Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás1Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás1 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás1Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás1 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás."— Előadás másolata:

1 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás1Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás1 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás A vendéglátó áruforgalmi tevékenység szervezése Beszerzés, szállítás, logisztika

2 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás2Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás2 A vendéglátó tevékenység folyamatai:  főfolyamatok  beszerzés  raktározás (készletezés)  termelés  értékesítés  szolgáltatás  mellékfolyamatok  mosogatás,  igazgatás,  adminisztráció,  karbantartás, …

3 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás3Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás3 Beszerzési tevékenység célja, feladatai:  A vállalatok, gazdasági egységek áru és göngyölegkészletének, eszközeinek folyamatos pótlása.  A vendéglátó tevékenység első főfolyamata.

4 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás4Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás4 A beszerzés részfolyamatai:  információ- gyűjtés  beszerzési döntések  beszerzés lebonyolítása

5 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás5Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás5 Információgyűjtés:  külső  árajánlat begyűjtése, import lehetőségek, kedvezményes akciók, stb.  belső  tényleges és várható árubeszerzés megállapítása volumen (mennyiség) és szerkezet (összetétel) alapján

6 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás6Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás6 Beszerzési döntések:  Három fő kérdésről kell dönteni: 1.mit szerzünk be? 2.mennyit szerzünk be? 3.milyen kondíciókkal (feltételekkel) szerezzük be?  Mivel a beszerzési döntéseknek komoly anyagi vonzata van, ezért ki kell alakítania minden vállalkozásnak egy hatékony beszerzési politikát.

7 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás7Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás7 A beszerzés mennyisége és összetétele  A következő tényezők határozzák meg:  várható bevétel és a bevétel összetétele  a raktárban található készletek mennyisége  az áru-utánpótlási idő  a beszerzés gyakorisága

8 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás8Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás8 A várható bevétel és a bevétel összetétele  Egy működő üzletben viszonylag pontosan meghatározható, így a várható bevétel könnyen tervezhető.  Új üzlet esetén ez nehezebb, fel kell készülni az induló készletre.

9 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás9Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás9 A raktárban található készletek mennyisége  Fontos, hogy jelenleg az üzlet mennyi készlettel rendelkezik.  raktárkapacitás  eltarthatóság  gazdaságos beszerzés

10 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás10Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás10 Az áru-utánpótlási idő  Az egyes árucsoportok rendelési gyakoriságát fejezi ki.  Több tényező befolyásolja:  Az áru tulajdonságai  A raktározási feltételek  A vállalkozás pénzügyi helyzete

11 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás11Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás11 Az áru tulajdonságai  egy-két nap azoknak a termékeknek, amelyek folyamatosan felhasználásra kerülnek, illetve amelyek tárolási ideje igen rövid (pl. tőkehús, húskészítmények, tej, tejtermék, friss primőrárú, pékárú)  a feldolgozott és tartósított alapanyagok minőség-megőrzési idejük lejártáig felhasználhatóak, ha a tárolási körülmények megfelelőek  az italok áru-utánpótlási ideje szorosan összefügg a forgalmuk alakulásával  minimális mennyiségre van szükség a kisebb árbevételt jelentő kiegészítő elemekből (pl. dohányáru)

12 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás12Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás12 A raktározási feltételek  Fontos tényező, hogy mekkora és milyen raktárral rendelkezik az üzlet. hűtőkapacitás  A rendelés gyakoriságát meghatározza az üzlet hűtőkapacitása.

13 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás13Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás13 A vállalkozás pénzügyi helyzete  A nagyobb mennyiségű beszerzés jelentős pénzösszeget köt le és ezzel veszélyeztetheti a fizetőképességet.  A cél, hogy a szállítóval finanszíroztassuk meg a készletet!

14 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás14Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás14 A beszerzés gyakorisága  Megmutatja, hogy egy-egy árucsoportból milyen gyakran rendelnek egy meghatározott időn belül.  Statisztikailag is meghatározható:  adott időszak napjainak száma áru-utánpótlási idő

15 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás15Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás15 Beszerzési kondíciók kérdése  Milyen az áruk minőségi mutatóinak és a kapcsolódó árajánlat viszonya?  Minőség-megőrzési idő, fogyaszthatóság?  Milyenek a szállítási feltételek?  Milyenek a fizetési feltételek?

16 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás16Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás16 Az áruk minőségi mutatói és ára  Az áruk minőségi mutatói az érzékszervi, esztétikai jellemzők és a tápérték.  A felhasználás módja nagyban befolyásolja, hogy milyen minőségű nyersanyagra van szükség.  Az ár nem lehet egyedüli szempont a beszerzésnél.  Arra kell törekedni, hogy minél jobb minőségű árut minél kedvezőbb áron vásároljunk!

17 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás17Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás17 Az áruk minőségi mutatói és ára  Minőség-megőrzési idő  Az az időpont vagy időtartam, ameddig az élelmiszer az előírt tárolási körülmények között eredeti minőségét megőrzi.  A minőség megőrzési időt a gyártó határozza meg, és az élelmiszer csomagolásán a lejárat dátumával jelöli.  Fogyaszthatósági idő  A gyorsan romló termékek minőség megőrzési ideje.  Ennek letelte után az élelmiszert nem szabad elfogyasztani.

18 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás18Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás18 Szállítási feltételek  A szállító alapvető érdeke,  hogy minél nagyobb tételeket szállítson,  minél ritkábban,  hiszen a költségei ekkor a legkisebbek.  A vendéglátó egység érdekei pedig pont ellentétesek, vagyis arra törekszik,  hogy minél gyakrabban, és  minél kisebb tételhez jusson hozzá,  hogy ne kösse le túlzottan a pénzét és a raktárkapacitását.

19 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás19Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás19 Fizetési feltételek  Az eladó és a vevő megállapodhat bármilyen fizetési módban.  A vevő számára az lenne a legkedvezőbb, ha minél később kellene fizetnie, mert ebben az esetben a szállító finanszírozná meg a készlet értékét.

20 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás20Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás20 Kisvállalkozások  a feltételek igen szigorúak  rendelésállományuk általában alacsony  fizetőképességüket bizonytalannak ítélik meg  kiszállítás (?)  szállítási költség terhe  túrajárat  készpénzes fizetés

21 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás21Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás21 Középvállalkozások  Néhány üzlet, viszonylag jelentős árbevétel  Rendelésállomány nem üzletenként, hanem összevonva  Az árut minden esetben kiszállítják az üzletekbe  Esetenként kaphatnak különféle árengedményeket, kedvezményeket is.  Fizetési feltételeik is kedvezőbbek → általában átutalással fizethetnek (8-15 nap)

22 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás22Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás22 Nagyvállalkozások  Számuk viszonylag csekély → sok üzlet, nagy árbevétel  Az ő helyzetük a legkedvezőbb.  Jóval alacsonyabb beszerzési árakat tudnak elérni a különféle kedvezményeknek, árengedményeknek köszönhetően.  Az egyszeri, nagy tételben történő beszerzés - jelentős árengedmény.  Szállítóik versenyeztetése → ez nagyon sokat javíthat a feltételeken.  Közvetlen termeltetés, saját feldolgozó üzemek működtetése vagy a feldolgozás bérmunkában történő elvégeztetése.  Fizetési feltételeik a legjobbak → a fizetési határidő elérheti a 30 banki napot is.

23 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás23Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás23 Szállító partnerek kiválasztása  Az előállítás higiéniája (?)  A termék engedélyei, bizonylatai.  Magyarországon élelmiszeripari terméket csak gyártási engedély birtokában lehet forgalomba hozni,  az engedélyt az illetékes MgSzH (Mezőgazdasági szakigazgatási hivatal, volt Állategészségügyi és Élelmiszer Ellenőrző Állomás) adja ki.

24 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás24Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás24 Szállító partnerek kiválasztása  Különleges táplálkozási igényt kielégítő élelmiszerek (pl. vitaminozott, ásványi anyaggal dúsított, diétás, stb.) esetében az engedélyt az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) adja ki.  Import élelmiszereken magyar nyelvű feliratnak és az OÉTI vizsgálati számának is rajta kell lennie.

25 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás25Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás25 Szállító partnerek kiválasztása  Adalékanyagok alkalmazása is szigorú feltételekhez kötött → szabvány, vagy a Magyar Élelmiszerkönyv írja elő.  Egyéb előírások:  Tőkehús, vágott baromfi esetén hatósági állatorvosi húsvizsgálat bizonylatát lehet kérni.  Zöldség, gyümölcs esetén permetezési naplót lehet kérni a termelőtől.  Termesztett gomba esetén: számla, vagy termesztő igazolása kell. Vadon termő gomba esetén tételes gombaszakértői igazolás szükséges.  Nyers tej esetén: állatorvosi és közegészségügyi bizonylat kell a forgalmazáshoz.

26 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás26Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás26 A beszerzés lebonyolítása  Beszerzési módok:  Közvetlenül az eladótól  az eladó felkeresése  az áru kiválasztása  készpénzes fizetés  szállítás megoldása  Írásban vagy szóban történő megrendelés alapján  Csak akkor lehetséges, ha az eladó és a vevő előzetesen már megállapodtak, esetleg szerződést kötöttek egymással.  Ilyenkor az adott időben szükséges konkrét mennyiségi igényeket már elég csak telefonon vagy valamilyen írásos módon eljuttatni a szállítóhoz.

27 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás27Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás27 A beszerzés lebonyolítása  Beszerzési források:  közvetlenül az ipartól (pl. sütőipar, tejipar, húsipar),  nagykereskedelemtől,  kiskereskedelemtől (minimális tételben, hiánypótlás céljára),  őstermelőtől (idénycikkek, primőráruk).

28 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás28Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás28 A beszerzés lebonyolítása  Beszerzéssel kapcsolatos szerződések  Mindegyik visszterhes jogügylet, mivel mindkét fél kötelezettségeket vállal.  Az egyik arra vállalkozik, hogy a megrendelt árut a vevő számára a legmegfelelőbb időben, a megadott helyre leszállítja,  a másik pedig arra, hogy az áru átveszi és ellenértékét kifizeti.

29 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás29Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás29 A beszerzés lebonyolítása  Beszerzéssel kapcsolatos szerződések  Nem megfelelő teljesítés esetén szankciót lehet érvényesíteni  késedelmes szállítás,  meghiúsult szállítás,  hiányos szállítás,  késedelmes fizetés  Szankció lehet (a Ptk. szerint):  kötbér (kárátalány) : a beszerzési érték meghatározott %-a.  kártérítés (egyszeri összeg): mértéke a valós kár összege.

30 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás30Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás30 Szerződés típusok  Adás-vétel típusú szerződések:  Adás-vételi szerződés:  a vevő általi készpénzes vásárlás a legtipikusabb esete. Az adás-vételkor a termék rendelkezésre áll, csak a pénz-áru cserét kell lebonyolítani.  Szállítási szerződés:  a szerződéskötés időpontjában a szállító nem rendelkezik a megrendelt áruval, azt később fogja előállítani vagy beszerezni, és a teljesítés időpontjára leszállítja.

31 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás31Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás31 Szerződés típusok  Bizományosi szerződés  Meghatározott eredmény elérését célzó szerződések:  Megbízási szerződés (beszerzési megbízás): a vevő nem kíván rendszeres árubeszerzést folytatni, és megbízást ad az erre jogosult szervezeteknek, hogy ezt helyette és nevében elvégezzék.

32 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás32Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás32 Szerződéstípusok  Szállítási keret- szerződés  Adás-vételi szerződés  Megbízási szerződés  Bizományosi szerződés  Képviseleti szerződés

33 11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás33Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás33


Letölteni ppt "11. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás1Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás11. előadás1 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések