Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

E-Business Budapesti Corvinus Egyetem

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "E-Business Budapesti Corvinus Egyetem"— Előadás másolata:

1 E-Business Budapesti Corvinus Egyetem
Elekes Attila

2 Óra Tartalma Elektronikus kereskedelem Online Marketing
az e-kereskedelem fogalma, feltételei sikeres e-kereskedelmi rendszerek indításának elemei hazai körkép e-payment lehetőségek mobil elektronikus kereskedelem Online Marketing hagyományos online hirdetési típusok webstatisztika, webaudit keresőmarketing marketing vírusmarketing és online reklámfilmek BCE E-Business - Elekes Attila

3 Az E-Kereskedelem Fogalma és Feltételei

4 Elektronikus Kereskedelem
BCE E-Business - Elekes Attila

5 Elektronikus Kereskedelem
Üzleti folyamat, mely során a résztvevő felek elektronikusan is érintkeznek, segítik a felek tevékenységét egymáshoz illeszteni, segítik a felek közti távolsági és időbeli korlátokat átlépni. Új piac, mely fokozatosan magába foglal minden hagyományos piaci szereplőt, átformálja a kereskedelem és a vállalatok közötti üzletkötés minden folyamatát. BCE E-Business - Elekes Attila

6 Elektronikus Kereskedelem
Feltételei: fejlett Internet és IT technológia fejlett biztonsági rendszerek (személyi azonosítás, adatbiztonság) pénzügyi feltételek jogi szabályozás rugalmas árazású termékek (minőség- és mennyiségfüggő) heterogén kereslet és kínálat Legfontosabb elemei: tartalom kereskedelem közösség BCE E-Business - Elekes Attila

7 Internetes Megjelenés Hatékonysága
Az Interneten a megszokottnál nagyobb erőfeszítést jelent a fogyasztó érdeklődésének felkeltése, figyelmének megtartása, vásárlásra késztetése és elégedettségének kialakítása. BCE E-Business - Elekes Attila

8 Sikeresség Kulcsa Felhasználó kényeleme
széles áruválaszték 24/7 hozzáférés házhozszállítás lefedettség (mindenhova szállít rövid határidővel) Hagyományos boltoknál alacsonyabb ár BCE E-Business - Elekes Attila

9 Sikeres E-Kereskedelmi Rendszerek Indításának Elemei

10 Internetes Alkalmazás Elfogadása
Két fő szempont: érzékelt hasznosság „az a mérték, ameddig az egyén úgy érzi, hogy egy bizonyos rendszert használva nő a teljesítménye, pozitív a haszna” egyszerű alkalmazás „az a mérték, ameddig az egyén úgy hiszi, hogy a rendszer használata nem igényel fizikai vagy mentális erőfeszítést” BCE E-Business - Elekes Attila

11 Személyes Adatok Kérdése
Az elektronikus kereskedelem környezete megkívánja, hogy az ügyfelek érzékeny személyes információkat adjanak meg hitelkártya szám lakcím telefonszám stb. BCE E-Business - Elekes Attila

12 Bizalom Elnyerése A kezdeti e-kereskedelem online fórumokon és chat szobákban indult Kezdetben sok a csalás 1998-ban USA – megöltek egy főiskolai hallgatót, aki egy CB rádió 27 éves tulajdonosának adta ki magát, és rászedte a vásárlót miután nem küldte el az ígért készüléket, bombát tartalmazó postai küldeményt kapott BCE E-Business - Elekes Attila

13 Bizalom Elnyerése Online aukciós házakban kritikus:
a közösség „önigazgatásának" támogatása az elektronikus visszajelző adatbázissal A fogyasztói bizalmatlanságot nem csak a technológiai felkészületlenség tartja életben, hanem a kiszámíthatatlan technológiák is! BCE E-Business - Elekes Attila

14 Bizalom Elnyerése Bizalmi fokok egyes területeken: B2B terület
szerződések jogi személyek kétoldalú B2C terület egyirányú – kereskedő a bizalom forrása elegendő bizalmi szint C2C terület kétismeretlenes egyenlet BCE E-Business - Elekes Attila

15 Bizalom Elnyerése Módszerek a bizalom elnyerésére
megfelelő kezelőfelület (ergonómikus, gyors, könnyen kezelhető) ügyfélszolgálat (regisztrációk ellenőrzése, helpdesk, csalók kiszűrése, hatóságokkal kapcsolattartás) értékelési rendszer (eladó, termék és szolgáltatás minősítése) egyéb eszközök (leírások, segédletek, GYIK/FAQ, fórum) BCE E-Business - Elekes Attila

16 Megfelelő Logisztikai Rendzser
Logisztika nem jelent nagy problémát digitalizálható termékek (pl.: zene, könyv) olyan szolgáltatások, melyek tárgyiasíthatók valamilyen elismervény segítségével (pl.: repülőjegy, színházjegy) Fizikai termékek esetén problematikus terület, hiszen elvárás logisztikai rendszer hatékonyan és költségtakarékosan működjön a gyors szállítási idő (1-3 nap) a házhoz (úgymond küszöbig) szállítás stb. BCE E-Business - Elekes Attila

17 Szállítási Formák Postai úton Futárszolgálat Helyi átvétel
általában olcsóbb, de lassabb postai szolgáltatások viszontagságai (Magyar Posta miatt sok szolgáltató nem vagy csak emelt költséggel szállít hazánkba ...) Futárszolgálat általában drágább, de gyorsabb átvétel helye és ideje problematikus lehet Helyi átvétel a megrendelt termékeket a vevő az eladó meghatározott telephelyén veszi át BCE E-Business - Elekes Attila

18 Honlap Tartalmi Elemei
Cégadatok: cégismertető, elérhetőség, sajtószoba Jogi elemek: adatvédelem, copyright nyilatkozat Impresszum: webmester, ügyfélszolgálat Kereső: honlapon belül, honlapon kívül Általános elemek: céglogó, aktualitások, termékek és szolgáltatások leírása, hírlevél, archívum, honlap térkép Interaktív elemek: fórum, GyIK, vendégkönyv Megjelenés: reklámok elhelyezkedése, menü elhelyezkedése, elrendezés, színvilág, összhatás E-kereskedelem: online rendelés, kosár BCE E-Business - Elekes Attila

19 Hazai E-Kereskedelmi Körkép

20 Hazai Adatok BCE E-Business - Elekes Attila

21 Hazai Adatok Bevétel nagysága: Webáruházak száma:
2004 – 12 milliárd forint 2005 – 19 milliárd forint 2006 – 30 milliárd forint 2007 – 45 milliárd forint milliárd forint milliárd forint (becsült érték - GKIeNET) Webáruházak száma: 2008 október – közel 2300 darab a forgalom 80%-át a legnagyobb 20 oldal adja 2007-ben a kiskereskedelem az e-kereskedelem aránya 0,9% - EU 15 átlag 1,8-2,0% BCE E-Business - Elekes Attila

22 Hazai Adatok Online áruházak száma és összes forgalma árbevéltek szerint Az e-turisztika és az e-biztosítás értékesítés nélkül. BCE E-Business - Elekes Attila

23 Hazai Adatok Tranzakció érték Fizetési módok
tisztán internetes áruházak: ezer Ft hagyományos kisker háttér: Ft Fizetési módok gyakori használt fizetési módok utánvét – 72% online bankkártyás fizetés – 23% Aukciós portálok forgalma 2007-ben: 9,8 milliárd Ft BCE E-Business - Elekes Attila

24 Legnépszerűbb Termékek
Biztosítási szolgáltatások Élelmiszer és étel Irodaszer, taneszköz Könyv Ruházat Számítástechnikai eszközök Telekommunikációs eszközök Utazási szolgáltatások BCE E-Business - Elekes Attila

25 Év Online Kereskedője 2005 Legjobb 10 jelölt
Antikva – Bookline – – 2005-ös díj nyertese DVDRent – Ebolt.hu – Fordítók Online – G'Roby – Malév – NetPiac – NetPincér – Vebso (Amway) – Legígéretesebb webbolt díj: Bortársaság – BCE E-Business - Elekes Attila

26 Év Online Kereskedője 2006 Legjobb 10 jelölt
Bookline – DVDRent – EDigital – Fotexnet – Lencsebolt – NetPincér – PPO.hu – – legígéretesebb webbolt díj nyertese SurányHifi – Vatera – ös díj nyertese Xpress – BCE E-Business - Elekes Attila

27 Év Online Kereskedője 2007 Legjobb 10 jelölt
Bookline – Cherryon – Depo – EDigital – NetPincér – – legígéretesebb webbolt díj nyertese PPO.hu – SurányHifi – Teszvesz.hu – TopSport – Vatera – – 2007-ös díj nyertese BCE E-Business - Elekes Attila

28 Év Online Kereskedője 2008 Legjobb 10 jelölt
Bookline – Cherryon – Depo – EDigital – NetPincér – – 2008-as díj nyertese PPO.hu – SurányHifi – Teszvesz.hu – Útisúgó – Vatera – Legígéretesebb kereskedő: OrangeWays – Különdíjas: G’Roby – BCE E-Business - Elekes Attila

29 Év Online Kereskedője 2009 Legjobb 10 jelölt Bookline.hu Brands.hu
Edigital.hu Jateknet.hu Netpincer.hu Ruhafalva.hu Shop.builder.hu Teszvesz.hu Tulli.hu Utisugo.hu* BCE E-Business - Elekes Attila

30 Érdekességek United Nuclear - www.unitednuclear.com
Vladi Private Islands – The Bluefish - BCE E-Business - Elekes Attila

31 E-Payment Lehetőségek

32 Hagyományos Fizetési Formák
Utánvétel termék megrendelését követően kézbesítés (posta, futárszolgálat) a fizetés az áru kézhezvételekor utánvétellel történik a fizetendő összeg tartalmazza az áru árát és a szállítási költséget (a legtöbb esetben drágábban kapja kézhez a vásárló) BCE E-Business - Elekes Attila

33 Hagyományos Fizetési Formák
Átutalás számla ellenében vállalati kereskedés során preferált, hiszen beleillik a megszokott gyakorlatba BCE E-Business - Elekes Attila

34 Elektronikus Fizetési Módok
Internet banking, E-banking Hitelkártya, bankkártya Chipkártyák, intelligens kártyák Micropayment PayPal, Abaqoos BCE E-Business - Elekes Attila

35 Internet banking, E-banking
Előnyök: elterjedt fizetési forma (elsősorban EU) alacsony jutalék széles intézményi támogatottság Hátrányok: a szállítást megelőzi a fizetés lassú a tranzakció visszatérítés problematikája csak online módon működik mikrofizetésre gazdaságtalan BCE E-Business - Elekes Attila

36 Hitelkártya, bankkártya
Forrás: BCE E-Business - Elekes Attila

37 Hitelkártya, bankkártya
Előnyök: elterjedt fizetési forma (elsősorban USA) könnyű kezelhetőség, gyors tranzakció széles infrastrukturális és szervezeti támogatottság kártyabirtokos korlátolt felelőssége sokféle biztonsági lehetőség BCE E-Business - Elekes Attila

38 Hitelkártya, bankkártya
Hátrányok: magas kiépítési költségek magas jutalék ellenőrzés lassú és költséges visszaélések magas száma mikrofizetésre gazdaságtalan BCE E-Business - Elekes Attila

39 Chipkártyák, Intelligens Kártyák
„Az elektronikus pénz, valamilyen adathordozó eszközön (intelligens kártya, számítógép-memória stb.) nyilvántartott pénzkövetelés, amit közvetlenül át lehet ruházni annak elfogadójára. Az elektronikus pénz használatának egyszerűsége és alacsony költsége alkalmassá teszi arra, hogy a készpénzt felváltsa a mindennapi, kisösszegű tranzakciók körében.” MNB, 2001 BCE E-Business - Elekes Attila

40 Chipkártyák, Intelligens Kártyák
Elektronikus pénztárca (digital wallet): „ ... újratölthető fizetési eszköz – értéktároló kártya vagy számítógép memória –, amelyen értékegységek elektronikusan tárolhatók, … lehetővé téve fizetési műveleteket…” 1999/77. Kormányrendelet BCE E-Business - Elekes Attila

41 Chipkártyák, Intelligens Kártyák
Előnyök: egyszerű, rugalmas hardver alapú titkosítás és azonosítás erős intézményi támogatás Hátrányok: egységes jogi szabályozás hiánya hardver eszköz igényes (olvasó, kártya) BCE E-Business - Elekes Attila

42 Micropayment Termékek, szolgáltatások és tartalmak kis összegű vásárlása, amikor az összeg túl kicsit a kártyás fizetéshez Leggyakoribb formái: internet vagy telefonszolgáltatón keresztül előre fizetett virtuális számlák előre fizetett kaparós kártyák Előnyei: alacsony tranzakciós költség BCE E-Business - Elekes Attila

43 Fizetési Lehetőségek Micropayment lehetőségek: online fizetés parkolás
jegy vásárlás számla feltöltés P2P (person-to-person) fizetés fizetés automatáknál ATM készpénz felvét BCE E-Business - Elekes Attila

44 Micropayment – M-payment
M-fizetés: két fél közti folyamat pénzügyi értéket cserélnek információ, szolgáltatások vagy termékek ellenében mobil eszközök és mobil hálózatok használatával a mobil eszköz lehet bármilyen wireless kommunikációs eszköz (pl.: mobil telefon, PDA, mobil számítógép) BCE E-Business - Elekes Attila

45 Micropayment – Semops Forrás: www.semops.com 2017.04.04.
BCE E-Business - Elekes Attila

46 Micropayment – SMS Forrás: www.penzcentrum.hu 2017.04.04.
BCE E-Business - Elekes Attila

47 PayPal Szolgáltatások: Webcím: www.paypal.com PayPal virtuális számla
bankkártyától és bankszámlától független pénz küldés (pl.: Person-to-Person, online fizetés) pénz lehívása (pl.: vevői fizetések, adomány) aukciós eszközök – eBay együttműködés $ ig számla biztosítás alacsony tranzakciós költségek Webcím: BCE E-Business - Elekes Attila

48 Abaqoos Szolgáltatások: Webcím: www.abaqoos.com
Abaqoos virtuális pénztárca elkülöníthető összeg a bankszámlán bankkártyától független internetes vásárlások kiegyenlítése pénz fogadása, adománygyűjtés csak OTP Direkt használóknak Webcím: BCE E-Business - Elekes Attila

49 Online Marketing

50 Online Reklám Előnyei Pozícionálhatóság Nyomon követhetőség
elhelyezés szinonimájaként Nyomon követhetőség Biztos célba érés (?) Rugalmasság Interaktivitás BCE E-Business - Elekes Attila

51 Online Hirdetési Típusok
Banner (szalagreklám) Specializált tartalmú oldalak Hiperlinkek Intersitial (beférkőző reklámok) Supersitial Pop-up ablakok Intromercials Ultramercials Interaktív honlapok Keresőmarketing (kulcsszavak) marketing Bármi, ami látható a képernyőn vagy hallható a hangszórón BCE E-Business - Elekes Attila

52 Landing Page Amennyiben egy felhasználó érdeklődését sikerült annyira felkelteni, hogy rákattintson a bannerre, a gombhirdetésre vagy a hiperlinkre, nagyon fontos, hogy ne egyből a „Vissza” gombot nyomja meg a böngészőjén Ezt úgy lehet elérni, hogy olyan weboldalra vezet a hirdetés alatti link, amely valóban hasznos és kizárólag a hirdetéssel kapcsolatos információkat tartalmaz (Landing Page) Célja: a fogyasztó már egyszer megragadott figyelmét megtartsa terelje őt egészen a vásárlásig vagy a regisztrációig BCE E-Business - Elekes Attila

53 Banner Szalagreklám mozgó animációt, esetleg játékokat, kérdőíveket is tartalmaznak banner standardok: full banner – 468x60 pixel half banner – 234x60 pixel vertical button – 120x240 pixel medium rectangle – 300x250 pixel skyscraper – 120x600 pixel hátrányok: kevés felhasználó kattint reklámszűrő szoftverek BCE E-Business - Elekes Attila

54 Banner Árazási Modellek
Cost per thousand impressions (CPM) a megjelenítések száma az elszámolás alapja Cost per Click (CPC) hirdetés -> rákattintás -> landolás a hirdető oldalán Cost per Inquiry (CPI) hirdetés -> rákattintás -> landolás a hirdető oldalán -> érdeklődés a hirdetőnél Cost per Sales (CPS) hirdetés -> rákattintás -> landolás a hirdető oldalán -> (érdeklődés a hirdetőnél) -> vásárlás BCE E-Business - Elekes Attila

55 Banner Árak Hazai banner árak Két fő árazási forma:
Index.hu – Origo.hu - Két fő árazási forma: megjelenés alapú árazás időtartam alapú árazás BCE E-Business - Elekes Attila

56 Specializált Tartalmú Oldalak
Egyik leghatékonyabb eszköz az online marketingben Specializált (vertikális) portálok („vortálok”) jól behatárolható felhasználói táborra építenek speciális csoportoknak nyújtanak információt, tartalmat pl.: golfozók, építkezők, kisgyermekes szülők, stb. BCE E-Business - Elekes Attila

57 Hiperlinkek Szöveg alapú linkek Grafikus forma nélkül – csak hiperlink
keresők esetében erősen preferált BCE E-Business - Elekes Attila

58 Hiperlinkek Egy szövegbe ágyazott link
klikkelhető szószedet általában fórumok esetében használt Hatékony, hiszen ha megfelelő a szövegkörnyezet, akkor garantáltan érdeklődőket hoz az oldalra BCE E-Business - Elekes Attila

59 Intersitial Beférkőző reklámok
váratlanul jelennek meg a képernyőn, elfoglalják annak egy kisebb vagy nagyobb részét megjelenés után pár másodpercig látszik, majd a legtöbb esetben eltűnik a képernyőről BCE E-Business - Elekes Attila

60 Supersitial Az intersitial-hoz hasonló
Animáció akkor töltődik le a felhasználó gépére, miközben az éppen a már megjelent oldalt olvassa A reklám csak akkor jelenik meg, ha a webező továbbnavigál egy következő oldalra és annak letöltése közben – tehát elvileg szintén kieső időben – jeleníti meg a képernyőn. BCE E-Business - Elekes Attila

61 Pop-Up Ablakok Viszonylag kisebb méretű
Az animáció lejátszása után nem csukódik be, a felhasználónak kell minden egyes alkalommal ezt megtennie. Ellenszere: pop-up blokkoló szoftverek Pop-Up standardok: BCE E-Business - Elekes Attila

62 Intromercials A teljes képernyőn megjelenő animált hirdetés, még mielőtt a ténylegesen lehívott oldal megjelenne Elsősorban nagy portálok használják, pl.: Index, Origo, HVG BCE E-Business - Elekes Attila

63 Intromercials BCE E-Business - Elekes Attila

64 Ultramercials Interaktív reklám forma
A felhasználó egy változó üzeneten keresztül vagy annak a megfelelő helyre történő beírásával jut el az eredetileg kiszemelt oldalig A változó üzenet vagy a beírás helye a reklámozni kívánt oldalon található BCE E-Business - Elekes Attila

65 Interaktív Honlapok Tipikus példa volt: Unicum Next weboldala
webcím: Boondie VIP Club belépés csak regisztráció esetén egyes részek megtekintéséhez szükséges bizonyos adatok megadása – pl.: mobilszám, lakhely, születési dátum, stb. BCE E-Business - Elekes Attila

66 Online Reklámpiac

67 Szereplők Hirdető Online reklámügynökségek Webdesigner, webfejlesztől
Reklámkiszolgálók Adverticum – Adnetwork – CTNetwork – ETarget – Euradex.net – Auditor szervezet Medián Webaudit – BCE E-Business - Elekes Attila

68 Mérési Alapfogalmak Oldalletöltés: Látogatás: Látogató:
a látogatók által kezdeményezett oldalletöltések száma az auditált site-on Látogatás: a látogatók számának és a látogatók által az auditált site oldalain eltöltött időnek egyidejű jellemzésére alkalmas mutató az auditált site egyazon látogatójának oldalletöltései a mért oldalon mindaddig egy látogatást jelentenek, míg az oldalletöltések sorozata nem tart tovább 30 percnél Látogató: megadja, hogy az adott napon hány egyedileg megkülönböztethető internet-felhasználó (látogató) töltött le oldalakat a mért site-on, függetlenül a letöltött oldalak számától és a site-on eltöltött időtől a napi látogatószám mellett heti és havi látogatószámot is kalkulál a rendszer BCE E-Business - Elekes Attila

69 Top Hazai Weblapok (webaudit.hu)
2009. februári adatok alapján – havi összesített belföldi adatok (látogatás / látogató / oldalletöltés – adatok millióban) Origo – 2,590 / 1,123 / 16,353 (Fre , Origo G-Portál, Videa) iWIW – 2,373 / 1,001 / 60,363 Startlap – 2,497 / 0,961 / 11,879 ab&cTarget – 1,868 / 0,816 / 3,991 (Live Messenger, Hotmail, stb.) CEMP – 1,694 / 0,723 / 19,642 (Index, Inda, Velvet, Totalcar, stb.) General Media – 2,061 / 0,708 / 84,882 (myVIP, FreeWeb, Love.hu, Chat.hu, stb.) Port.hu – 0,429 / 0,281 / 3,111 Docler Network – 0,401 / 0,244 / 3,012 (Extra.hu, Docler.hu) ma.hu Network – 0,382 / 0,243 / 2,110 (ma.hu, oldal.info) PSH – 0,374 / 0,225 / 6,112 (Blogter, RTL-IKO, Időkép-Viharvadász, MyDate.hu) BCE E-Business - Elekes Attila

70 Mérés Problematikája IP cím alapján:
korlátokkal alkalmas a böngésző személy azonosítására a lekérésnek nyoma marad gazdaszámítógépen (logfile – napló) látogató IP címe látogatás kezdő időpontja letöltött objektumok (HTML, kép, film, stb.) operációs rendszer, böngésző típus megelőzően meglátogatott weboldal hátrányok: lehet dinamikus (nem fix – pl.: kábelnet) proxy-n (központi szerver) keresztüli csatlakozás BCE E-Business - Elekes Attila

71 Mérés Problematikája Cookie-k alapján:
felhasználó gépén található kis méretű szöveges fájl felhasználónak engedélyezni kell (sok esetben kénytelen, ha a tartalmat meg akarja tekinteni) az adott honlap meglátogatása során kis program azonosít hátrány: több személy használja ugyanazt a gépet (torzítás) BCE E-Business - Elekes Attila

72 Mérés Problematikája Regisztráció alapján legegyszerűbb módszer
legtöbb lehetőséget kínálja felhasználó bizonyos személyes adatai szükségesek hátrány: válaszok helyessége BCE E-Business - Elekes Attila

73 Google – Mérési Megoldás
Google Analytics a Google által nyújtott webaudit szolgáltatás, melynek használatához Gmail account szükséges ( a méréshez egy kis kódot kell a mérendő weblapoldalba illeszteni BCE E-Business - Elekes Attila

74 Google – Mérési Megoldás
Mit nyújt a Google Analytics? adatok időszaki lebontása fejlett grafikus megjelenítés adatexportálási lehetőség többféle nézőpont: vezetői összefoglaló, marketing, e-kereskedelem, weblap fejlesztés, tartalom kereszttáblás elemzések e-kereskedelem támogatása marketing kampányok eredményének mérése költségek és bevételek mérése együttműködés az AdWords rendszerrel BCE E-Business - Elekes Attila

75 Google – Mérési Megoldás
Mit mér a Google Analytics? látogatás, látogató, oldalletöltés látogatói hűség, új/visszatérő látogatók, látogatások között eltelt időszak, stb. látogatások forrásának mérése látogató földrajzi elhelyezkedés térképes megjelenítés lehetősége látogatás milyen hálózatról érkezett látogató által beállított nyelv a számítógépen kulcsszavak és keresők BCE E-Business - Elekes Attila

76 Google – Mérési Megoldás
Mit mér a Google Analytics? aloldal tartalmak aloldalak látogatottsága látogatás mélysége és hossza kilépési pontok (oldalról való elnavigálás) navigációk követése (lefúrás) weboldal fejlesztési paraméterek böngésző ill. operációs rendszer típusa és verziója képernyő felbontás és színmélység internet elérés sebesség (pl.: betárcsázó, xDSL) flash és java támogatás BCE E-Business - Elekes Attila

77 Marketing

78 Definíció "Az marketing a hatékony direkt marketing és a telemarketing ötvözete. Költséghatékonysága és interaktív jellege miatt az egyik leghatékonyabb média – legjobb célzási és utóértékelési lehetőségekkel bír." (Damjanovich, 2001) "Az marketing minden, a címzett előzetes engedélyével, marketing céllal - és általában valamilyen szintű automatizálással – történő elektronikus levél ( ) küldése." BCE E-Business - Elekes Attila

79 Használati Lehetőségek
Márkaismertség építése, növelése Viral Marketing ("küldd tovább") Értékesítés vagy ösztönzés Lojalitás építés és erősítés Online felmérés Oktatás, informálás Reklám és PR kampányok B2B és B2C kommunikáció BCE E-Business - Elekes Attila

80 Főbb E-Mail Marketing Típusok
Legális megoldások hírlevél direkt reklám Illegális megoldás: spam BCE E-Business - Elekes Attila

81 Hírlevél Periodikus jellegű Célja: Formátuma:
főbb típusai: napi, heti, kétheti, havi Célja: újdonságok bemutatás információk közlése játékok hirdetése Formátuma: text HTML multipart BCE E-Business - Elekes Attila

82 Hírlevél Formátumok Text formátum: HTML formátum:
csak karaktereket és sortörést tartalmazhat nem lehet színeket, különböző betűméreteket, betűstílusokat és képeket használni HTML formátum: statikus weblapok készítéséhez hasonlatos a weblapokon használható vizuális eszköz mindegyike megjelenhet benne BCE E-Business - Elekes Attila

83 Hírlevél Formátumok Multipart formátum:
a text és a HTML verzió együttes küldése azon levelezőprogramok, amelyek képesek a HTML formátum megjelenítésére, a levélnek a HTML részét, az összes többi levelezőprogram pedig a TEXT verziót jeleníti meg ez a küldési mód választ ad arra a dilemmára, hogy vajon mely formátumot tudják fogadni az egyes olvasók BCE E-Business - Elekes Attila

84 Direkt E-mail Marketing
Létező adatbázis alapján felhasználóra szabott tartalommal és reklámmal Opt-in módszer: az adatbázisba az cím előzetes beleegyezéssel kerül be Opt-out módszer: előzetes engedélykérés nélküli küldés, de a leiratkozás lehetőségének feltüntése BCE E-Business - Elekes Attila

85 E-mail Marketing Előnyei
Eredményes szakmai tekintély és bizalmi viszony kialakításának lehetősége -> eredményes értékelés Gyors gyors elkészítés gyors kézbesítés eredmények realizálódása rövid idő alatt BCE E-Business - Elekes Attila

86 E-mail Marketing Előnyei
Költséghatékony egy fogyasztó alkalmi elérésének költsége 5-10 forint között mozog Jól targetálható megfelelő címek begyűjtésével könnyen kialakítható és elérhető a célközönség bázis (potenciális vevők) BCE E-Business - Elekes Attila

87 E-mail Marketing Előnyei
Eredményesség jól mérhető a szoftverek alkalmasak a következők mérésére felhasználók hány %-a nyitotta meg a levelet hivatkozásokra hányan és hányszor kattintottak a levél linkjére kattintó személy látogatásának nyomonkövetése az adott weboldalon BCE E-Business - Elekes Attila

88 Spam Nagy tömegben kiküldött e-mail alapú hirdetés
Kis találati százalék Tipikus reklámozott termékek: gyógyszerek (pl.: Viagra, Cialis) szoftverek márkás termékek (pl.: Rolex órák, stb.) részvények stb. Az forgalom több mint 90%-a spam Sokszor károkozási céllal küldik pl.: nigériai levél, phishing, stb. BCE E-Business - Elekes Attila

89 E-mail vs. Spam 2001. évi CVIII. Törvény
14. § (1) az információs társadalommal összefüggő szolgáltatás felhasználásával küldött reklámnak világosan és egyértelműen azonosíthatónak kell lennie, amint az hozzáférhetővé válik az igénybevevő számára. Kizárólag az igénybevevő egyértelmű, előzetes hozzájárulásával küldhető elektronikus úton, levelezés során reklám. (2) az információs társadalommal összefüggő szolgáltatás felhasználásával küldött reklámhoz kapcsolódóan tájékoztatni kell a címzettet arról az elektronikus levelezési címről és egyéb elérhetőségről, ahol a reklámok információs társadalommal összefüggő szolgáltatás felhasználásával történő küldésének megtiltása iránti igényét bejelentheti. BCE E-Business - Elekes Attila

90 vs. Spam (3) a reklámozó, reklámszolgáltató és a reklám közzétevője köteles nyilvántartást vezetni azokról, akik részükre írásban bejelentették, hogy kívánnak információs társadalommal összefüggő szolgáltatás felhasználásával reklámot kapni. A nyilvántartás harmadik fél számára kizárólag az igénybevevő előzetes hozzájárulásával adható át. (4) a reklámozó, a reklámszolgáltató és a reklám közzétevője nem küldhet információs társadalommal összefüggő szolgáltatás felhasználásával reklámot azoknak, akik a (3) bekezdésében meghatározott nyilvántartásban nem szerepelnek. a küldés tilalma a reklámozó, reklámszolgáltató, illetve a reklám közzétevője által küldendő összes reklámra vonatkozik." BCE E-Business - Elekes Attila

91 E-mail vs. Spam Összegezve:
reklámlevélből ki kell derüljön, hogy reklám csak előzetes beleegyezéssel küldhető egyértelmű leiratkozási információkat, és instrukciókat feltüntetése nyilvántartást kell vezetni a feliratkozókról lista csak akkor el- vagy bérbe adható, ha minden egyes rajta szereplő ehhez hozzájárult BCE E-Business - Elekes Attila

92 Keresőmarketing

93 Definíció "A keresőoptimalizálás az a tevékenység amelynek során a piac felmérését követően, a felmérés adatai alapján megtervezzük egy honlap tartalmi és technikai szerkezetét, majd az elkészített honlap tartalmát és technikai megoldásait tovább finomítjuk annak érdekében, hogy a keresők a honlapot értékesnek és relevánsnak tekintsék egy vagy több kulcsszó vonatkozásában." Forrás: BCE E-Business - Elekes Attila

94 Keresőmarketing BCE E-Business - Elekes Attila

95 Keresőmarketing BCE E-Business - Elekes Attila

96 Keresőmarketing Cél: Főbb lépései:
a kereső eszközöket használva látogatókat toborozzunk az oldalra Főbb lépései: weboldal optimalizálás a keresőkre pl.: első találati oldalra való bekerülés weboldal regisztrálása keresőkbe, linkgyűjteményekbe, katalógusokba reklámkampányok keresőkben kulcsszavak alapján partner weboldalakkal linkstratégia BCE E-Business - Elekes Attila

97 Weboldal Optimalizálás Keresőkre
Weboldal minősége szerkezet tartalom oldalcím (title) meta elemek linkek Kulcsszavak kiválasztás mi a kulcsszó a fogyasztó számára? versenytársak milyen kulcsszavakat használnak? BCE E-Business - Elekes Attila

98 Weboldal Regisztrálás Keresőkbe
Nagyobb keresők esetében nem kell regisztrálni automatikus felvétel, ha az oldal megfelel a minőségi, tartalmi, stb. feltételeknek felmérések szerint elégséges a 3-5 legnagyobb kereső (pl.: Google, Yahoo, Altavista, stb.) keresőrobotok segítségével a weboldalakat más weboldalakon található linkeken keresztül találja meg BCE E-Business - Elekes Attila

99 Google AdWords Google Adwords – adwords.google.com
olcsó és hatékony internetes hirdetési lehetőség folyamata hirdetés megírása kulcsszavak kiválasztása (amikre való keresés során megjelenik a hirdetés) fizetés csak a ráklikkelés esetén lehetőségek: költségkeret megadása földrajzi területre való pozicionálás nyelvre való pozicionálás Interaktív bemutató: services.google.com/marketing/links/awsignup_tutorial BCE E-Business - Elekes Attila

100 Google AdWords BCE E-Business - Elekes Attila

101 Google AdWords Saját szöveges hirdetés létrehozása, mely megjelenik a Google oldalain Csak akkor kerül pénzbe, ha valaki kattint, a megjelenítés ingyenes Folyamatos szerkeszthetőség Beállítható költségkeret és kattintási költség Földrajzi pozícionálhatóság Mérhető hatások Kulcsszó költségek számítása: BCE E-Business - Elekes Attila

102 Google AdWords BCE E-Business - Elekes Attila

103 BCE E-Business - Elekes Attila

104 Google Earth BCE E-Business - Elekes Attila

105 Javasolt Honlapok http://www.internet-marketing.hu
BCE E-Business - Elekes Attila

106 Vírusmarketing és Online Reklámfilmek

107 Vírusmarketing A vírusmarketing (Viral Marketing) olyan szórakoztató vagy informatív üzenetek előállítását jelenti, amelyet a fogyasztók érdemesnek találnak arra, hogy továbbküldjenek, általában elektronikus úton (pl.: ben), így segítve elő exponenciális terjedésüket. (Word of Mouth Marketing Association) A vírus szó a reklámozási forma hatékonyságára utalnak, nem keverendők a kártékony számítógépes vírusokkal BCE E-Business - Elekes Attila

108 VIDEOFILM Online Reklámfilmek
BCE E-Business - Elekes Attila

109 Online Reklámfilmek Jellemzői:
sokkal fontosabb a kreatív tartalom, mint a televíziós reklámok esetében humor mint kötelező elem nyíltabb megjelenítés, tabuk döngetése (pl.: szexualitás) sok esetben hosszabb időtartam – vágatlan, hosszabb verziók közzétételére is van lehetőség sok esetben televíziós lejátszásra nem alkalmas a médiatörvények miatt olcsó terjesztés, de kreativitást igényel megfelelő kezdeti elosztók kiválasztása döntő fontosságú és videó megosztó portálok (pl.: Google Video, YouTube, stb.) BCE E-Business - Elekes Attila

110 Online Reklámfilmek Jellemzői: hirdető letagadhatja a reklámfilmet
Internet anonimitása, botránykeltés, stb. tesztelhető a közönség reakciója tradicionális médiában való megjelenésre érettség tesztelés speciális, társadalmi problémák is érinthetők az online filmekben pl.: természetvédelem, AIDS, stb. határokon átível – nemzeti médiatörvények kikerülhetők bizonyos esetekben amatőr filmeknek tűnnek az elsősorban csatolmányként küldött filmek kártékony programokat is tartalmazhatnak BCE E-Business - Elekes Attila

111 Felhasznált Irodalom Nemeslaki - Duma - Szántai: e-Business üzleti modellek (ADECOM Rt., Budapest, 2004) Kis Gergely: Online áruházak Magyarországon – 2007 (GKIeNET) Kis Gergely: A magyarországi e-kereskedelmi piac – 2008 (GKIeNET) Daniel S. Janal: Online Marketing (Bagolyvár Kft., Budapest, 1998) Damjanovich Nebojsa: marketing (Bagolyvár Kft., Budapest, 2003) Damjanovich Nebojsa: Keresőmarketing (Bagolyvár Kft., Budapest, 2003) Google Analyst Day Report Wikipedia – Medián Webaudit – Online Marketing – onlinemarketing.lap.hu Vírusmarketing - Damjanovich Nebojsa: BCE E-Business - Elekes Attila


Letölteni ppt "E-Business Budapesti Corvinus Egyetem"

Hasonló előadás


Google Hirdetések