Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Befolyásolás a tömegkommunikációban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Befolyásolás a tömegkommunikációban"— Előadás másolata:

1 Befolyásolás a tömegkommunikációban
Befolyásolás a tömegkommunikációban

2 Árvay Anett: A manipuláció és a meggyőzés pragmatikája… Meggyőzés és manipuláció elkülönítése
Antik retorika célja Meggyőzés Eszköze: Érvelési technikák Később a szofisták (Szókratész) Logikai csúsztatások Félrevezető érvelések

3 Meggyőzés és manipuláció Közös részek
Befolyásolás kategóriájába tartoznak Célorientált Meggyőzés Bellátat erkölcsi minősége a tisztelet Manipuláció mesterkedik ravasz eszközökkel irányít, visszaél saját haszon céljából szemfényvesztő dologként kezeli a „partnert” Megkülönböztetése nehéz

4 Sperber és Wilson (1986) Osztenzív-következtetéses modell
A kommunikátor létrehoz egy stimulust, mely segítségével nyilvánvalóvá válik egy FELVETÉSHALMAZ informatív kommunikatív

5 Nem tanács, hanem taktika!
Példa: Laci, Béla, Ida Nem tanács, hanem taktika! „szerintem, neked jobb lenne most megtámadnod Kamcsatkát, úgy hamarabb elérsz Amerikába!” A kommunikáció sikeres, bár a másik fél nem értett meg mindent.

6 Harder és Kock (1976) modellje
Kölcsönös tudás meglétének hiánya Szimmetrikus, őszinte kommunikáció Érvényesül a kölcsönös tudás elve Aszimmetrikus kommunikáció Maga a kommunikátor sem hisz igazságában

7 Petty és Cacioppo (1981) Kognitívválasz-elmélet (szociálpszichológiai)
MEGGYŐZÉS központi perifériás

8 Szociálpszichológiai kísérletek 1.
Loftus (1979) Határozott vs. Határozatlan névmás

9 Szociálpszichológiai kísérletek 2.
Howard és Kerin (1994) Retorikai kérdés és érv sorrendje ÉRV KÉRDÉS MEGGYŐZŐ

10 A befolyásolás a nyelvi kódok szintjén
A nyelvi inger feldolgozása automatikus dekódolási szakaszban történik. Sztereotípiák hívhatóak elő az üzenet nyelvi síkján TUDATTALAN BEFOLYÁSOLNAK

11 A manipuláció megvalósul az alábbi stratégiákban
Propozíciók elhallgatása Információközlés kommunikatív szándék nélkül Nyelvileg és logikailag hibás nyelvi elemek (szemantikus előfeltevések = preszuppozíciók) „Ő [anyukád] tudja, hogy az Ariel a legmakacsabb foltokat is kihozza a ruhádból.” Logikailag hibás (hamis ~minőség maximája) nyelvi elemek

12 Reklámszövegek 1. „Mindenkinek lehet szép bőre, akár 1099 Ft-ért. Garnier Skin Naturals Az állítás nyilvánvalóan hamis. „mindenkinek” univerzális kvantor „Megalapozatlan remény ébresztése” - retorika

13 Reklámszövegek 2. „Probléma-megoldás” séma
„A kisfiú mindössze 13 éves volt, amikor váratlanul hullani kezdett a haja. Szülei kétségbeesetten vitték orvostól orvosig, kórházról kórházra, végigjárták jó néhány természetgyógyász rendelőjét is – mindhiába, a teljesen megkopaszodott fiún senki sem tudott segíteni. Ekkor ismerték meg azt a termékcsaládot, amely Németországban az elmúlt 15 év során több tízezer ember haját adta vissza a Sidhu-tinktúrát, -sampont és –sprayt.

14 A manipuláció létrejön, mert:
az események között logikai kapcsolatot keresünk, A szöveg ok-okozati összefüggéseket sugall „hamis ok-okozat” – retorika fogalom

15 Reklámszövegek 3. Érzelmekre ható - sajnálatkeltés
A mai napon ember hal meg betegségben idő előtt. Közülük több, mint öt év alatti gyerek. Ugyanakkor a mai napon a Glaxo Wellcome és SmithKline Beecham cég egyesül. Ez azt jelenti, hogy most először több, mint kollégánk egyesíti a tehetségét világszerte azért, hogy megkeresse a betegségek okait, megtalálja az ellenszerüket, és segítsen a gyógyításukban.

16 Reklámszövegek 4. Érzelmekre ható Félelemkeltés
Mindenki tudja, hogy változik az üzleti élet. Néhány cég virágzik, de sok nem. Ezek hanyatlanak beolvadnak, sőt, lehúzzák a rolót, maguk mögött hagyva a családjuk jövőjéért aggódó ezreket. Mégis létezik egyfajta szabad vállalkozás, amely meglepő növekedési és stabilitási rekordot mutat. Ez a piacszervezési hálózat a Network 21…

17 Reklámszövegek 5. Tekintélyelv … szakérőre való hivatkozás … ökölszabály
„Üzleti iskolák százai tanítják ma a koncepciót és néhány pénzügyi analitikus a „jövő üzletének” tartja.”

18 Reklámok nyelvi eszközei
Megfigyelhető, hogy reklámokban gyakrabban szerepelnek melléknevek és túlzó kifejezések (soha, mindig, a melléknév felsőfokban) Gyakran alkalmazott a túlzás eszköze Metafora, ismétlés, alliteráció, mert a befogadó figyelme elterelődik a tartalomról

19 Az érvelés szerkezetének sémái, Kummer (1972)
Progresszív - előrehaladó (gyakran probléma-megoldó) TÉNYEK KONKLÚZIÓ

20 Az érvelés szerkezetének másik sémája
Regresszív – hátrafelé haladó TÉTEL ÉRVEK „Puffad? Görcsöl? Egy szerrel elmúlik…”

21 Kérdések, hozzászólások?


Letölteni ppt "Befolyásolás a tömegkommunikációban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések