Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A adottságai Dr. Bujdosó Gyöngyi & Dr. Molnár Tamás 2010. június 18. TÁMOP-4.1.2.-08/1/A.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A adottságai Dr. Bujdosó Gyöngyi & Dr. Molnár Tamás 2010. június 18. TÁMOP-4.1.2.-08/1/A."— Előadás másolata:

1 A adottságai Dr. Bujdosó Gyöngyi & Dr. Molnár Tamás június 18. TÁMOP /1/A

2 A Moodle programcsomag A Moodle olyan nyílt forráskódú programcsomag, amely elektronikus tanulás és tanítás komplex lebonyolítását teszi lehetővé egy tanulási környezeten keresztül. Népszerűségét mutatja, hogy 200-nál is több országban használják, kb. –50 ezer szerveren fut regisztráltan, ezeken –közel 32 millió felhasználó –3,5 millió kurzust tanul Moodle = Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment

3

4

5 Regisztrált, validált site-ok47,835 Országok száma210 Kurzusok3,493,093 Felhasználók34,780,927 Moodle regisztrált portálok

6 Szabad forráskódú LMS-ek

7 LMS-ek keresése hazánkból

8 Debreceni Egyetem: Mindössze 5 Moodle szerver látszik a listában A működő site-oknak csak a töredékét regisztrálták A működő site-oknak csak a töredékét regisztrálták

9 Néhány példa itthonról Budapesti Corvinus Egyetem Budapesti Gazdasági Főiskola Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Budapesti Műszaki Főiskola Debreceni Egyetem (több karon és tanszéken) AMTC Dunaújvárosi Főiskola Eszterházy Károly Főiskola Eötvös Lóránd Tudományegyetem Károli Gáspár Református Egyetem Károly Róbert Főiskola Kecskeméti Főiskola Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola Nyíregyházi Főiskola Miskolci Egyetem Modern Üzleti Tudományok Főiskolája Nyugat-Magyarországi Egyetem Pannon Egyetem Pázmány Péter Katolikus Egyetem Pécsi Tudományegyetem Szegedi Tudományegyetem Szent István Egyetem Széchenyi István Egyetem Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem

10 Fontos előnyei Nyílt forráskód – előny! Igényeinknek megfelelően szabadon alakithatjuk Elterjedt rendszer, gazdag eszköztár, széles szakértői háttér Elterjedt rendszer, gazdag eszköztár, széles szakértői háttér Támogatja a fontosabb nemzetközi szabványokat, SCORM, LAMS Támogatja a fontosabb nemzetközi szabványokat, SCORM, LAMS Eszköz a tanításhoz, e-tanításhoz Eszköz a távoktatáshoz és nyílt oktatáshoz Integráció más szolgáltatásokkal (LDAP, Neptun) Integráció más intézményekkel (szabványos kurzusok) Web 2.0-es szolgáltatás

11 Kiegészítők Elképzelhetetlen mennyiségű új kiegészítés – modul és plugin – van és várható a jövőben is Igényeinknek megfelelő saját modulok készíthetőek Jelenleg kb. 650 modul/blokk tölthető le hozzá inneninnen

12 Kiegészítők típusai tevékenységektevékenységek tananyag tpusoktananyag típusok kérdés tpusok (többszörös választás, igaz hamis, kitöltés, stb,)kérdés típusok (többszörös választás, igaz hamis, kitöltés, stb,) adatmező tpusokadatmező típusok külalak, grafikus témákkülalak, grafikus témák autentikációs módszerek (felhasználói név, jelszó)autentikációs módszerek (felhasználói név, jelszó) beiratkozási módszerekbeiratkozási módszerek autentikáció szabványos módszerekkel (LDAP, Shibboleth, IMAP)autentikáció szabványos módszerekkel (LDAP, Shibboleth, IMAP) beiratkozás IMS Enterprise formában (nemzetközi XML formátum tanfolyamokra történő beiratkozásra)beiratkozás IMS Enterprise formában (nemzetközi XML formátum tanfolyamokra történő beiratkozásra) kvz kérdések, különböző formátumok import/export műveletei, GIFT (Moodle formátum), IMS QTI, XML and XHTMLkvíz kérdések, különböző formátumok import/export műveletei, GIFT (Moodle formátum), IMS QTI, XML and XHTML különböző, elterjedt szabványú tananyagformák, csomagok kezelése (IMS Content Packaging, SCORM (Sharable Content Object Reference Model), AICC (CBT), LAMSkülönböző, elterjedt szabványú tananyagformák, csomagok kezelése (IMS Content Packaging, SCORM (Sharable Content Object Reference Model), AICC (CBT), LAMS RSS használata, Atom newsfeed hirolvasókRSS használata, Atom newsfeed hirolvasók

13 Web 2.0 Web 2.0-s technológiák integrálása, például –Wiki, –Blog, –RSS, –AJAX, –Portfólió Kapcsolat Web 2.0-s technológiákkal, például –a Second Life virtuális valósággalSecond Life Akadálymentesítés (WCAG, Section 508, Senda) Teljeskörű UTF-8 támogatás

14 Fontosabb szolgáltatásai Tananyagok közzététele, sokféle formátum (pdf, doc, gif, xml, SCORM, DocBook stb.)Tananyagok közzététele, sokféle formátum (pdf, doc, gif, xml, SCORM, DocBook stb.) On-line és off-line feladatok szervezéseOn-line és off-line feladatok szervezése TesztekTesztek VizsgákVizsgák NaptárNaptár FórumFórum ChatChat TalkTalk WikiWiki BlogBlog RSSRSS PortfolióPortfolió SzavazásokSzavazások KérdőívekKérdőívek FogalomtárFogalomtár

15 Integráció az infrastruktúrával Rugalmas futtatási környezet Nyílt szabványok használata, pl. –SCORM (Sharable Content Object Reference Model = megosztható tartalmi objektumok hivatkozási modellje) –DocBook Sokoldalú autentikációs rendszer ( LDAP ) Közvetlen kétirányú kapcsolat a Neptunnal Intézményi portálokkal való integráció (pl. Drupal) E-learning keretrendszerek közötti átjárhatóság (Common Cartridge) Sokoldalú kapcsolódási lehetőség más alkalmazásokhoz

16 További rendszerekkel Tetszőleges levelezőszerver vagy relay host (ha másik számítógép küldi ki a leveleket) Adatbázis management: phpmyadmin (mysql) Vírusvédelem: clamav Szótárak + aspell (aspell-hu, aspell-en,...) Moodle-hálózati szolgáltatásokhoz: –curl –openssl

17 Rendszerszolgáltatások

18 Biztonság HTTPS protokoll használata Több szinten védett tartalmak: felhasználói név + jelszó beiratkozási kulcs tevékenységhez kötődő jelszavak (pl.: tesztek esetén) hozzáférés helyének korlátozása (IP alapján) Teljeskörű naplózás ki, mikor, milyen tevékenységet végzett

19 Public key

20 Nyílt forráskód Költségek Ingyenes Sokan fejlesztik Mindig fejlesztik Frissítési: kicsi Frissítési: kicsi Fejlesztési: alig Fejlesztési: alig Telepítési: közepes Telepítési: közepes Időigény Szolgáltatások Fejlesztéshez: alig Fejlesztéshez: alig Telepítéshez: kicsi Telepítéshez: kicsi Bővítéshez: csak a telepítés Bővítéshez: csak a telepítés Modulos szerkezetű Modulos szerkezetű Sokrétű Nyelvi kiegészítések Nagyon hamar hozzáférhetők Fejlesztés biztosított Fejlesztés biztosított

21 Tananyagfejlesztő eszközök

22 Kiegészítők típusai Activity module Admin report Assignment type Authentication method Block Course format Course report Enrolment method Filter Integration Major patch Other Question import/export format Question type Quiz report Resource type Small hack SSO (single sign-on) plugin User profile field

23 Tevékenység modul Aktivitáshoz kapcsolódó funkciók Lehetővé teszik a kommunkációt, kapcsolattartást Felkínálnak többféle feladattípust, egyéb alkalmazható pedagógiai módszereket –Standard (beépített) modulok például Fórum Chat Feladat Wiki stb. –Továbbá például Bővített fóum modul Kérdőívszerkesztés Felméréskészítés Brainstorming Galéria Activity modul

24 Blokk Egy blokk egy kisebb funkcióval való kiegészítést jelent Néha bonyolultan testreszabható újdonságot jelent, pl. egy activity modul A blokk a főlap vagy a kurzus jobb és bal oldalán lévő „dobozokra” utal Vannak nélkülözhetetlenek Bizonyos hasznos technikai és pedagógiai funkciót töltenek be Standard blokk például –Naptár –RSS olvasó –On-line felhasználók Kiegészítő blokk például –Felhasználói aktivitás –Kurzusmenü –Visszaszámlálás –Wikipedia kereső Block

25 Szűrő Speciális megjelenítési formát tesz lehetővé Pedagógiai és didaktikai célok a tartalom megjelenítésében Standard szűrők –Syntax highlighting filter – programozás tanításánál –TeX notation filter – matematikai szövegek képpé alakítása –Algebra filter – képletek GIF-fé alakítása, szükséges hozzá Pearl modul és TeX filter –Multimedia plugins – szöveg helyettesítése a lejátszóval (mp3, mp4, mpg, swf, flv, avi, wmv, ram, mov, rmp, rm, m4v, YouTube link filter) –Többnyelvű megjelenítést támogató szűrő –Word censorship – szövegcenzor – szótár alapján működik Nem standard szűrők –Jmol – molekulaszerkezet 3D-s megjelenítése –DocView – több típusú dokumentum belső megjelenítése Filter

26 Néhány kiegészítő Személyek Tevékenységek Keresés a fórumokban Gyorshivatkozás Kurzusaim Pedagógiai kártya Naptár Elkövetkező események Legfrissebb hírek Legutóbbi tevékenységek Bejelentkezett felhasználók HTML Blogcímkék Blogmenü Üzenetek

27 Néhány kiegészítő Portáltájékoztató Globális keresés RSS hírek Rendszergazda könyvjelzői Véletlenszerű fogalom Quiz Teszteredmények Kérdőív Hálózati szerverek Kölcsönkalkulátor Társkereső Órák Jelenléti ív Online statisztika Kurzusok hallgatói értékelése

28 Tevékenységek 1. Kommunikáció Fórum Üzenetküldés Csevegés RSS (fórumból, adatbázisból, szótárból) Blog

29 Tevékenységek 2. Értékelhető tevékenységek Fórum Teszt Feladat (Off-line, On-line szöveg, Egyetlen állomány feltöltése, Speciális állományfeltöltés) Szótár (Fogalomtár) Adatbázis (gyűjtőmunka) Hot Potatoes teszt Műhely

30 Tevékenységek 3. Struktúrált/interaktív tananyagok Lecke LAMS (Learning Activity Management System) SCORM/AICC tartalomcsomagok (SCORM 1.2 és SCORM 2004) Wiki

31 Tevékenységek 4. Kollaboratív, kooperatív tevékenységek Fórum Műhely Szótár (Fogalomtár) Adatbázis (gyűjtőmunka) Wiki

32 Tevékenységek 5. Egyebek Válasz Felmérés Jelenléti ív …és még sok egyéb más Kérdőív

33 Kurzusformák LAMS kurzus (IMS Learning Design) SCORM kurzus DocBook formátumú Fórum formátumú Heti formátumú Tematikus formátumú

34 Az eszköz

35 Regisztráció, bejelentkezés

36 Szerepkörök

37 Szerepkörök testreszabása

38 Portáladminisztráció

39 Tanár, tananyagszerkesztés

40 Moodle Tananyagmegosztás Oktatásszervezés Szakmódszertan Közösségépítés Projekttevékenység Hallgatói munka követése

41 Szerverszoba, hardware szerverszoba: –klimatizált –szünetmentes tápegység szerver (bővithető): –Sun Fire X2100 –Dual Core Opteron 2.2 GHz –4 GB RAM –250 GB SATA diszk –2 x 10/100/1000 Ethernet operációs rendszer –FreeBSD háttértároló: 5.9 TB

42 DE és a Moodle DE DIP Kooperációs Kutató Központ (honlapja: (2 éves projekt volt)http://icrc.unideb.hu céljai voltak többek között –E-learning bevezetése –Moodle rendszerre épülő tanulási környezet kiépítése –Moodle rendszerek összekapcsolása egységes egyetemi rendszerré RE-PE-T-HA (honlapja: (idén indult)http://repetha.detek.unideb.hu –E-learning anyagok fejlesztésének didaktikai szempontú vizsgálata –Módszertani segédletek kidolgozása –Moodle keretrendszer fejlesztői és alkalmazói elterjesztése az egyetemen Szilíciummező (honlapja: (idén indult)http://dikfk.unideb.hu/dikfk/hu/ –Központi Moodle szerver beállítása –A Moodle DE rendszereihez való integrálása, együttműködések megoldása –Tananyag és felületszolgáltatás a további években DEENK (honlapja: –Minél szélesebb körű szolgáltatás Az említett projektek céljai közül itt csak néhányat említettünk meg

43 Moodle – Debrecen, Nyíregyháza DE TTK Szilárdtest Fizika Tanszék DE Állam- és Jogtudományi Kar DE Agrár- és Gazdálkodástudományok Centruma DE Egyetemi és Nemzeti Könyvtár DE Szociológia és Szociálpolitika Tanszék DE Műszaki Kar DE TEK TTK Hidrobiológiai Tanszék DE Angol-Amerikai Intézet RE-PE-T-THA szervere hamarosan elérhető DE Informatikai Kar Nyíregyházi Főiskola Virtuális Campus

44 Teljes testreszabhatóság Sok modul Sok tapasztalat Összekapcsolhatóság, integrálhatóság –Összekapcsolható Neptunnal LDAP-pal –Szabványos formátumok miatt a tananyagok cserélhetőek, átvehetőek, átadhatóak

45


Letölteni ppt "A adottságai Dr. Bujdosó Gyöngyi & Dr. Molnár Tamás 2010. június 18. TÁMOP-4.1.2.-08/1/A."

Hasonló előadás


Google Hirdetések