Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Informatikai alapfogalmak

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Informatikai alapfogalmak"— Előadás másolata:

1 Informatikai alapfogalmak
2010

2 Kötelező irodalom Antal Péter – Bóta László – Szabó Bálint: Informatikai alapismeretek Eger : EKTF Líceum Kiadó, (Médiainformatikai Kiadványok).

3 Bóta László: Szövegszerkesztés Eger : Líceum Kiadó, 2001
Kötelező irodalom Bóta László: Szövegszerkesztés Eger : Líceum Kiadó, 2001

4 Mit értünk informatika alatt?
Az információs rendszerek létrehozásával, struktúrájának és működésének elemzésével foglalkozó tudomány. A tudományos információs tevékenység elméletét, módszereit, szervezetét, hatékonyságát, technológiáját, és történetét tanulmányozza azzal a céllal, hogy optimális módszereket és eszközöket fejlesszen ki az információ gyűjtésére, tárolására, visszakeresésére és terjesztésére.

5 Mi a számítástechnika jelentése?
Az automatizált információfeldolgozás eszközeivel (számítógépek, számítógéprendszerek) és különböző szakterületen való használatukkal (programozás) foglalkozó tudományág. Körébe tartozik a hardver és a szoftver elemek összessége, a működésüket segítő szervezési, alkalmazási, szolgáltatási összetevők rendszere. Fejlődés: egyedi megoldások > sok felhasználót kiszolgáló intelligens számítógép-hálózati rendszerek

6 A Neumann elvű számítógép

7 A Neumann-elvek (1945. tavasz)
A szükséges adatokat (és részeredményeket) a gép a memóriájában, digitálisan, számjegyek formájában tárolja. Erre a feladatra legcélszerűbb a kettes számrendszert alkalmazni (bináris tárolás). A gép belső programvezérlésű legyen, vagyis a működéséhez nélkülözhetetlen programot is tárolja. Az így tárolt utasítássorozatot (a programot) a megfelelő körülmények között elindítva, a gép vezérlőegysége az eredeti sorrendben (szekvenciálisan) hajtsa végre az utasításokat, de legyen mód a végrehajtási sorrend valamely feltételtől függő megváltoztatására is (elágazás, ciklus). A számítógép teljesen elektronikus működésű legyen.

8 Mi a számítógép (computer)?
Olyan elektronikus berendezés, amely képes adatok fogadására, tárolására, az adatok egy csoportja (program utasításai) által meghatározott módon az adatok egy másik csoportjának feldolgozására (műveletek), illetve az eredmény kivitelére. A vezérlés alapadatai (program utasításai) és a szükséges egyéb adatok működés közben a számítógép belső tárában vannak, azaz belső vezérelt.

9 A számítógép erőforrásai I.
Szoftver (software): Egy adott számítógépcsaládot működtetni képes programok, a programokhoz tartozó adatok és felhasználói dokumentációk összefoglaló neve. Hardver (hardware): A számítógép elektronikus-, elektromechanikus- és mechanikus egységeinek az összessége. Ember: A hardver és a szoftver elemek együttesével dolgozni képes ember.

10 A számítógép erőforrásai II.
Hardver (hardware): A számítógép elektronikus-, elektromechanikus- és mechanikus egységeinek az összessége. A hardvertől alapvetően függ: a végrehajtás sebessége, a tárhely mérete, a használható programok köre.

11 A számítógép erőforrásai III.
Szoftver (software): Egy adott számítógépcsaládot működtetni képes programok, a programokhoz tartozó adatok és felhasználói dokumentációk összefoglaló neve. A szoftvertől alapvetően függ: a végrehajtható tevékenységek köre és a a felhasználói felület.

12 A program szerepéről… A programozók szellemi terméke, a számítógép működtetését teszi lehetővé. A program utasítások sorozata. A program utasításait végrehajtva képes a számítógép az automatikus adatfeldolgozásra.

13 A személyi számítógép

14 Mi a személyi számítógép (PC)?
Nagy tömegben, személyes használatra gyártott számítógép. Az angol personal computer (személyi számítógép) kifejezés kezdőbetűiből alakult ki a gyakran használt PC elnevezés. Először 1976-ban használták az Amerikai Egyesült Államokban (Apple I.).

15 A korszerű számítógépek kezdetei I.
1976. APPLE I. – az első PC Steven Jobs, Steve Wozniak készítette el az első, személyes használatra szánt számítógépet.

16 A korszerű számítógépek kezdetei II.
1977 – Commodore háziszámítógép 1978 – Atari háziszámítógép 1978 – INTEL 8086, INTEL 8088 processzorok megjelenése, az első IBM PC-hez

17 A korszerű számítógépek kezdetei II.
1981 – az első IBM PC: INTEL 8088 processzor, MS-DOS operációs rendszer

18 Mi az IBM kompatibilis PC?
Egy számítógép akkor IBM kompatibilis, ha minden egyező körülmény esetén bármely program ugyanazon bemeneti adatok mellett olyan kimeneti adatokat szolgáltat, mint az eredeti IBM PC-n. A kompatibilis számítógépek nem márkás gépek, ún. NONAME (e.: nóném) PC-k, amelyeket legtöbb esetben összeillő alkatrészek összeszerelésével kap a meg felhasználó az eladótól.

19 Az IBM megjelenése régen és napjainkban

20 Miért sikeres az IBM kompatibilis PC?
Nyitott architektúra: ez azt jelenti, hogy a számítógép modulárisan építhető össze, vagyis a felhasználó igényei szerint bővítheti a saját számítógépét. Kompatibilitás a régi és az új típusok között, így a régi programok az újabb számítógép típuson is használhatók. Ár: a gépcsalád nagy mennyiségű előállításának, tömeges gyártásának a számítógépek árának csökkenése lett a következménye.

21 A számítógépek csoportosítása
Szuperszámítógépek: tudományos, katonai munkákhoz nagy teljesítményű számítógépek Számítógép-farm: személyi számítógépek speciális összeköttetésével (hálózat) elért kimagasló teljesítmény. Személyi számítógépek: kisebb kutatómunkához, cégek számára, otthoni használatra: nem hordozható (asztali) hordozható (laptop, notebook) mobil eszközök (tablet pc, PDA, mobiltelefon+PDA) Beépített speciális számítógépek (mobiltelefon, mikrohullámú sütő, mosógép, mosogatógép, intelligens hűtő, intelligens porszívó...)

22 A személyi számítógépek csoportosítása
nem hordozható – hordozható: laptop, notebook mobil eszközök (Tablet PC, PDA, mobiltelefon+PDA -> kommunikátor)

23 Kifordítható, érintőképernyős monitor.
Laptop Notebook Tablet PC Kifordítható, érintőképernyős monitor. Ez a jövő.

24 A modern kor vívmányai

25 Táncoló MP3-lejátszó: Sony Rolly
A Sony egy hihetetlen kütyüt alkotott: a Rolly az általa játszott zenére táncol és még különböző színekben is tündököl!

26 Graphire rajztábla A Wacom piacra dobta Bluetooth-adapterrel ellátott Graphire rajztáblát. Előnyei: Vezeték nélküli Könnyű (860 gramm) A5-ös méretű (208,8 x 150,8 mm) érzékelő-felület hüvelykenként 2032 vonást tud megkülönböztetni fél milliméteres precizitás két programozható gyorsbillentyű

27 Arckifejezésekre reagáló digitális festmény („empirikus festmény”)
A „festmény” a szemlélő érzelmi állapotához igazodva változik. A videoinstalláció bármilyen képet meg tud jeleníteni, amit aztán úgy módosít, hogy a befogadó pillanatnyi hangulatát tükrözze. (mérges tekintet -> elmosódott és vöröses árnyalat; vidám arc->a színek élesebbé válnak és világosabb tónust öltenek) Installáció eszközei: videoképernyő, webkamera, számítógép A kamera folyamatos felvételt készít a képernyőt szemlélő arcáról, amit egy szoftver nyolc szempont (szemöldökök helyzete, ajkak formája) alapján értékel. Az elemzés eredményeit a számítógép grafikai effektekkel társítja és módosítja a képet.

28 Gondolattal irányított számítógépes játékok
Két amerikai cég, az Emotiv Systems és a NeuroSky fejlesztése. A játékosok a virtuális figurákat pusztán gondolatuk erejével tudják navigálni a számítógép-képernyőn. Az orvosi gyakorlatban alkalmazott elektroenkefalográfia (EEG) technológiát fejlesztették tovább. Az EEG az agyban zajló neurális tevékenységek elektronikus jeleit képes a fej bőrére szerelt elektródák segítségével érzékelni és átalakítani azokat számítógépek számára értelmezhető jelekké. Az Emotiv Systems rendszere három különböző alkalmazást foglal magában: a felhasználó arckifejezését, érzelmi állapotát, elképzelt fizikai mozdulatát.

29 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Informatikai alapfogalmak"

Hasonló előadás


Google Hirdetések