Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Reklám etika.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Reklám etika."— Előadás másolata:

1 Reklám etika

2 Reklámtörténet – reklámetika
3000 éve kikiáltók ókori görögök első kóstoltatók – reklámügynökök ókori Róma Cicero csalók-reklámhiénák elleni bírálat, első etikai szabályozási igény Cégreklámok – mai emblémák ősei Lovas szobor talapzatán az első reklámok Anglia III.Henrik – állami jogi szabályozás - cégér

3 Reklámtörténet – reklámetika
1292. bor- és általános kikiáltók – reklámszakemberek első egyesülése XIV-XV cégérek elterjedése  művészi reklám Könyvnyomtatáskönyvkatalógus XVII újsághirdetések 1937 első nemzetközi reklámetikai kódex

4 Reklám funkciói Üzenetet hordoz Információt nyújt Tájékoztat
Terméket ajánl Vásárlásra ösztönöz Fogyasztói döntéseket befolyásolja Szórakoztat Erkölcsi értékeket, antiértékeket hordoz

5

6 Reklámszabadság- Reklámkorlátozás
Érvek a reklámszabadság mellett: Szólásszabadság egy alesete a reklámszabadság Ami termelhető, annak reklámozása is indokolt

7 Reklámszabadság- Reklámkorlátozás
Érvek a reklámkorlátozás mellett: egészségvédelem

8 Gyermek- és ifjúságvédelem Nem hathat a reklám károsan a gyerekkorúak
Fizikai Szellemi Erkölcsi fejlődésére

9 Fogyasztóvédelem

10 Közbiztonság védelme Fegyver Lőszer Robbanószer reklám tilalma

11 Rekláméletet befolyásolja, szabályozza
Gazdaság Jog Erkölcs

12 A gazdaság szabályozó szerepe
Gazdasági átalakulás: Nő a kínálat Bővül a választék Telített és aktív a piac Versenyhelyzet Növekvő reklámtevékenység: Fogyasztót el kell igazítani Vevők érdeklődését orientálni, befolyásolni „Közhírré kell tenni”

13 A jog szabályozó szerepe
Gazdasági reklámtevékenységről szóló évi LVIII. Törvény (2001ben módosították) A kereskedelmi szólásszabadságot megadja, néhány meghatározó össztársadalmi érdek, érték oldaláról korlátozva Nem terjed ki a hatálya más reklámokra (politikai, társadalmi célú) Kerettörvény

14 Etikai szabályozás Erkölcs alkalmas a legszélesebb körű szabályozására

15 Területek jellemzői, ahol az erkölcsi szabályozás indokolt
Tevékenysége, közvetlenül az emberre irányul, vagy nagy hatással van a tömegekre (emberi értékek közvetítése) Kiszolgáltatott az egyik fél, hatalmi pozíció Sajátos konfliktuslehetőség Tevékenységek: Alkotás, kreativitás jellemzi Kockázatvállalással – felelősséggel jár

16 Erkölcs - reklám etika Az erkölcs az embernek mint totalitásnak egy eleme, nem önálló rész Vannak átöröklődő vonások, de döntően változóak Tartalma eszmei-tudati, gyakorlati

17 Reklám erkölcsi szabályozásának eszköztára
Pozitív előírások Megengedés Tiltás Külső eszközök Belső eszközök

18 A. Erkölcsi szabályozás külső eszközei
Szokások Közvélemény Erkölcsi normarendszer Normák élet minden területén jelen van Normák, speciálisan reklámhoz kapcsolódnak

19 B. Erkölcsi szabályozás belső eszközei
Reklámetikai kódexek 1997-es reklámtörvény: jog – gazdaság harmonizálása Magyar Reklámetikai Kódex 1997: jog – gazdaság – erkölcs harmonizálása Kódex a jogot kiegészíti

20 Etikus kommunikáció szubjektív fogalom, így etikátlan kommunikációról, mint véleményről beszélhetünk. Szankcionálni, a Reklámetikai Kódex alapján lehetséges, büntetni szinte lehetetlen a vállalati kommunikációt, pontosabban a reklámozást a reklámtörvény jogilag, míg a reklámetikai kódex erkölcsileg szabályozza egy reklám szövegezése alapján szó szerint igaz lehet, kiskapuk mégis léteznek-> apró betűs részletek, a bújtatott üzenetek az etikus reklámok nem csupán a rájuk vonatkozó törvényi, és etikai szabályoknak tesznek eleget, hanem valamivel többet adnak a társadalomnak (pozitív magatartás, értékrend formálás)

21

22

23 CSR (Corporate Social Responsibility) Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása
létfontosságú, hogy a reklámszakma támogassa a CSR programokat, hirdetéseket szüksége lenne a társadalmi felelősségvállalás kommunikációjának jogi szabályozására, mivel a hatályos médiatörvény burkolt reklámról szóló része nehéz helyzetbe hozza a hirdetőket 2007 óta szakértői testület segíti az Országos Rádió és a Televízió Testület Munkáját a CSR kommunikációjának megítélésben etikus multinacionális vállalatok (T-Com, McDondald’s), akik társadalmi felelősséget vállalnak T-Com óriásplakát-kampánya: „előforduló” társadalmi jelenségek, mint családon belüli erőszak, és rasszizmus. A kampány a problémákra hívja fel a figyelmet.

24 Reklám etika +

25 Non-stop 23 óra

26 A körhinta nem okoz hányingert

27 „Gyermek“ élelmiszer – vodka, sör, élelmiszer, vodka, sör

28 Sör – Tankönyv - Cigaretta

29 Speciális paradicsom

30 Esküvői csokrok – törzsvásárlóknak kedvezmény

31 Adidas – bejárat a Nike boltból

32 VIP taxi

33 „Utolsó vacsora“ vegyesbolt – rovarirtó szerek – tisztító szerek

34 Segítsen a láthatatlannak

35 Ajándék


Letölteni ppt "Reklám etika."

Hasonló előadás


Google Hirdetések