Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vezetői információs rendszerek

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vezetői információs rendszerek"— Előadás másolata:

1 Vezetői információs rendszerek
Bevezetés A Vállalati információs rendszerek I, Vállalati információs rendszerek II és a Vezetői információs rendszerek című tantárgyhoz Gaul Géza 2009. január Széchenyi István Egyetem

2 Széchenyi István Egyetem
Bevezető Tartalom Az informatikai szakma Az informatikus képzés Hogyan és mit tanuljunk? 2009. január Széchenyi István Egyetem

3 Szakma Az informatikai szakma
TEÁOR (KSH) Szakmakódok (APEH) Feladatkörök Lehetséges munkaadók 2009. január Széchenyi István Egyetem

4 Szakma Tevékenységjegyzék (vállalakozásoknak)
TEÁOR (http://www.teaorszamok.hu/) 4 jegyű számok (KSH) Részlet: Információ-technológiai szolgáltatás (62) Információ-technológiai szolgáltatás (620) 6209 Egyéb információ-technológiai szolgáltatás 6202 Információ-technológiai szaktanácsadás 6203 Számítógép-üzemeltetés 6201 Számítógépes programozás Információs szolgáltatás (63) Adatfeldolgozás, web-hoszting, világháló-portál szolgáltatás (631) 6311 Adatfeldolgozás, web-hoszting szolgáltatás 6312 Világháló-portál szolgáltatás 2009. január Széchenyi István Egyetem

5 Szakma Tevékenységjegyzék, példa
Számítógépes programozás Ebbe a szakágazatba tartozik a szoftverek írása, módosítása, tesztelése, ezek támogató szolgáltatása. Ebbe a szakágazatba tartozik: - programnyelvek struktúrájának és tartalmának tervezése és/vagy megírása, amelyek szükségesek a következők megalkotásához, megvalósításához: - rendszerszoftver (beleértve a korszerűsítést, javítást) szoftveralkalmazás (beleértve a korszerűsítést, javítást) adatbázisok weboldalak tervezése és programozás szoftver adaptációja 2009. január Széchenyi István Egyetem

6 Szakma Tevékenységjegyzék, példa (folyt. 1)
Számítógépes programozás (folytatás) szoftver adaptációja, azaz meglevő alkalmazás módosítása és konfigurálása, hogy az funkcionálisan illeszkedjék a megrendelő információs rendszerének környezetébe, a nem egyedi szoftver fordítása vagy rendszerhez illesztése speciális piaci igényekhez díjazásért vagy szerződéses alapon. 2009. január Széchenyi István Egyetem

7 Szakma Tevékenységjegyzék, példa (folyt. 2)
Számítógépes programozás (folytatás) Nem ebbe a szakágazatba tartozik: - a (készszoftver-) programcsomag-kiadás, lásd: a speciális igényekre készült nem egyedi szoftver fordítása vagy adaptálása saját számlára, lásd: olyan számítógépes rendszer tervezése, amely integrálja a hardvert, szoftvert és a kommunikációs technológiát, akkor is, ha a szoftver annak része, lásd: 6202 2009. január Széchenyi István Egyetem

8 Szakma Szakmakódok (egyéni vállalakozóknak)
Szakmakódok (http://www.szakmakod.hu/) 6 jegyű számok (APEH) TEÁOR kódokhoz rendelve Részlet: 62 Információ-technológiai szolgáltatás 620 Információ-technológiai szolgáltatás 6201 Számítógépes programozás Egyedi szoftverfejlesztés Rendszerszervezési, -karbantartási tanácsadás Weblap tervezése (webdizájn) 2009. január Széchenyi István Egyetem

9 Széchenyi István Egyetem
Szakma Szakmajegyzék Alapszakmák Egyedi szoftverfejlesztés Weblap tervezése (webdizájn) Számítógép-üzemeltetés Számítógép üzembe helyezése Adatfeldolgozási szolgáltatás Weboldal üzemeltetés (webhosting) Világháló-portáli szolgáltatás Internet-hozzáférés biztosítása Egyéb adatbázis-szolgáltatás Egyéb számítógépes feldolgozás Egyéb számítástechnikai tevékenység A cím tőlem (Alapszakmák), nem a lista forrásától! A listaelemek a szakmakódokból vannak. 2009. január Széchenyi István Egyetem

10 Széchenyi István Egyetem
Szakma Szakmajegyzék Járulékos szakmák Internetes hirdetési felület webgazda általi értékesítése Számítógépjavítás Számítógép, -periféria javítása Mobiltelefon javítása Távközlési hálózat építés Vezetékes távközlés Vezeték nélküli távközlés Műholdas távközlés Egyéb távközlés m.n.s. 2009. január Széchenyi István Egyetem

11 Széchenyi István Egyetem
Szakma Szakmajegyzék Szakértői, tanácsadói területek Rendszerszervezési, -karbantartási tanácsadás Egyéb számítástechnikai szakértés, tanácsadás Igazságügyi szoftverszakértés Hardver-szaktanácsadás Igazságügyi hardverszakértés M.n.s. egyéb szakmai, tudományos, műszaki tevékenység Kereskedelmi, szálláshely-szolgáltatási, vendéglátási, szállítási, raktározási, postai, távközlési szakmai tervezés, szakértés Igazságügyi távközlési szakértés 2009. január Széchenyi István Egyetem

12 Széchenyi István Egyetem
Szakma Feladatkörök Néhány példa Programozó, programkészítő Programtesztelő Rendszerkarbantartó Üzembehelyező Rendszergazda Beszerző Logisztikai ügyintéző Minőségügyi megbízott Eladó (üzletkötő) stb. 2009. január Széchenyi István Egyetem

13 Szakma Feladatkörök, saját történet 1
műszerfejlesztő fizikai sajátságok mérése, kísérletezés áramkörfejlesztés, erősítők ipari készülékfejlesztő (gyártósorba) konstrukció, pneumatika jelfogós automatika digitális rendszerfejlesztő feladatspecifikáció rendszertechnika (átvitel, vezérlés, megjelenítés) digitális rendszertechnika (modulok, adatsín) TTL logikai integrált áramkörök beépítése integrálás telepítés, üzembehelyezés ügyfélgondozás 2009. január Széchenyi István Egyetem

14 Szakma Feladatkörök, saját történet 2
mikroszámítógépes rendszerfejlesztő feladatspecifikáció rendszertechnika (átvitel, vezérlés, megjelenítés) digitális rendszertechnika (hardver) szoftver rendszertechnika (real time monitor, alkalmazási program) integrálás telepítés, üzembehelyezés hibajavítás, ügyfélgondozás szoftverfejlesztő kisrendszer-környezetben teszt-szoftver készítés hálózati szoftver készítés 2009. január Széchenyi István Egyetem

15 Szakma Feladatkörök, saját történet 3
szoftverfejlesztő, nagyrendszer-környezetben (digitális telefonközpont) alkalmazási szoftver készítés (magas szintű nyelven és assemblyben) tesztelés távközlési rendszerszakértő (digitális telefon főközpont) mérnök-üzletkötő (telefonalközpont, call center, hálózati elemek, vasúti távközlés) tervezés, méretezés üzembehelyezés betanítás stratégiai marketing (piacelemzés, prezentáció, jelentések, cég képviselete testületekben) felsőoktatás 2009. január Széchenyi István Egyetem

16 Széchenyi István Egyetem
Szakma Munkahelyek Néhány példa Szoftverfejlesztő hazai cég üzembehelyező részlege Szoftverfejlesztő multi hazai leánya, fejlesztő részleg Ipari, kereskedelmi, pénzügyi cég ügyviteli rendszerének üzemeltetése IT szolgáltató hálózati rendszer üzemeltetése stb. 2009. január Széchenyi István Egyetem

17 Bevezető Az informatikus képzés
BSC mintatanterv Feladatkörök és a tananyag A képzés célja és a tananyag A vállalati információs rendszerek A kredit-rendszer nagy lehetőség, az ezzel járó felelősséggel. Önök, tisztelet a kivételnek, nem tudnak ezzel élni. Tegye fel a kezét, aki az elején elemezte a tantervet, és ennek alapján megtervezte a tanulmányait! 2009. január Széchenyi István Egyetem

18 Képzés BSC mintatanterv
A Szabályozástechnika voltaképpen szemelvény a rendszerelméletből, ez utóbbi pedig a matekhez, fizikához, jelek és rendszerekhez hasonlóan „meta”-tudomány. Tehát a műszaki elmélet háttere, alapja. Minden mérnöki termékben ott van, sőt, minden szervezetben, beleértve az élő és a társadalmi szervezeteket is! Úgy gondoltuk, ennyire alaptudományt túlzás volna beépíteni, viszont a műszaki rendszerek mindegyikében tettenérhető szabályozástechnikai elvek miatt az általános rendszerelméletnek ezt az alkalmazását ismerni kell! türkiz:Természettud. alapism. sárga: Gazd. és humán ismeretek zöld: Szakmai törzsanyag sötétszürke: Diff. szakmai anyag lila: Diplomatervezés világos szürke: Szabadon választható 2009. január Széchenyi István Egyetem

19 Képzés Tanulmányi gráf
A nyilak kifejezik a logikai egymásra épülést, aminek megfelel a tantárgy felvételi előzményt előíró követelmény. Tehát melyik tárgy ismeretei nélkülözhetetlenek egy másik tárgy elsajátításához? Részletesen elemezendő! Ebből kiolvasható az a gyakorlati ismeret is, hogy a tanulás során melyik tárgyból ostobaság csúszni, mert az magával ránt egy egész láncot. Pedig hiányosak nyilak! A „Jelek és r.”-től kellene nyíl a „Szg. hálózatok”-hoz, mégsincs. Az Önök látszólagos szerencséjére! Figyelem: Önálló tantárgy a Diplomatervezés! Osztályozzuk! Nélküle nincs beadás. 2009. január Széchenyi István Egyetem

20 Képzés Feladatkörök és a tananyag
Néhány példa, hogy melyik tantárgy ismereteit használja közvetlenül: Programozó, programkészítő mindegyik SW kezdetű némelyik Programozás kezdetű Programtesztelő mint az előző Rendszerintegráció Rendszergazda mindegyik Szg. kezdetű Operációs rendszerek 2009. január Széchenyi István Egyetem

21 Képzés A képzés célja és a tananyag
Két közkeletű tévedés az oktatásról: A kikerülő végzős azonnal teljesértékű munkaerő. Ez lehetetlen, mert minimálisan: Meg kell ismerkednie a helyi emberi, szervezeti és munkaeszköz környezettel. Meg kell tanulnia a helyi munkastílust, kommunikációs formákat, nyelvet (zsargont). Meg kell ismernie a helyi „félkész termékeket” (pl. programozónál ilyenek a kész könyvtárak, függvények, formátumok, stb.) Ehhez munkában töltött hónapok kellenek! Csak közvetlenül hasznosíthatót kellene oktatni. Nem, mert ahány munkakör és -hely, annyiféle. Tanítani csak az általánosan hasznosítható elveket és a bármely helyzethez alkalmazkodás képességét szabad. Igaz, példákon át! A konkrét, tanított ismeret (pl. programnyelv) bemutató példa, ami lehetővé teszi az általánosabb megértést és megtanulást. Konkrét cég viszonyait egy közoktatási intézmény csak egyetlen esetben veheti be a tanrendbe, ha a cég megfelelő méretű támogatással, labor felszerelésével és a hallgatóknak a fejlesztésbe való bevonásával ezt elősegíti. 2009. január Széchenyi István Egyetem

22 Képzés A Vállalati információs rendszerek I. és II. tárgyak
a legelterjedtebb, egyúttal a legváltozatosabb alkalmazás-család. Szinte biztosan találkoznak velük, ma már nincsen közepes vagy nagyobb vállalkozás vagy szervezet nélkülük. A Vezetői i.r. ezekre épülő, izgalmas alkalmazás. 2009. január Széchenyi István Egyetem

23 Bevezető Hogyan és mit tanuljunk?
Általános lélektani megfigyelésekből tudjuk, hogy az eredményes tanuláshoz a következő két dolog fontos: folyamatosan és gyakorolva, csinálva történik. 2009. január Széchenyi István Egyetem

24 Széchenyi István Egyetem
Tanulás Mit? Alapvető kérdés: Szakmát vagy a diploma megszerzéséhez szükséges vizsgaanyagot? Az egyetem szakmát akar adni: szemléletet, készségeket, konkrét példákon (pl. elméleti alapok, módszertanok, programozási nyelvek, műszaki megoldások) keresztül. Hatékony tanuláshoz a cél a szakmaszerzés legyen! A Vezetői i.r. ezekre épülő, izgalmas alkalmazás. 2009. január Széchenyi István Egyetem

25 Tanulás Folyamatos-fokozatos tanulás, ismeretszerzés
A megszerzett ismeretnek „le kell ülepednie”, „érési időre” van szüksége ahhoz, hogy alkalmazható tudássá váljék. Az érési folyamat több fázisú, a leghosszabb fázis napokig (sőt, akár hetekig) is eltart. (Az utolsó két-három nap nem elég a tudás megszerzéséhez!) Az ismeretek egymásra épülnek, agyunk egyszerre csak korlátozott adagot fogad be. A Vezetői i.r. ezekre épülő, izgalmas alkalmazás. 2009. január Széchenyi István Egyetem

26 Tanulás Folyamatos tanulás, készségszerzés
Az ismeretszerzés még inkább megy - tehetséges embernél - „belső”, azaz gondolatban történő gyakorlással, a készségszerzés - a zseniket kivéve - csak verejtékes munkával! Készségszerzés jellegű mindenfajta nyelvtanulás - beszélt és programnyelv egyaránt. A Vezetői i.r. ezekre épülő, izgalmas alkalmazás. 2009. január Széchenyi István Egyetem

27 Tanulás Miből? Milyen forrásból?
Hiteles forrásból! A jegyzet, tankönyv, ajánlott irodalom az. A hallgatók által szerverekre feltöltött vizsgakérdés-listák és „tuti” válaszok használata kockázatos: a kérdések változ(hat)nak, a „tuti” válaszok többnyire hibásak, jó esetben csak hiányosak. A Vezetői i.r. ezekre épülő, izgalmas alkalmazás. 2009. január Széchenyi István Egyetem

28 Vége Köszönöm a figyelmüket! 2009. január Széchenyi István Egyetem


Letölteni ppt "Vezetői információs rendszerek"

Hasonló előadás


Google Hirdetések