Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2014. 07. 17.1 Befolyásolás a tömegkommunikációban.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2014. 07. 17.1 Befolyásolás a tömegkommunikációban."— Előadás másolata:

1 Befolyásolás a tömegkommunikációban

2 Árvay Anett: A manipuláció és a meggyőzés pragmatikája… Meggyőzés és manipuláció elkülönítése Antik retorika célja Meggyőzés Eszköze: Érvelési technikák Később a szofisták (Szókratész) Logikai csúsztatások Félrevezető érvelések

3 Meggyőzés és manipuláció Közös részek Befolyásolás kategóriájába tartoznak Célorientált Meggyőzés -Bellátat - erkölcsi minősége a tisztelet Manipuláció -mesterkedik - ravasz eszközökkel irányít, visszaél saját haszon céljából - szemfényvesztő - dologként kezeli a „partnert” Megkülönböztetése nehéz

4 Sperber és Wilson (1986) Osztenzív-következtetéses modell A kommunikátor létrehoz egy stimulust, mely segítségével nyilvánvalóvá válik egy FELVETÉSHALMAZ informatív kommunikatív

5 Példa: Laci, Béla, Ida „szerintem, neked jobb lenne most megtámadnod Kamcsatkát, úgy hamarabb elérsz Amerikába!” A kommunikáció sikeres, bár a másik fél nem értett meg mindent.

6 Harder és Kock (1976) modellje Kölcsönös tudás meglétének hiánya Szimmetrikus, őszinte kommunikáció Érvényesül a kölcsönös tudás elve Aszimmetrikus kommunikáció Maga a kommunikátor sem hisz igazságában

7 Petty és Cacioppo (1981) Kognitívválasz-elmélet (szociálpszichológiai) MEGGYŐZÉS központi perifériás

8 Szociálpszichológiai kísérletek 1. Loftus (1979) Határozott vs. Határozatlan névmás

9 Szociálpszichológiai kísérletek 2. Howard és Kerin (1994) Retorikai kérdés és érv sorrendje ÉRV KÉRDÉS MEGGYŐZŐ

10 A befolyásolás a nyelvi kódok szintjén A nyelvi inger feldolgozása automatikus dekódolási szakaszban történik. Sztereotípiák hívhatóak elő az üzenet nyelvi síkján TUDATTALAN BEFOLYÁSOLNAK

11 A manipuláció megvalósul az alábbi stratégiákban Propozíciók elhallgatása Információközlés kommunikatív szándék nélkül Nyelvileg és logikailag hibás nyelvi elemek (szemantikus előfeltevések = preszuppozíciók) „Ő [anyukád] tudja, hogy az Ariel a legmakacsabb foltokat is kihozza a ruhádból.” Logikailag hibás (hamis ~minőség maximája) nyelvi elemek

12 Reklámszövegek 1. „Mindenkinek lehet szép bőre, akár 1099 Ft- ért. Garnier Skin Naturals Az állítás nyilvánvalóan hamis. „mindenkinek” univerzális kvantor „Megalapozatlan remény ébresztése” - retorika

13 Reklámszövegek 2. „Probléma-megoldás” séma „A kisfiú mindössze 13 éves volt, amikor váratlanul hullani kezdett a haja. Szülei kétségbeesetten vitték orvostól orvosig, kórházról kórházra, végigjárták jó néhány természetgyógyász rendelőjét is – mindhiába, a teljesen megkopaszodott fiún senki sem tudott segíteni. Ekkor ismerték meg azt a termékcsaládot, amely Németországban az elmúlt 15 év során több tízezer ember haját adta vissza a Sidhu- tinktúrát, -sampont és –sprayt

14 A manipuláció létrejön, mert: az események között logikai kapcsolatot keresünk, A szöveg ok-okozati összefüggéseket sugall „hamis ok-okozat” – retorika fogalom

15 Reklámszövegek 3. Érzelmekre ható - sajnálatkeltés A mai napon ember hal meg betegségben idő előtt. Közülük több, mint öt év alatti gyerek. Ugyanakkor a mai napon a Glaxo Wellcome és SmithKline Beecham cég egyesül. Ez azt jelenti, hogy most először több, mint kollégánk egyesíti a tehetségét világszerte azért, hogy megkeresse a betegségek okait, megtalálja az ellenszerüket, és segítsen a gyógyításukban

16 Reklámszövegek 4. Érzelmekre ható Félelemkeltés Mindenki tudja, hogy változik az üzleti élet. Néhány cég virágzik, de sok nem. Ezek hanyatlanak beolvadnak, sőt, lehúzzák a rolót, maguk mögött hagyva a családjuk jövőjéért aggódó ezreket. Mégis létezik egyfajta szabad vállalkozás, amely meglepő növekedési és stabilitási rekordot mutat. Ez a piacszervezési hálózat a Network 21…

17 Reklámszövegek 5. Tekintélyelv … szakérőre való hivatkozás … ökölszabály „Üzleti iskolák százai tanítják ma a koncepciót és néhány pénzügyi analitikus a „jövő üzletének” tartja.”

18 Reklámok nyelvi eszközei Megfigyelhető, hogy reklámokban gyakrabban szerepelnek melléknevek és túlzó kifejezések (soha, mindig, a melléknév felsőfokban) Gyakran alkalmazott a túlzás eszköze Metafora, ismétlés, alliteráció, mert a befogadó figyelme elterelődik a tartalomról

19 Az érvelés szerkezetének sémái, Kummer (1972) Progresszív - előrehaladó (gyakran probléma-megoldó) TÉNYEK KONKLÚZIÓ

20 Az érvelés szerkezetének másik sémája Regresszív – hátrafelé haladó TÉTEL ÉRVEK „Puffad? Görcsöl? Egy szerrel elmúlik…”

21 Kérdések, hozzászólások?


Letölteni ppt "2014. 07. 17.1 Befolyásolás a tömegkommunikációban."

Hasonló előadás


Google Hirdetések