Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A jó munkahely kritériuma A vezetés és a vezető. F.HERZBERG (1981) KÉTTÉNYEZŐS MUNKAMOTIVÁCIÓS ELMÉLETE 16 faktort különböztet meg. A kellemetlen élményeket.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A jó munkahely kritériuma A vezetés és a vezető. F.HERZBERG (1981) KÉTTÉNYEZŐS MUNKAMOTIVÁCIÓS ELMÉLETE 16 faktort különböztet meg. A kellemetlen élményeket."— Előadás másolata:

1 A jó munkahely kritériuma A vezetés és a vezető

2 F.HERZBERG (1981) KÉTTÉNYEZŐS MUNKAMOTIVÁCIÓS ELMÉLETE 16 faktort különböztet meg. A kellemetlen élményeket kiváltó „fenntartó” faktorok ( ún. higiénés, fenntartó ( külső ) tényezők A kellemes élményeket kiváltó faktorok ( ún. motivátorok ( belső ) tényezők

3 A FENNTARTÓ ( higiénés ) TÉNYEZŐK Ha nem kielégítőkelégedetlenséget okoz Ha megfelelőekakkor sem okoz kimagasló eredményt Szerepük csupán az, hogy megszabadítanak bizonyos „ fájdalmaktól „ Fenntartó faktor = drog: ha elvesznek belőle, megint kell, s minél többet vesznek el belőle, annál erősebbnek kell lennie a következő dózisnak Fenntartó katorok: szervezeti politika és irányítás, vezetés,kapcsolat a vezetővel,fizetés,kapcsolat a munkatársakkal, beosztás, kapcsolat a beosztottakkal.

4 MOTIVÁTOROK Hosszútávon magas teljesítményt és elégedettséget okoznak Motivátorok: teljesítmény, elismerés, maga a végzett munka, felelősség, előrejutás, fejlődés.

5

6 A MUNKATEVÉKENYSÉG-EMBERI VISZONY HARMONIKUSABBÁ TÉTELÉHEZ SZÜKSÉGES KRITÉRIUMOK 1.Elvégezhetőség A munka egyáltalán végrehajtható? 2.Elviselhetőség A munka tartósan elviselhető? 3.Elfogadhatóság Vonzó-e a munka az ember számára? 4.Elégedettség Mennyi örömet talál az ember a munkában?

7 1.Elvégezhetőség A munka akkor nem végezhető el, ha a követelmények az adott munkára vállalkozó ember képességeit meghaladják. 2. Elviselhetőség A munka elviselhető, ha az nem egyszer vagy rövid ideig, hanem az egészség károsodásának veszélye nélkül, huzamosabb ideig többször megismételve végrehajtható. 3.Elfogadhatóság A dolgozó szubjektív megítélése a munkáról, amit azonban vonzóvá lehet tenni a fizetés és egyéb elismeréseken keresztül. A munka vonzósága függ a társadalmi fejlődés állapotától és a gazdasági helyzettől. 4. Elégedettség A munkának ez a megítélése csak egyéni lehet. Szubjektív megítélés alapján történik. Az emberek munkabeállítódása szociológiai, szociálpszichológiai, pszichológiai változó függvénye.

8 A vezetés fogalma, céljai, szereplői A vezetés olyan tevékenység, amely egyének vagy csoportok viselkedésének befolyásolására irányul. A befolyásolás irányulhat EGYÉNI vagy CSOPORTCÉLOK elérésére. A vezetés sikerét 3 tényező eredménye határozza meg: 1. Az emberek múltbeli viselkedésének megértése. (motiváció, gátlás,mi segítette) 2.A jövőbeli viselkedés meghatározása ( hogyan fognak viselkedni változó környezetben?) 3. A viselkedés irányítása, megváltoztatása, ellenőrzése ( befolyásolás a célok elérése érdekében )

9 A vezetés = felelősség, az emberi és gazdasági célok teljesüléséért. Az emberi célok teljesülésének foka meghatározó szerepet játszik a gazdasági célok megvalósításában. A vezetés: A különböző emberek, különböző helyzetekben történő sikeres összehangolása, pozitív aktivitásuk kiváltása, elégedettségük elérése. A vezetés lelki, érzelmi tevékenység. A vezetés problémái: a módszerből, a stílusból fakad. Az ember és a szervezet nem nélkülözheti egymást.

10 A vezetés integráló szerepe A viselkedést befolyásoló tényezők a szervezetben SzemélyCsoportSzervezetKörnyezet személyiségStruktúraCélokGazdasági KépzettségFunkciókPolitikaPolitikai ÉrtékrendInformális Szervezet Technoló-giákTudomá-nyos- technikai BeállítódásCsoport szerepek Munkamód- szerek Kulturális szükségletekCsoport nyomás Formális Szerkezet földrajzi elvárásokVezetési stílus

11 A tevékenységek összefüggő mintái a teljes szervezeten belül Szervezeti folyamatok, munkavégzés Az ember-szervezet viszony fejlesztése A munkatársak erőfeszítéseinek összehangolása Ösztönzési rendszerek, munkamegelégedettség díjazás

12 A vezetés integráló szerepének EREDMÉNYE:  A dolgozói szükségletek kielégítése  Olyan szervezeti légkör kialakítása, amelyben az emberek akarnak dolgozni, és azt hatékonyan teszik.  A szervezeti célok teljesítése

13 Az ember munkával, szervezettel kapcsolatos pszichológiai elvárásainak listája embertől, körülményektől függ: Példák az elvárásokra:  Érdekes, tartalmas munka biztosítása  Egyenlő elbírálás  Bevonás a döntési folyamatokba, ( amelyek közvetlenül érintik az embert )  A tisztelet megadása, emberként kezelés stb.

14 A szervezet elvárása a tagjaival szemben:  A szervezeti kultúra elfogadása, ahhoz való alkalmazkodás  Az eredményes munka  Hozzájárulás a vállalati összkép javításához  Lojalitás  hűség

15 Milyen okai lehetnek a rossz vezetői munkának? A vezető sosem kapott vezetői kiképzést Jó példát sosem látott maga előtt A vezető véletlenül került vezetői pozícióba, nem tervszerűen A vezető többnyire improvizál Rossz vezetői mintákat követünk, alkalmazunk Aki önmagát nem tudja irányítani, az másokat sem tud Nem tudja felismerni mások értékét A vezetőknek csak az észbeli képességeire figyelnek, a fizikai, érzelmi, lelki állapotukra, tulajdonságaikra nem.

16 A vezetés funkciói: 1.Tervezés 2.Szervezés 3.Szabályozás 4.Ösztönzés 5.Ellenőrzés 6.Minősítés 7.Nevelés

17 A tervezés A tervezés a célok és az azok eléréséhez vezető utak kijelölését jelenti. - célmeghatározás - helyzetelemzés ( van-kell helyzet közti különbség elemzése ) - a végrehajtás megtervezése A szervezés A szervezés olyan alkotó, szellemi tevékenység, amely meghatározott célok érdekében, munkafolyamatok, szervezetek létrehozására vagy fejlesztésére, a munkaerő, a munka tárgya, a munkamódszer és munkaeszköz optimális összehangolására irányul.

18 A szervezés ( folyt.) -Munkaszervezés -Folyamatszervezés -Rendszerszervezés Szabályozás A célirányos tevékenység érdekében a vezető belső előírásokkal a koordinált munkavégzést segíti elő. Ösztönzés Az ellenőrzés, hogy az eredmények a kitűzött céloknak megfelelően alakulnak, avagy sem.

19 Minősítés Célja az egyén munkájának, szakmai helytállásának – vezetők esetében vezetési alkalmasságának megítélése. Nevelés Beletartozik az ismeretgyarapítás, valamint a személyi tulajdonságok alakítása, formálása. A munkahelyen főleg a leghatékonyabb munkavégzésre való felkészítés és a cég iránti pozitív magatartás, végső soron az elkötelezettség kialakítása.

20 V É G E


Letölteni ppt "A jó munkahely kritériuma A vezetés és a vezető. F.HERZBERG (1981) KÉTTÉNYEZŐS MUNKAMOTIVÁCIÓS ELMÉLETE 16 faktort különböztet meg. A kellemetlen élményeket."

Hasonló előadás


Google Hirdetések