Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hogyan készüljünk egy órára?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hogyan készüljünk egy órára?"— Előadás másolata:

1 Hogyan készüljünk egy órára?
Tippek, trükkök!

2 Egyszerű rendszerszemlélet
A modell INPUT Készülés OUTPUT Input Készülés - OM tematika TSZ tematika Tankönyvek, jegyzetek Háttér anyagok - Vázlat elkészítése PPT elkészítése - Feladatokra készülés Dolgozat elkészítése Pedagógiai trükkök Prezentációs technikák Krízis menedzsment Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas

3 Az OM tematika A modell Input Készülés Output
A Cél: felkészítés a történelem érettségire OM tematika: az érettségi tartalmi és formai követelmé- nyeit tartalmazza A modell Input Hatékony oktatás feltételei: az OM tematika részletes ismerete a tanár részéről az OM tematika megismertetése a diákokkal és használatának tanári támogatása fokozott hangsúly: a közép és emelt szintű OM követel- mény megkülönböztetése mindezt indirekt módon: azaz válaszoljuk meg a tematika szakmai kérdéseit az órákon, az előadásba építve - pl. Roxy esete (tematika kérdéseinek megválaszolása) Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas

4 A TSZ tematika A modell Input Készülés Output
A Cél: felkészítés a történelem érettségire A modell TSZ tematika: az OM tematika követelményének gyakorlati megvalósítását segítő terv, amely biztosítja a diákok számára: az OM követelménynek megfelelést a tevékenység(forrás)-központú történelem oktatást a homogén (csoporttól „független”) történelem oktatást Input Készülés Output 3 féle téma-feldolgozási mód: Narratív (prezentáció) Közös feladatmegoldás Otthoni feladat 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas

5 Tankönyvek, jegyzetek A modell Input Készülés Output Tankönyvek:
Lényegében bármelyik, amit középiskolákban használnak Az előadó preferenciái: I. Gyapai-Ritoók II. Walter Mária III. Závodszky Géza IV. Salamon Konrád egyéb: Herber-Martos-Moss-Tisza Száray-féle tankönyvek Rubovszki-féle könyvek A modell Input Készülés Output Jegyzet: - Főleg saját jegyzet Fenntartásokkal kell kezelni, mivel „hiba” lehet benne Esetleg TSZ jegyzetek kiegészítő célzattal 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas

6 Háttér anyagok A modell Input Készülés Output
Célja: a tanulási folyamat elősegítése A modell Például: audio-vizuális háttéranyagok (videók, képek, hangok) segítik a jobb megértést, a tananyag aktív tudássá válását a háttéradatok segítik a megértést a sztorik segítik a téma megkedvelését, és így a diák motiváltabbá válik a tanulásban - stb. Input Készülés Output Beszerzési módozatok: Internet (http://tortenelem.lap.hu) Kollektív tudásbank (TSZ tanárok, Lívia sztorik) Történelmi folyóiratok (Rubicon, História) TV (National Geography, Discovery, Spektrum) 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas

7 Vázlat elkészítése I. A modell Input Készülés Output
Vázlat: előadási segédlet Tippek a vázlat elkészítéséhez: ha rendelkezel is vázlattal az adott témában, érdemes újat készítened, ugyanis ebből most tanítanod kell, nem pedig tanulnod ne folyó szövegű legyen a vázlat, inkább gondolatokat tartalmazzon a gondolatok írásos kifejtése legyen egyértelmű számodra, akár 1 év távlatából is érdemes elektronikusan elkészíteni (doc), és évről-évre felülvizsgálni, tökéletesíteni fontos a struktúra! Mert… ettől lesz tanulható (TK struktúra is jó) - egy 1,5 órás előadásnál 3-4 nagyobb gondolati egység - gondolati egységeken belül logikus felépítés - akár időrendi, akár tematikus tagolás, akár mindkettő érdemes külön odafigyelni a történelmi definíciók megadására A modell Input Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas

8 Vázlat elkészítése II. A modell Input Készülés Output
Vázlat „kötelező” tartalmi elemei: köszöntés (ismeretlen audencia előtt bemutatkozás) főbb gondolatok áttekintése (miről lesz szó és miért) a téma részletes kifejtése (tárgyalás) korrekt befejezés (a mondandó szintézise, „serial run” esetén átvezetés a következő témára) A modell Input Készülés A tudományos túlburjánzás: ne veszítsük szem elől a célt: érettségire felkészítés szorítkozzunk az OM követelményekre, ezt csak a jobb megértés, és/vagy a motiváltság emelése céljából lépjük túl Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas

9 Feladatokra készülés A modell Input Készülés Output
Feladat: „Munkafüzetben” szereplő gyakorlófeladatok A modell Tippek a feladatokra készüléshez: ismerd a feladatot, ne csak a megoldó kulcsot próbálj meg bevonni minél több diákot a közös gondolkodásba rávezető kérdésekkel próbáld elkerülni, hogy neked kelljen megadnod a megoldást mivel bizonyos témaköröket csak feladat formájában tárgyalunk, ezért érdemes háttérösszefüggéseket is elmondani - adj el minél többet a „Munkafüzetből”, a cél a menedzseri szint  Input Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas

10 Dolgozat elkészítése A modell Input Készülés Output
Dolgozat: nem központosított kontroll eszköz Nyugi, neked úgyis csak javítanod kell!  A modell ASAP – egy fontos alapelv: ha egyik órán dolgozatot íratsz, a következő órán kijavítva add vissza (2 hét) Input Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas

11 Pedagógiai „trükkök” A modell Input Készülés Output
Tanár-diák kapcsolat – tanári tekintély megőrzése Pszichológiai szerződés – kölcsönös elvárások tisztázása Interaktivitás – a diákot bevonva gondolkodásra késztetjük, és így növeljük a tanulási folyamat hatékonyságát Motiválás (hiszen a nagyját egyedül kell megtanulniuk): a tanulás megszerettetése a diákokkal a történelem megszerettetése a diákokkal a téma megszerettetése a diákokkal saját magunk megszerettetése a diákokkal az egyetem, SG, TSZ megszerettetése a diákokkal Objektivitás – érettségire készítünk fel, nem népművelünk, ezért (főleg a 20. századi témáknál) kerülni kell az értékítéletet és politikai állásfoglalást (nem középiskolai töri tanár szerepet kell Felvennünk) A modell Input Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas

12 Prezentációs technikák I.
A jó előadó ismérvei: ruházata és beszédstílusa alkalmazkodó korábban érkezik technikát ellenőrzi felkészült és hiteles A modell Input Vokalitás és testbeszéd az előadó részéről: - vokalitás = helyes hanghordozás (ne szónoki, ne halk, normál tempó és érthető beszéd) - nyomatékosítás: hangerő, ismétlés fő hibák a testbeszédben: mellkason zárt kar, zsebre dugott kéz, hátul összekulcsolt kéz, ceruza-toll „babrálás”, járkálás, dülöngélés fontos a szemkontaktus: igyekezzünk mindenkihez beszélni, és „mindenkinek” a szemébe nézni Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas

13 Prezentációs technikák II.
A felolvasást mellőzzük, kivéve az alábbi esetekben: - testületi döntés, határozat, nyilatkozat törvény, jogszabály idézet feladat konkrét szövege (a definíciót se olvassuk fel) A modell Input Készülés A humor, mint prezentációs technika: jó hangulat teremtése hatékonyabbá teszi a közös munkát, motiválja a diákokat és csökkenti a lemorzsolódást is mérték: ne forduljon át komolytalanságba lokális minimumok: figyeljük a hallgatóságot, és a figyelem lankadása esetén dobjunk be egy-egy poént Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas

14 Krízis menedzsment A modell Input Készülés Output Mit tegyünk ha:
tárgyi tévedést vétünk, és egy diák kijavít? követelmény-kérdést tesz fel a diák, és nem tudjuk a választ? nemkövetelmény-kérdést tesz fel a diák, és nem tudjuk a választ? a tanítós társunk tárgyi tévedést követ el, de csak nekünk tűnik fel? egy diák megkér minket, hogy plusz órákban korrepetáljuk, jól jönne a kis mellékes, nincs sok felesleges időnk, de később kiderül, hogy ezt SG-s (4free) szellemben képzeli el? a tanítós párunk kezdené az előadást, de nincs ott 10 órára és a mobilján nem érhető el? okos tojás van a diákok között, aki hosszas fejtegetéseivel zavarja az óra menetét? két diák folyamatosan beszélget egymással, nem figyelnek, zavarják az óra menetét és többszöri felszólításra sem változtatnak magatartásukon? A modell Input Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas

15 Köszönöm a figyelmet! Kérdés?!


Letölteni ppt "Hogyan készüljünk egy órára?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések