Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Elekes Attila. Óra Tartalma Elektronikus piacterek piacterek fogalma, jellemzői piacterek fajtái B2B piactér modellek konkrét hazai esettanulmányok a.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Elekes Attila. Óra Tartalma Elektronikus piacterek piacterek fogalma, jellemzői piacterek fajtái B2B piactér modellek konkrét hazai esettanulmányok a."— Előadás másolata:

1 Elekes Attila

2 Óra Tartalma Elektronikus piacterek piacterek fogalma, jellemzői piacterek fajtái B2B piactér modellek konkrét hazai esettanulmányok a piacterek előnyeiről BCE - E-Business - Elekes Attila

3 Piacterek Definíciója „A piac interakciók és kapcsolatok hálózata, ahol információ, termékek szolgáltatások és pénz cserél gazdát. Ha a piactér elektronikus, akkor az üzleti központ nem egy fizikai épület, hanem egy hálózat- alapú tér, ahol az üzleti interakciók zajlanak." (Kápolnai et. al.) BCE - E-Business - Elekes Attila

4 Piacterek Definíciója „Az elektronikus piacterek Web-alapú technológiát használnak, hogy kicseréljenek és irányítsanak üzleti dokumentumokat több üzletfél önálló rendszere között, amivel azok képesek lesznek árukat és szolgáltatásokat elektronikus módon venni és eladni." BCE - E-Business - Elekes Attila

5 Zárt Piacterek Point-to-point modell a vállalatok kapcsolataikat egymással külön-külön építik ki Klasszikus formája: EDI (Electronic Data Interchange) zárt, bérelt vonali csatorna használata napjainkban webEDI – internet felhasználása BCE - E-Business - Elekes Attila

6 E-Piacterek Nyílt elektronikus központ vállalatok sok esetben szabályozzák a résztvevők személyét Szolgáltatásokat és termékeket kínáló szállító és vevő közötti kapcsolat megteremtése Ügyletmenet bonyolítás lehetősége tárgyalás összehangolják üzleti folyamataikat tranzakciók lebonyolításának segítése BCE - E-Business - Elekes Attila

7 BCE - E-Business - Elekes Attila jelen B2B piacok hálózata Egymással integrált horizontális és vertikális piacterek B S B S S B S B S B S B S B B S B S B MM MM EDI Kapcsolatok drága, zárt, pont-pont kapcsolat S B S S S S Termékismertetés Információ az Interneten, tranzakció off-line. Kezdeti eCommerce Értékesítés az eladó website-járól B B B S B B B2B piacok Sokszereplős kereskedelem, első B2B piacterek megjelenése B B B B B S M S S S S S = Supplier/Eladó B = Buyer/Vevő M = Marketplace B2B üzleti kapcsolatok fejlődése

8 Piaci Költségek Alakulása Csökkenő tranzakciós költségek: kommunikációs költségek tranzakció megkötéséhez kapcsolódó személyi jellegű költségek keresési, összehasonlítási és kiválasztási költségek Stagnáló tranzakciós költségek: termék szállításához, csomagolásához Növekvő tranzakciós költségek: adatbányászati, adatarchiválási díjak, Internet-kapcsolat és működtetés díja az elveszett és hibás tranzakció költsége BCE - E-Business - Elekes Attila

9 B2B Értéklánc BCE - E-Business - Elekes Attila ÉRTÉKESÍTÉS BESZERZÉS POTE NCIÁL IS BESZ ÁLLÍT ÓK KIVÁL ASZT ÁSA SZERZŐ DÉS- KÖTÉS A GYŐZTE SEKKEL KATALÓGU SBÓL TÖRTÉNŐ KIVÁLASZT ÁS MEGRE NDELÉ S ÁRU ÁTVÉT EL SZÁML ÁZÁS RÉSZVÉT EL BESZÁLL ÍTÓI KIVÁLAS ZTÁSON RÉSZVÉT EL TÁRGYA LÁSOKO N KATALÓ GUSOK ELKÉSZÍ TÉSE, MENEDZ SMENTJE RENDEL ÉSEK FOGADÁ SA, MENEDZ SMENTJE RENDEL ÉSEK TELJESÍT ÉS SZÁML ÁZÁS Számítógépes adatcsere / elektronikus felületek FIZ ET ÉS

10 Hagyományos Beszerzés BCE - E-Business - Elekes Attila Source: ariba.com, February 2001.

11 Piacterek Csoportosítása Csoportosítási lehetőség szereplők koncentrációja forgalmazott termékek a létrehozók ill. működtetők szerint kereskedési módszer szerint (például: periodikus vagy eseti beszerzés) BCE - E-Business - Elekes Attila

12 Szereplők Koncentrációja Szerint Sok VevőKevés Vevő Sok EladóSemlegesVevő centrikus Kevés EladóEladó centrikusKoncentrált BCE - E-Business - Elekes Attila

13 Semleges Piactér Vevői és szállítói oldalon is sok résztvevő (magas koncentráció) Legtöbb esetben iparágtól független, harmadik fél indítja és működteti a piacteret Két fél közötti tranzakciók hatékonyabbá tétele és támogatása a fő cél például: vegyipar, egészségügy, MRO (karbantartási, fenntartási, működési költési területek - Maintenance Repair Operational) BCE - E-Business - Elekes Attila

14 Vevő Centrikus Piactér Vevők száma alacsony, az eladók száma magas Legtöbb esetben az iparágban érdekelt nagy szereplő alakítja ki például: autóipar BCE - E-Business - Elekes Attila

15 Eladó Centrikus Piactér Vevők száma magas, az eladók száma alacsony Legtöbb esetben az iparágban érdekelt nagy termelő alakítja ki például: LCD monitorok piaca, félvezetők BCE - E-Business - Elekes Attila

16 Koncentrált Piactér Vevői és szállítói oldalon is kevés résztvevő Általában nem független fél hozza létre (részrehajló piacterek) A fő cél a piacon tevékenykedők közötti tranzakciók támogatása, hatékonyság növelése például: hadiipar BCE - E-Business - Elekes Attila

17 Forgalmazott Termékek Szerint Direkt: vállalati alaptevékenység során felhasználásra kerülő termékek Indirekt: üzletmenethez kapcsolódó termékek Horizontális és vertikális piacterek BCE - E-Business - Elekes Attila

18 Horizontális Piacterek Iparágtól független, minden iparágban jelen levő termékekkel való kereskedés MRO (karbantartási, fenntartási, működési termékek) Sikeresség kulcsa: kritikus tömeg Például: BCE - E-Business - Elekes Attila

19 Példa BCE - E-Business - Elekes Attila

20 Példa BCE - E-Business - Elekes Attila

21 Vertikális Piacterek Iparághoz köthető Elérhető termékek alaptevékenységhez szükséges alapanyagok, alkatrészek, árucikkek iparági specifikus szolgáltatások Például: BCE - E-Business - Elekes Attila

22 Példa BCE - E-Business - Elekes Attila

23 Példa BCE - E-Business - Elekes Attila

24 Példa BCE - E-Business - Elekes Attila

25 Kereskedési Módszer Szerint Döntés gyakorisága Termék jellege RendszeresAlkalmi Direkt Katalógus szolgáltatók Tőzsdék Indirekt MRO szolgáltatók Yield menedzserek BCE - E-Business - Elekes Attila

26 Katalógus Szolgáltatók Elektronizált árukatalógusok Egy közös felületen több eladó által kínált termékek aggregálása Vevői előnyök: összehasonlítás, keresés, szállító kör növelése Szállítói előnyök: vevői kör növelése Általában stabil árak jellemzik Működtetői bevétel: tranzakciós díj bizonyos százaléka termékkatalógus elhelyezésének díja hirdetési bevételek BCE - E-Business - Elekes Attila

27 Tőzsdék / Börzék Nagy likviditású, standardizálható termékek koncentrált piaca meghatározott iparág számára Elsősorban alkalmi vétel, rövid távú szükségletek kielégítése, felesleges kapacitások értékesítése Árakat a kereslet-kínálat alakítja Anonim piac Bevétel: tranzakciós és tagsági díjak BCE - E-Business - Elekes Attila

28 MRO Szolgáltatók Működési alapanyagokra koncentrál Kis értékű árucikkek gyakori beszerzése A vásárlók számára beszállítók széles körének kínálatából összeállított (ún. MRO multivendor) katalógusok Külső logisztikai szolgáltatóval stratégiai szövetség BCE - E-Business - Elekes Attila

29 Yield (Hozam) Menedzserek Egyszeri, alkalmi jellegű beszerzési döntésekre alapított piacok hoznak Általános és nagy volumenben kereskedett működési forrásokra (például: gyártási kapacitás, munkaerő, reklámozás) Változékony ár és kereslet BCE - E-Business - Elekes Attila

30 Esettanulmány I. Hazai távközlési szereplő nyomdaipari beszerzések racionalizálása aukció útját történő versenyeztetés régi beszállítók és új szereplők 79,3%-os árcsökkenés (kezdeti árhoz képest) aukcióról: 106 darab licit 1 órás időtartam (eredetileg 15 perc) 5 résztvevő Forrás: BCE - E-Business - Elekes Attila

31 Esettanulmány II. Energiapiaci szereplő szárazelem beszerzés aukció útját történő versenyeztetés régi beszállítók és új szereplők aukcióról: nyitó ár: forint záró ár: forint több mint 1 órás időtartam (eredetileg 20 perc) 6 résztvevő BCE - E-Business - Elekes Attila Forrás:

32 Esettanulmány III. Matáv – stratégiai távközlési eszközei előzetes tender – 17 potenciális szállító aukcióról: több mint 70 perces időtartam (eredetileg 20 perc) 229 ajánlat intenzív verseny, hiszen az ár mellett a műszaki megfelelőség is számított teljes megtakarítás € BCE - E-Business - Elekes Attila Forrás:

33 Esettanulmány III BCE - E-Business - Elekes Attila Forrás:

34 Felhasznált Irodalom Nemeslaki - Duma - Szántai: e-Business üzleti modellek (ADECOM Rt., Budapest, 2004) Marketline.hu (www.marketline.hu)www.marketline.hu Wikipedia (www.wikipedia.com)www.wikipedia.com BCE - E-Business - Elekes Attila


Letölteni ppt "Elekes Attila. Óra Tartalma Elektronikus piacterek piacterek fogalma, jellemzői piacterek fajtái B2B piactér modellek konkrét hazai esettanulmányok a."

Hasonló előadás


Google Hirdetések