Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Pannon Egyetem1 Műszaki Informatikai Kar „Logisztikai informatika a gyakorlatban” Vértes Edit vendég oktató 2007.11.22.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Pannon Egyetem1 Műszaki Informatikai Kar „Logisztikai informatika a gyakorlatban” Vértes Edit vendég oktató 2007.11.22."— Előadás másolata:

1 Pannon Egyetem1 Műszaki Informatikai Kar „Logisztikai informatika a gyakorlatban” Vértes Edit vendég oktató

2 Pannon Egyetem2 Logisztika informatika VI.

3 Pannon Egyetem3 Az elektronikus kereskedelem modellje BANK Logisztikai Szolgáltató e-PARTNER / értékesítő Informatikai szolgáltató cég WEB partner VEVŐ/FOGYASZTÓ

4 Pannon Egyetem4  Egy biztonságos, egyszerű, megfizethető és lépésről-lépésre bevezethető megoldás  E-business lehetővé teszi, hogy a cég együttműködjön partnereivel, beszállítóival, valamint ügyfeleivel a kiterjesztett vállalat mentén,  A mobil és vezetéknélküli megoldások maximális rugalmasságot biztosítanak a felhasználónak,  Az Internetes portál kimagaslóan felhasználóbaráttá teszi a szoftvert. Mi az E-Business?

5 Pannon Egyetem5 A mobil és vezeték nélküli szolgáltatások lehetővé teszik valamennyi szolgáltatásához és információtartalmához való kapcsolódást vezeték nélküli vagy mobil eszközökkel, mint amilyenek PDA-k (Personal Digital Assistant), digitális személyi asszisztens, palm-top (tenyér-számítógép), WAP (Wireless Application Protocol, vezetéknélküli alkalmazás protokoll) telefonok, valamint vonalkód leolvasók. A tartózkodási helytől független mobilitás és valós idejű információk iránti fokozódó igénynek eleget téve a vezeték nélküli szolgáltatások információt szolgáltat a felhasználóknak, bármikor és bárhol legyen is rá szükségük. E-Business? Mobil és vezeték nélküli szolgáltatások

6 Pannon Egyetem6 E-Business? eBeszerzés Az E-beszerzés megoldás gyorsabb, hatékonyabb beszerzési folyamatokat tesz lehetővé. Az E-beszerzés megoldás gyorsabb, hatékonyabb beszerzési folyamatokat tesz lehetővé. Egy web alapú interfész segítségével kiterjeszti az beszerzési megoldást az Internetre. Egy web alapú interfész segítségével kiterjeszti az beszerzési megoldást az Internetre. A megoldásnak számos előnye van: Központosított keretrendelés-menedzsmentet működtessenek csökkentve a független vásárlások számát és drasztikusan mérsékelve a költségeket. Központosított keretrendelés-menedzsmentet működtessenek csökkentve a független vásárlások számát és drasztikusan mérsékelve a költségeket. Az intuitív web interfész támogatja a megosztott igényléseket és visszamondásokat. Az intuitív web interfész támogatja a megosztott igényléseket és visszamondásokat. A beszállítói oldalon egyszerűsödik az adminisztráció, ami lehetőséget teremt az árak csökkentésére. A beszállítói oldalon egyszerűsödik az adminisztráció, ami lehetőséget teremt az árak csökkentésére. Továbbá az eBeszerzés integrációs pontként szolgál külső Internet alapú piacterek felé. Továbbá az eBeszerzés integrációs pontként szolgál külső Internet alapú piacterek felé.

7 Pannon Egyetem7 E-Business? ePiacok Az ePiacok megoldás a piactér üzleti modellek számára, melyek arra koncentrálnak, hogy összehozzák a potenciális eladókat és vevőket. Az ePiacok megoldás a piactér üzleti modellek számára, melyek arra koncentrálnak, hogy összehozzák a potenciális eladókat és vevőket. Harmadik fél által menedzselt „many-to-many” típusú piacterek, valamint „one-to-many” típusú vevő-beszállító modell számára megfelelő saját piacterek támogatására egyaránt alkalmas. Harmadik fél által menedzselt „many-to-many” típusú piacterek, valamint „one-to-many” típusú vevő-beszállító modell számára megfelelő saját piacterek támogatására egyaránt alkalmas. A megoldásnak számos előnye van: A tulajdonságokban gazdag termékek és szolgáltatások kezelésében segítenek A tulajdonságokban gazdag termékek és szolgáltatások kezelésében segítenek, Többszálú, egymásba ágyazott keresések alapvető fontosságúak Többszálú, egymásba ágyazott keresések alapvető fontosságúak, Továbbá támogatja a tárgyalásokat, a logisztikai szolgáltatókkal való integrációt, valamint a vevői és szállítói statisztikákat.. Továbbá támogatja a tárgyalásokat, a logisztikai szolgáltatókkal való integrációt, valamint a vevői és szállítói statisztikákat..

8 Pannon Egyetem8 Tendenciák az „e-logisztikában” Közúti szállítás további erős előretörése Közúti szállítás további erős előretörése IT és logisztika elválaszthatatlan partnersége IT és logisztika elválaszthatatlan partnersége City-logisztika növekedő fontossága City-logisztika növekedő fontossága Csomaglogisztika előretörése Csomaglogisztika előretörése Új cégek születőben Új cégek születőben Építőipari és irodaszer logisztika az élen járók Építőipari és irodaszer logisztika az élen járók A környezeti kérdésekre továbbra sincs válasz A környezeti kérdésekre továbbra sincs válasz

9 Pannon Egyetem9 A hagyományos és az e-gazdaság ideológiája Ipari gazdaság  Kézzelfogható vagyontárgyak  Biztonság, stabilitás  Hagyományos szaktudás  Az ÉRTÉK a hiányhoz kötött  Tömegpiac, tömegtermék  Egyszerű termék modell E-gazdaság  Eszmei vagyontárgyak  Bizonytalanság, változékonyság  Új szakismeret, szaktudás  Az ÉRTÉK a bőséghez kötött  Személyre szabott piac, egyedi termék  Kiterjesztett termékmodell Hagyományos vállalkozásE-vállalkozás

10 Pannon Egyetem10 Az e-business fejlődése Idő Intenzitás Az üzletben megmozgatott dollár tömeg, dollárban mért beruházások volumene, stb év FelfutásBoomHanyatlásTartós növekedés USA Magyarország dot-com lufi dot-com hanyatlás

11 Pannon Egyetem11 Az e-business résztvevői A B C E-közigazgatás E-vállalat E-polgár E-munkavállaló E-fogyasztó E-államigazgatás E-önkormányzat E-közbeszerzés E-ügyfélszolgálat E-piactér E-ügykezelés E-ügyintézés E-kereskedelem E-bank A2A A2B B2A C2A C2C B2C B2E C2B E2B B2B

12 Pannon Egyetem12 Az e-technológia fejlődési szakaszai B B B C C C B CCC S S S B B BB SSC C S S C C Bilaterális EDI 1. Elektronikus jelenlét 2. Elektr. Együttmműk. 3. Elektr. tranzakció 4. Elektr. piactér 5. Partnerhálózatok B Business C Customer S Supplier Marketing Interaktivitás Integritás

13 Pannon Egyetem13 Az „Új Gazdaság” hierarchiája A2A, B2A, C2A, B2A, B2B, B2C, B2E, C2A, C2B, C2C, E2B New Economy Új Gazdaság E-business E-üzletvitel E-commerce E-kereskedelem

14 Pannon Egyetem14 Az e-business összefüggései e-gazdaság, e-ügyintézés, e-marketing, e-logisztika e-banking e-távmunka e-beszerzés e-szolgáltatás e-értékesítés E-Commerce E-gazdaság e-Business e-marketing e-logisztika e-banking e-beszerzés e-ügyintézés

15 Pannon Egyetem15 Az e-kereskedelem szakaszai A szerződés létrehozása A teljesítés előkészítése A teljesítés A helytállás  Információ gyűjtés  Ajánlat felhívás  Ajánlat tétel  Ajánlat elfogadás vagy elutasítás  Rendelés  Rendelés visszaigazolás  Szállítás szervezés  Szállítás  Szállítmány nyomon kísérése  Minőség-ellenőrzés  Átvétel  Szállítás visszaigazolása  Minőség visszajelzése  Elektronikus vagy hagyományos fizetés

16 Pannon Egyetem16 Hátrányok : Legtöbbször másodlagos költségek rakódnak a vásárolt termékre, vagy szolgáltatásra, mint például  posta, csomagolás (esetenként: 10-40%),  Internet és telefondíjak Mindezekhez szükséges a technikai eszköz, a PC, melynek a beszerzési ára drágítja a termék árát, ha csak erre használjuk. Az e-kereskedelem

17 Pannon Egyetem17 Előnyök : Mivel normál kereskedelemhez képest a kereskedés aránya nem számottevő (nem terjedt még el), így a termék illetve a szolgáltatás  termék értéke alacsonyabb, mint a piaci ár  nincs mögötte az értékesítő egység (bolt), csak raktár és a disztribúciós szervezet,  a vevő a teljes piaci kínálat egy helyben a gépe mellett látja,  nem kell fizikailag utána járni,  összehasonlító, elemző adatok támogatják a vásárlását. Az e-kereskedelem

18 Pannon Egyetem18 Nehezíti a kereskedelmet :  bizalom hiánya,  félelem az újtól,  virtuális bizonytalanság (nincs egy személyes kapcsolat, hogy meggyőzzön a termék hasznosságáról),  elektronikus félelem (nem mindenki tudja használni a PC-t),  pénzügyi félelmek (nem szívesen adjuk meg bankkártya számunkat),  személyiségi félelmek (nem szívesen adjuk meg adatainkat) Az e-kereskedelem

19 Pannon Egyetem19 Az értékalkotási folyamat átalakulása A korábbi Porter féle modell Befelé irányuló logisztika Terme lés Kif elé irá ny uló logi szti ka Mar keti ng és érté kesí -tés Sz er ví z és ut óg o n do - zá s Forrás: Porter

20 Pannon Egyetem20 Az értékalkotási folyamat átalakulása Az információs társadalom értékmodellje Forrás: Sawy, Malhotra, Gosain, Young 1999 Prototipizálás A tudás kiaknázása Testreszabható kapcsolatok Külső kapcsolatok prioritása Belső együttműködés Hatékony tranzakciós csatorna Értékhozzáadás a közvetítés során Evolúció

21 Pannon Egyetem21 Stratégiai megközelítések A 80-as évek irányzatai ÜZLETI KÖRNYEZET (VERSENYKÖRNYEZET) STRATÉGIAVÁLLALATI ERŐFORRÁSOK Portfólió elemzések, Porter stratégia A 90-es évek irányzatai VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK STRATÉGIAÜZLETI KÖRNYEZET (VERSENYKÖRNYEZET) Erőforrások (eszközök, készségek, képességek) a vállalati stratégia alappillérei. Nem azt határozzák meg, hogy mit tegyen, hanem azt, hogy mit tehet a vállalat. (Collis-Montgomery, 1997)

22 Pannon Egyetem22 e-bolt e-folyamatok E-business mátrix (fejlődési térkép) online marketing e-együttműködés e-vállalatok magas alacsony magas Az e-business szerepe az érték- és ellátási láncban (értékelőál-lítás) Az e-business szerepe az ellátási lánc végén (értékesítés)

23 Pannon Egyetem23

24 Pannon Egyetem24 A fogyasztói elektronikus kereskedelem kategóriái Magyarországon (boltszám alapján) Forrás: Carnation Research

25 Pannon Egyetem25 Magyarországi adatok A fogyasztói elektronikus kereskedelem forgalma Magyarországon (millió forint) Forrás: Carnation Research

26 Pannon Egyetem26 Nemzetközi kitekintés

27 Pannon Egyetem27 Jövő kihívásai Térinformatika Iskolá k Utak Víz Parkok GIS rétegstruktúr a Leíró információk Adat- megjelenítés, elemzések A GIS (Geographical Information System - Földrajzi információs Rendszer) a térinformatika eszköze, amellyel a földrajzi helyhez köthető adatokat tartalmazó adatbázisból információk vezethetők le

28 Pannon Egyetem28 Jövő kihívásai Térinformatika - PARAGON

29 Pannon Egyetem29 Jövő kihívásai Térinformatika - RégensTracks A térkép-orientált információk legyűjtésére és – ha szükséges – papíralapú statisztikák készítésére is alkalmas. Az Internet technológia új kihívást és egyben a piaci előnyök megragadásának újabb lehetőségét biztosítja az újdonságok iránt fogékony szállítmányozó cégek számára. E technológiát alkalmazó informatikai megoldások erősítik az ügyfél és a szállítmányozó együttműködését, a megbízások pontos és hatékony kezelését és a járatokon szereplő rakományok kétoldalú követhetőségét

30 Pannon Egyetem30 City logisztika Speciális térinformatikai alkalmazás a city logisztika termelés/gyártás raktározás f ogyasztás Városközpont Termelő B Szállítmányozó C Termelő A

31 Pannon Egyetem31 Inverz logisztika „Az inverz logisztika olyan tudományos és gyakorlati ismeretek, tapasztalatok és módszerek összessége, amelyek alkalmasak az eredeti használaton kívülre kerülő áruk, termékek, erőforrások és az ezekhez kapcsolódó információk hálózatokon belüli és hálózatok közötti áramlásának koordinálására, a termék előállítók szolgáltatásainak bővítéséért és a környezetvédelmi előírások betartásáért.”* * Déri András

32 Pannon Egyetem32 Inverz logisztika

33 Pannon Egyetem33 Az Omnigistics rendszer működése Inverz logisztika

34 Pannon Egyetem34 Köszönöm a figyelmüket


Letölteni ppt "Pannon Egyetem1 Műszaki Informatikai Kar „Logisztikai informatika a gyakorlatban” Vértes Edit vendég oktató 2007.11.22."

Hasonló előadás


Google Hirdetések