Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1. Keresletet befolyásoló egyéb tényezők szabadidő szabadidő diszkrecionális jövedelem (1 főre jutó) diszkrecionális jövedelem (1 főre jutó) demográfiai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1. Keresletet befolyásoló egyéb tényezők szabadidő szabadidő diszkrecionális jövedelem (1 főre jutó) diszkrecionális jövedelem (1 főre jutó) demográfiai."— Előadás másolata:

1 1. Keresletet befolyásoló egyéb tényezők szabadidő szabadidő diszkrecionális jövedelem (1 főre jutó) diszkrecionális jövedelem (1 főre jutó) demográfiai tényezők (nem, életkor, foglalkozás, iskolai végzettség) demográfiai tényezők (nem, életkor, foglalkozás, iskolai végzettség) lakókörnyezet (urbanizáltság, környezet állapota) lakókörnyezet (urbanizáltság, környezet állapota) vagyoni helyzet (gépkocsi, nyaraló) vagyoni helyzet (gépkocsi, nyaraló) érdeklődés, hobbi érdeklődés, hobbi szubjektív tényezők (divat, előítélet, presztízs) szubjektív tényezők (divat, előítélet, presztízs)

2 2. A kereslet sajátosságai sokféleség: indítékok különbözőek sokféleség: indítékok különbözőek változékonyság: objektív (jövedelem) és szubjektív okok (divat) változékonyság: objektív (jövedelem) és szubjektív okok (divat) komplexitás komplexitás periodicitás: szezonalitás (évszakok, szabadság, iskolai szünetek, ünnepek) periodicitás: szezonalitás (évszakok, szabadság, iskolai szünetek, ünnepek) érzékenység a változásokra (ár, jövedelem, politika) érzékenység a változásokra (ár, jövedelem, politika)

3 3. A döntési folyamat lényege Általában 1 évvel korábban kezdünk gondolkodni (fő szabadság esetén) Általában 1 évvel korábban kezdünk gondolkodni (fő szabadság esetén) Végleges elhatározás: február - április Végleges elhatározás: február - április Szakma: árak, tarifák, szerződések Szakma: árak, tarifák, szerződések Kiállítások, vásárok (szakmai – közönség) : WTM, ITB, Utazás Kiállítások, vásárok (szakmai – közönség) : WTM, ITB, Utazás Akciók: first minute, last minute Akciók: first minute, last minute

4 6.1. A kínálati alrendszer elemei Kínálat: a térség értékei és szolgáltatásai Vonzerők és azok fajtái Vonzerők és azok fajtái Közlekedés Közlekedés Turisztikai infrastruktúra Turisztikai infrastruktúra Általános infrastruktúra Általános infrastruktúra Egyéb szolgáltatások Egyéb szolgáltatások Imázs Imázs Humán tényezők Humán tényezők Árak Árak

5 6.2. A turisztikai termék Egy szolgáltatáshalmaz, melynek célja a turisták igényeinek teljes körű kielégítése A kínálat elemeit konkrét formában jeleníti meg Szolgáltató szemszögéből: egy vagy néhány szolgáltatás Turista szemszögéből: komplex szolgáltatáshalmaz Előállítása: Utazásszervező által Utazásszervező által Turista önmaga állítja össze Turista önmaga állítja össze

6 6.3. A kínálat sajátosságai Megfoghatatlanság Megfoghatatlanság Egyidejűség Egyidejűség Sokféleség, heterogenitás Sokféleség, heterogenitás Múlandóság Múlandóság Helyhez kötöttség, merevség Helyhez kötöttség, merevség Szezonalítás Szezonalítás Erős verseny Erős verseny Nagy eszköz- és tőkeigény Nagy eszköz- és tőkeigény Nem exportálható adottságok nagy súlya Nem exportálható adottságok nagy súlya „Láthatatlan” export „Láthatatlan” export Szolgáltatások nagy hányada Szolgáltatások nagy hányada

7 6.3. A vonzerők kitüntetett szerepe és csoportosítása Eredet szerint: Eredet szerint: természeti – ember alkotta Fajták szerint : Fajták szerint : természeti – kulturális – speciális Hatókör szerint: Hatókör szerint: helyi – regionális – országos – nemzetközi Jelentőség szerint: Jelentőség szerint: Elsődleges - kiegészítő Elsődleges - kiegészítő Tulajdonos szerint: magán - köz - non-profit Tulajdonos szerint: magán - köz - non-profit Tartósság szerint: állandó - esemény, rendezvény Tartósság szerint: állandó - esemény, rendezvény

8 A vonzerők értékelése: vonzerőleltár 6.4. A vonzerők értékelése: vonzerőleltár Desk-research és field-research módszerekkel Desk-research és field-research módszerekkel Szisztematikus meghatározás: Szisztematikus meghatározás: - név, típus, elhelyezkedés, elérhetőség, sajátossága, esetleges problémák, fotó, térkép Értékelés: Értékelés: - hatókör, fejlesztés/megőrzés költségei, hatásai, megközelíthetőség, teherbíró-képesség

9 6.5. Esettanulmány: Vonzerőleltár készítése Magyarországon OIB határozat: alapkutatás 1997-ben, 9 régióban OIB határozat: alapkutatás 1997-ben, 9 régióban Célja: Célja: - versenyképes turisztikai termékek kijelölése, - fejlesztésre leginkább érdemes (hatékony) régiók (kistérségek) meghatározása - termékfejlesztési javaslatok megfogalmazása - elvek érvényesítése a pályázatok elbírálásánál Lényege: vonzerők számbavétele (elkészült) + értékelése (nem történt meg) Lényege: vonzerők számbavétele (elkészült) + értékelése (nem történt meg)

10 6.6. Magyarországi vonzerőleltár készítésének módszere Csaknem 3200 településen egyszerre Csaknem 3200 településen egyszerre Régiónként egy-egy koordináló szervezet (kutató, tanácsadó, egyetem = vállalkozó) Régiónként egy-egy koordináló szervezet (kutató, tanácsadó, egyetem = vállalkozó) Személyes megkérdezés, interjúk  önkormányzatok Személyes megkérdezés, interjúk  önkormányzatok Meglévő adatbázisok (Tourinform, útikönyvek) Meglévő adatbázisok (Tourinform, útikönyvek) Tapasztalat: szubjektív értékítélet, hiányos adatbázisok Tapasztalat: szubjektív értékítélet, hiányos adatbázisok

11 VONZERŐLELTÁR GÖDÖLLŐ ÉS TÉRSÉGE ESETTANULMÁNY

12 A kistérség és a turizmus A kistérség - 9 település, ebből 1 város A kistérség - 9 település, ebből 1 város A turizmus jelentősége a régióban általában csekély A turizmus jelentősége a régióban általában csekély Információs pontok: Gödöllő, Isaszeg Információs pontok: Gödöllő, Isaszeg Idegenvezetés: Gödöllő, Zsámbok Idegenvezetés: Gödöllő, Zsámbok Utazási iroda: Gödöllő Utazási iroda: Gödöllő Szálláshely kapacitás: Gödöllő Szálláshely kapacitás: Gödöllő Fejlesztési tervek: 5 településen Fejlesztési tervek: 5 településen

13 Nemzetközi jelentőségű vonzerők - 1. Gödöllői Királyi Kastély

14 Nemzetközi jelentőségű vonzerők - 2. Máriabesnyő - Kapucínus templom

15 Országos jelentőségű vonzerők Gödöllő: Agrártudományi Egyetem Gödöllő: Agrártudományi Egyetem Gödöllő: Mezőgazdasági Gépmúzeum Gödöllő: Mezőgazdasági Gépmúzeum Veresegyház: termálstrand Veresegyház: termálstrand Galgamente: folklór Galgamente: folklór

16 Jellemző turisztikai termékek Kulturális termékek Kulturális termékek  Rendezvényturizmus  Városlátogatás  Műemléki turizmus  Folklór Vallási turizmus Vallási turizmus Kirándulások Kirándulások Horgászturizmus Horgászturizmus Termálturizmus Termálturizmus Sport, kerékpáros turizmus Sport, kerékpáros turizmus

17 A fejlesztési esettanulmány Az új kistérség lehatárolása Az új kistérség lehatárolása  Gödöllő központtal egy a Dunakanyarhoz hasonló jelentőségű kistérség  km-es körzet, Budapest és Környéke  35 település Terméktípusok kialakítása Terméktípusok kialakítása  Kapcsolódó vonzerők  Rendszeres és alkalmi rendezvények  További javasolt kínálati elemek és fejlesztési javaslatok

18 Nemzetközi jelentőségű vonzerők - 3. Mogyoród - Hungaroring

19 1 - Kastélyturizmus, műemléki turizmus Vonzerők Vonzerők  Gödöllő: Kastély, Művésztelep, Egyetem, Városi Múzeum  Galgahévíz: Mocsárba rejtett harang  Isaszeg: Isaszegi csata emlékmű  Nagytarcsa: Trianon emlékmű  Őrbottyán: Harangöntő műhely Rendezvények Rendezvények  Kastély kulturális rendezvényei  Folklórprogramok  Lovarda: Dáma lovaglás

20 1 - Kastélyturizmus, műemléki turizmus Javasolt kínálati elemek: Javasolt kínálati elemek:  Történelmi körutazás: Dunakeszi, Isaszeg, galgahévíz, Gödöllő  Harangok nyomában: Őrbottyán, Galgahévíz  Művészet és történelem: Gödöllői művésztelep, Szada - Székely Bertalan műterme  Nemzetiségek és kultúrák: magyar, szlovák és sváb hagyományok  Gödöllő környéki kastélyok: Aszód, Tura, Váchartyán  Egyházi építészet  Próbálja ki! - szövés, harangöntés, dénárverés  Sissy nyomában: postakocsizás és nosztalgia gőzös

21 2 - Lovasturizmus Vonzerők Vonzerők  Dámalovaglás  Lótenyésztési- és Oktatási Kísérleti telep - GATE  Grassalkovich Lovas Egylet  Lovas-íjász vállalkozás (Szada)  Lovasklubok, lovasiskolák 8 településen Rendezvények Rendezvények  Díjugrató Kupa, Gödöllő  Alagi Lovas Majális  Lovaglás, lovas táborok  Vadászvacsora, Lovagitorna - Gödöllő

22 2 - Lovasturizmus Javasolt kínálati elemek: Javasolt kínálati elemek:  Lovas csomagajánlat: egy- és kéthetes tartózkodásra  Lovagló tanfolyamok különböző tudásszinten  Korosztályos programok (aktív és passzív elemekkel)  Programok speciális célcsoportoknak: fogyatékkal élők, lovas szakemberek, testnevelők…  Lovaglóruhák bemutatója - korok, stílusok  Ló és lovasa - szépségverseny

23 3 - Gasztronómiai és bortúrák Vonzerők Vonzerők  Gödöllői Királyi Kastély gasztronómiai ajánlata valamint a város egyéb éttermei  Fót: Fáy András présház (ma vendéglő)  Veresegyház: XVIII. századi csárda (ma vendéglő)  Üllő: Juhsajtfeldolgozó  Galgahévíz: Hotel GAIA (vegetáriánus- és öko- ételek) Rendezvények Rendezvények  Szüreti rendezvények 10 településen  Vadászvacsora és Lovagitornás vacsora a Kastély udvarán  Folklórvacsorák, lakodalmasok (Galga-mente)

24 3 - Gasztronómiai és bortúrák Javasolt kínálati elemek: Javasolt kínálati elemek:  Sissy konyhájában - főzőtanfolyamok különböző szinten  Vadételek készítése - tanfolyam és kóstolás  Magyaros gasztronómiai kurzusok külföldieknek (profi és amatőr)  Főpohárnoki borkóstolók  Egyedi stílussal rendelkező vendéglátóhelyek

25 VONZERŐLELTÁR MOHÁCS ÉS TÉRSÉGE ESETTANULMÁNY

26 A kistérség és a turizmus A kistérség - 21 település A kistérség - 21 település Mezőgazdasági terület - turizmus kiegészítő jövedelemforrásként jelenik meg Mezőgazdasági terület - turizmus kiegészítő jövedelemforrásként jelenik meg Nincsenek nemzetközi jelentőségű vonzerők, de komplex kínálati elemei változatos termékekké formálhatók Nincsenek nemzetközi jelentőségű vonzerők, de komplex kínálati elemei változatos termékekké formálhatók  Aprófalvas település - Falusi turizmus  Borturizmus  Kulturális turizmus  Természetjárás, öko-turizmus  Nemzetiségi hagyományok - rokonlátogatás

27 Turisztikai adottságok, infrastruktúra Megközelíthetőség: megfelelő (közút, vasút, Duna) Megközelíthetőség: megfelelő (közút, vasút, Duna)  De: hiányzik a repülőtér és az autópálya Környezet állapota: jó Környezet állapota: jó Közbiztonság: jó Közbiztonság: jó Turizmus fejlesztési tervek: 1 település, DDNP Turizmus fejlesztési tervek: 1 település, DDNP Idegenvezetés: 6 település Idegenvezetés: 6 település Információs szolgálat: Mohács, Bóly, Nagynyárád Információs szolgálat: Mohács, Bóly, Nagynyárád  De: több helyen Faluház ellátja ezen funkciók egy részét Utazási iroda: Mohács Utazási iroda: Mohács Kereskedelmi szálláshely: 7 település (szálloda - Mohács) Kereskedelmi szálláshely: 7 település (szálloda - Mohács) Falusi vendégfogadás: 12 település Falusi vendégfogadás: 12 település Kerékpárút: 7 településre Kerékpárút: 7 településre

28 Szükséges fejlesztések Megközelíthetőség: vasút minősége, autópálya, Duna- híd Megközelíthetőség: vasút minősége, autópálya, Duna- híd Környezet állapota: szennyvízelvezetés (13 településen) Környezet állapota: szennyvízelvezetés (13 településen) Közbiztonság: folyamatos odafigyelés Közbiztonság: folyamatos odafigyelés Turizmus fejlesztési tervek: kistérségi, megyei Turizmus fejlesztési tervek: kistérségi, megyei Információs szolgálat: bővítés, új információs pontok, programszervezők, tájékoztató táblarendszer Információs szolgálat: bővítés, új információs pontok, programszervezők, tájékoztató táblarendszer Szálláshely: legalább egy magasabb színvonalú szálláshely, konferencia kapacitással Szálláshely: legalább egy magasabb színvonalú szálláshely, konferencia kapacitással Vendéglátás: minőségi színvonal javítása Vendéglátás: minőségi színvonal javítása Kerékpárút: Dunaszekcső-Szederkény (57-es úttal párhuzamosan) Kerékpárút: Dunaszekcső-Szederkény (57-es úttal párhuzamosan)

29 SVÁB BORÚT - A fejlesztések vezérfonala Célja: komplex kínálat, mely több terméktípust is átsző Arculatot formál Arculatot formál Megkülönböztet Megkülönböztet Összefog (több terméktípust), termékcsomagot épít Összefog (több terméktípust), termékcsomagot épít Kapcsolódó termékek a meglévő vonzerők alapján

30 1. Falusi turizmus A legjelentősebb termék  Sváb lakodalmas programok, népi mesterségek  Borászat (Bóly, Dunaszekcső, Nagynyárád, Szajk…)  Feketekerámia (Mohács)  Kékfestő műhely (Nagynyárád)  Helytörténeti gyűjtemény (Somberek)  Erdei tornapálya, lovarda (Szederkény)  Fejlesztendő: vendégfogadás feltételei

31 2. Rokonlátogatás Alapja a működő német kapcsolatrendszer  Folklór, nemzetiségi hagyományok ápolása  Nemzetiségi fúvószenekar  Nemzetiségi tánccsoport  Borászat  Helytörténeti gyűjtemény  Fejlesztendő: helyi programok, vendéglátás Megjegyzés: alacsony gazdasági hozam, önállóan nincs racionalitása

32 Kulturális turizmus  Nemzetiségi programok  Műemlék jellegű épületek  Mohácsi Történelmi Emlékhely, Múzeumok  Busójárás, fekete kerámia, kékfestőműhely  Duna-Dráva Nemzeti Park (Béda-Karapancsa)  Dunapart, Várhegy (Dunaszekcső)  Erdei tornapálya, lovarda  Fejlesztendő: kijelölt turistautak, tűzrakók, pihenők, beállók, szervezett szemétgyűjtés Természetjárás

33 Borturizmus  Borászatok  Védett pincesor  Fejlesztendő: minőség, pincék látogathatósága, infrastruktúra (buszparkolók, WC)  Német nemzetiségi programok  Kézműves műhelyek  Busójárás  Fejlesztendő: egyéb nemzetiségi programok (horvát, székely, szerb, cigány) Színes mozaik (Folklór)


Letölteni ppt "1. Keresletet befolyásoló egyéb tényezők szabadidő szabadidő diszkrecionális jövedelem (1 főre jutó) diszkrecionális jövedelem (1 főre jutó) demográfiai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések