Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Ottlik Géza Iskola a határon.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Ottlik Géza Iskola a határon."— Előadás másolata:

1 Ottlik Géza Iskola a határon

2

3 Iskola a határon A 20. század egyik legjelentősebb regénye.
A mai fiatal szerzők őt tartják egyik legnagyobb mesterüknek. Esterházy Péter: tisztelete jeléül és között lemásolta a regényt egyetlen rajzlapra.

4 Fabula A regény történetének döntő része egy katonai alreáliskolában játszódik. A történetet egy növendék szemszögéből és egy másik kéziratából ismerhetjük meg.

5 A mű szerkezete Bevezető rész: Az elbeszélés nehézségei
1957 Lukács uszoda: Bébé és Szeredy találkozása + Medve kézirata A regény maga itt kezdődik => három rész Non est volentis; Sár és hó; Sem azé, aki fut

6 Mit jelent az I. és III. rész címe?

7 A mottó Medve kéziratának mottója
Non est volentis, neque currentis, sed miserentis Dei. (Biblia – Pál apostol levelei) „Könyörülök azon, akin könyörülök, és kegyelmezek annak, akinek kegyelmezek. Annak okáért tehát nem azé, aki akarja, sem nem azé, aki fut, hanem a könyörülő Istené. Kőszeg: a főtéren álló egyik ház falán olvasható => kőszegi alreál

8 Regény a regényben Medve kézirata. Bébé: alkalmazkodó; Medve: lázadó
Kettős nézőpont: a két nézőpont azonban inkább hitelteleníti, mint erősíti egymást. => Az elbeszélés nehézségei

9 „Jóformán minden szavam hamis és pontatlan lesz, alighogy kimondom.”
(Bébé)

10 A nyelv és valóság Valóságképünk nyelvfüggő.
A valóságról alkotott kép ugyanis a nyelvre van utalva. A nyelv véges elemeket hordozó eszköz. A nyelv absztrakció. Elvonatkoztatásait azonban valóságként éljük meg. => „a legfontosabb dolgokról nem tudunk beszélni, vagyis gondolkodni sem.”

11 A nyelv absztrakció.

12

13

14 Katicabogár

15 A nyelvi kifejezés relatív.

16 Aranyos kiscica.

17 Ronda, gusztustalan pók.

18 Aranyos pókocska.

19 Ronda, gusztustalan macska.

20

21 A nyelv használata: kaotikus eseményhalmaz lineáris elrendezése
Szeretem az éjszaka neszeit .

22 A padló halk reccsenését…
reccs reccs reccs

23 … ahogy a szellő zizegve játszik a függönnyel…
ZZZZZ

24 …az öcsém horkolását a szomszéd szobában…
hrrrr hor hrrrr horr hrrr

25 …csap halk csepegését a konyhában.
csepp csepp csepp

26 Gyűlölöm az éjszaka neszeit .
reccs reccs reccs horr hrrr horr hrrr zzz zzz horr hrrr csepp csepp hrr csepp reccs reccs horr hrrr horr hrrr zzz zzz horr hrrr csepp csepp horr hrrr horr hrrr zzz zzz horr hrrr csepp csepp

27 A nyelv „szűkössége”

28 Milyen ez a hegy?

29 Lenyűgöző. Hatalmas. Csodálatos szépségű. Félelmetes. Megdöbbentő. Irdatlan. Vadregényes. Fenséges. Megrázó.

30 Megoldás: Ez a hegy gyönyörű.

31 Álljunk csak meg egy szóra! Hegy?

32 Ez is hegy…

33 … és ez is..

34 … de ez is…

35 … sőt ez is…

36 … no és ez is…

37 … nem beszélve erről…

38 A nyelv szűkös „tágassága”
…Mióta készülök, hogy elmondjam neked szerelmem rejtett csillagrendszerét…

39 Óh mennyire szeretlek téged, ki szóra bírtad egyaránt a szív legmélyebb üregeiben cseleit szövő, fondor magányt s a mindenséget.

40 Szeretlek, mint anyját a gyermek, mint mélyüket a hallgatag vermek, szeretlek, mint a fényt a termek, mint lángot a lélek, test a nyugalmat! Szeretlek, mint élni szeretnek halandók, amíg meg nem halnak.

41

42 A szimbólumok nyelve

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53 Nézőpontok

54

55 Kinek van igaza?

56 Az igazság relatív. A nézőpontok sokfélesége megkérdőjelezi a hiteles történetmondás és az elbeszélő szerepét. Nincs tehát „a” történet, csak történetek léteznek.

57 A nyelv rendezetlen világunkban rendet teremt, de egyben el is torzítja a valóságot.
Számos rendezetlen, egyidejű benyomásból választjuk ki és rendezzük el a nyelv lineáris rendszerében a valóságunk elemeit. Véletlenszerű választás => ezek a véletlenek motiválják cselekedeteinket, reakcióinkat.

58 A dolgok magva elmondhatatlan marad.

59 … de mégis mesélni kell A mese tanít. A mese szórakoztat.
A mese rendet teremet kaotikus világunkban. A mese elrendezi a bennünk áramló gondolatokat. A mese segít megérteni magunkat és a világot.

60 Sár és hó A rossz és jó; a csúf és a szép; az alantas és a magasztos…
Kárhozat és kegyelem… Egyik és másik oldal… A világ a kettő együttes jelenlétéből áll. Nézőpont kérdése, melyiket látjuk.

61 …nem azé, aki… Kié NEM az isteni könyörület: - aki akarja - aki fut
… Csak Isten akaratától függ… => ez biztosítja a világ rendjét. => belső függetlenséget ad.

62 Vége


Letölteni ppt "Ottlik Géza Iskola a határon."

Hasonló előadás


Google Hirdetések