Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hogyan készüljünk egy órára? Tippek, trükkök!. A modell Input Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas Egyszerű.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hogyan készüljünk egy órára? Tippek, trükkök!. A modell Input Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas Egyszerű."— Előadás másolata:

1 Hogyan készüljünk egy órára? Tippek, trükkök!

2 A modell Input Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas Egyszerű rendszerszemlélet INPUT OUTPUT Készülés - OM tematika - TSZ tematika - Tankönyvek, jegyzetek - Háttér anyagok - Vázlat elkészítése - PPT elkészítése - Feladatokra készülés - Dolgozat elkészítése - Pedagógiai trükkök - Prezentációs technikák - Krízis menedzsment

3 A modell Input Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas Az OM tematika A Cél: felkészítés a történelem érettségire OM tematika: az érettségi tartalmi és formai követelmé- nyeit tartalmazza Hatékony oktatás feltételei: - az OM tematika részletes ismerete a tanár részéről - az OM tematika megismertetése a diákokkal és használatának tanári támogatása - fokozott hangsúly: a közép és emelt szintű OM követel- mény megkülönböztetése - mindezt indirekt módon: azaz válaszoljuk meg a tematika szakmai kérdéseit az órákon, az előadásba építve - pl. Roxy esete (tematika kérdéseinek megválaszolása)

4 A modell Input Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas A TSZ tematika A Cél: felkészítés a történelem érettségire TSZ tematika: az OM tematika követelményének gyakorlati megvalósítását segítő terv, amely biztosítja a diákok számára: - az OM követelménynek megfelelést - a tevékenység(forrás)-központú történelem oktatást - a homogén (csoporttól „független”) történelem oktatást 3 féle téma-feldolgozási mód: - Narratív (prezentáció) - Közös feladatmegoldás - Otthoni feladat

5 A modell Input Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas Tankönyvek, jegyzetek Tankönyvek: - Lényegében bármelyik, amit középiskolákban használnak - Az előadó preferenciái: - I. Gyapai-Ritoók - II. Walter Mária - III. Závodszky Géza - IV. Salamon Konrád - egyéb: Herber-Martos-Moss-Tisza - Száray-féle tankönyvek - Rubovszki-féle könyvek Jegyzet: - Főleg saját jegyzet - Fenntartásokkal kell kezelni, mivel „hiba” lehet benne - Esetleg TSZ jegyzetek kiegészítő célzattal

6 A modell Input Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas Háttér anyagok Célja: a tanulási folyamat elősegítése Például: - audio-vizuális háttéranyagok (videók, képek, hangok) segítik a jobb megértést, a tananyag aktív tudássá válását - a háttéradatok segítik a megértést - a sztorik segítik a téma megkedvelését, és így a diák motiváltabbá válik a tanulásban - stb. Beszerzési módozatok: - Internet (http://tortenelem.lap.hu)http://tortenelem.lap.hu - Kollektív tudásbank (TSZ tanárok, Lívia sztorik ) - Történelmi folyóiratok (Rubicon, História) - TV (National Geography, Discovery, Spektrum)

7 A modell Input Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas Vázlat elkészítése I. Vázlat: előadási segédlet Tippek a vázlat elkészítéséhez: - ha rendelkezel is vázlattal az adott témában, érdemes újat készítened, ugyanis ebből most tanítanod kell, nem pedig tanulnod - ne folyó szövegű legyen a vázlat, inkább gondolatokat tartalmazzon - a gondolatok írásos kifejtése legyen egyértelmű számodra, akár 1 év távlatából is - érdemes elektronikusan elkészíteni (doc), és évről-évre felülvizsgálni, tökéletesíteni - fontos a struktúra! Mert… ettől lesz tanulható (TK struktúra is jó) - egy 1,5 órás előadásnál 3-4 nagyobb gondolati egység - gondolati egységeken belül logikus felépítés - akár időrendi, akár tematikus tagolás, akár mindkettő - érdemes külön odafigyelni a történelmi definíciók megadására

8 A modell Input Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas Vázlat elkészítése II. Vázlat „kötelező” tartalmi elemei: - köszöntés (ismeretlen audencia előtt bemutatkozás) - főbb gondolatok áttekintése (miről lesz szó és miért) - a téma részletes kifejtése (tárgyalás) - korrekt befejezés (a mondandó szintézise, „serial run” esetén átvezetés a következő témára) A tudományos túlburjánzás: - ne veszítsük szem elől a célt: érettségire felkészítés - szorítkozzunk az OM követelményekre, ezt csak a jobb megértés, és/vagy a motiváltság emelése céljából lépjük túl

9 A modell Input Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas Feladatokra készülés Feladat: „Munkafüzetben” szereplő gyakorlófeladatok Tippek a feladatokra készüléshez: - ismerd a feladatot, ne csak a megoldó kulcsot - próbálj meg bevonni minél több diákot a közös gondolkodásba - rávezető kérdésekkel próbáld elkerülni, hogy neked kelljen megadnod a megoldást - mivel bizonyos témaköröket csak feladat formájában tárgyalunk, ezért érdemes háttérösszefüggéseket is elmondani - adj el minél többet a „Munkafüzetből”, a cél a menedzseri szint

10 A modell Input Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas Dolgozat elkészítése Nyugi, neked úgyis csak javítanod kell! Dolgozat: nem központosított kontroll eszköz ASAP – egy fontos alapelv: ha egyik órán dolgozatot íratsz, a következő órán kijavítva add vissza (2 hét)

11 A modell Input Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas Pedagógiai „trükkök” - Tanár-diák kapcsolat – tanári tekintély megőrzése - Pszichológiai szerződés – kölcsönös elvárások tisztázása - Interaktivitás – a diákot bevonva gondolkodásra késztetjük, és így növeljük a tanulási folyamat hatékonyságát - Motiválás (hiszen a nagyját egyedül kell megtanulniuk): - a tanulás megszerettetése a diákokkal - a történelem megszerettetése a diákokkal - a téma megszerettetése a diákokkal - saját magunk megszerettetése a diákokkal - az egyetem, SG, TSZ megszerettetése a diákokkal - Objektivitás – érettségire készítünk fel, nem népművelünk, ezért (főleg a 20. századi témáknál) kerülni kell az értékítéletet és politikai állásfoglalást (nem középiskolai töri tanár szerepet kell Felvennünk)

12 A modell Input Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas Prezentációs technikák I. A jó előadó ismérvei: - ruházata és beszédstílusa alkalmazkodó - korábban érkezik - technikát ellenőrzi - felkészült és hiteles Vokalitás és testbeszéd az előadó részéről: - vokalitás = helyes hanghordozás (ne szónoki, ne halk, normál tempó és érthető beszéd) - nyomatékosítás: hangerő, ismétlés - fő hibák a testbeszédben: mellkason zárt kar, zsebre dugott kéz, hátul összekulcsolt kéz, ceruza-toll „babrálás”, járkálás, dülöngélés - fontos a szemkontaktus: igyekezzünk mindenkihez beszélni, és „mindenkinek” a szemébe nézni

13 A modell Input Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas Prezentációs technikák II. A felolvasást mellőzzük, kivéve az alábbi esetekben: - testületi döntés, határozat, nyilatkozat - törvény, jogszabály - idézet - feladat konkrét szövege (a definíciót se olvassuk fel) A humor, mint prezentációs technika: - jó hangulat teremtése hatékonyabbá teszi a közös munkát, motiválja a diákokat és csökkenti a lemorzsolódást is - mérték: ne forduljon át komolytalanságba - lokális minimumok: figyeljük a hallgatóságot, és a figyelem lankadása esetén dobjunk be egy-egy poént

14 A modell Input Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas Krízis menedzsment Mit tegyünk ha: - tárgyi tévedést vétünk, és egy diák kijavít? - követelmény-kérdést tesz fel a diák, és nem tudjuk a választ? - nemkövetelmény-kérdést tesz fel a diák, és nem tudjuk a választ? - a tanítós társunk tárgyi tévedést követ el, de csak nekünk tűnik fel? - egy diák megkér minket, hogy plusz órákban korrepetáljuk, jól jönne a kis mellékes, nincs sok felesleges időnk, de később kiderül, hogy ezt SG-s (4free) szellemben képzeli el? - a tanítós párunk kezdené az előadást, de nincs ott 10 órára és a mobilján nem érhető el? - okos tojás van a diákok között, aki hosszas fejtegetéseivel zavarja az óra menetét? - két diák folyamatosan beszélget egymással, nem figyelnek, zavarják az óra menetét és többszöri felszólításra sem változtatnak magatartásukon?

15 Köszönöm a figyelmet! Kérdés?!


Letölteni ppt "Hogyan készüljünk egy órára? Tippek, trükkök!. A modell Input Készülés Output 2008, Studium Generale, Történelem Szekció – Fekete Szabolcs Farkas Egyszerű."

Hasonló előadás


Google Hirdetések