: l Szépek-e a képernyők (mindig azok) l Rábök az Fx funkciógombra - működik l Lehet kimenteni? Ezzel be is fejezte a rendszervizsgálatot. l Megvannak-e a beígért műveletek

25 A helyes informatikai szemlélet §A valódi informatikus három dolog egységében gondolkodik: §Valóság (valós rendszer, VR) §Ismereti kép (információs rendszer, IR) §Technikai erőforrások (eszközrendszer ER)

26 A helyes informatikai szemlélet § Az információs rendszer helyes megközelítése: l valós feladat, l informatikai megoldás, l alkalmazott eszköz viszonyát harmonizálni § felhasználói nyelvet, számítógépes nyelvet értőre van szükség - az igazi informatikusra

27 Összefoglaló § rendszer - a vizsgálat tárgya §összetett rendszer - részekre tagolás, rendszerrész §információ - valóság viszonya §napjaink hibája l az eszköz az elsődleges l a valós kihívás (VR), az informatikai megoldás (IR), az eszközök (ER) harmonizálása nem

28 „Az informatika rohamos fejlődése” §a hardver fejlődése rohamos §a szoftver fejlődése ránézésre még rohamosabb –de: kipróbálatlanok, –de: célnak nem megfelelőek, –egyébként: ragyognak, százféle kényelem - a felülettel és nem a feladattal törődőknek ez kiváló §az orgver, az ismeretek szervezésének módszere még jobban lemarad nem nevelés - informatikai profik hanem kiképzés -számítógép technikusok


Letölteni ppt "Rendszer, rendszerszemlélet A rendszer fogalma, az információs rendszerek szemléleti hiányosságai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések