Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

E-Business Kurzus Budapesti Corvinus Egyetem 3. óra

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "E-Business Kurzus Budapesti Corvinus Egyetem 3. óra"— Előadás másolata:

1 E-Business Kurzus Budapesti Corvinus Egyetem 3. óra
Elekes Attila

2 Óra Tartalma Bevezetés az e-business világába III.
e-business stratégia, stratégiai hatású Internet képességek e-business üzleti modellek e-business infrastruktúra hazai e-gazdaság számok és tendenciák tükrében BKF - E-Business - Elekes Attila

3 E-business Stratégia Stratégiai Hatású Internet Képességek

4 Stratégia Fogalma Jövőkép, terv, akciósorozat
Viszony a környezet és a szervezet között Stratégia célja: erőforrások és képességek segítségével egyedi és fenntartható versenyelőny kialakítása iparág feletti hozam tulajdonosi érték növelése BKF - E-Business - Elekes Attila

5 E-Business Hatásai Internet bővítheti a piacot Több versenytárs
általában nyereségesség csökkentésével Több versenytárs alacsonyabb belépési korlátok intenzívebb verseny Internet alkalmazásával szerzett előny vs. nehezebb a hasznok profitra váltása BKF - E-Business - Elekes Attila

6 Stratégiai Hatású Képességek
Piac kiterjesztése Dinamikus árazás Értéknövelő szolgáltatások Tartalom Tömeges testre szabás Vevő Felhatalmazása Ellátási lánc megváltoztatása Aggregálás és közvetítés Innováció Vállalati működés javítása BKF - E-Business - Elekes Attila

7 Piac Kiterjesztése Vevők szélesebb köre érhető el
Szélesebb piac fedhető le Tartalom differenciálása Szétszórt csoportok is elérhetők BKF - E-Business - Elekes Attila

8 Dinamikus Árazás Az árak adott piaci helyzethez való igazítása
Például: aukciók autókölcsönzés vevő határozhatja meg, hogy mennyiért hajlandó elvinni az autót a döntés az alapján történik mennyi szabad autó van repülőjegy értékesítés szabad helyek számától függő árazás BKF - E-Business - Elekes Attila

9 Dinamikus Árazás 2017.04.04. BKF - E-Business - Elekes Attila
BKF - E-Business - Elekes Attila

10 Értéknövelő Szolgáltatások
Mi lehet érték növelő tényező? bárhonnan elérhető 24/7 szélesebb információ és tartalom személyes testre szabás távoli értékesítés támogatás BKF - E-Business - Elekes Attila

11 Értéknövelő Szolgáltatások
BKF - E-Business - Elekes Attila

12 Tartalom Tartalmi szintek: átláthatóság
versenytársak információi (iparági portál) kapcsolódó tartalmak összegyűjtése vállalati tudás közvetítése például szoftveripar problémákra megoldása update, frissítések, javítások fórum BKF - E-Business - Elekes Attila

13 Tartalom 2017.04.04. BKF - E-Business - Elekes Attila

14 Tömeges Testre Szabás Mass Customization
Csak abban az esetben működőképes, ha a gyártó vállalat fel van készülve például: Dell Direct Modell, autóipar Másik lehetőség a kapcsolódó termékek ajánlása például egy zenei lemez mellé könyv, DVD, ajándéktárgy, koncertjegy BKF - E-Business - Elekes Attila

15 Tömeges Testre Szabás 2017.04.04. BKF - E-Business - Elekes Attila
BKF - E-Business - Elekes Attila

16 Tömeges Testre Szabás 2017.04.04. BKF - E-Business - Elekes Attila
BKF - E-Business - Elekes Attila

17 Vevő Felhatalmazása Vevőorientáció Vevő és eladó kapcsolat erősödése
rendelésre gyártás önkiszolgálás (vevő irányíthat bizonyos vállalati erőforrásokat) folyamatok nyomon követése Vevő és eladó kapcsolat erősödése BKF - E-Business - Elekes Attila

18 Vevő Felhatalmazása 2017.04.04. BKF - E-Business - Elekes Attila

19 Ellátási Lánc Megváltoztatása
Lehetőségek: kereskedelmi lánc megváltoztatás közvetlen értékesítés a vevő felé (pl.: Dell) alacsonyabb ár lehetősége magasabb profit lehetősége értékesítési csatorna integrációja domináns vállalat összefogja a csatorna szereplőit BKF - E-Business - Elekes Attila

20 Aggregálás és Közvetítés
Vevőket, szállítókat, termékeket és szolgáltatásokat fognak össze például: vállalati piacterek A vevők számának növekedésével az alkupozíció növekszik BKF - E-Business - Elekes Attila

21 Innováció Új típusú megoldások új üzleti modell
új termék vagy szolgáltatás első lépők előnye BKF - E-Business - Elekes Attila

22 Innováció 2017.04.04. BKF - E-Business - Elekes Attila

23 Vállalati Működés Javítása
Tipikus példák távoli értékesítés támogatás outsourcing (vállalati tevékenységek kihelyezése) BKF - E-Business - Elekes Attila

24 E-Business Üzleti Modellek

25 E-business üzleti modellek
Piactér építési (bróker) modell Hirdetési (reklámozási) modell Információ közvetítő modell Kereskedői modell Közvetlenül a gyártótól modell Társulási modell Közösség építési modell Előfizetői modell Közmű modell BKF - E-Business - Elekes Attila

26 Piactér Építési (Bróker) Modell
Vevők és eladók összehozása A köztük zajló tranzakciók egyszerűsítése, támogatás Példák: piactér (www.sunbooks.hu) aukciós modell (www.vatera.hu) tranzakciós bróker (www.paypal.com) BKF - E-Business - Elekes Attila

27 Hirdetési (Reklámozási) Modell
A tartalomszolgáltatás mellett a weboldal felületén különböző reklámok kerülnek elhelyezésre Főbb típusok: általános (horizontális) portál személyre szabott portál specializált (vertikális) portál BKF - E-Business - Elekes Attila

28 Információ Közvetítő Modell
Infomediary model Vásárlók, felhasználók adatai és szokásaik értékes adatok Lehetséges adatgyűjtés kötelező regisztráció böngészés nyomon követés BKF - E-Business - Elekes Attila

29 Kereskedői Modell Klasszikus termék vagy szolgáltatás nagy- illetve kiskereskedőjének internetes jelenléte Internet specifikus áruk előnyben Lehetőségek: virtuális kereskedők katalógus kereskedők clicks and mortar (hagyományos kereskedelmi egységek támogatása e-értékesítéssel) BKF - E-Business - Elekes Attila

30 Közvetlenül A Gyártótól Modell
A hagyományos értékesítés csatornák megváltoztatása Előnye lehet: hatékonyság (pl.: költség megtakarítás) ügyfelek jobb kiszolgálása (pl.: személyre szabás) fogyasztói szokások, elvárások jobb megismerése Például: BKF - E-Business - Elekes Attila

31 Társulási Modell Az értékesítéssel foglalkozó internetes oldalak számára más oldalakon történő beágyazást és megjelenítést, vásárlási lehetőségeket kínál, azokon a helyeken, ahova az emberek nem vásárolni járnak, hanem csak úgy szörföznek. Bevétel: bevétel megosztás, jutalék, előnyök Például: BKF - E-Business - Elekes Attila

32 Közösség Építési Modell
Alapja a hűség és a célközönség Egy bizonyos közösség számára érdekes, hasznos és fontos tartalmak Emocionális, szakmai kötődés Tartalmi hozzájárulás Például: BKF - E-Business - Elekes Attila

33 Előfizetői Modell Elsődleges bevétel: a tartalom felhasználója
Nagyon speciális tartalom, jól definiált és körülhatárolt vásárlói körnek Kritériumok: ismert márka frissesség, azonnali hozzáférés gazdasági teljesítményt segítenie kell Például: BKF - E-Business - Elekes Attila

34 Közmű Modell Vállalati működést támogató infrastruktúra és támogatások
Példák: folyamat támogatás (pl.: értékesítés, számlázás, stb.) outsourcing alkalmazás szolgáltatók (ASP – Application Service Providers) BKF - E-Business - Elekes Attila

35 Hazai E-Gazdaság Számok és Tendenciák Tükrében

36 E-Gazdaság Struktúrája
Kínálati oldal ICT infrastruktúra gyártók pl.: IBM, Cisco ICT szoftver előállítók pl.: Microsoft, Oracle IT szolgáltatók pl.: hosting, tanácsadás Távközlési szolgáltatók pl.: T-Com, Vodafon Disztribútorok pl.: Synergon, HP Magyarország E-kereskedelmi és üzleti szolgáltatások pl.: vatera.hu, marketline.hu BKF - E-Business - Elekes Attila

37 E-Gazdaság Struktúrája
Keresleti Oldal központi kormányzat önkormányzatok üzleti szféra lakosság BKF - E-Business - Elekes Attila

38 Központi Kormányzat Puha költségvetési korlátok
Az e-beszerzés lehetőségei Egyedi megrendelések Speciális igények Piacinál magasabb árak Sulinet és Sulinet Express Microsoft szoftverek az oktatásban BKF - E-Business - Elekes Attila

39 Önkormányzatok Költségvetési korlát (de rosszul működik)
Luxus beszerzések vs. napi szintű IT problémák Drága EU források e-önkormányzat kiépítés alacsony penetráció mellett Magas minimumtőke az EU-s pályázatoknál Hiányzó fokozatosság a célokban BKF - E-Business - Elekes Attila

40 Üzleti Szféra Nem állami vállalatok: Állami vállalatok:
szigorú költségvetési korlátok ("skótság") gyakran a szükséges és hatékony fejlesztések sem valósulnak meg Állami vállalatok: hatékonyság kérdése nem fő szempont fejlődés, de nincs költségmegtakarítás BKF - E-Business - Elekes Attila

41 Lakosság Önkormányzatokhoz hasonló Nem megfelelő támogatási politika
presztízs vásárlások pl.: WAP-os telefon WAP előfizetés nélkül Sulinet digitális fényképezőgép vásárlás aránya több mint 35% -> digitális társadalom ? szegénység és pazarlás együttléte Nem megfelelő támogatási politika BKF - E-Business - Elekes Attila

42 Hazai Körkép Szélessávú Internet hozzáférések száma 2006 novemberében (ASDL és kábelmodem) több mint 913 ezer szélessávú előfizetés Mobiltelefonnal rendelkezők aránya 2006 november több mint 9,76 millió SIM kártya 100 lakosra jutó előfizetések száma: 96,9 BKF - E-Business - Elekes Attila

43 Hazai Lakossági Körkép
A háztartások 22%-a rendelkezik otthoni Internet eléréssel (2006) A 16 évnél idősebb lakosság 34%-a használ Internetet (2006) Interneten vásárol a használók körülbelül 20-25%-a (2006) BKF - E-Business - Elekes Attila

44 Hazai Lakossági Körkép
Internet használat (2005 vége) BKF - E-Business - Elekes Attila

45 Hazai Vállalati Körkép
Az 5 fő feletti vállatok Internet és honlap ellátottsága BKF - E-Business - Elekes Attila

46 Vállalatok ICT Ellátottsága (5 fő felettiek)
Számítógép használat: 93% Internet kapcsolat: 80% Honlap ellátottság: 40% Lokális számítógép használat (LAN): 43% Intranet: 9% EDI (belső adatcsere): 2% ERP (vállalat irányítási rendszer): 9% E-kereskedelmi tevékenység: internet kapcsolattal rendelkezők: 33% nem rendelkezők: 20% BKF - E-Business - Elekes Attila

47 Hazai Várakozások Internet kapcsolatok számának gyors növekedése
elsősorban otthoni elérések Megjelenő internetes vásárlási lehetőségek egyre több iparágban Internetes vásárlók számának dinamikus növekedése Online boltok forgalmának erőteljes növekedése (évi 40-70%) Online szolgáltatások minőségi, megbízhatóságának és népszerűségének emelkedése BKF - E-Business - Elekes Attila

48 Hazai Várakozások UTMS/3G szolgáltatások elterjedése
szélessáv elérhetővé válik SmartPhone és PDA elterjedése M-payment – mobil alapú fizetés Vezeték nélküli technológiák térnyerése (WiFi, WiMAX) E-közigazgatás fejlődés (KET) elektronikus aláírások számának növekedése BKF - E-Business - Elekes Attila

49 Hazai Várakozások Multimédiás tartalomszolgáltatás szerepének növekedése Növekvő K+F tevékenység Mesterséges Intelligencia (AI) szerepének növekedése BKF - E-Business - Elekes Attila

50 E-Business Infrastruktúra

51 Mi Az IT Infrastruktúra ?
IT eszközök: hardver, szoftverek, operációs rendszerek, adatbázis szoftverek, stb. Humán IT erőforrás: tudásmenedzsment, tapasztalatok, eljárások Megosztott alkalmazások: nyilvános adatbázisok, Internet Szabványosított alkalmazások: számlázás, könyvvitel, beszerzés, ERP BKF - E-Business - Elekes Attila

52 Miért Kell Az IT ? Gördülékeny üzletmenet
Stratégiai erőforrások megfelelő felhasználása Versenyképesség megőrzése Hálózatképesség BKF - E-Business - Elekes Attila

53 Felhasznált Irodalom Nemeslaki - Duma - Szántai: e-Business üzleti modellek (ADECOM Rt., Budapest, 2004) IT-Business folyóirat és hírlevél Nemzeti Hírközlési Hatóság adatai WIP Magyarország 2005 riport Kék Notesz 2006 BKF - E-Business - Elekes Attila


Letölteni ppt "E-Business Kurzus Budapesti Corvinus Egyetem 3. óra"

Hasonló előadás


Google Hirdetések