Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1. Keresletet befolyásoló egyéb tényezők

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1. Keresletet befolyásoló egyéb tényezők"— Előadás másolata:

1 1. Keresletet befolyásoló egyéb tényezők
szabadidő diszkrecionális jövedelem (1 főre jutó) demográfiai tényezők (nem, életkor, foglalkozás, iskolai végzettség) lakókörnyezet (urbanizáltság, környezet állapota) vagyoni helyzet (gépkocsi, nyaraló) érdeklődés, hobbi szubjektív tényezők (divat, előítélet, presztízs)

2 2. A kereslet sajátosságai
sokféleség: indítékok különbözőek változékonyság: objektív (jövedelem) és szubjektív okok (divat) komplexitás periodicitás: szezonalitás (évszakok, szabadság, iskolai szünetek, ünnepek) érzékenység a változásokra (ár, jövedelem, politika)

3 3. A döntési folyamat lényege
Általában 1 évvel korábban kezdünk gondolkodni (fő szabadság esetén) Végleges elhatározás: február - április Szakma: árak, tarifák, szerződések Kiállítások, vásárok (szakmai – közönség) : WTM, ITB, Utazás Akciók: first minute, last minute

4 6.1. A kínálati alrendszer elemei
Kínálat: a térség értékei és szolgáltatásai Vonzerők és azok fajtái Közlekedés Turisztikai infrastruktúra Általános infrastruktúra Egyéb szolgáltatások Imázs Humán tényezők Árak

5 6.2. A turisztikai termék Egy szolgáltatáshalmaz, melynek célja a turisták igényeinek teljes körű kielégítése A kínálat elemeit konkrét formában jeleníti meg Szolgáltató szemszögéből: egy vagy néhány szolgáltatás Turista szemszögéből: komplex szolgáltatáshalmaz Előállítása: Utazásszervező által Turista önmaga állítja össze

6 6.3. A kínálat sajátosságai
Megfoghatatlanság Egyidejűség Sokféleség, heterogenitás Múlandóság Helyhez kötöttség, merevség Szezonalítás Erős verseny Nagy eszköz- és tőkeigény Nem exportálható adottságok nagy súlya „Láthatatlan” export Szolgáltatások nagy hányada

7 6.3. A vonzerők kitüntetett szerepe és csoportosítása
Eredet szerint: természeti – ember alkotta Fajták szerint : természeti – kulturális – speciális Hatókör szerint: helyi – regionális – országos – nemzetközi Jelentőség szerint: Elsődleges - kiegészítő Tulajdonos szerint: magán - köz - non-profit Tartósság szerint: állandó - esemény, rendezvény

8 6.4. A vonzerők értékelése: vonzerőleltár
Desk-research és field-research módszerekkel Szisztematikus meghatározás: - név, típus, elhelyezkedés, elérhetőség, sajátossága, esetleges problémák, fotó, térkép Értékelés: - hatókör, fejlesztés/megőrzés költségei, hatásai, megközelíthetőség, teherbíró-képesség

9 6.5. Esettanulmány: Vonzerőleltár készítése Magyarországon
OIB határozat: alapkutatás 1997-ben, 9 régióban Célja: - versenyképes turisztikai termékek kijelölése, - fejlesztésre leginkább érdemes (hatékony) régiók (kistérségek) meghatározása - termékfejlesztési javaslatok megfogalmazása - elvek érvényesítése a pályázatok elbírálásánál Lényege: vonzerők számbavétele (elkészült) + értékelése (nem történt meg)

10 6.6. Magyarországi vonzerőleltár készítésének módszere
Csaknem 3200 településen egyszerre Régiónként egy-egy koordináló szervezet (kutató, tanácsadó, egyetem = vállalkozó) Személyes megkérdezés, interjúk  önkormányzatok Meglévő adatbázisok (Tourinform, útikönyvek) Tapasztalat: szubjektív értékítélet, hiányos adatbázisok

11 GÖDÖLLŐ ÉS TÉRSÉGE ESETTANULMÁNY
VONZERŐLELTÁR GÖDÖLLŐ ÉS TÉRSÉGE ESETTANULMÁNY

12 A kistérség és a turizmus
A kistérség - 9 település, ebből 1 város A turizmus jelentősége a régióban általában csekély Információs pontok: Gödöllő, Isaszeg Idegenvezetés: Gödöllő, Zsámbok Utazási iroda: Gödöllő Szálláshely kapacitás: Gödöllő Fejlesztési tervek: 5 településen

13 Nemzetközi jelentőségű vonzerők - 1. Gödöllői Királyi Kastély

14 Nemzetközi jelentőségű vonzerők - 2. Máriabesnyő - Kapucínus templom

15 Országos jelentőségű vonzerők
Gödöllő: Agrártudományi Egyetem Gödöllő: Mezőgazdasági Gépmúzeum Veresegyház: termálstrand Galgamente: folklór

16 Jellemző turisztikai termékek
Kulturális termékek Rendezvényturizmus Városlátogatás Műemléki turizmus Folklór Vallási turizmus Kirándulások Horgászturizmus Termálturizmus Sport, kerékpáros turizmus

17 A fejlesztési esettanulmány
Az új kistérség lehatárolása Gödöllő központtal egy a Dunakanyarhoz hasonló jelentőségű kistérség 20-30 km-es körzet, Budapest és Környéke 35 település Terméktípusok kialakítása Kapcsolódó vonzerők Rendszeres és alkalmi rendezvények További javasolt kínálati elemek és fejlesztési javaslatok

18 Nemzetközi jelentőségű vonzerők - 3. Mogyoród - Hungaroring

19 1 - Kastélyturizmus, műemléki turizmus
Vonzerők Gödöllő: Kastély, Művésztelep, Egyetem, Városi Múzeum Galgahévíz: Mocsárba rejtett harang Isaszeg: Isaszegi csata emlékmű Nagytarcsa: Trianon emlékmű Őrbottyán: Harangöntő műhely Rendezvények Kastély kulturális rendezvényei Folklórprogramok Lovarda: Dáma lovaglás

20 1 - Kastélyturizmus, műemléki turizmus
Javasolt kínálati elemek: Történelmi körutazás: Dunakeszi, Isaszeg, galgahévíz, Gödöllő Harangok nyomában: Őrbottyán, Galgahévíz Művészet és történelem: Gödöllői művésztelep, Szada - Székely Bertalan műterme Nemzetiségek és kultúrák: magyar, szlovák és sváb hagyományok Gödöllő környéki kastélyok: Aszód, Tura, Váchartyán Egyházi építészet Próbálja ki! - szövés, harangöntés, dénárverés Sissy nyomában: postakocsizás és nosztalgia gőzös

21 2 - Lovasturizmus Vonzerők Dámalovaglás
Lótenyésztési- és Oktatási Kísérleti telep - GATE Grassalkovich Lovas Egylet Lovas-íjász vállalkozás (Szada) Lovasklubok, lovasiskolák 8 településen Rendezvények Díjugrató Kupa, Gödöllő Alagi Lovas Majális Lovaglás, lovas táborok Vadászvacsora, Lovagitorna - Gödöllő

22 2 - Lovasturizmus Javasolt kínálati elemek:
Lovas csomagajánlat: egy- és kéthetes tartózkodásra Lovagló tanfolyamok különböző tudásszinten Korosztályos programok (aktív és passzív elemekkel) Programok speciális célcsoportoknak: fogyatékkal élők, lovas szakemberek, testnevelők… Lovaglóruhák bemutatója - korok, stílusok Ló és lovasa - szépségverseny

23 3 - Gasztronómiai és bortúrák
Vonzerők Gödöllői Királyi Kastély gasztronómiai ajánlata valamint a város egyéb éttermei Fót: Fáy András présház (ma vendéglő) Veresegyház: XVIII. századi csárda (ma vendéglő) Üllő: Juhsajtfeldolgozó Galgahévíz: Hotel GAIA (vegetáriánus- és öko-ételek) Rendezvények Szüreti rendezvények 10 településen Vadászvacsora és Lovagitornás vacsora a Kastély udvarán Folklórvacsorák, lakodalmasok (Galga-mente)

24 3 - Gasztronómiai és bortúrák
Javasolt kínálati elemek: Sissy konyhájában - főzőtanfolyamok különböző szinten Vadételek készítése - tanfolyam és kóstolás Magyaros gasztronómiai kurzusok külföldieknek (profi és amatőr) Főpohárnoki borkóstolók Egyedi stílussal rendelkező vendéglátóhelyek

25 MOHÁCS ÉS TÉRSÉGE ESETTANULMÁNY
VONZERŐLELTÁR MOHÁCS ÉS TÉRSÉGE ESETTANULMÁNY

26 A kistérség és a turizmus
A kistérség - 21 település Mezőgazdasági terület - turizmus kiegészítő jövedelemforrásként jelenik meg Nincsenek nemzetközi jelentőségű vonzerők, de komplex kínálati elemei változatos termékekké formálhatók Aprófalvas település - Falusi turizmus Borturizmus Kulturális turizmus Természetjárás, öko-turizmus Nemzetiségi hagyományok - rokonlátogatás

27 Turisztikai adottságok, infrastruktúra
Megközelíthetőség: megfelelő (közút, vasút, Duna) De: hiányzik a repülőtér és az autópálya Környezet állapota: jó Közbiztonság: jó Turizmus fejlesztési tervek: 1 település, DDNP Idegenvezetés: 6 település Információs szolgálat: Mohács, Bóly, Nagynyárád De: több helyen Faluház ellátja ezen funkciók egy részét Utazási iroda: Mohács Kereskedelmi szálláshely: 7 település (szálloda - Mohács) Falusi vendégfogadás: 12 település Kerékpárút: 7 településre

28 Szükséges fejlesztések
Megközelíthetőség: vasút minősége, autópálya, Duna-híd Környezet állapota: szennyvízelvezetés (13 településen) Közbiztonság: folyamatos odafigyelés Turizmus fejlesztési tervek: kistérségi, megyei Információs szolgálat: bővítés, új információs pontok, programszervezők, tájékoztató táblarendszer Szálláshely: legalább egy magasabb színvonalú szálláshely, konferencia kapacitással Vendéglátás: minőségi színvonal javítása Kerékpárút: Dunaszekcső-Szederkény (57-es úttal párhuzamosan)

29 SVÁB BORÚT - A fejlesztések vezérfonala
Célja: komplex kínálat, mely több terméktípust is átsző Arculatot formál Megkülönböztet Összefog (több terméktípust), termékcsomagot épít Kapcsolódó termékek a meglévő vonzerők alapján

30 1. Falusi turizmus A legjelentősebb termék
Sváb lakodalmas programok, népi mesterségek Borászat (Bóly, Dunaszekcső, Nagynyárád, Szajk…) Feketekerámia (Mohács) Kékfestő műhely (Nagynyárád) Helytörténeti gyűjtemény (Somberek) Erdei tornapálya, lovarda (Szederkény) Fejlesztendő: vendégfogadás feltételei

31 2. Rokonlátogatás Alapja a működő német kapcsolatrendszer
Folklór, nemzetiségi hagyományok ápolása Nemzetiségi fúvószenekar Nemzetiségi tánccsoport Borászat Helytörténeti gyűjtemény Fejlesztendő: helyi programok, vendéglátás Megjegyzés: alacsony gazdasági hozam, önállóan nincs racionalitása

32 Kulturális turizmus Természetjárás Nemzetiségi programok
Műemlék jellegű épületek Mohácsi Történelmi Emlékhely, Múzeumok Busójárás, fekete kerámia, kékfestőműhely Természetjárás Duna-Dráva Nemzeti Park (Béda-Karapancsa) Dunapart, Várhegy (Dunaszekcső) Erdei tornapálya, lovarda Fejlesztendő: kijelölt turistautak, tűzrakók, pihenők, beállók, szervezett szemétgyűjtés

33 Színes mozaik (Folklór)
Borturizmus Borászatok Védett pincesor Fejlesztendő: minőség, pincék látogathatósága, infrastruktúra (buszparkolók, WC) Színes mozaik (Folklór) Német nemzetiségi programok Kézműves műhelyek Busójárás Fejlesztendő: egyéb nemzetiségi programok (horvát, székely, szerb, cigány)


Letölteni ppt "1. Keresletet befolyásoló egyéb tényezők"

Hasonló előadás


Google Hirdetések