Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Globalizáció definíciója Készítette: Dzsubák László I. évfolyamos Geográfus MSc.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Globalizáció definíciója Készítette: Dzsubák László I. évfolyamos Geográfus MSc."— Előadás másolata:

1 Globalizáció definíciója Készítette: Dzsubák László I. évfolyamos Geográfus MSc

2

3 Történelme Előzmények: ókori, középkori kereskedelem 1.Gyarmatosítás XVI-XVIII. század 2.Ipari forradalom – Gazdasági liberalizmus 3.XIX. század második fele 4.I. Világháború végétől 1929-ig 5.Állami monopolkapitalizmus ( ) 6.Transznacionális monopolkapitalizmus (1970-?) A „globalizáció korszaka”

4 Az emberiség fejlődéstörténetének egyre jobban egységesedő, felgyorsuló időszakát éljük. Az embercsoportok eltérő feltételek között élnek, viszont egymásra hatásának, összefonódásának, egységesedésének több évezredes folyamata egyre jobban kiteljesedik. A globalizáció jelentése mára már az internet fejlődését, a kommunikációt, a kereskedelmet, a pénzpiacok, a transznacionális vállalatok egész bolygóra való kiterjedését jelenti

5 Hétköznapi definíciók I. Ulrich Beck: „A globalizáció minden bizonnyal az utóbbi és az elkövetkezendő évek leggyakrabban használt – és a legtöbb visszaélésre okot adó – egyúttal azonban a legritkábban definiált, valószínűleg a legtöbbször félreértett, legködösebb és politikailag leghatásosabb hívószava és vitatémája” Cf. J. Rosenberg szerint „glo-bla-bla-bla ” Haladás? Nemzeti önfeláldozás? Tapasztalatot adja vissza egy szubjektív szemszögből illetve gyorsan változik, sok területet érint definiálható e? A definiálás problémái, hogy nincs új keretnyitás, más korábbi folyamatokkal is összehasonlítják illetve hogy ideológiai tartalmakkal vezérelve magyarázzák

6 Hétköznapi definíciók II. Jan Aart Scholte tipizálása szerint 4 csoport: – Világ nemzetköziesedése, felgyorsulása elmélyülése – Szabad piacgazdaság világméretű terjedése – Piaci univerzálódás és kulturális homogenizálódás – Nyugati, főleg az amerikai érték- és életmódminták

7 Nemzetköziesedés Földrajzi felfedezések óta bővül és mélyül az országok közötti kapcsolatrendszer (politika, társadalom, kultúra, gazdaság) az új különbsége a közlekedés és kommunikációs technika gyorsabb és mélyebb mint korábban Jelentős változás egyes országok szerepét illetően (pl. Portugália, Japán) Kapitalista árutermelő piacgazdaság fokozatos terjedése és a hierarchikus függési viszonyok kiszélesedése, elmélyülése, illetve a külső aréna zsugorodása Strukturális globalizáció vagy globalizációs projekt?

8 Nemzetköziesedés A. T. Kearney és a Foreign Policy folyóirat által mért globalizációs index (2003) – 62 országra terjed ki amely a Föld népességének 85%- a és a gazdasági teljesítménynek a 96%-át öleli fel – Az adott ország mennyire integrálódott a világgazdaságába, a technikai fejlődésbe, a nemzetközi politikai életbe és polgárai mennyire élik napjaikat a globalizáció által nyújtott kereteken belül (1. IRE 2. SUI 3. SWE) – HUN 23. CZE 15. AUT 8. POL 32. ROM 40. CRO 22. SLO 25. SVK 27 – Megállapították, hogy a globalizáltság és a gazdasági, társadalmi fejlettség között szoros összefüggés tapasztalható illetve figyelembe kell venni a kulturális politikai tényezőket (USA 13. GER 17. JPN 31 illetve nagy különbségek az el- és felzárkózó országokban MAR 29. BOT 33. PAN 30.) Teljesítmény alapú összehasonlítás a benchmarking

9

10 Liberalizáció Thomas L. Friedman: „piacok, nemzetállamok és technológiák eddig soha nem látott mértékű integrációja, amely lehetővé teszi, hogy az emberek, a vállalatok és a nemzetállamok nagyobb távolságban, gyorsabban, hatékonyabban és olcsóbban érjék el egymást a Földön, mint korábban” Mark Ritchie: „a globalizáció az a folyamat, ahogyan a vállalatok az olcsó munkaerőt és nyersanyagokat keresve, egyre gyorsabban növekvő ütemben mozgatják pénzüket, gyáraikat és termékeiket a Föld körül, miközben a kormányok eltűrik vagy figyelmen kívül hagyják a fogyasztói, munkajogi és környezetvédelmi törvények megsértését” Az iparosítás kezdete óta megfigyelhető Szabad külkereskedelmi liberalizáció révén csökken az országok szerepe globális piac kialakulása, politikai síkra kerül a globalizáció

11

12 Homogenizáció Zygmunt Bauman: „gazdagok világa globálissá válik, a szegényeké lokális marad” Gazdaság, társadalom és kultúra homogenizálódása Mivel a legtöbb amerikai amerikanizálódás Coca-Kolonizáció 1920-ban a kocsiknak az 50 %-át a Ford gyártotta, mégsem globalizációs termék Globalizációs termékre jellemző a globalizációs piac és a globalizációs marketing illetve a jól bevezetett és megbízható márkanév, amely a távoli piacokon is versenyképes Glokalizáció: (GLObalizáció + loKALIZÁCIÓ) amely által az ismert termék a helyi társadalom részévé válik és fordítva is igaz, illetve részben át is alakítva azt igazodik a helyi igényekhez (Magyaros ízek a McDonald’s-ban)

13 Transznacionális vállalatok Az államok mellett növekvő befolyásra tesznek szert a TNV-k, ezáltal az államhatárok egyre inkább elmosódnak Térségek különbségeit használják ki: centrum, félperiféria és periféria A világkereskedelem 2/3-a vállalatokon belüli mozgás A világ 100 legnagyobb gazdasága közül 51 TNV A General Motors és a Ford éves árbevételének összege nagyobb, mint a Szaharától délre elhelyezkedő afrikai országoké

14 Forrás: Bernek Á. – Sárfalvi B. (2002): Általános társadalomföldrajz a gimnáziumok számára. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest p.34

15

16

17

18 Amerikanizálódás Henry Thruman (1947): „Az egész világnak át kell vennie az amerikai rendszert, ugyanis akkor maradhat fenn ha világrendszerré válik” Martin Khor: „a globalizáció az, amit mi a harmadik világban évszázadokkal ezelőtt úgy hívtunk: gyarmatosítás ” Amerikanizáció = westernizáció? G. Ritzer és Todd Stillman szerint az amerikanizáció: – Amerikai ipari modell világméretű elterjedése a II. világháború után – Amerikai fogyasztói modell világméretű elterjedése az 1990-es évektől – Amerikai média külföldön való piaci erősödése – Katonai, tudományos és politikai elitek képzése az amerikai egyetemeken – Erős diplomáciai és katonai törekvés – Amerikai áruk

19 Amerikanizálódás Mc Donald’s 119 országban 30 ezer üzletével 46 millió fogyasztó naponta Siker receptje: hatékony üzletszervezés (előreláthatóság, kiszámíthatóság), standardizáció, tömegtermékek, széles körű értékek (olcsó, gyors) továbbá 22 ezer franchise rendszerű üzlet (20 év) Mc Disneyzáció: szórakoztató-és bevásárló- illetve ipari- és ületi parkok

20

21

22 Tudományos definíciók I. Globál: Világméretű, amely az egész világot magában foglalja vagy azt érinti. Illetve mindenre kiterjedő, az egészre vonatkozó. Globalizáció: Transznacionális szereplők által gerjesztett folyamatok elvezetnek a nemzetállami szuverenitás hanyatlásához. Az identitás és a hálózatok új rendszere alakul ki helyette. Illetve világméretű egységesedés egyes fejlett nyugati kapitalista országok vezetésével megnyilvánuló világszintű egységesedési törekvés és folyamat politikai, gazdasági és kulturális téren, amely fokozatosan magába olvasztja a nemzeti alapon szerveződő társadalmakat, gazdaságokat és kultúrákat Roland Robertson: „A világ ‘zsugorodása’ és szemléletünk megváltozása, mivel a világot is egyre inkább egészében szemléljük …” David Dollar: „… a nemzetgazdaságok és társadalmak növekvő integrációja a Földön, amit az áruk, a szolgáltatások, a tőke, az emberek és az információk áramlása hajt előre”

23 Zsugorodó Föld Andrew Leyshon szerinti megközelítés: – Time - spare convergence: az idő és távolság csökkenése, de fontos a pozíció és a rendelkezésre álló eszköz – Global village (3 típus): élőbeszéd, alfabetikus és az elektronikus, melyek között sajátos tér és időviszony figyelhető meg – Time – spare compression: tér és időbeli összesűrűsödés, közelebb hozza egymáshoz a földrajzi helyeket illetve a gazdasági folyamatokat – Time – spare distanciation: hely és idő kötöttségektől elszakadó, nem kell hozzá személyes találkozó (ezt használják ki a back office-ok) Outsourcing (pl. General Electric, Amazon, Swissair, Lufthansa, AON, Ford Motors, Dell) szabály révén akár 40%-os profitnövekedéssel A fogadó ország kiépíti a telekommunikációs infrastruktúrát, biztosítja az olcsó munkaerőt, de feltétel a jólképzettség és az angol nyelvtudás. A vállalat a hálózat kiépítését fedezi.

24 Globalizáció ellenes mozgalmak Klaus Schwab szerint egy humánusabb globalizáció szükséges: ”a globalizáció gazdasági jólétet teremt, viszont a gazdaságnak a társadalmat kell szolgálnia !” Globalizáció folyamata és/vagy a globalizáció jelenlegi formája ennen tiltakoznak Mindennapi téma a nemzetközi fórumokon és egyéb konferenciákon Sokan kritizálják a globalizáció „intézményeit” (pl. Világbank, G8) Ellenzői: – Ideológiák- Új – baloldal – Anti globalizáció- Neo – marxizmus – Regionalizmus- Lokalizmus – Terrorszervezetek - Nem nyugati civilizációk

25

26

27 Miben látják a globalizáció jövőjét? David Held szerint 3 lehetőség van: – ( Hiper)globalista: gyökeres és új változássorozat, amely idővel egy globális társadalom kialakulásához vezet, ahol nincs hely a nemzetállamoknak, gazdaságoknak és kultúráknak – Szkeptikus: a globalizáció csupán egy állomás a sok közül, mivel a nemzetállam ás kultúrák felértékelődnek. Az aranykor (XIX. sz. második fele- XX. század) volt, ami ma van az a Triadizáció és ezeknek az egyre szorosabb integrációja, így nem lehet univerzális – Transzformális: gazdasági, társadalmi és kulturális átalakulások sorát hozza magával, amelyek új feltételrendszert teremtenek a kicsik és a nagyok számára is új szerepeket kialakítva

28 Filmek Jennifer Abbott és Mark Achbar: The Corporation Hubert Sauper: Darwin rémálma Victor Nelli Jr.: Számkiszervezett Derrick Borte: Eladó a családom Jamie Uys: Az istenek a fejükre estek Gothár Péter: Megáll az idő

29 Köszönöm a figyelmet ! " Gondolkozz globálisan, cselekedj lokálisan!" (Római Klub)


Letölteni ppt "Globalizáció definíciója Készítette: Dzsubák László I. évfolyamos Geográfus MSc."

Hasonló előadás


Google Hirdetések