Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

10. Előadás Karbantartási rendszerek. Gépjármű üzemképességének megbízhatósága Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "10. Előadás Karbantartási rendszerek. Gépjármű üzemképességének megbízhatósága Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék."— Előadás másolata:

1 10. Előadás Karbantartási rendszerek. Gépjármű üzemképességének megbízhatósága Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék

2 Karbantartási rendszerek A karbantartási rendszerek meghatározzák a vizsgálati csoportok tartalmát és azok gyakoriságát. Fajtái: 1, Merevciklusú karbantartási rendszerek => adott időközönként el kell végezni. 2, Egyedi karbantartási rendszerek.

3 Merevciklusú karbantartási rendszerek a, 3 lépcsős karbantartási rendszer 1, lépcső: Napi gondozás (aknás vizsgálat) 2, lépcső: I. számú műszaki szemle. 3, lépcső: II. számú műszaki szemle. Gyakoriságot meghatározó tényezőgyakoriság Gyakoriságot meghatározó tényezőgyakoriság 1 (aknás v.) üzemi napüzemelési nap üzemi napüzemelési nap 2Naptári nap6 hét 3Naptári nap1 év

4 b, Korszerűsített karbantartási rendszer A háromlépcsős előnyei megmaradnak 1, napi gondozásüzemelési napüzemelési nap aknás vizsgálatüzemelési napüzemelési nap 2, vizsgálatkm. futás km 3,kisjavításkm. futás km Tartalmazza: Megbontásos vizsgálat és szükség szerinti javítás II. sz. műszaki szemle műveletei + a technológiában előírt alkatrész cserék kötelezően Célja: a járulékos (közvetett) hibák kiküszöbölése. Gyengepontok: függőcsap+persely, gömbfejek, fékdob+fékpofa, tengely kapcsoló

5

6 c, Szakaszos v. gyári TMK karbantartási rendszer „A” – szemle 20 e. km „B” – szemle 40 e. km „C” – szemle 60 e. km Példák: Ikarus 415 autóbusz:1, napi gondozásüzemnap 2, aknás vizsgálat1 hét 3, I. sz. műszaki szemle6 hét 4, II. sz. műszaki szemle1 év Audi TT Cupé:1, napi gondozás 2, „A” szemle20 e. km 3, „B” szemle40 e. km 4, „C” szemle80 e. km IVECO tgk.: 1, napi gondozás 2, szerviz művelet15 e. km 3, átvizsgálás25 e. km

7 Egyedi karbantartási rendszerek Elhasználódással arányos karbantartás. Olyan igénybevétel mérő eszközök vannak melyek adott paramétereket vizsgálnak. a, Igénybevételek mérése mikroprocesszorral BMW => fordulatszámot mér ->kopás érték hűtővíz hőfoka elfogyasztott üzemanyag naptári napok Ezek figyelembevételével jön a szerviz jelzés BMW => ≈ 23 e. km nél

8 b, Személyi számítógéppel végzett mérés (SAP) => számítógépes program

9 e: km futás/ km futás norma: e 0…35% 0,8 35,1…45%0,9 45,1…55%1,0 55,1…65%1,1 65,1…75%1,2 75% felett1,3 üzemanyag korrekciós tényező: ü pl. Ik l/100 km Ik ,5 l/100 km Városi szorzó: 1,25…1,3 Útvonal szorzó:1,1…1,5

10 PC kijelzi 1 héttel korábban BHJ 113 I. sz. szemle következik. Javítószázalék:adott jármű hány százalékban nem vesz részt a forgalomban, mert: - I. sz. szemlén, - II. sz. szemlén, - futójavítás, - szerviz, - karambolos javítás, - v. alkatrész hiány miatt áll az autó. pl. 100db autóbuszból 8db-ot javítanak = 8 Javítási % Üzemképességi szint: = 100% - javítási % 100 – 8 = 92%

11 c, UFAC karbantartási rendszer: Üzemanyag fogyasztáson alapuló kontrol KINZLE:6000 ± 500 l gázolaj fogyasztása után => => I. számú műszaki szemle => I. számú műszaki szemle

12 Minőségbiztosítási rendszerek alkalmazása a karbantartásba TPM – Total Productiv Maintenance (Átfogó Termelékeny Tarbantartás) (Átfogó Termelékeny Tarbantartás)Feladata: - Optimalizálja a karbantartás hatékonyságát, - Megelőzi az autóbusz hibákat, - Segíti az öntevékeny karbantartást. Tartalma: 1, Karbantartás szükséglet megelőzése. Tervező asztalon karbantartás mentes konstrukciók tervezése. 2, Megfelelő karbantartás (TMK elv érvényesül). 3, Fejlesztő karbantartás. Folyamatosan figyelembe vesszük a dolgozók tevékenységét.

13 Összehasonlítás: HagyományosTPM HagyományosTPM Gépkocsivezetőnapi gondozást végzi öntevékeny karbantartás Gépkocsivezetőnapi gondozást végzi öntevékeny karbantartás Karbantartó műhelykarbantartás + javítás Karbantartás + javítás Karbantartó műhelykarbantartás + javítás Karbantartás + javítás MérnökökKarbantartási rendszer - Karbantartás mentesség MérnökökKarbantartási rendszer - Karbantartás mentesség tervezés figyelembe vétele. - Könnyű karbantarthatóság - Könnyű karbantarthatóság biztosítása biztosítása

14 RCM Megbízhatóságra való törekvés => Repülőzésből származik - Biztosítani kell egy adott szintű megbízhatóságot. - Költség minimalizálásra való törekvés.

15 Gépjárművek üzemeltetési megbízhatósága


Letölteni ppt "10. Előadás Karbantartási rendszerek. Gépjármű üzemképességének megbízhatósága Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék."

Hasonló előadás


Google Hirdetések