Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

………...................... E-business 2011. szeptember.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "………...................... E-business 2011. szeptember."— Előadás másolata:

1 ……… E-business szeptember

2 Követelmények Üzlet és informatika (történet) Az üzleti informatika jelene és jövője E-business alapismeretek E-business modellek (példák) 1 Mai tanórákon

3 ……… Követelmények

4 Követelmények kollokvium (vizsga abszolválása) –szóbeli vizsga (kérdések alapján) –online cikkek olvasása évfolyam dolgozat

5 Évfolyam dolgozat témakörök –e-business történetének fejezete példákon keresztül –üzleti modellek/vállalkozások bemutatása (esettanulmány, saját kutatás, elméleti összehasonlítás) –e-business eszközök szerepe az üzletvitelben (pl.: Facebook, kupon, honlap, mobileszközök... ) –e-kereskedelem (e-beszerzés, JIT...) –e-üzletkötés (digitális aláírás, e-adóbevallás, e-fizetés...) –online marketing eszközök vagy esettanulmány –adatbiztonság

6 ……… Üzlet és informatika

7 számítógéphálózat számítógépek és a hozzájuk kötődő eszközök meghatározott szabályok (protokoll) szerint együttműködő, összekapcsolt rendszere. (Magyar Nagylexikon 16.) – a számítógépek önmagukban is teljes értékűek – együttműködés az adatok és információk cseréje révén. - szabályok: az adat-, illetve információcserét adatátviteli eljárások (protokoll) rendszere vezérli – az összekapcsolt rendszer lehetővé teszi a hardver-, valamint a szoftver-erőforrások megosztott használatát. A hálózat központi eleme(i) a szerver(ek). A számítógép hálózat angolul: computer network

8 Mi az internet? Hálózatok hálózata, hiszen sok tízezer lokális, és nagyvárosi hálózat gerinchálózatokkal összekapcsolt rendszere, a világ különböző pontjain lévő számítógépeit összekapcsoló, közöttük közvetlen kommunikációt létrehozó nyitott hálózat. Adatátviteli alapvető protokollja: TCP/IP, azaz a csomagkapcsolt hálózati kommunikáció a megbízható TCP/IP modell szerint zajlik. Ma sok 100 millió személyi számítógép csatlakozik. Helyesírása: –Internet (intézmény), de –internet (távközlési rendszer), internetcím, internetezik, internetkapcsolat, internetforgalom, internethasználat, internethasználó, internetszolgáltatás, internetszabvány... –internet-hozzáférés

9 Főiskola - alhálózat szerver Gemini Hálózatok hálózata Kontinensek, országok: gerinchálózat Magyarország: gerinchálózat

10 TCP/IP protokoll TCP (Transmission Control Protocol) –az adatátvitelt felügyelő protokoll, amely ellenőrzi, hogy az IP szerint elindított adatcsomagok megérkeztek-e a megadott címre. –visszaigazolja valamennyi adatcsomag –ha nem érkezett meg egy csomag a TCP jelzésére a küldő ismételten elküldi –adatcsomagok eredeti sorrendbe való visszaállítása IP (Internet Protocol) –a hálózati szintű kapcsolatot megvalósító protokoll. –az adatcsomagküldés elindításának szabványa, voltaképpen az adatcsomagok célbajuttatásért felel –önmagában nem megbízható, a csomag elveszhet, elakadhat, ezért szükséges a TCP ellenőrző protokoll is.

11 IP cím Az adatcsomag célbajuttatásához szükség van egy egyedi címre. A TCP/IP modell az IP (Internet Protocol) címet használja. –4 darab 1 byte-os (32 bites) szám pontokkal elválasztva (0-255) pl.: Az első rész a host hálózatát, míg a második rész a hostot azonosítja –pl.: EKF hálózata egy host a hálózatban

12 címek az interneten IP (Internet Protocol) –4 darab 1 byte-os szám (0-255) pontokkal elválasztva pl.: DNS (Domain Naming System) –az IP címekhez hozzárendelt karaktercsoport, olyan hierarchikus rendszer, mely jobbról balra szűkülő tartományt azonosít (host.aldomain.domain). pl.: gemini.ektf.hu vagy cím –általános alakja: pl.: URL (Universal Resource Locator) cím –általános alakja: szolgáltatás://gépcím[/útvonal/fájlnév] pl.: http: Web oldalak hálózaton történő átvitelének szabványa

13 szolgáltatások internet ≠ World Wide Web ember-ember kommunikáció alapú szolgáltatások –közvetlen írásos kapcsolat két felhasználó között (talk) –közvetlen írásos kapcsolat általában több felhasználó között, azaz csevegés (chat) –eletronikus levelezés ( ) ember-gép szolgáltatások –telnet - távoli gép elérése –ssh – távoli gép elérése biztonságosan –ftp - állománycsere –böngészés – WWW (World Wide Web) A telnet és az ssh szolgáltatás böngésző programokkal nem vehető igénybe, használatukhoz egy külön program szükséges

14 internet történet 1960-as években az USA-ban nagygépek összekötettetése telefonvonalon, azaz már meglévő komunikációs hálózaton keresztül A hidegháború miatt a vonalkapcsolt hálózatok nem voltak elég megbízhatóak a hadügy szemszögéből (telefonközpot) A hálózatokkal kapcsolatos problémák: – Különböző hálózatok nem tudnak kapcsolatba lépni – Alacsony (felhasználói) kommunikációs szint – Nem egységes a felhasználói felület

15 internet történet 1960-as évek: a hálózatokkal szemben megfogalmazott elvárások –(telefon)központoktól mentes legyen, –a továbbított üzenetek csomagokra tagolva haladjanak, –a csomagok eltérő útvonalon juthassanak el a címzetthez, –a hostok több csatornát használhassanak kommunikációhoz, –ne a hálózat végezze el az adatok kódolását, kizárólag azok továbbítását oldja meg –A hálózat legyen garanciamentes, azaz a hostok ne feltételezzék annak hibátlan működését, hanem ők maguk gondoskodjanak az ellenőrzésről

16 internet történet ARPANET Advenced Research Project Agency USA Védelmi Hivatala (Pentagon) –szeptember az első kapcsolat a Kaliforniai Egyetemen –december telefonkapcsolattal 4 gép –adatkapcsolat ARPANET 15 nagyszámítógép (host) – első elküldése ARPANET 37 nagyszámítógép, melyekhez további hostokat kapcsolnak jel ben – első online chat

17 internet története ARPANET Advenced Research Project Agency USA Védelmi Hivatala (Pentagon) –szeptember az első kapcsolat a Kaliforniai Egyetemen –december telefonkapcsolattal 4 gép –adatkapcsolat ARPANET 15 nagyszámítógép (host) – első elküldése ARPANET 37 nagyszámítógép, melyekhez további hostokat kapcsolnak jel ben – első online chat

18 internet történet ARPANET Advenced Research Project Agency USA Védelmi Hivatala (Pentagon) –szeptember az első kapcsolat a Kaliforniai Egyetemen –december telefonkapcsolattal 4 gép –adatkapcsolat ARPANET 15 nagyszámítógép (host) – első elküldése ARPANET 37 nagyszámítógép, melyekhez további hostokat kapcsolnak jel ben – első online chat

19 internet történet új, egységes protokoll TCP/IP a kommunikációs szabvány – egységes címzési rendszer (IP cím) kapcsolat más hálózatokkal –MILNET, Bitnet, Usenet, NSFNET január 1. az ARPANET átállítása TCP/IP protokollra ARPANET-hez egyre több polgári felhasználó csatlakozik, MILNET néven a katonai célú hálózat kivált

20 internet történet új, egységes protokoll TCP/IP a kommunikációs szabvány – egységes címzési rendszer (IP cím) kapcsolat más hálózatokkal –MILNET, Bitnet, Usenet, NSFNET január 1. az ARPANET átállítása TCP/IP protokollra ARPANET-hez egyre több polgári felhasználó csatlakozik, MILNET néven a katonai célú hálózat kivált

21 internet történet új, egységes protokoll TCP/IP a kommunikációs szabvány – egységes címzési rendszer (IP cím) kapcsolat más hálózatokkal –MILNET, Bitnet, Usenet, NSFNET január 1. az ARPANET átállítása TCP/IP protokollra ARPANET-hez egyre több polgári felhasználó csatlakozik, MILNET néven a katonai célú hálózat kivált

22 internet történet 1980-as évek közepe: domain nevek kialakulása Domain Naming System (Területi elnevezési rendszer) Általános domainek: GOV: USA kormányhivatalai MIL: az USA fegyveres erői EDU: oktatási intézmények NET: hálózati szolgáltatók COM: üzleti célú gépekINT: nemzetközi szervezetek ORG: non-profit szervezetek Később országra vonatkozó domainek: HU – MagyarországDE – Németország UK – Egyesült KirályságFR – Franciaország... Az évtized új domainjei: EU (2005. decembertől) ékezetes domainek

23 internet történet Az első IBM PC a hálózat új neve: INTERNET –az ARPANET támogatása megszűnik –az USA gerinchálózatához csatlakoznak a nemzeti gerinchálózatok is world wide web (www) feltaláló: Tim Berners-Lee Ajánlott olvasmány:

24 internet történet Az első IBM PC a hálózat új neve: INTERNET –az ARPANET támogatása megszűnik –az USA gerinchálózatához csatlakoznak a nemzeti gerinchálózatok is world wide web (www) feltaláló: Tim Berners-Lee Ajánlott olvasmány:

25 internet történet Az első IBM PC a hálózat új neve: INTERNET –az ARPANET támogatása megszűnik –az USA gerinchálózatához csatlakoznak a nemzeti gerinchálózatok is world wide web (www) –feltaláló: Tim Berners-Lee Ajánlott olvasmány:

26 e-üzlet történet : e-kereskedelem kialakulása, jelenléte: –vállalati weboldalak léte (vevőszolgálat, információ, cégarculat) –szükséges, de miért? (nehezen értett üzleti siker)

27 e-üzlet történet : e-kereskedelem kialakulása, jelenléte: –vállalati weboldalak léte (vevőszolgálat, információ, cégarculat) –szükséges, de miért? (nehezen értett üzleti siker) : tranzakciók kora –folyamatos megrendelés –adásvátel új, a hagyományos úton soha nem találkozó vevők és eladók között

28 e-üzlet történet : e-kereskedelem kialakulása, jelenléte: –vállalati weboldalak léte (vevőszolgálat, információ, cégarculat) –szükséges, de miért? (nehezen értett üzleti siker) : tranzakciók kora –folyamatos megrendelés –adásvátel új, a hagyományos úton soha nem találkozó vevők és eladók között 2000-: e-business –az internet haszonnövelő hatása áll a középpontban –haszon: a bruttó árrés növelése (bruttó bevétel helyett) –FONTOS maradt: üzleti tapasztalat, terjesztés, árrés

29 e-üzlet történet : e-kereskedelem kialakulása, jelenléte: –vállalati weboldalak léte (vevőszolgálat, információ, cégarculat) –szükséges, de miért? (nehezen értett üzleti siker) : tranzakciók kora –folyamatos megrendelés –adásvátel új, a hagyományos úton soha nem találkozó vevők és eladók között 2000-: e-business –az internet haszonnövelő hatása áll a középpontban –haszon: a bruttó árrés növelése (bruttó bevétel helyett) –FONTOS maradt: üzleti tapasztalat, terjesztés, árrés : a „DOT.COM buborék kipukkadt” –támadások a kiemelkedő honlapok ellen, vevői aggodalmak a –online üzletekbe nagy tőkeinvesztálás, jó ötletei üzleti terv nélkül –néhány online vállalat nagy vesztesége > részvényeleadások

30 e-technológia „Marketing” Idő Piaci hatékonyság 0. Bilaterális EDI kapcsolatok, Extranet 1. Elektronikus jelenlét 2. Elektronikus együttműködés 3. Elektronikus tranzakció 4. Elektronikus piactér 5. Partnerhálózatok „Integritás” „Interaktivitás” BB BB B B B C C C C C B C C C C C S S S S S B C C C C S S S S S C C C C B BB S S S S 2000 SC B Business – vállalati szereplő, termelő Customer – (vég)fogyasztó szereplő Supplier – beszállító

31 E-csatorna: minden kommunikáció, munka és együttműködés elektronizált médiuma EDI: A tőkeerős nagyvállalatok saját, illetve bérelt, interneten kívüli hálózatokon az EDI (Electronic Data Interchange) szabvány alkalmazásával kétoldalú kommunikációs és standardizált tranzakciókból álló információs kapcsolatot tartottak fenn. Virtuális jelenlét a kibertérben: elektronikus jelenlét, weboldal, marketingcélokat szolgál elsődlegesen Fogalmak

32 Elektronikus együttműködés: a vállalat partnereivel történő és vállalaton belüli együttműködése egyaránt idetartozik Elektronikus tranzakció: az on-line felkínált termékekkel való kereskedés Elektronikus piactér: nagyfokú integráció és automatizáltság a tranzakciók támogatására, partnerek informálása, a kibertérben aktív vevő és eladó találkozási helye Elektronikus partnerhálózatok: több elektronikus tranzakciós platform, piactér együttműködésével jön létre, nem annyira tervezetten, inkább spontán Fogalmak

33 ……… Az üzleti informatika jelene és jövője

34 üzleti informatika üzleti partneri viszonyok (B2B, B2C, B2C) az értékelőállító folyamatban IKT kereslet a termék- és szolgáltatás piacon –IKT: informatika, médiatechnológia, távközlés, tartalomkezelés a tartalomszolgáltatási üzletág piaci szerkezet és tőkeáramlási folyamatok

35 üzleti informatika e-kereskedelem –vevőkapcsolat –e-paictér, e-aukció –online fizetés –beszállítói rendszerek elektronikus üzletvitel –termelés, logisztika, alvállakozói rendszerek, vezetéstámogató informatika, informatikai outsourcing (clouding)

36 Üzleti informatika üzleti informatika e-business üzlet - rugalmas üzleti terv

37 Várható 1.katonai konfliktusok nélküli fejlődés 2.hazai cégek a helyi (és nemzeti) piac megtartásáért küzdenek a saját iparágukban 3.távmunka, távügyintézés, távvásárlás aránya nő 4.az informatikai és a papíralapú ügykezelés eltolódik az informatikai irányba 5.B2B piacok új területei jelennek meg –minőségi szolgáltatás –hatékony szervezés –infromációkezelő etchnológiára építítenek

38 Várható egyes iparágakban, üzleti szegmensekben radikális üzleti modellváltásra van szükség a túléléshez is pl.: tartalomszolgáltatók (újságkiadás, zeneipar...) a magyar IKT cégeknek meg kell küzdeniük az ázsiai informatikai termékek tömegével –hazai IKT-cégek mozgástere erősödik a felhasználóközeli, a nyelvfüggő, a tartalomkezelő és a folyamatszervező szolgáltatások terén

39 a jövő rendszerei vállalat irányítási rendszerek –vállalatirányítási rendszerek (ERP) –ügyfélkapcsolati –szállítókezelési –üzleti intelligencia kognitív rendszerek –nyeltechnológia (fordító, értelemező), beszéd- és szövegfelismerés, tudásmendzsment eszközök, robotika, jentésalapú technológiák webalkalmazások –RIA - Rich Internet application)

40 ……… ERP 3. Az üzleti informatika jelene és jövője

41 Az ERP fogalma Enterprise Resource Planning szó szerint: Vállalati Erőforrás Tervezés ismertebb: integrált vállalatirányítási rendszer (IVIR) nem szoftver, bár sokan azt értik alatta beveztése a vállalat összes dolgozóját érinti, több éves projektmunka

42 Használják? Hazánkban az árbevétel szerinti első 200 vállalatnak van integrált vállalatirányítási rendszere Ritka az önerős fejlesztés, mert –40-nél több különböző ERP rendszer van hazánkban –kkv szektor számára is készülnek Rendszerintegrátorok segíthetik a bevezetést

43 Az ERP tevékenységei stratégiai tervezés vállalati tervezés VOLUMEN értékesítés- és működésszervezés (tervek) MIX - irányadó ütemezés Részletes tervezési és kivitelezési folyamatok (anyagigény-tervezés, gyártási-, beszállítói ütemezés) kivitelezés előrejelzés és keresletirányítás kapacitástervezés keresletkínálat

44 ERP-vel megvalósulhat... a kereslet-kínálat egyensúlya –a kereslet és a szállítás egyensúlya –a vevők és szállítók teljes ellátási lánca a döntéshozatali folyamatok elősegítése a funkciók (adatmodulok) integrációja –értékesítés, marketing, gyártás, üzemeltetetés, logisztika, beszerzés, finanszírozás, új termék fejlesztése

45 Az ERP lehetővé teszi, hogy... a dolgozók magasabb színvonalon és hatékonyabban végezhessék munkájukat az ügyfeleik kiszolgálása során, mindezt alacsonyabb költségek és kisebb árukészlet mellett, megteremtve a lehetőséget a hatékony elektronikus kereskedelem folytatására is.

46 Mi az ERP röviden? a kínálat adta informatikai szolgáltatásokkal az összes vállalati erőforrás lehető leghatékonyabb kihasználása profit növelés adatbázisok adattárházak informatikai szemszögből: gazdasági szemszögből:

47 Adattárház olyan információtár, amely különböző adatforrásokat egységes séma szerint integrál, és rendszerint fizikailag nem osztott környezetben valósul meg. A tárolt adatok történeti információkat is mutatnak (pl. az elmúlt 10 év távlatából) és tipikusan aggregátumok.

48 Az ERP funkciói

49 Mi az ES? Enterprise System / Software szó szerint: vállalati rendszer / alkalmazás ismertebb: vállalatirányítási rendszer / program (VIR) számítógépes programgyűjtemény, amely a vállalat információszükségletének legtöbb feladatát kielégíti.

50 ES és ERP stratégia tervezés kapcsolatok rendelések kezelése és a gyártás tervezése pénz, számlák, dolgozók, fogyasztók nyilvántartása és a szükséges adatok tárolása ERP ES

51 ES és ERP - értékesítés előrejelzés - stratégiai tervezés - kereslet-kínálat összehangolása - teljesítés nyomonkövetése - vevők-szállítók összehangolása (teljes szállítási lánc) - működéstervezés - anyagigény tervezés - kapacitási igény tervezés - elosztási igény tervezés - rendelésnyilvántartás és visszaigazolás - számvitel (főkönyvi + számlák) - pénztár (készpénz menedzsment) - humánerőforrás adatfeldolgozás (HR) - fogyasztói kapcsolat menedzsment (CRM) - adatok tárolása: integrált adatbank működés ERP ES

52 IVIR? integrált vállalatirányítási információs rendszer (IVIR) integrált vállalatirányítási rendszer (IVIR) ES ERP ES ? ? ? vállalatirányítási rendszer integrált vállalatirányítási rendszer típusmodellje: IVIR

53 ES+ERP bevezetése értékesítés fogyasztók könyvelés bérügy (bérlista) fogyasztói kapcsolat menedzsment kereskedők koordinációja beruházás (beszerzés) készletgazdálkodás számítógép- hálózat

54 ES + ERP input profit ERP erőforrás átalakít output ES

55 Pénzügyi számvitel informatika Menedzsment- informatika Üzleti informatika IVIR-ES modell Pénzügyi számvitel Menedzsment ügyvitel Tárgyi e. gazd. ügyvitel (AM) Anyaggazd-i ügyvitel (MM) Munkagazd-i ügyvitel (HR) Fejlesztés ügyvitel (DW) Munka- és környezetvédelem ügyvitel (PM) Termelés ügyvitel (PP) Minőségszabályozási ügyvitel (QM) Értékesítési ügyvitel (SD) Marketing ügyvitel

56 Rövidítések feloldása DW: Development Ware HR: Human Resources MM: Materials Management AM: Asset Management QM: Quality Management PP: Production Planning PM: Plant Maintenance SD: Sales and Distribution

57 ES szoftverek ORACLE –E-Business Siute –a világon 6000, Mo-on 50 szervezet alaprendszere –1998-tól internet alapú Microsoft –MS Navision: kis- és középvállalatok számára (kkv) –MS Axapta: közép és nagy vállalatok számára SAP –SAP R/3 –1992. Unix, kliens-szerver architektúra –moduláris felépítésű, modulonként külön adatbázis

58 Elterjedtség Ország1. hely2. hely3. hely AusztriaSAPNavisionBrain/Oracle CsehországSAPOracleNavision LengyelországSAPOracleBaan MagyarországSAPOracleNavision

59 ERP II. ERP rendszerek új generációja vállalaton belüli és a kapcsolódó külső folyamatok integrálása

60 ……… Üzleti intelligencia 3. Az üzleti informatika jelene és jövője

61 a jövő rendszerei vállalat irányítási rendszerek –vállalatirányítási rendszerek (ERP) –ügyfélkapcsolati –szállítókezelési –üzleti intelligencia kognitív rendszerek –nyeltechnológia (fordító, értelemező), beszéd- és szövegfelismerés, tudásmendzsment eszközök, robotika, jentésalapú technológiák webalkalmazások –RIA - Rich Internet application)

62 BI Az üzleti intelligencia (BI) olyan technológiák és alkalmazások összessége (alkalmazási rendszerek), melyek adatok gyűjtésével, hozzáférhetőségével és elemzésével foglalkoznak egy vállalatban, hogy vezetői jobb üzleti döntéseket hozhassanak. (BI ‑ business intelligence)

63 Alkalmazási rendszerek operatív folyamatokat támogató rendszerek [Adatelőállítás] –a cég szervezeti hierarchiájának alsó és középső szintjén dolgozók napi tevékenységeihez kapcsolódó tevékenységek stratégiai döntéseket támogató rendszerek [Adatok rendszerezése, elemzése, hasznosítása] –a vállalati stratégiai döntések a felső vezetőkre, esetenként a középvezetők felső szintjére hárulnak, ezen döntések hatása befolyásolja és meghatározza a cég jövőjét, gazdasági pozícióját, eredményeit, ezekhez a tevékenységekhez másfajta támogató rendszerek szükségesek, melyeket összefoglaló néven BI-nak nevezünk.

64 Rendszerek neve operatív folyamatokat támogató rendszerek –ERP– Enterprise Resource Planning (vállalati eerőforrás tervezés) –SCM – Supply Chain Management (ellátásilánc-menedzsment) –CRM – Customer Relationship Management (Ügyfélkapcsolat menedzsment ) –SFA – Sales Force Automation (értékesítési menedzsment ) –HRM – Human Resource Management (humánerőforrás menedzsment ) stratégiai döntéseket támogató rendszerek (BI) –vállalati információs rendszerek (pl. EIS) –döntéstámogató rendszerek (DSS) –vezetői információs rendszerek (MIS) –adatbányászat (data mining) –szövegbányászat (text mining) –adatmegjelenítés –geográfiai információs rendszerek stb.

65 A BI helye EAI - Enterprise Application Integration alkalmazások integrációja vállalaton belül

66 ……… Adatbányászat „Azt mondják, hogy a webinformáció 99%-a a webhasználók 99%-a számára haszontalan.″ Han-Kamber 434. oldal 3. Az üzleti informatika jelene és jövője

67 Adatbányászat 1990 után intelligens műveletsor cél: adatminták kiemelése tudásfeltárás alapja: jelentős adatmennyiség

68 Az adatbányászat... olyan folyamat, amelynek során intelligens műveleteket, műveletsort hajtunk végre az adatminták kiemelése érdekében, vagyis az érdeklődésre számot tartó tudás nagy mennyiségű adatból történő feltárása a folyamat bemeneti adatai tárolhatók adatbázisokban, adattárházakban vagy más információtárakban az adatok felfoghatatlan halmazának adatbányászat nélküli feldolgozása információban szegény, költséges, időigényes, előítéletekre épített, félrevezethető tudást eredményezhet az 1990-es években vált jelentőssé

69 Technológiai fejlődés Integrált információs rendszerek új generációja 2000-es évektől napjainkig Adattárházak és adatbányászat 1980-as évek végétől napjainkig Web alapú adatbázisrendszerek 1990-as évektől napjainkig Fejlett adatbázisrendszerek 1980-as évek közepétől napjainkig Adatbázis-kezelő rendszerek 1970-es, korai 1980-as évek Adatgyűjtés és adatbázis létrehozása 1960-as és a megelőző évek Az ábra alapja: Han-Kamber 1.1 ábra (24. old)

70 Az adatbányászat, mint tudomány multidiszciplináris tudomány az alábbi területekre támaszkodik: –adatbázis-technológia, információ-visszakeresés –mesterséges intelligencia, neurális hálók –számítógépes tanulás –statisztika –alakfelismerés –tudás alapú rendszerek, tudásmegerősítés –nagy teljesítményű számítások –vizuális adatmegjelenítés támogatja az üzleti stratégiát, tudományos kutatásokat...

71 Irányzatok az adatbányászatban orvostudományi és DNS-adatok adatbányászat pénzügyekben –hiteltörlesztési hajlandóság előrejelzése és hitelbírálati irányelvek elemzése –fogyasztók célzott marketing szempontú osztályozása és klaszterezése –pénzügyi bűncselekmények felderítése –reklámhadjáratok hatékonyságvizsgálata –vevőmegtartás: lojalitás-vizsgálat adatbányászat a távközlésben

72 Az adatbányászat a gazdaságban fogyasztók célzott marketing szempontú osztályozása és klaszterezése reklámhadjáratok hatékonyságvizsgálata vevőmegtartás: lojalitás-vizsgálat hiteltörlesztési hajlandóság előrejelzése és hitelbírálati irányelvek elemzése pénzügyi bűncselekmények felderítése...

73 Szövegbányászat strukturálatlan vagy kis mértékben strukturált szöveges állományokból történő ismeret kinyerés tudománya. Olyan különböző dokumentum forrásokból származó szöveges ismeretek és információk gépi intelligenciával történő kigyűjtése és reprezetnációja, amely a feldolgozás előtt rejtve és feltáratlanul maradt az elemző előtt.

74 Szövegbányászat példa Egy gépjárműforgalmazó a fórumokból szeretné megtudni, hogy mi a véleményük a fogyasztóknak a hazai forgalomban kapható gépjárművekről: –Miről beszélnek a legtöbbet? –Melyiket dícsérik? –Melyiket szeretik a családok?

75 ……… Tudásmenedzsment 3. Az üzleti informatika jelene és jövője

76 a jövő rendszerei vállalat irányítási rendszerek –vállalatirányítási rendszerek (ERP) –ügyfélkapcsolati –szállítókezelési –üzleti intelligencia kognitív rendszerek –nyeltechnológia (fordító, értelemező), beszéd- és szövegfelismerés, tudásmendzsment eszközök, robotika, jentésalapú technológiák webalkalmazások –RIA - Rich Internet application)

77 Tudásmenedzsment tudásalapú szervezet elvárása (alkalmazottaktól) a tudás összegyűjtése, a tudás forrásának elérése, értelmezése –ismeretgyűjtő és -kodifikáló eszközök szabályok alapján értelmezni az információt –webes együttműködési eszközök közös felületen munkavégzés utazás nélkül –ismeretmegosztó és -kiaknázó eszközök a valós időben történő ERP kapcsolat a lényeg –tartalom-előállító és ismeretábrázoló eszközök

78 ……… E-business alapismeretek

79 Mi változik? valóságos vagy virtuális üzlet vagy mindkettő, más értékesítési csatornák, a kattintás-rendelés infrastruktúra kialakítása, az ellátási lánc digitalizálása, társulni a versenytársakkal az (e-)költségek csökkentése érdekében, DE a vásárlónak ugyanaz az élmény megmaradjon!

80 Van e-business? NINCS! A kizárólag hagyományos üzleti modell (marketing, vevőkkel történő kapcsolattartás) háttérbe szorult, többnyire integrált (valódi és online) modellek példák (a szolgáltató szektorból): –1. cipész szakma: –2. újság: napilap: hetilap: –3. múzeum: –4. iskola (Domoszló, Heves megye): –5. kormányzat: https://magyarorszag.hu/https://magyarorszag.hu/ –... (a gyűjtés ideje: szeptember 6.)

81 Adatok

82 elterjedt üzleti modellek

83 Adatok

84

85 ……… Az e-business értelmezése 4. E-business alapismeretek

86 Elektronikus üzlet (e-business) - az interneten keresztül megvalósított üzletmenet 1.e-testreszabás vagy virtualis kirakatok a honlapokon 2.online business-to-business (B2B) tranzakciók 3.elektronikus adatcsere (Electronic Data Interchange - EDI) B2B adatcsere közös vállalati szoftveren keresztül 4. , gyors üzenetváltás, webes kommunikációs eszközök, médiaként használják a leendő és létező vevők felkutatására 5.webes találkozás és használat, termék és egyéb információ elérése Mi az e-business [1]?

87 e-vállalat (e-business), elektronikus vállalat (electronic business) a fogalom az IBM nevéhez kötődik tevékenységét az információtechnológiai lehetőségek széles körű alkalmazásával végzi internetes és digitális technikák felhasználása a vállalati működés érintettjevel fennálló fennáló kapcsolatai megszervezésére és koordinálására minden működési területen cél: a hatékonyabb fogyasztói igény-kielégítésen keresztül a vállalati nyereség, illetve a vállalati érték maximalizálása vevői és szállítói kapcsolatok megszervezésén túl a vállalati működés minden területének, sőt a vállalat egészének újfajta módon való megszervezését jelenti kiemelt része az e-kereskedelem (e-commercial) Mi az e-business [2]?

88 Mi az e-business [3]? számítógéphálózatokon (internet, extranet, intranet) keresztül bonyolított gazdasági tevékenységek összessége, ide értve –a marketinget, –az ügyfél-menedzsmentet (CRM), –valamint a beszerzéseket (procurement).

89 Mi az e-business [4]? általánosabb értelmezésben nem csupán az elektronikus vállalatot jelenti, hanem az IT által átformált üzleti életet (üzleti informatika)

90 Egyszerűen... az elektronikus hálózatokon (internet, extranet, intranet) keresztül bonyolított, az üzletmenet minden elemére az IKT korszerű technológiáit stratégiai szinten alkalmazó, gazdasági tevékenységek összessége.

91 Üzleti átalakulás Az átalakulás 3 szakasza: 1. e-tudatos vállalat: kezdeti lépések, e-szolgáltatási szigetek (pl. honlap) 2. e-képes vállalat: e-beépülés, intranet használata, integrált inf. rendszerek 3. e-vállalat: IKT a teljes vállalati tevékenységre, innováció, a vállalati stratégia része az e- kereskedelem lehetőségeinek kiaknázása, szerevzeti rugalmasság, tudásmenedzsment szerepe nő

92 IKT 1. alrendszer: belső üzleti hálózat - közös munka (pl. intranet) 2. alrendszer: értékesítési alrendszer a fogyasztói kapcsolattartáshoz (CRM) 3. alrendszer: beszállítói rendszerek (SCM) a 3 alrendszer összekapcsolható (IVIR)

93 e-üzlet jellemzők e-üzleti szerkezet=intergrált alakalmazásrendszerek a sikerhez kulcsfontosságú az e-üzleti infrastruktúra ügyes kialakítása és megalkuvást nem ismerő megvalósítása – ez alapkövetelmény a szerkezeti változásokkal létrejönnek kevésbé kézzelfogható vagyontárgyak: márkák létrehozása, ügyfélkapcsolat, beszállítók integrálása és az információs tőke rugalmas felhasználása (folyamat, termék helyett)

94 Virtuális tér

95 10 szabály I. 1. a technológia hajtóerő az üzleti stratégia kialakításánál 2. információ kezelése fontosabb és költséghatékonyabb szolgáltatás, mint a valódi termékek gyártása 3. az elavult üzleti terv kudarcot jelenthet. 4. az ügyfelek meghallgathatók, így lesz a legolcsóbb, legjobb, legismertebb 5. fedje le az IKT a teljes üzletmenetet

96 10 szabály II. 6. üzleti terv: átkonfigurálható e-üzleti modell 7. rugalmas munkamegosztási kapcsolat más cégekkel (új üzleti terv) 8. nem minden a „mutatós külső kép” 9. e-üzleti struktúra kialakítása után fontos a következetes megvalósítás 10. erős, elkötelezett és képzett vezető személy nélkül nem lehet

97 E-commerce e-kereskedelem (e-commerce) elektronikus technológia felhasználásával történő adásvétel vagy üzleti célú információcsere technológiák: internet (www), m-kereskedelem formái: B2B, B2C, C2C, G2B (vagy B2A)

98 E-commerce e-kereskedelem az e-business-nél szűkebb fogalom, nem csupán a kereskedelmi tevékenységre utal, hanem –a fogyasztók számára nyújtott szolgáltatásokat, –az üzleti partnerekkel való együttműködést és –a szervezeten belüli elektronikus tranzakciókat is magában foglalja.

99 egyszerűen... elektronikus kereskedelem, azaz leggyakrabban az interneten keresztül megvalósuló áru- és szolgáltatás beszerzés és értékesítés. a számítógép hálózatok (elsősorban az internet) alkalmazása elosztásra és értékesítésre. Az e-kereskedelem a termelő/szolgáltató vállalat és a fogyasztó közötti, illetve a beszállító közötti kapcsolatra koncentrál és az áruk, szolgáltatások, információk kereskedelmét segítik elő.

100 Globális hatókör. Az árucikkek és a szolgáltatások világszerte eladhatók Testreszabás. Testreszabott termékeket kínálhatnak, csökkenő raktározás mellett. Interaktivitás. A vevők és a szállítók online tárgyalhatnak a termékekről, árakról, cégről... Valós idejű, integrált marketingkommunikáció. Az online kiskereskedők időben és térben kiterjedve adhat el termékeket a vevők kívánsága szerint, és személyesen kommunikálhat az egyéni vevőkkel. Megtakarítás. Az e-business költséghatékonyabb lehet a megfelelő üzemeltetés mellett. Képesség és haszon

101 Cél e-kereskedelem segítségével a cégek meghallgathatják az ügyfeleket, és ők lesznek –„a legolcsóbbak”, –„a legismertebbek” vagy –„a legjobbak”.

102 internet képességek Az egyediséget teremtő internet képességek: piac kiterjesztése, dinamikus árazás, „kibővített-” termék szolgáltatások, tartalom, testreszabott tömegtermelés (mass customization), vevő felhatalmazás (empowerments), foglyul ejtés (lock-in), ellátási lánc megváltozása, aggregálás és közvetítés, innováció, vállalati működésjavítása.

103 Virtuális termék A virtuális termék összefoglalja mindazokat a digitális információkat, amelyek az interneten (hálózatban) a termékkel együtt, gyakrabban azt megelőzően jutnak el a fogyasztóhoz, vagy a potenciális fogyasztókhoz. Az értéklánc menedzsment célja az áruk és információk folyamatos áramlásának biztosítása a vevő számára a lehető legrövidebb idő alatt, a lehető legkevesebb költséggel és a lehető legmagasabb szolgáltatási szinten. (Kápolnai, A. – Nemeslaki, A. – Pataki, R. 2002)

104 virtuális termék Összetevők: digitális leírás, műszaki jellemzők, felhasználónak szánt üzenetek (a felhasználó számára megkülönböztetett fontossággal bíró jellemzőket „elvárt termék” ígérete) marketing információk (termékkialakítás, design, reklám-jelleg), digitális szolgáltatások (installáció, up-grade, termék utógondozás, fejlesztési hírek, vevő-„behálózás”, kedvezmények stb.), testreszabást segítő internet funkciók (egyedi jelleget kölcsönző lehetőségek, kiszerelés, sajátos összetétel stb.).

105 Előnyök és hatások 1. csökken az összes beszerzési költség non-stop 24 órás beszerzést, gyakran automatizált módon. A disztribúciós csatorna mentén kialakuló információáramlás csatorna menti tudástranszfert (információ???) hoz létre. A tudástranszfer olyan információkból áll, amelyek meghatározzák a csatorna működését, cselekvést, vagyis logisztikai funkciókat aktivizálnak. A tudástranszfer legfontosabb információ típusai a következők: –elektronikus megrendelés információi, –elektronikus igényfelmérés, –elektronikusan aggregált kereslet, –azonnali visszacsatolási információ.

106 Előnyök és hatások 2. A disztribúciós csatorna átalakulásának szembetűnő jelensége a csatorna integráció folyamata. Az új típusú csatorna integráció során a tulajdonosi integrációt egyre inkább felváltja az információs integráció. Anélkül, hogy a tulajdonosi viszonyok változnának az egyes csatorna tagok megosztják egymás között irányítási rendszereiket. (disztribúció: áruelosztás, azaz a egy termék elérhetőségének biztosítása a fogyasztó számára a kereskedelmi csatornák biztosításával)

107 ……… E-business trendek 4. E-business alapismeretek

108 trend a vevőkre Vásárlói trendek: gyorsabb szolgáltatás önkiszolgálás hatalmas termékválaszték integrált megoldások

109 szolgáltatás trend E-szolgáltatási trendek: integrált eladás és kiszolgálás zökkenőmentes alkalmazások rugalmas teljesítés és kényelem átláthatóbb folyamatok

110 szervezeti trend A vállalat szervezeti felépítésének trendjei: munkamegosztás alvállakozókkal történő gyártás virtuális terjesztés

111 trend alkalmazottakra Vállalati alkalmazottakra vonatkozó trendek: legjobbak és legtehetségesebbek alkalmazása tehetséges alkalmazottak megtartása

112 technológia trend Vállalkozástechnológiai trendek: integrált állakozási alkalmazások sokcsatornás integráció middleware

113 IKT trend Általános technológiai trendek: drótnélküli web alkalmazások kéziszámítógépek (okostelefonok) általános használata infrastuktúra harmonizálás alkalmazásszolgáltatók

114 IKT trend Cloud computing trendek: CRM a weben ? web 2.0 irodai alkalmazások - Google, Microsoft közöségi hálózatok, Facebook

115 trend - hazánkban Az információs társadalom trendjei: számítógép és internet penetráció nő –a lakosság kb. 50%-a használja az internetet –a lakosság kb. 80%-a aktív mobilhasználó e-üzlet és m-üzlet elterjedése a fogyasztóknál

116 marketing trend Online marketing trendek 2011-re: tartalom és elkötelezettség strtégiája a digitális marketing optimalizálása megfelelő csatornán a megfelelő üzenet közösségimédia-marketing a display reklámok újjáéledése mobilstratégia

117 marketing trend Online marketing trendek 2011-re: guglizáció online-csatorna-integráció az érintkezési pont jellemzői adatvédelmi háború digitális marketing=marketing

118 ……… Köszönet a megtisztelő figyelmükért!

119 STOP

120 Facebook, blogok, közösségi site-ok alkalmazása az üzlemenetben külső és belső

121 1/12/trendek-es-ellentrendek-az-uzleti- kornyezetben/http://www.veniens.hu/vallalatepito/2010/0 1/12/trendek-es-ellentrendek-az-uzleti- kornyezetben/

122 ……… E-business tényezők 3/10.

123 ……… E-business felépítése 4/10.

124 üzleti - informatikai/technikai

125

126 ……… E-beszerzés 5/10.

127 ……… Online marketing alapok 6/10.

128 marketing csoport

129 szokások a hazai webet használó közösségek jellemzői fizetési szokásai viselkedése

130 Kuponos közösség Az online vásárlók változásának aránya (%) az online vásárlók körében

131 ……… Online marketing eszközök 7/10.

132 Webáruház

133 Closed-Loop CRM Systems

134 ……… Az online marketing - elemzések 8/10.

135 Click-through rate - percentage of people presented with a Web banner ad who click on it. Conversion rate - percentage of visitors to a website who make a purchase. Managing a Website

136 ……… E-business stratéga 10/10.

137 ……… E-business témakörök Házi dolgozat

138 Témakörök weboldalak/áruházak összehasonlítása online irodalom gyűjtése (hu, eng, de, ru) a 10 témakör egyikéből, min. 20 fontos egy konkrét (az oktatótól származó) ötletre e-business stratégia, pl. medencéket gyártó kisvállalkozás, webáruház stb. a témakörök egyikéből házi dolgozat

139 Increase a firm’s visibility, promote its offerings, and provide information to interested parties. Build customer goodwill and assist retailers and other resellers in their marketing efforts. Disseminate financial information to investors. Enable prospective employees to apply online for jobs. Provide communication.. Business Web Sites Web sites are frequently used for marketing to attract visitors/customers.

140 Business-to-Business (B2B) Business-to-business e-business (B2B) Electronic business transactions between businesses using the Internet. B2B transactions total $2.5 trillion. By some estimates, account for 90% of all e-commerce activities. Can reduce cost of B2B transactions by almost 25 percent.

141 Electronic Data Interchanges, Extranets, & Private Exchanges Electronic data interchange (EDI) is a computer-to-computer exchange of invoices, purchase orders, price quotations and other sales information. Extranets offer an efficient way for business to collaborate with vendors, partners and customers. Private Exchanges are the next generation of extranets where all types of data related to e- business is shared.

142 Business-to-consumer (B2C) E-tailing accounts for 4% of all U.S. sales. Growing at a rate of 18%. Services like banking and brokerage are key aspects of e-tailing Many retailers have electronic storefronts. Growth of broadband is aiding e-tailing. Online Shopping and B2C

143 ……… E-business: online marketing 10 tanóra www2.raritanval.edu/departments/busadmin/.../Ch07- IntrotoBusiness.ppt

144 Who are online buyers and sellers? Typical user is young, highly educated, urban or suburban, and affluent. Demographics are shifting; there is decreasing difference in Internet purchasing habits among groups.

145 Lower Prices Many products cost less online. Internet allows customers to easily compare prices from multiple sellers. Convenience Can order products from around the world anytime, day or night. Can register customer information to streamline transactions. Personalization Emphasis on personalized, one-on-one marketing to increase repeat purchases. Benefits of B2C E-Business

146 Through encryption, data is encoded for security purposes. Many companies use Secure Sockets Layer (SSL) technology to encrypt information and verify senders and receivers. An electronic wallet contains credit card and identification information. Customers can avoid retyping purchase information. Developing Safe Online Payment Systems

147 Privacy is among the top concerns of Internet users. E-business sites often require passwords and use electronic signatures, an electronic form of identity verification. Companies can track customers’ shopping and viewing habits through cookies. Customers usually prefer that companies do not share their personal information. Merchants have responded by joining privacy organizations. Privacy protections may soon become legally required. Employees also have concerns that employers are monitoring their Internet behavior. Companies worry about data theft. E-Business Challenges (privacy)

148 Internet Crime Complaint Center logs more than 200,000 complaints annually.Internet Crime Complaint Center 50% of the complaints referred to law enforcement agencies deal with online auctions. Phishing is a growing form of Internet fraud that uses e- mail or pop-up messages to get unsuspecting victims to disclose personal information. Vishing, or voice phishing, involves phone calls to credit card customers to obtain personal and banking information. Payment fraud is growing. E-Business Challenges (Internet Fraud)

149 50% of shopping carts are abandoned before any purchase is made. –Lack of Information –Inability to find the information they need –Feeling overwhelmed by too much information Companies that have brick-and-mortar experience often have better success satisfying customers than Internet- only retailers. Online sales can compete with business partners such as retailers and distributors causing disputes called channel conflict. E-Business Challenges (poor website design)

150 Web has four main functions: e-business, entertainment, information, and communication. Communication is Web’s most popular function. Firms use to communicate with customers, suppliers, and other partners. Online Communities: Internet forums, newsgroups, electronic bulletin boards, and Web communities that appeal to people who share common interests. Spam is junk . Using the Web’s Communication Function

151 Blog - short for Web log, an online journal written by a blogger. May incorporate wikis, a Web page that anyone can edit. Some incorporate podcasts, video & audio recordings. Feedburner services more than 200,000 podcasts. Corporate blogs can help build brand trust. –Example: Apple’s iLounge builds the iPod brand and gives Apple ideas for product improvement.iLounge Employee blogs may present ethical issues. Web Communication Blogs

152 Banner Ads – messages placed on frequently visited websites Pop-up Ads – ads that appear in separate windows Pre-roll Video Ads – advertisements that roll as soon as a page is loaded Search marketing – companies pay for top visibility in search results Some companies, such as ValPak Marketing Systems, offer virtual, searchable coupons.ValPak Marketing Systems Web Communication Web Based Promotion

153 Future growth of many companies is linked to a global strategy that incorporates e-business. U.S. leads world in Internet users but ranks only 5th in Internet penetration. E-Bay may dominate most markets, but Chinese company Alibaba.com has 83% of the auction business in China.Alibaba.com Three of four Web pages are written in English. E-business can heighten competition in the global marketplace... Global Environment of E-Business

154 World Internet Statistics

155 Developing a Successful Website It is easier to create a bad website than a good one. Organizations must think about: Planning and Preparation Content and Connections Costs and Maintenance

156

157 Rossz példa E-kereskedelem online e-szótár. Kétnyelvű gazdasági tartalomszolgáltató folyóirat és portál. URL: Legutolsó hírek 2005-ből...

158 Hivatkozott irodalom Chikán Attila-Wimmer Ágnes (szerk.) (2003). Üzleti fogalomtár. Alinea, Bp. Kalkota, Ravi-Robinson, Marcia M. (2002). Az e-üzlet. Útmutató a sikerhez. Typotex, Bp. Bányai Edit-Novák Péter (szerk.) (2011). Online üzlet és marketing. Akadémiai, Bp. Dömölki Bálint-Kósa Zuszanna-Kömlődi Ferenc-Krauth Péter-Rátai Balázs (2008). Égen- földön informatika. Az információs társadalom technikai távlatai. Typotex, Bp. Gábor András és munkatársai (2007). Üzleti informatika. Aula, Bp.


Letölteni ppt "………...................... E-business 2011. szeptember."

Hasonló előadás


Google Hirdetések