Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 A turizmus kutatási irányzatai - 1 Pártolók közgazdászok, a turizmus előnyeit hangsúlyozzák Kétkedők társadalomtudósok, a negatív hatásokat hangsúlyozzák.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 A turizmus kutatási irányzatai - 1 Pártolók közgazdászok, a turizmus előnyeit hangsúlyozzák Kétkedők társadalomtudósok, a negatív hatásokat hangsúlyozzák."— Előadás másolata:

1 1 A turizmus kutatási irányzatai - 1 Pártolók közgazdászok, a turizmus előnyeit hangsúlyozzák Kétkedők társadalomtudósok, a negatív hatásokat hangsúlyozzák Alkalmazkodók alternatív turisztikai formákat részesítenek előnyben Rendszerszemléletű, holisztikus irányzat a turizmus rendszerének átfogó megismerésére törekvők

2 2 A turizmus kutatási irányzatai - 2 Rendszerszemléletű, holisztikus irányzat a turizmus rendszerének átfogó megismerésére törekvők Alkalmazott gazdaságtudományok Antropológia Földrajz Közgazdaságtudomány Jog Művészettörténet Ökológia Pszichológia Szociológia

3 3 Kölcsönös függések rendszere

4 4 A turizmus rendszere

5 5 A turizmus rendszerének szociológiai vizsgálata John Urry, 1990 A turizmus rendszere = a piaci szereplők kapcsolatainak és cselekvéseiknek rendszere Fő szereplők: Utazók, Szolgáltatók, Közvetítők, Szervezők Szabályozó hatóságok, Helyi lakosság 4 fő cselekvési mező: Szolgáltatás Szervezés Vásárlás Fogyasztás

6 6 Elosztási csatornák a turizmusban

7 7 A szabadidő helye a teljes időfelhasználásban Teljes idő Fiziológia időTársadalmilag kötött időSzabadidő Kereső tevékenységEgyéb kötött tevékenység TurizmusKulturális tevékenységSportEgyéb

8 8 A turizmus helye a jövedelem felhasználásában Jövedelem Adók, járulékok, illetékekRendelkezésre álló jövedelem Megélhetési költségekSzabadon felhasználható jövedelem Tartós fogyasztási cikkekSzabadidős kiadásokMegtakarítások TurizmusKulturális tevékenységSportEgyéb

9 9 A szükségletektől a célokig - avagy a döntési folyamat SZÜKSÉGLETSZÁNDÉK Tudatosítás CÉLOK MotivációElégedettség Marketing Elősegít Ajánl

10 10 Maslow hierarchia elmélete A szükségleteknek létezik egy hierarchiája (szükséglet- hierarchia), mely az alapvető biológiai szükségletektől azon komplexebb pszichológiai motivációkig terjed, melyek csak akkor válnak fontossá, ha az alapvető szükségletek már kielégülést nyertek. Az egyik szinten lévő szükségleteket legalább részben ki kell elégíteni, mielőtt a felette lévő szint szükségletei a cselekvés jelentős meghatározóivá válnak.

11 11 Maslow szükséglet-hierarchiája Fiziológiai Biztonsági Szeretet Megbecsülés Önmegvalósítás Esztétika Meg- értés

12 12 DANN motivációs elmélete PUSH (taszító) motivációk – elutazásra késztetnek PULL (vonzó) motivációk – egy adott desztináció felkeresésére késztetnek

13 13 Mill-Morrison turisztikai termékfelosztása SzükségletUtazási szándékTurisztikai termék FiziológiaFizikai-szellemi kikapcsolódás, feszültségek levezetése, napfény keresése Klasszikus üdülés, Vízparti nyaralás, aktív-passzív üdülés, clubüdülés BiztonságNyugalom, regenerálódás, egészség, megelőzés Gyógy- és egészségmegőrző turizmus, Társasutazások, Aktív-passzív üdülés Szeretet (valahova tartozás) Rokoni, társadalmi, személyes kapcsolatok ápolása, gyökerek felkutatása, családi együttlét, közösség-formálás Rokon- és barátlátogatások, ifjúsági és nyugdíjas csoportos utak, vallási- közösségi utak

14 14 Mill-Morrison turisztikai termékfelosztása SzükségletUtazási szándékTurisztikai termékek MegbecsülésSzakmai és társadalmi elismertség, személyes fejlődés, tekintély, státusz Incentive utak, tanulmány utak (study tour), népszerű (divatos) utak ÖnmegvalósításÖnfelfedezés, önértékelés, vágyak megvalósítása, kaland Hobby túra, kalandtúra, Konferencia-turizmus EsztétikaKörnyezeti szépség értékelése, tájkép Kulturális utak, körutazások, városlátogatások, természeti szépségek felkeresése, fesztivál turizmus Megismerés, megértés Érdeklődés, tanulmányozás, ismeretszerzés, tudásvágy Tanulmány utak, szakmai körutak, kongresszusok- konferenciák

15 15 Várakozás elmélet A szükségletek csupán potenciális motivációk, de nem tudjuk, melyik mennyit ér az egyén számára Nem csak a szükségleteket kell vizsgálni, hanem azt a folyamatot is, ahogyan ezekből motivált viselkedési formák lesznek. Az ember cselekedeteit alapvetően várakozásai határozzák meg, azaz hogy az adott cselekedetnek milyen várható következményei lesznek, valamint, hogy ez az elvárt következmény előreláthatólag milyen hatással lesz magára az emberre. (Tolman, 1932)

16 16 Várakozás elmélet a gyakorlatban Elvárások értékelése (+/- 1 ) Kellemes éghajlat 1Szép természeti környezetet 0,8 Kulturális vonzerők 0,6Utazás időtartama- 0,5 Két desztináció esetén az elvárások teljesülésének valószínűsége A B Éghajlat0,50,8 Környezet0,70,7 Kultúra0,80,6 Utazás időtartama0,50,4 „A” értéke = (1*0,5)+(0,8*0,7)+(0,6*0,8)+(-0,5*0,5) = 1,29 „B” értéke = (1*0,8)+(0,8*0,7)+(0,6*0,6)+(-0,5*0,4) = 1,52

17 17 A magyar lakosság utazási szokásai óta, éves rendszerességgel 2005-ben 1000 fős minta Nem, kor és lakóhely szerint reprezentatív Személyes megkérdezés A kutatás során a felmérést megelőző 12 hónapban tett egynapos utazásokat, többnapos utazásokat és az ún. főutazásokat Vizsgálták mind belföldi mind pedig külföldi relációban.

18 18 Egynapos utazások

19 19 Többnapos utazások

20 20 Többnapos belföldi utazások

21 21 Többnapos belföldi utazások

22 22 Többnapos belföldi utazások

23 23 Többnapos külföldi utazások

24 24 Többnapos külföldi utazások

25 25 Többnapos utazások - információgyűjtés

26 26 Belföldi főutazás

27 27 Belföldi főutazás

28 28 Belföldi főutazás

29 29 Belföldi főutazás

30 30 Külföldi főutazás


Letölteni ppt "1 A turizmus kutatási irányzatai - 1 Pártolók közgazdászok, a turizmus előnyeit hangsúlyozzák Kétkedők társadalomtudósok, a negatív hatásokat hangsúlyozzák."

Hasonló előadás


Google Hirdetések