Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Reklám (advertising) A kommunikációs mix elemei. Marketingkommunikációs mix reklám (advertising) vásárlásösztönzési eszközök (sales promotion) direkt.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Reklám (advertising) A kommunikációs mix elemei. Marketingkommunikációs mix reklám (advertising) vásárlásösztönzési eszközök (sales promotion) direkt."— Előadás másolata:

1 Reklám (advertising) A kommunikációs mix elemei

2 Marketingkommunikációs mix reklám (advertising) vásárlásösztönzési eszközök (sales promotion) direkt marketing (DM) személyes értékesítés (personal selling) közönségkapcsolat (PR)

3 REKLÁM ötletek, termékek, szolgáltatások bármilyen, beazonosítható szolgáltató (szponzor) által fizetett, nem személyes bemutatása és népszerűsítése ötletek, termékek, szolgáltatások bármilyen, beazonosítható szolgáltató (szponzor) által fizetett, nem személyes bemutatása és népszerűsítése azonosítható hirdetők (eladók) azonosítható hirdetők (eladók) az üzenetközvetítésért fizetnek az üzenetközvetítésért fizetnek célközönségnek szól, de szélesebb közönséghez jut el célközönségnek szól, de szélesebb közönséghez jut el

4 A reklám (hirdetés) jellemzői előnye: előnye: óriási tömegek elérése könnyen és gyorsan óriási tömegek elérése könnyen és gyorsan gyakori ismétlés lehetősége gyakori ismétlés lehetősége alacsony az 1 főre jutó költsége alacsony az 1 főre jutó költsége Hosszú távú imázs-építésre kiváló (márkaimázs, szervezeti imázs, márkapreferencia, attitüd) Hosszú távú imázs-építésre kiváló (márkaimázs, szervezeti imázs, márkapreferencia, attitüd) nem mindig szükséges az adott üzleti évben a nyereség növelése nem mindig szükséges az adott üzleti évben a nyereség növelése hátránya hátránya személytelen személytelen egyirányú kommunikáció egyirányú kommunikáció nem szükséges odafigyelni nem szükséges odafigyelni a (TV) reklám drága! a (TV) reklám drága!

5 Reklámozás folyamata tervezés tervezés célok meghatározása célok meghatározása szolgáltatáskör szolgáltatáskör célközönség meghatározása célközönség meghatározása költségvetés költségvetés reklámüzenet tervezése reklámüzenet tervezése ismert személy segítsége? ismert személy segítsége? médiaválasztás (üzenet forrása) médiaválasztás (üzenet forrása) időzítés időzítés megvalósítás megvalósítás reklámok a kommunikációs csatornákon reklámok a kommunikációs csatornákon hatékonyság vizsgálata (feedback) hatékonyság vizsgálata (feedback)

6 Célok meghatározása kommunikációs célok alapján kommunikációs célok alapján tájékoztató reklám tájékoztató reklám meggyőző reklám meggyőző reklám emlékeztető reklám emlékeztető reklám marketing célok alapján marketing célok alapján bevezető reklám bevezető reklám emlékeztető reklám emlékeztető reklám imázsreklám imázsreklám termékreklám (termékelőny) termékreklám (termékelőny) eladásorientált reklám (hely, ár, akció) eladásorientált reklám (hely, ár, akció) reklámkampány (intenzív, több csatorna) stb. reklámkampány (intenzív, több csatorna) stb.

7 Reklámüzenet tervezése 1. készítő készítő reklámügynökség reklámügynökség megrendelő > brief (dokumentum) > kreatív brief (terv) megrendelő > brief (dokumentum) > kreatív brief (terv) saját marketingszakemberek saját marketingszakemberek reklámüzenet (szöveg, copy) tervezésének elemei reklámüzenet (szöveg, copy) tervezésének elemei koncepció, téma megfogalmazása koncepció, téma megfogalmazása Mi a szolgáltatás hasznossága? Mi a szolgáltatás hasznossága? pozícionálás (mástól megkülönböztetés) pozícionálás (mástól megkülönböztetés) Melyik szolgáltatásjellemző kerüljön előtérbe a hasznosság igazolására? Melyik szolgáltatásjellemző kerüljön előtérbe a hasznosság igazolására? megjelenés (forma, stílus, kommunikátor, hatás) megjelenés (forma, stílus, kommunikátor, hatás) Milyen legyen az üzenet hangneme? Milyen legyen az üzenet hangneme?

8 Példa reklámüzenetre reklámüzenet-stratégia reklámüzenet-stratégia márkát választani = barátot választani márkát választani = barátot választani koncepció koncepció fizikai megjelenés fizikai megjelenés finom ruha ígéret finom ruha ígéret pozícionálás pozícionálás karaktere: gyöngéd karaktere: gyöngéd megjelenés stílusa megjelenés stílusa meseszerű (maci miatt) meseszerű (maci miatt)

9 Reklámüzenet tervezése 2. Tartalom Tartalom Racionális (minőség, érték, teljesítmény, gazdaságosság) Racionális (minőség, érték, teljesítmény, gazdaságosság) Érzelmi (humor, félelem, öröm, stb.) Érzelmi (humor, félelem, öröm, stb.) Morális (helyes versus helytelen cselekedet) Morális (helyes versus helytelen cselekedet) Szerkezet Szerkezet Legyen konklúzió vagy hagyjuk a nézőre? Legyen konklúzió vagy hagyjuk a nézőre? A legerősebb érveket az elején vagy a végén mutassuk be? A legerősebb érveket az elején vagy a végén mutassuk be? Csak az erősségeket, vagy a gyengeségeket is bemutassuk? („Heinz Ketchup is slow good”, „Listerine tastes bad twice a day”) Csak az erősségeket, vagy a gyengeségeket is bemutassuk? („Heinz Ketchup is slow good”, „Listerine tastes bad twice a day”) Forma Forma A kommunikációs csatornától függ A kommunikációs csatornától függ Szín, forma, felirat, méret, pozíció, alak, mozgás, hang, arckifejezés, gesztus, illat, stb. Szín, forma, felirat, méret, pozíció, alak, mozgás, hang, arckifejezés, gesztus, illat, stb.

10 Reklámüzenet tervezése 3. A jó reklámüzenet ismérvei: fantáziadús fantáziadús illeszkedik a marketingstratégiához a célcsoportot figyelembe véve illeszkedik a marketingstratégiához a célcsoportot figyelembe véve azonnal érthető azonnal érthető erdeti (a versenytársakhoz képest) erdeti (a versenytársakhoz képest) időtálló, hosszú távon alkalmazható időtálló, hosszú távon alkalmazható

11 Reklámüzenet tervezése 4. 20% az információk 20%-át dolgozzuk fel az értelmünkkel 80 % az információk 80%-át dolgozzuk fel érzelmek alapján A reklám hatásmechanizmusa

12 Reklámüzenet tervezése 5. Alapérzelmekkel nem lehet reklámozni > az üzenet nem jut el a fogyasztóhoz Alapérzelmekkel nem lehet reklámozni > az üzenet nem jut el a fogyasztóhoz a 6 alapérzelem bármely kultúrában közel 90%-os biztonsággal felismerhető egy arcképről: a 6 alapérzelem bármely kultúrában közel 90%-os biztonsággal felismerhető egy arcképről: düh düh félelem félelem undor undor meglepődés meglepődés öröm öröm szomorúság szomorúság következő dia

13 Példa az undorító, így legfelháborítóbb reklámokhoz... Az NHS „Get unhooked” dohányzásellenes kampánya (2007) rengeteg ember nemtetszését váltotta ki Angliában. A szülők szerint gyerekeiket felkavarta a reklámfilmek és poszterek durva stílusa.

14 Reklámüzenet tervezése 6. Hogyan vélekednek a nézők a „kommunikátorról”? Hogyan vélekednek a nézők a „kommunikátorról”? Milyen mértékben kapcsolják össze a márka és az azt hirdető személyiségét? Milyen mértékben kapcsolják össze a márka és az azt hirdető személyiségét? Hitelesség! orvos, színészek, sportolók, stb. Hitelesség! orvos, színészek, sportolók, stb. Kásás Tamás vizilabdázó

15 Médiaválasztás, a reklámozás eszközei nyomtatott nyomtatott újsághirdetés újsághirdetés brosúra brosúra reklámcédula reklámcédula katalógus katalógus szaknévsor szaknévsor plakátok plakátok hirdetőtáblák hirdetőtáblák eladóhelyi reklám eladóhelyi reklám eletronikus hirdetőtábla eletronikus hirdetőtábla logó, szimbólumok logó, szimbólumok villanyoszlopon villanyoszlopon járműreklám járműreklám elektronikus elektronikus statikus statikus audió anyag audió anyag rádióhirdetés rádióhirdetés kazetta, CD kazetta, CD audióvizuális audióvizuális televíziós hirdetés televíziós hirdetés mozi mozi videókazetta videókazetta dinamikus (interaktív) dinamikus (interaktív) online eszközök online eszközök digitális televízió digitális televízió csak termék esetén csak termék esetén csomagolás csomagolás melléklet melléklet

16 Médiaválasztás reklám- hordozó előny hátrány napilap nagy példányszám viszonylag olcsó rövid életű korlátozott rádió nagy hatókör adásidő kiválasztható hallgatók szeektív figyelme rövid életű, kikapcsolható televízió nagy hatókör kombinált hatás adásidő kiválasztható rövid sugárzási idő kikapcsolhatódrága internet folyamatos elérhetőség olcsó hozzáférés korlátai

17 Költségek személyesen személyesen telefonon telefonon interneten interneten

18 A reklám online eszközei

19 Az online marketing eszközei direkt direkt honlap honlap online hirdetés online hirdetés társzervezet társzervezet gyűjtőhonlap (pl. tematikus kereső) gyűjtőhonlap (pl. tematikus kereső) hirdetési honlap hirdetési honlap keresőmarketing keresőmarketing indirekt indirekt közösségi oldalak közösségi oldalak videomegosztók videomegosztók humoros oldalak humoros oldalak

20 Gerillareklám, vírusmarketing, reklámeltérítés

21 Gerillamarketing olyan merketingtevékenység, ami olyan merketingtevékenység, ami nem hagyományos, megszokott nem hagyományos, megszokott kis befektetéssel nagy hasznot remélő kis befektetéssel nagy hasznot remélő sok esetben törvénytelen tevékenység sok esetben törvénytelen tevékenység pl.: kéretlen , lesből támadó (ambush) marketing pl.: kéretlen , lesből támadó (ambush) marketing lesből támadó marketing: legálisan azt a látszatot kelti, mintha egy eseményhez köze lenne pl.: sportesemény rendezésekor a környék óriásplakát helyeit felvásárolja lesből támadó marketing: legálisan azt a látszatot kelti, mintha egy eseményhez köze lenne pl.: sportesemény rendezésekor a környék óriásplakát helyeit felvásárolja

22 Gerillareklám, vírusmarketing reklámkerülés > egyre több helyen jelenik meg a reklám = gerillareklám reklámkerülés > egyre több helyen jelenik meg a reklám = gerillareklám járda, alsónemű, szatyor, wc papír, testfelület, házfal, autó szélvédő üvege, internet... járda, alsónemű, szatyor, wc papír, testfelület, házfal, autó szélvédő üvege, internet... ha szemtelen, provokatív, erotikus, humoros, tabu témát érintő > emberek nem kerülik, sőt önként továbbítják = vírusmarketing ha szemtelen, provokatív, erotikus, humoros, tabu témát érintő > emberek nem kerülik, sőt önként továbbítják = vírusmarketing pl. Coca-Cola Feri TV videója fizetett hirdetés pl. Coca-Cola Feri TV videója fizetett hirdetés

23 Vírusmarketing példák provokatív provokatív

24 Vírusmarketing példák szemtelen szemtelen

25 Vírusmarketing példák szexualitás szexualitás

26 A reklámeltérítés alapvetően rossz vagy gerillareklámok szerencsés utóélete a fogyasztók segítségével alapvetően rossz vagy gerillareklámok szerencsés utóélete a fogyasztók segítségével példák példák MÜSZI (Mezőgazdasági Ügyvitelszervezési Intézet) reklámja MÜSZI (Mezőgazdasági Ügyvitelszervezési Intézet) reklámja nem érte el célját, de a közönség hozzátett egy kis pluszt, ismert lett nem érte el célját, de a közönség hozzátett egy kis pluszt, ismert lett később a tőzsdei bevezetéskor ez előnyére vált később a tőzsdei bevezetéskor ez előnyére vált ranyok.html?pIdx=1 ranyok.html?pIdx=1 Gálvölgyi: 10 fogorvos közül 1 nem ajánlja Gálvölgyi: 10 fogorvos közül 1 nem ajánlja fogkrémes reklám vidám hangulatban fogkrémes reklám vidám hangulatban

27 Példák reklámeltérítésre Klapka reklám: Vámház körút 9. Klapka reklám: Vámház körút 9. (gerillareklámszámba megy, de) a közönség parodizálása, humora révén a legkedveltebb reklámok közé került (gerillareklámszámba megy, de) a közönség parodizálása, humora révén a legkedveltebb reklámok közé került

28 Példák reklámeltérítésre Sziget Fesztivál > kistehén Sziget Fesztivál > kistehén rossz zene, kialakítás, de különlegessége miatt a közönség a fesztivál szimbólumává emelte rossz zene, kialakítás, de különlegessége miatt a közönség a fesztivál szimbólumává emelte

29 Gyakorló feladat

30 Csoportmunka Tervezzen reklámot az alábbi témához: Tervezzen reklámot az alábbi témához: kisgyermekes családok hétvégi könyvtári látogatásához kisgyermekes családok hétvégi könyvtári látogatásához

31 Felhasznált irodalom Forgó Sándor (2001): Kommunikációelmélet. Üzleti kommunikáció. Médiainformatikai kiadványok. EKF Líceum Kiadó, Eger. Forgó Sándor (2001): Kommunikációelmélet. Üzleti kommunikáció. Médiainformatikai kiadványok. EKF Líceum Kiadó, Eger. Lackó L. Balázs - Zsom László (2004): Sales&Marketing Szakszótár. Angol - magyar - angol. KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest. Lackó L. Balázs - Zsom László (2004): Sales&Marketing Szakszótár. Angol - magyar - angol. KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest. Sándor Imre (2006): A marketingkommunikáció kézikönyve. Aula, Budapest. Sándor Imre (2006): A marketingkommunikáció kézikönyve. Aula, Budapest. Sas István (2007): Reklám és pszichológia. Kommunikációs Akadémia, Budapest. Sas István (2007): Reklám és pszichológia. Kommunikációs Akadémia, Budapest. Veres Zoltán (2003): Szolgáltatásmarketing. KJK- KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest. Veres Zoltán (2003): Szolgáltatásmarketing. KJK- KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest. Vágási Mária (2007): Marketing - stratégia és menedzsment. Alinea, Budapest. Vágási Mária (2007): Marketing - stratégia és menedzsment. Alinea, Budapest.

32 Online marketing (poén, fogalmak stb.) (poén, fogalmak stb.) (árak...) (árak...)


Letölteni ppt "Reklám (advertising) A kommunikációs mix elemei. Marketingkommunikációs mix reklám (advertising) vásárlásösztönzési eszközök (sales promotion) direkt."

Hasonló előadás


Google Hirdetések