Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

TANULÁSI CÉLÚ MIGRÁCIÓ A VILÁGBAN ÉS ITTHON Készítette: Komáromi Adrien Debrecen,2013.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "TANULÁSI CÉLÚ MIGRÁCIÓ A VILÁGBAN ÉS ITTHON Készítette: Komáromi Adrien Debrecen,2013."— Előadás másolata:

1 TANULÁSI CÉLÚ MIGRÁCIÓ A VILÁGBAN ÉS ITTHON Készítette: Komáromi Adrien Debrecen,2013

2 A migráció fogalma : latin eredetű, népességmozgást- népességvándorlást jelent,amely olyan folyamat, ahol az egyed lakhelyet és ezzel együtt társadalmat is vált. Mobilitás: latin eredetű szó, ami az emberek vagy eszközök gyors átcsoportosításának képességét és lehetőségét jelenti.

3 Csoporosítása: - külső - belső Időtartam szerint: - állandó: végleg elhagyja lakóhelyét, új helyre költözik - ideiglenes: pl.:egyetemisták, régen katonák, ill. a nyaralás is ide tartozik - periodikus: időről időre végbemenő, pl.: vendégmunkások (napi gyakorisággal: ingázás) Okai szerinti csoportosítás: - kényszermigráció - önkéntes migráció Jogi szempont szerint beszélhetünk - legális - illegális migrációról.

4 A migráció mérőszámai: - Vándorlási egyenleg: Egy adott földrajzi egységben, egy adott időszak alatt be és kivándorlók különbözete. Lehet pozitív vagy negatív előjelű is. - Vándorlási volumen: A be és kivándorlók együttes száma, ill. ennek fajlagos (1000 főre vetített) értéke. Azt jelzi, hogy a terület mennyire érintett a migráció által.

5 Migrációs modellek 1. Push-pull modell: - Ravenstein nevéhez fűződik - Ennél a modellnél a kiindulási és célterület társadalmi-gazdasági helyzete számít, emellett fontosak a kibocsátó és befogadó helyen is taszító és vonzó faktorok, lényeges a két hely között hátráltató tényezők, illetve a személyi tényezők. Képforrás:

6 2. Gravitációs-modell : - A newtoni tömegvonzás analógjára épül - A modell fontos szempontjaa kiindulás és célterület közötti távolság. Két földrajzi hely között vándorlás intenzitás a két hely tömegével egyenesen, a közöttük lévő távolsággal fordítottan arányos.

7 3. Viselkedésorientált modell : Az egyén viselkedésének vizsgálatára szolgál, ahol döntése megértéséhez próbálnak kutatást végezni, illetve milyen elégedetlensége volt az egyénnek, hogy migrációra kényszerült. 4. Kényszer-modell : A vándorlás objektív és szubjektív kényszerítő tényezők függvénye, ezek együtt hatna a mobilitásra.

8 A tanulmányi célú mozgásról Képforrás:

9 A kibocsátó és befogadó országok előnyei/hátrányai: - anyagi előnyök/hátrányok - politikai hatások - az ország fejlődése - személyiségi előnyök - kapcsolatteremtés

10 Külföldiek hazánkban a kezdetektől század eleje Reichsdeutsche Schule - Francia Kulturális Intézet - Olasz Iskola - Balatonboglári Lengyel Gimnázium - Gorkij Iskola Európai Iskola hálózat első intézménye

11 Külföldi hallgatók a magyar egyetemeken : - már középiskolában eldöntött tervek - nagy bevétel - 53% hazánkban, 30% szülőhazájában szeretne dolgozni Képforrás:

12 Magyarországon tanuló külföldiek száma a 2006/07-es tanévben Képforrás: OKM

13 Hazánkban érkező külföldi hallgatók országok szerint a legutóbbi felmérés alapján Képforrás:

14 A legtöbb külföldi hallgatót fogadó karok Magyarországon (2005/2006) Képforrás: OMK

15 Képforrás: Debreceni Egyetem honlapja

16 Magyar hallgatók a nagyvilágban Képforrás:

17 Képforrás:

18 Magyar diákok külföldre menekülésének oka a hallgatói szerződés? A magyar állami ösztöndíjjal támogatott hallgató főbb kötelezettségei: - a képzési és kimeneti követelményekben meghatározott képzési időn, de legfeljebb annak másfélszeresén belül megszerezni az oklevelet, - az oklevél megszerzését követő húsz éven belül az általa állami ösztöndíjjal folytatott tanulmányok ideje kétszeresének megfelelő időtartamban magyar joghatóság alatt álló munkáltatónál társadalombiztosítási jogviszonyt eredményező munkaviszonyt, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyt létesíteni, fenntartani vagy magyar joghatóság alatt vállalkozási tevékenységet folytatni (a továbbiakban: hazai munkaviszony), továbbá - átalányként megfizetni a hallgató adott képzésére tekintettel a Magyar Állam által folyósított állami ösztöndíj 50%-ának megfelelő összeget a Magyar Államnak, ha az első pontban meghatározott határidőn belül nem szerzi meg a magyar állami ösztöndíjjal támogatott képzésben az oklevelet, vagy - visszafizetni a hallgató adott képzésére tekintettel a Magyar Állam által folyósított állami ösztöndíjnak a visszatérítés esedékessé válásának naptári félévét megelőző utolsó napon érvényes jegybanki alapkamatot három százalékponttal meghaladó kamattal megnövelt összegét a Magyar Államnak, ha az oklevél megszerzését követően nem létesít, nem tart fenn a második pont szerint hazai munkaviszonyt.

19 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !


Letölteni ppt "TANULÁSI CÉLÚ MIGRÁCIÓ A VILÁGBAN ÉS ITTHON Készítette: Komáromi Adrien Debrecen,2013."

Hasonló előadás


Google Hirdetések