Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2009. szeptember. 09. FELSŐNYÁRÁD Ternainé Fodor Mariann 06 (70) 418-1767

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2009. szeptember. 09. FELSŐNYÁRÁD Ternainé Fodor Mariann 06 (70) 418-1767"— Előadás másolata:

1 2009. szeptember. 09. FELSŐNYÁRÁD Ternainé Fodor Mariann 06 (70)

2 Mottó: „ A világ, amelyben a gyermekeink élni fognak, négyszer gyorsabban változik, mint iskoláink.” (Dr. William Dagett)

3 Innováció Folyamatos megújulás, kis lépésekben, egymással összhangban lévő fejlesztési akciók sorozata, legfőbb eleme az újdonság (új ötlet bevezetése, máshol bevált ötlet adaptálása, stb.) SZERVEZETFEJLESZTÉS: a szervezetet és a bennük tevékenykedő embereket érintő, hosszabb távra szóló, az egész szervezetet felölelő fejlesztési és változtatási folyamat

4 Az óvodai programcsomag létrejöttének körülményei, szükségessége Változó munkaerő-piaci igényekhez való alkalmazkodás OKTATÁS ÁTALAKÍTÁS Alapkészségek Kulcskompetenciák fejlesztése

5 A programfejlesztés területei szövegértési-szövegalkotási képességek számolási és matematikai képességek IKT kompetenciák idegen nyelvi kompetenciák szociális és életviteli kompetenciák, környezeti nevelés életpálya-építési kompetenciák óvodai nevelés

6 Kompetencia fogalma Kompetencia

7 a matematikai kompetencia készségek számlálás, számolás, mennyiségi következtetés, becslés, mérés, mértékegység-váltás, szövegesfeladat-megoldás gondolkodási képességek rendszerezés, kombinativitás, deduktív következtetés, induktív következtetés, valószínűségi következtetés, érvelés, bizonyítás kommunikációs képességek relációszókincs, térlátás, térbeli viszonyok ábrázolása, prezentáció, szövegértés, szövegértelmezés tudásszerző képességek problémaérzékenység, probléma- reprezentáció, eredetiség, kreativitás, problémamegoldás, metakogníció tanulási képességek figyelem, rész-egész észlelés, emlékezet, feladattartás, feladat-megoldási sebesség Kompetenciakomponensek

8 Az óvodai nevelés kompetencia terület

9 A PROGRAMCSOMAG CÉLKITŰZÉSE A MAGYAR ÓVODÁK JÓ GYAKORLATÁNAK MEGŐRZÉSE MELLETT, AZ ÓVODPEDAGÓGIÁBAN FELLELHETŐ HIÁNYOK,ESETLEGES ELLENTMONDÁSOK FELOLDÁSÁRA TÖREKSZIK A VÁLASZTOTT NEVELÉSI TERÜLETEK FELDOLGOZÁSÁVAL,

10 ELLENTMONDÁSOK OANAP- pedagógiai gyakorlat Helytelenül értelmezett „minőségbiztosítási hullám” Hibásan értelmezett óvodahasználók kiszolgálása Óvoda-iskola átmenet kérdésköre megoldatlan

11 Hiányok, problémák Óvoda-iskola átmenet Inklúzív pedagógiai,integráció, differenciálás Játék,erkölcsi,érzelmi nevelés

12 Módszertani eszköztár bővítése Munkaformák változatossága projektoktatás disputa „egymástól való tanulás”, horizontális tanulás egyéni tanulási utak, informális tanulás stb. 7/14/201412

13 Erősség - sikeresség - facilitáció Akkor vagyunk sikeresek és hatékonyak, ha erősségeinknek megfelelő feladatokat végzünk A gyerekek akkor sikeresek és hatékonyak, ha erősségeiknek megfelelő feladatokat végezhetnek. A tanulók erősségeinek feltárása - facilitáló tanár- szerep 7/14/201413

14 Egy „átlagos” gyermek tanulási stílusa 37% haptikus (görög szó: végig mozogni), akik azáltal tanulnak a legjobban, ha bevonódnak, mozognak, tapasztalnak, kísérleteznek (kinesztetikus tanulók) 29% vizuális, akik akkor tanulnak a legjobban, amikor képeket láthatnak, kisebb százalékuk nyomtatás- orientált, főként olvasással tanul 34% auditív tanulók, hangok segítségével - zenén, beszéden keresztül tanulnak a legjobban

15 Megtanuljuk …. 10%-át annak, amit olvasunk 20%-át annak, amit hallunk 30%-át annak, amit látunk 50%-át annak, amit látunk és hallunk 70 %-át annak, amit mondunk 90 %-át annak, amit mondunk és csinálunk!

16 Peter Kline 7/14/201416

17 Óvodai tanulás

18 Többszörös intelligencia Matematikai-Logikai Nyelvi Térbeli Testi-Mozgási Zenei Emberek közötti megértés Ember saját magának megértése Természeti

19 A gyermek fejlődésének nyomonkövetése

20 kognitív képességek, érzékszervek, percepció: tanulás szocializáció, játék kommunikáció (verbális, nonverbális) motoros képességek (nagy- és finommozgás) - önkiszolgálás Folyamatos nyomonkövetés

21 A befogadó pedagógiai nevelés A differenciálás értelmezése: mindenki a maga módján, a maga ütemében, a maga képességei szerint a lehető leginkább tudjon kibontakozni, fejlődni. Az integráció az inklúzív pedagógiai gyakorlat azon része, amely a többségtől bármilyen szempontból eltérő egyének elfogadását és a többséggel történő együttnevelését jelenti.

22 A differenciálás egyéni tananyag, módszer, eszköz, értékelési mód Mérés Módja: nyomonkövetés minden fejlődési területre kihatóan, természetes élethelyzetekben, folyamatosan, nem feltétlen standardizálva

23 A differenciálási szintek tartalma I. szint: sajátos nevelési igényű gyerekek II. szint: standardhoz közelítő képességű gyerekek III. szint: tehetséges, kreatív képességgel rendelkező gyerekek

24 Az I. szint értelmezése Részképesség zavarok Speciális problémák enyhébb változatai Hátrányos helyzet Kisebbség

25 Téma Foglalkozás célja A foglalkozás feladata Ajánlott megelőző anyag Eszközök Szervezeti keretek Munkaformák Vázlat A megtervezését, megszervezését és értékelését segítő eszközök

26 Képesség- fajták Differenciálási szintek I.szintII.szintIII.szint Kognitív Szociális Kommunikáci ós Motoros

27 A megtervezését, megszervezését és értékelését segítő eszközök Képesség- fajták Differenciálási szintek I.szintII.szintIII.szint Kognitív Szociális Kommunikáci ós Motoros

28 Minden gyermek számít!

29 A kompetens óvodás gyermek Magabiztos Vidám Kíváncsi

30 MÁR AZ ÓVODÁBAN MEGTANULTAM MINDENT, AMIT TUDNI ÉRDEMES

31 Azt, hogy hogyan éljek, mit tegyek, mind az óvodában tanultam meg. Az egyetemen a bölcsesség nem volt különösebb érték, az óvodában azonban annál inkább. Íme, amit ott tanultam: Ossz meg mindent másokkal! Ne csalj játékban! Ne bántsd a másikat! Mindent oda tégy vissza, ahonnét elvetted! Rakj rendet magad után! Ne vedd el a másét!

32 Kérj bocsánatot, ha valakinek fájdalmat okoztál! Evés előtt moss kezet! Húzd le a vécét! A frissen sült sütemény és a hideg tej tápláló! Élj mértékkel! Minden nap tanulj, gondolkodj, rajzolj, fess, énekelj, táncolj, játssz és dolgozz egy keveset! Délutánonként szundíts egyet! A nagyvilágban óvatosan közlekedj, fogd meg a társad kezét, és ne szakadjatok el egymástól! Ismerd fel a csodát!

33 Hogy nekik jobb legyen! Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "2009. szeptember. 09. FELSŐNYÁRÁD Ternainé Fodor Mariann 06 (70) 418-1767"

Hasonló előadás


Google Hirdetések