Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az iskola, mint szervezet

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az iskola, mint szervezet"— Előadás másolata:

1 Az iskola, mint szervezet
Neveléselmélet IV. A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta.

2 Alapkérdések I. Mi az iskolai nevelés célja? „Azt is meg kell vizsgálnunk, hogy mi is hát a nevelés, és hogyan kell nevelni. Napjainkban ugyanis igen vitatottak ezek a feladatok. Mert nem mindenki ért egyet abban, hogy mit kell az ifjúságnak tanulnia az erkölcs és a tökéletes élet szempontjából, de még az sincs tisztázva, vajon az értelem vagy a lélek kifejlesztésére kell-e inkább irányítani a nevelést. A szokásos nevelési rendszer nagyon zavaros, és nem világos, hogy vajon azt kell-e elsajátítani, ami az életre hasznos, vagy pedig, ami az eredményt fejleszti, vagy éppen valami különleges dolgot, mert mindezen szempontoknak vannak szószólói.” A vita mintegy két és fél ezer éve tart. Amióta azonban a hasznos tudás kifejlesztése kétségbevonhatatlan szükségessé vált, és az intézményes nevelés mind magasabb fokozataiban a lakosság mind szélesebb körei részesülnek, az alternatívák helyébe egyre inkább az összekapcsolás kísérletei kerültek. A kultúra tartalmának roppant méretű kiterjeszkedése és az emberrel szemben támasztott igények mélyreható differenciáltsága következtében mindmáig megmaradt a szembeállítás is az irányzatok elszánt vitájaként. Legtöbbjükben felfedezhető az arisztotelészi dilemma újraképződése: vagy oktat a pedagógus, s ezzel azt adja, ami az értelemnek kell, vagy nevel, s ily módon arról gondoskodik, amire a léleknek van szüksége. De az egyesítő törekvések egy része is fölöttébb egyszerű megoldást keres. A legegyszerűbb megoldás logikája az összeadásé. Külön oktatunk és külön nevelünk, egyszer „tudást” adunk (aminek mellékhatásaként az értelmi erőket is kiképezzük, esetleg az erkölcsi belátásokat is alakítjuk), máskor a személyiséget fejlesztjük. Ennek az elképzelésnek finomított formája – mely az oktatás részmozzanataihoz csatol valamely speciális nevelő hatást – a szükséges tudáshoz mintegy hozzáadagolja a nevelő célzatú tudást. Így a legjobb esetben minden téma szerepet kap az általános vagy szakműveltség kiépítésében, és van valamilyen pedagógiailag értékesíthető „tanulsága”. (Arisztotelész)

3 Alapkérdések II. Oktatás vagy nevelés? Oktatáscentrikus iskola
Neveléscentrikus iskola Oktatás vagy nevelés? Prohászka Lajos oktatáselméleti fő művében egyaránt bírálta az oktatás és a nevelés merev elválasztását (mely szerint a nevelés az erkölcsi érzület, akarat és ízlés fejlesztésére, az oktatás az intellektuális képességek képzésére irányul) és a nevelő oktatás – rejtetten máig élő – elméletét. Az utóbbi ellen két alapvető kifogást emelt. ·  Olyan pszichológiai előfeltevésből indul ki, mely a lelket szétdarabolja értelmi, erkölcsi, akarati stb. részekre, s ha egységes célt tűz is a nevelés elé, „az értelmi képzést alárendeli az erkölcsinek, ezt az utóbbit viszont mégis intellektualizálja”. ·  A nevelő oktatás fogalmából következik, hogy létezik „nem nevelő oktatás” is. Ez pedig azt a túlhaladott nézetet élteti, hogy csak a humán tárgyú oktatástól várható szellemi gyarapodás, a szakoktatás viszont „nem teszi jobbá az embert, vagy legalábbis nem ez a célja”. Prohászka végül is nem teljesen vetette el a nevelő oktatás fogalmát, csupán arra intett, hogy ne fogjuk fel intellektualisztikusan, az értelmi képzéstől remélve általános lelki hatásokat, s ne rekesszük ki belőle a szakoktatást sem. A maga részéről amellett foglalt állást, hogy „nevelés és oktatás – csupán két oldalát jelenti ugyanannak az életalakító tevékenységnek. Mindkettő tudatos és tervszerű ráhatás, és ami közöttük a különbséget teszi, az tisztán e ráhatás tudatosságának és tervszerűségének mértéke”. (Prohászka L. 1937, ) Közelít ez a nézet ahhoz a felfogáshoz, hogy itt elsősorban a „módszertani irányultságról” van szó, annak az alapvető kérdésnek a megválaszolásáról, hogy milyen módon járulhat hozzá ez a lényegileg egységes, csupán fogalmilag elkülöníthető tevékenység az ember fejlesztéséhez. Meghaladva e gyakran skolasztikus szóvitába fulladó, noha nem lényegtelen fogalomtisztázást, föltehetjük azt a jóval fontosabb kérdést is, hogy mi az oka annak a kétségtelen ténynek, hogy miközben minden korszak nevelése óriási erőfeszítéseket tesz az eszményeihez közelítő emberi minőség elérésére, az csak rendkívül korlátozott mértékben valósul meg. Maga a nevelés is előidézője ennek, vagy kizárólag mélyebb – társadalmi, antropológiai és hasonló – síkokon kereshetjük a magyarázatot? A hatvanas-hetvenes években a magyarországi pedagógiai szakirodalom sokat bírálta az „oktatásközpontúságot”, melynek elméleti védelmezői nemigen akadtak, a gyakorlatban azonban mind a mai napig megtalálhatók jellemző vonásai. A vele – gyakran túlélezetten – szembeállított „nevelésközpontúság” teoretikusai azt állították, hogy az oktatás dominanciájára épülő iskolapedagógia úgy közelíti meg a gyermeket, mint objektumot, melyet programozni kell, szabályozni a világhoz és önmagához való viszonyát. a nevelés „elsőbbségének” hívei viszont minden egyes gyermekhez, mint „nem ismétlődő individuumhoz”, mint szubjektumhoz kívántak közeledni. Azt hangoztatták, hogy az értelmet foglalkoztató oktatás végtermékei is csupán intellektuális jellegűek, érintetlenül hagyják a személyiség többi szféráját. Ezzel szemben a szubjektumot és kapcsolatait alakító nevelés intenzíven hat az érzelmi világra is, és „végtermékei” eszmények, személyiségvonások, magatartási szokások. Az egyoldalú intellektualizmussal való szakításnak ebben a programjában a nevelés nem szükségképpen szakad két különálló folyamatra. Mindamellett joggal jegyezte meg ekkortájt Mihály Ottó: „A valóságos nevelési tevékenységet, nevelődési, személyiségfejlődési folyamatot kettészakító nevelés-oktatás fogalompár nemcsak eltorzítja kutatási kérdésfeltevéseinket, hanem szinte lehetetlenné teszi, hogy neveléselméletünk asszimilálja más tudományok eredményeit, mivel ezek értelmezhetetlenek az ’oktatás-nevelés’ kettős fogalmi struktúrájában. (Paradox módon, de ez a megoldatlan elméleti probléma jelenik meg az ún. ’oktató iskola’ és ’nevelő iskola’ ma divatos szembeállításában is.)” (Mihály O In: Nagy S. 1981)

4 Alapkérdések III. Ismeretátadás vagy képességfejlesztés?
Az oktatás hatásának tartalmi feltételei Az első feltétel a tananyag megfelelő kiválasztása. Egyesek úgy gondolják, hogy a századokon át folyó vita a materiális és a formális képzés hívei között napjainkban a formális elv javára dőlt el, hiszen az „ismeretrobbanás”, az iskolában szerzett tudás elavulási idejének nagymértékű csökkenése lehetetlenné teszi mindannak a megtanítását, amire a tanulónak élete folyamán valóban szüksége lesz. Ezért szinte közömbössé vált a „mit tanítsunk” kérdése, a lényeg csak az, hogy a tanulók elsajátítsák az információk megszerzésének és feldolgozásának technikáját, kifejlődjön bennük a logikus és kreatív gondolkodás képessége. Így elboldogulnak majd az életben. Valójában a két irányzat vitája az alternatíva hamisságának a kimutatásával zárult le. Sem az egyoldalú racionalizmus, mely a tárgy konkrét sajátosságaitól eltekintő, illetve azokat egyedül a gondolkozás iskolázása szempontjából mérlegelő formális képzési elvet táplálta, sem az egyoldalú empirizmus – a materiális elv filozófiai bázisa – nem megfelelő kiindulás az oktatás tárgyának meghatározásához. A tartalmában sem hasznos ismeretből, az élettől idegen ismeretből hiányzik a belső motivációs erő, az oktató mindig rákényszerül merőben külsődleges és csupán aktuálisan ható ösztönzők bevezetésére. Bármilyen változékony is mai kultúránk, meg lehet határozni azokat az alapokat, amelyek nagy valószínűséggel közösek a ma és a holnap kultúrájában, vagy amelyek megfelelnek az előre látható változásoknak. Ez az anyag is sokszorosan meghaladja az iskolában év alatt elsajátítható ismeretek mennyiségét. Ezért a curriculumtervezők világszerte igyekeznek pontosan megjelölni a kiválogatás további szempontjait. A mai magyarországi (immár több lépcsős) tananyagtervezés rendszere elvileg túljutott azon a célzatos intellektualista egyoldalúságon, mely kategorikusan azt állította, hogy az iskolában (az ún. „készségtárgyaktól” eltekintve) a tudományok alapjait kell tanítani. Ez a hangsúlyos követelés azon kívül, hogy háttérbe kívánta szorítani, vagy éppenséggel kirekeszteni a kultúra egyéb tartományait, didaktikailag is félrevezető volt, mert azt sugallta, hogy egy-egy tantárgy és egy-egy tudomány között szükségszerű megfelelés van. (Ennek szélsőséges esete az elméletileg annyiszor elítélt, mégis mindig újjáéledő elképzelés a tantárgyról, mint miniatürizált, zsugorított tudományról). Azt persze mondhatjuk – a hagyományos szemléletből kiindulva, – hogy „komplex”, „integrált” stb. tantárgyakat tervezünk, de ahogyan a valóságos szükségletek nyomására nő az ilyen tantárgyak száma, és ahogyan egyidejűleg maguk a tudományok is sorra kilépnek régi kereteik közül, egymásba fonódnak és újrarendeződnek, egyre bonyolultabbá és feleslegesebbé válik egy-egy tantárgynak egy-egy tudományhoz való hozzárendelése. Célszerűbb a tantárgyi rendszert úgy alakítani, hogy az iskolai tananyagokba az egyes kiválasztott tudományok rendszeresen újraválogatható elemei olyan mértékben és olyan módon épüljenek be, ahogyan azt a személyiségfejlődés céljai és lehetőségei, a gazdasági és társadalmi igények szükségessé teszik. Ehhez pedig a szélesen értelmezett kultúra egészéből kell meríteni. A tudomány ezzel nem veszíti el jelentőségét az oktatásban (és az oktatás sem veszíti el tudományosságát), megmarad elsőrendű forrásnak, és segít mindannak a feldolgozásában is, ami a tananyagban nem szigorúan vett tudomány, hanem művészet, gyakorlat-köznapi ismeret vagy egyéb. (Némiképpen más a helyzet a felsőoktatásban, ahol a tanulmányok anyaga és struktúrája általában csekély pedagógiai transzformációval követi a tudományokét.) Ha nemcsak a tudományokból „származik le”, amit az iskola tanít, nem áll elő az a látszat, hogy egyrészt bevezetést kell adni a tudományok alapjaiba, másrészt nevelni kell, felkutatva, milyen nevelői potenciák rejlenek a tananyagban. Az oktatás nevelő hatásának második feltétele a széles értelemben vett módszerben rejlik. Ebből a nagyon összetett problémakörből kiemelkedik az annyit hangoztatott, de oly nehezen érvényesülő kívánalom, hogy az elméletigényesebb tárgyakban a közlések túlsúlyát fel kellene váltania a problémákra és ezek megvitatására koncentráló metodikának, a gyakorlatigényesebb tárgyakban pedig nagyobb teret kellene adni a gyakorlati fantáziának és kreativitásnak az elméletieskedés és mechanikus „begyakorlás” rovására. És ami mindkét tantárgycsoport esetében egyaránt lényeges: a tartalmi motiválás nagyobb szerephez juttatása a morális és „jogi” motiváció megfontolt fenntartásával. A pedagógiai pszichológia és a didaktika régóta hangsúlyozza, hogy motiválni kell az ismeretek és jártasságok, készségek megszerzésének, valamint elméleti és gyakorlati alkalmazásuknak a folyamatait. A pedagógiai motivációkutatás jelentős hazai képviselője, Réthy Endréné, mint célt és eszközt jelölte meg az egyénben lévő motivációk építését, fejlesztését „annak érdekében, hogy a gyermekben olyan tartós hatások keletkezzenek, mint a permanens tanulás igénye, a problémák megközelítésének és megoldásának szükséglete, az erőfeszítés képessége.” (Réthy E.-né 1998, 73). A tanítás nevelő hatásáról szólva, emeljük ki a gondolkodást élesítő és élménnyé formáló problémaorientált oktatást, melynek fő mozzanatai is többől állnak, mint különféle problémák egyszerű „fölvetéséből”. A problémahelyzetek megteremtése, a problémakezelési folyamat – hol inkább terelő, segítő beavatkozásokat, hol inkább visszahúzódást igénylő – „dramaturgiájának” a kiépítése és a megoldások, megoldási kísérletek rendszeres értékelése is természetes része ennek a stratégiának. tananyag kiválasztás + motiváció

5 Az iskola társadalma Érdekeltek Az iskola társadalma
Az iskola szervezetként beágyazódik a közoktatás országos, illetve helyi rendszerébe, ugyanakkor minden egyes benne működő pedagógus és diák magában hordozza addigi egyéni élettapasztalatait, személyes problémáit, ambícióit, sikereit és kudarcait. A világ- és társadalomszintű változások (globalizálódás, az internet terjedése, a pluralizálódásból fakadó értékkonfliktusok legitimációja az iskolában, az iskola funkcióinak megváltozása, a közoktatási rendszer bizonytalanságai, a szülők és pedagógusok között növekvő bizalmatlanság stb.) befolyásolják a tanár-diák viszonyt, és mindez rányomja a bélyegét a tanulók egymás közötti kapcsolatainak alakulására is. A különböző kutatások egyértelműen jelzik, hogy az iskolákban a diákok és a felnőttvilágot reprezentáló pedagógusok között a szorosan vett tananyagon és az iskola konkrét ügyein kívüli problémákról alig esik szó (Szabó–Örkény, 1998; Ligeti–Márton, 2002). Magyarországon is mindinkább szembesülni kell azzal a ténnyel, hogy az oktatási intézmények, különösen középfokon, egyre kevésbé jelentenek valódi életvilágot a diákok számára. Az iskolák esetleg színterei, de ritkán befogadó helyei a gyermek- és az ifjúsági kultúrának. E jelenség különösen fontos, hiszen felértékelődött az ifjúsági kultúra szerepe a fiatalok értékrendszerének alakulásában. A gyermek- és ifjúsági kultúra jellege és elfogadottsága iskolánként igen eltérő, felerősödtek a területi és az iskolatípusok szerinti különbségek. E kultúrák „beengedését” az iskolákba megnehezíti, hogy a tanárok nem ismerik azokat, illetve megítélésükről a pedagógusok körében nem alakult ki határozott szakmai vélemény. A tanárok (a felnőttek) és a diákok közötti kulturális szakadék nemcsak a tanórán kívüli, hanem a tanórai kommunikációt is korlátozza, s ez csökkenti együttműködésük eredményességét. Nő a távolság a pedagógusok és a tanulók szociokulturális jellegzetességei között, ami alapvető forrása az iskolán belüli konfliktusoknak és a tanulói kudarcoknak. Ez különösen jellemző az elszegényedő bizonytalan munkaerő-piaci helyzetű rétegek gyermekeit befogadó iskolákra (Golnhofer, 2001).

6 Az iskola dokumentumai
SZMSZ Kollektív szerződés Házirend Alapító okirat Pedagógiai program Szülői munkaközösség Az iskola alapdokumentumai Öt belső alapdokumentum befolyásolja az iskolák működését: az alapító okirat, a nevelési/pedagógiai program, a kollektív szerződés, az SZMSZ és a házirend. Az elsőt a fenntartó határozza meg, a többiről különböző egyeztetési, egyetértési, jóváhagyási jogok mellett a nevelőtestület dönt. A házirend a évi közoktatási törvény módosítása alapján a fenntartó jóváhagyásával válik érvényessé. Az intézmények alapfeladatukat illetően rendelkeznek stratégiai dokumentummal (nevelési/pedagógiai program), de az alapdokumentumokban nem jelenik meg a szervezet működésével kapcsolatos stratégiai megközelítés. A szervezeti és működési szabályzatok csak operatív szinten szabályozzák az intézmények működését, kevés helyen dolgozzák ki valamilyen formában a szervezetfejlesztés, az anyagi és az emberi erőforrásokkal való gazdálkodás stratégiai tervét (Barát –Cseh, 2002). A minőség fejlesztésére és a hatékonyság növelésére irányuló törekvések a nyolcvanas évek második felétől alapvetően különböző pedagógiai problémák megoldására irányultak, de létrehoztak új szervezeti formákat is. Növekedett a különböző szakmai problémák megoldására szervezett állandó és ad hoc csoportok jelentősége, megerősödtek a munkaközösségek. A kilencvenes években e tendencia folytatódott az iskolai szintű szakmai felelősség növekedésével (lásd munkacsoportok működése a pedagógiai programok létrehozásában, különböző pályázatok elkészítésében, realizálásában stb.). Az elmúlt időszakban a belső szervezeti viszonyokat leginkább a Comenius 2000 program befolyásolta, hiszen új belső irányítási szintek és szervezeti egységek kialakítását igényelték a programban részt vevő több mint 1000 iskolától. A hagyományos szervezeti struktúrát megbontotta többek között a teammunka igénylése, az információáramlás és a döntés-előkészítés módjainak megváltozása, a strukturált szervezet, a megfelelő feladatelosztás kialakítása, a szervezeti munka dokumentálása. Arról azonban nincs megfelelő információ, hogy mindezek mennyire épültek be az intézmények mindennapjaiba. Befolyást gyakoroltak az intézmények belső szervezetére a különböző, fenntartói és intézményi szinten megvalósuló együttműködések és társulások is. Megjelentek az intézményekben új szakmai kompetenciával rendelkező egyének, csoportok, akik új viszonyt alakítottak ki a vezetéssel, a kollégákkal, szakmai szervezetekkel, más intézményekkel, a szűkebb társadalmi környezettel stb. Ez oldotta a hagyományos bürokratikus, vezető és beosztott szervezeti struktúrát, kedvezőbb feltételeket teremtett az iskolákban a szervezeti tanuláshoz, az öndiagnosztizáláshoz, az önmenedzseléshez. Diákjogok és konfliktusok az iskolában A gyermekek sajátos státussal rendelkező egyének, akik számára a jogszabályok azért biztosítanak különleges jogokat, mert életkorukból adódóan nem képesek megvédeni magukat a jogsértésekkel szemben. Ebből következően az egyes nevelési-oktatási intézmények demokratikus működése érdekében szükséges, hogy a felnőttek partnerként kezeljék a tanulókat, sőt aktívan segítsék őket jogaik gyakorlásában és érvényesítésében. Az oktatási intézményekben a tanulók jogai csak akkor érvényesülhetnek, ha a pedagógusok, a tanulók, a szülők és a fenntartók közösen dolgozzák ki a konfliktuskezelés technikáit, megteremtik azokat az eljárásokat és fórumokat, amelyek elsősorban a tanulók, de szükségszerűen a pedagógusok, szülők jogainak érvényesülését is elősegítik (Az oktatási jogok biztosának..., 2001) ben az Állampolgári Jogok Országgyűlési Biztosánál az előző évekhez képes számottevően csökkent a közoktatással összefüggő panaszok száma. Ennek oka főleg az, hogy ezek egy része az Oktatási Jogok Biztosához fut be. Az elmúlt években az országgyűlési biztosok által folytatott vizsgálatoknak köszönhetően több tananyag készült az állampolgári jogok témakörében (Az Állampolgári Jogok Országgyűlési Biztosa..., 2001). Az írott és az elektronikus média ugyanakkor a korábbinál gyakrabban foglalkozik és érzékenyebben reagál a diákokat ért, főként az emberi jogok sérelmére utaló esetekkel. Számos tanórai mulasztással összefüggő beadvány is érkezik a hivatalhoz. A közoktatási törvény, illetve annak végrehajtási rendelete keveset mond arról, hogy mit tekinthetünk mulasztásnak, azaz e jogintézmény tartalmi meghatározása hiányzik a jogszabályokból. Mivel a mulasztás jogkövetkezményei igen súlyosak, fontos lenne tisztázni e fogalom pontos tartalmát. Gyakran az óráról való késést vagy a felszerelés hiányát is – hibásan – mulasztásként kezelik. Több szülő kért telefonon segítséget fegyelmivel kapcsolatos ügyben akkor, amikor kézhez kapta az eljárás megindításáról, valamint a tárgyalásról szóló értesítést. Többen fordultak a hivatalhoz nemcsak írásban, hanem telefonon is, a tanulók kötelező óraszámával kapcsolatban. A gyermekükért aggódó szülők jellemzően aziránt érdeklődtek, hogy mennyi lehet a tanulók napi óraszáma, illetve heti tanóráinak maximális száma. A tanulók értékelésével, minősítésével összefüggő panaszok többségét is a diákok szülei juttatták el a hivatalba (Az Oktatási Jogok Biztosának..., 2001; 2002). Az Oktatási Jogok Biztosához érkezett beadványok azt mutatják, hogy a különböző fogyatékkal élő gyermekek a közoktatás talán legkiszolgáltatottabb szereplői. Ennek megfelelően a hivatal a velük kapcsolatos problémákat különös gonddal kezeli. Több panasz arra hívta fel a figyelmet, hogy egyes, főleg kisebb települési önkormányzatok nem mindig rendelkeznek a szükséges feltételekkel ahhoz, hogy a törvényben előírt kötelező ellátást ezen tanulók számára biztosítani tudják. Arra is volt példa, hogy nemcsak a tanuló lakóhelye szerinti nagyváros, de az adott megye egésze sem rendelkezett olyan intézménnyel, amely a fogyatékkal élő tanuló számára a megfelelő oktatást-nevelést biztosítani tudta volna. A gyerekek fokozott jogsérelme arra késztette a hivatalt, hogy ebben a témában külön kutatást indítson el (Az Oktatási Jogok Biztosának..., 2002). Az iskola a konfliktusok kezelésére gyakran használja fel a diákönkormányzat intézményét. Általában azonban csak azoknál a problémáknál veszik igénybe e testület közreműködését, amelyek a pedagógusok számára okoznak nehézséget. A diákokat nyomasztó gondok jelentős részét viszont az intézmény nem minősíti együttműködésen alapuló kezelést, vagyis tanár és diák közötti egyeztetést igénylő konfliktusnak, s így fel sem merül az igény és lehetőség a diákönkormányzat bevonására (Ligeti–Márton, 2002). A diákönkormányzat tagjai szavazással rekrutálódnak: egy-egy osztály általában két-három képviselőt delegál. Tagjai – személyes tapasztalatok és kutatási adatok szerint – általában eleve olyan tanulók lesznek, akiket a tanárok is elfogadnak. A diákönkormányzat munkáját éppúgy nehezíti a pénztelenség, az idő, az információ és az energia hiánya, mint az érdektelenség. Ezek a gátló tényezők csak látszólag függetlenek egymástól. A diákönkormányzatoknak ugyanis szinte kizárólagos bevételi forrásai a rendezvények (teadélután, diákbuli), s ezzel rendszerint beszűkül tevékenységi körük, tehát az érdekképviseletre, a konfliktuskezelésre, az egyeztetésre, a házirendek vizsgálatára, a véleményezési jog gyakorlására nem jut elegendő idejük és energiájuk. A közoktatási törvény évi módosítása az iskolafenntartó hatókörébe adta a házirend jóváhagyását. Ennek a szándéknak a legfőbb indoka, hogy egy korábbi ombudsmani vizsgálat számos jogtalanságot állapított meg ezekkel az iskolai dokumentumokkal kapcsolatban. A Kurt Lewin Alapítvány által végzett kutatás tapasztalatai szerint a legtöbb iskolai házirend nem szabályozza, hogy miképpen ütköztethetik a felek véleményüket az iskola keretein belül. Sok házirend explicit módon kifejti, hogy a tanulónak csak akkor vannak jogai, ha teljesítette kötelességeit. Több házirendben tapasztalható az a törekvés, hogy az erkölcsi, etikai, ízlésbeli szabályok és a jog által szabályozott területek a szövegben jól láthatóan külön legyenek választva. Változatlanul – és jogszerűtlenül – szabályozzák az iskolai házirendek a szabadidő eltöltését, illetve az iskolán kívüli magatartást. (Pl.: „Diákjaink nem nézhetnek, nem olvashatnak pornográf vagy horror filmeket, könyveket”; „Az iskola tanulóinak tilos a dohányzás, a szeszes ital, drog fogyasztása és birtoklása, szerencsejáték űzése.”) Általában nem derül ki, hogy az egyes fegyelem-, illetve szabálysértéseket miként szankcionálja az iskola. Ha szó esik a szabályszegés következményeiről, akkor általában a megfogalmazásokban összemosódnak a jogi és a pszichológiai szempontok (Ligeti–Márton, 2002).

7 Szervezeti kultúra Harrison - Handy modell
Klub kultúra Feladat kultúra Személyiség kultúra Szerep kultúra Apolló Athéné Dionüszosz Zeusz Szervezeti kultúra Handy (1986) szerint a szervezeti kultúra a szervezetbe mélyen beágyazódó hitek és meggyőződések, a szervezeti lényegi működésének sajátossága, amely egyetlen alapvető értékként szervezi meg annak működését, kihat struktúrájára is. Számára a kultúra általában az életvitelt és az íratlan szabályok, normák követését jelenti. A különböző emberek és a különböző célok más-más kultúrát igényelnek. Az egy adott szervezetre jellemző kultúrát az ott domináns csoport alapozza meg és építi ki, örökíti át az évek során. A domináns csoport által kialakított kultúra azonban nem szükségképpen kizárólagos; egy szervezeten belül többféle kultúra is kialakulhat. Handy gondolatmenetét kiegészítve úgy fogalmazhatunk, hogy a domináns kultúrához viszonyítva szubkultúrák, domináns hiányában versengő kultúrák jöhetnek létre, egyazon szervezeten belül. Négy fő típusát határozta meg, amelyek a vezető szerepében a környezethez való viszonyban, az irányítási, döntéshozatali módban, a szervezeti teljesítmény legfőbb meghatározójában térnek el. Erő vagy klub típusú kultúra Hatalomkultúra: a szervezet felépítése a pókhálóra emlékeztet, melynek középpontjában minden hatalom, befolyás és tekintély összpontosul. Kevés a formális szabály, csekély a bürokrácia. A hatalom fő forrása ugyan az erőforrások birtoklásából fakad, de fontosak a személyes viszonyok is, mivel a hatalmi központ a kontrollt elsősorban a személyeken keresztül gyakorolja a számára megfelelő emberek kulcspozícióba helyezésével, beszámoltatásukkal. A szervezet hatékonysága jelentős részben attól is függ, hogy a tagok mennyire hisznek és bíznak a legfőbb hatalom birtokosának erejében, mennyire éreznek és gondolkoznak úgy, mint ő, mennyire vetik alá magukat a kommunikáció monopolizálásából fakadó befolyásolásnak. Rugalmasak, rendkívül jól alkalmazkodnak a változó környezethez, jól reagálnak a kihívásokra, veszélyhelyzetekre. Az, hogy változtatnak-e tevékenységükön, és hogy ezt a megfelelő irányban módosítják-e, a központban lévő személytől vagy személyektől függ. A hatalomkultúra az egyénekre és nem a testületekre épít. Gyenge pontjai az utódlás kérdése és a méret. Szerep típusú kultúra: Racionális, logikus, bürokratikus szervezetekre jellemző. Struktúrája görög templomhoz hasonlítható. A funkcionális elemek önmagukban is erősek, de a szerkezetet igazán összetartóvá és kiegyensúlyozottá az a szabályozás teszi, ami az egyes elemek kapcsolatát, illetve a közöttük lévő együttműködés rendjét rögzíti. A szerepkultúra lényegéhez tartozik, hogy a szabályozás minden fontos területre kiterjed, a lehető legrészletesebb, és írásos formában. A szerepkultúrával rendelkező szervezetek irányítását, az egységek munkájának felülről történő összehangolását a csúcsvezetés tagjaiból álló, szűk körű testület végzi. A hatalom fő forrása a betöltött pozíció. Ebben a kultúrában a szerep azt jelenti, hogy a munkaköri leírás követelményei fontosabbak, mint az egyének individuális jellemzői. A munkaköri leírás szabályainak meg kell felel ni, ennél többre azonban nincs szükség. Ez a kultúra a középszert jutalmazza, azokat az embereket, akik elfogadják a kiosztott szerepeket, és az adott szinten jól látják el feladataikat. A hatalom forrása nem annyira szakértői tudás, mint inkább a hierarchiában elfoglalt pozíció. Stabil, lassan változó, jól befolyásolható környezetben lehet hatékony ez a kultúra típus. Változni nehezen tud, mert olyankor újra kell strukturálni a szerepeket, feladat- és felelősségi köröket. Feladat típusú kultúra: A szervezet orientációja a feladatokra, projektekre irányul. Mindez hálós szerkezetet eredményez. A hatalom és a befolyás jórészt a négyzetháló szálainak kereszteződési pontjaiban alakul ki, de kevésbe hajlamos a koncentrálódásra, mint más kultúratípusok esetében. Ereje a team-munkában rejlik, az értékelés rendkívül eredménycentrikus. A befolyás alapvetően a szaktudásból, nem a betöltött pozícióból, vagy a személyiség karizmatikus erejéből fakad. Olyan csoportokra jellemző, amelyekben az eredmény, az együtt dolgozók munkájának végterméke elhalványítja az egyéni célokat, sőt a státusz- és stílusbeli különbségek egy részét is. Viszonylagos szabadságot biztosít az egyéneknek az adott feladat, cél megoldása érdekében. Az együtt dolgozó csoportok szükség szerint gyorsabban átszervezhetők, átalakíthatók; így jól tudnak reagálni a környezeti változásokra. A vezető inkább koordinátor, a csoportokat tereli a szervezet egészének célja felé. Ugyanakkor ő a közvetítő a külvilág és a szervezet között. Ebben az esetben is a méret a kritikus tényező. A feladatkultúra esetében a központi irányítás akarata, szervező-befolyásoló ereje a projektek indításában, az eszközök, az anyagi és emberi erőforrások elosztásában nyilvánul meg. Személy típusú kultúra: Pontok laza halmazával jellemezhető a struktúra. A fókuszban az egyéniség áll, az egyéni célkitűzések dominálnak, a szervezet csak az egyéni kibontakozáshoz szükséges hátteret jelenti. Akkor alakul ki ilyen kultúra, ha magasan kvalifikált szakemberek kreatív, innovatívfeladatok megoldására társulnak. Szervezetük kevéssé formalizált, csak a közös érdekeket kell fenntartani. A tehetség a legfontosabb, ennek kibontakozását segíti elő a minimális szervezettség. Ez a szervezet – legalábbis belülről – teljes egészében az egyéneknek van alárendelve, és csak addig tud fennmaradni, amíg a szervezet céljai halványak, nem körvonalazottak. Amint kialakul a szervezet saját identitása, a közös cél az egyéni célok fölé helyeződik, és megváltozik a kultúra. A tejes egészében személykultúrát megtestesítő szervezet ritka, de sok olyan eset van, amikor személykultúrával jellemezhető egyének dolgoznak másfajta domináns kultúra keretei között. Ilyen például egy egyetemi tanár. A valóságos szervezetek ezen típusok keverékei, ezeket a jellemzőket tartalmazzák különböző arányban. A szervezetek eredményességének a titka, ha a megfelelő időben, környezetben a megfelelő arányban valósítják meg ezeket a kultúra típusokat.

8 Szervezetelméletek Bürokratikus modell – Max Weber
Célorientált modell - Taylor Személyre orientált modell - Mayo Nyitott rendszerű modell – Katz - Kahn

9 1. Bürokratikus modell belső stabilitás, rutin tevékenységek, mindenkinek ismert a feladata, folyamatos ellenőrzés. Hierarchizált szervezet, hierarchizált, szabályokon nyugvó viszony. Bürokratikus modell  A hierarchia évszázadok óta a szervezetek alapvető rendezőelve volt. Az erős hierarchiára épülő szervezeteket a modern korban Max Weber ( ) és Henri Fayol írták le, és professzionális bürokrácia néven vonult be a szervezetelméleti irodalomba. Célja az eszményi szervezet megkonstruálása volt, amely lehetővé  teszi az emberi viselkedés maximális ésszerűségét. A modell főbb vonásai: - centralizált irányítás; - a munkák pontos és szigorú felosztása; - a legapróbb részletekig kidolgozott szabályok; - a vezetők és a beosztottak éles különválasztása; - a vezetők és beosztottak személytelen viszonya; - a belső stabilitás, a kiegyensúlyozottság; - a tevékenységek rutinizálása, szabványosítása; - a végrehajtáshoz kapcsolódó állandó ellenőrzés. A modell veszélyei:                                       - megfelelő szakmai ismeretekkel nem rendelkező főnökök és szakmai ismereteiket a főnökeik értetlensége miatt kihasználni nem tudó beosztottak; - önkényes, értelmetlen szabályok; - a beosztottak embertelen és értelmetlenül bántó kezelése; - a szürke, semmi iránt sem érdeklődő, csupán minimális teljesítményre törekvő, konformista embertípus kifejlődése; - az érett, fejlett, döntésre kész személyiség kialakulásának akadályozása; - az információk és az újító ötletek gátlása és eltorzítása a személyek közötti hierarchikus válaszfalak által.

10 2. Célorientált modell A szervezet hatékonyságát a termelékenységék
és az általa előállított profit adja. világos célok, racionális elemzés, a folyamtok tisztázása, határozott irányítás, munkaerő megítélésének alapja a teljesítmény, a vezető feladatorientált. Célorientált modell Az elmúlt század elején — az olcsó munkaerő, bőséges alapanyagforrások, szabad verseny időszakában — született meg a racionális cél modell, amely a szervezetet racionálisnak tekinti, elsősorban közgazdasági szempontból vizsgálja (Taylor, 1911). A modell főbb vonásai: - a szervezet hatékonyságát a termelékenysége, az általa előállított profit alapján ítélték meg; - világos és határozott irányítás; - a célok folyamatos tisztázása; - a munkaerő megítélésének alapja a teljesítménye, - a vezető feladatorientált. A modell veszélyei:        - az egyéni célokat kizárólag a szervezeti célok vezérlik; - az örökös erőfeszítés, gyakori kimerültség

11 3. Személyre orientált modell
befelé forduló szervezet, konfliktusmegoldás csoportosan, a szervezet tagjait bevonják a döntésekbe. Elkötelezettség, kohézió, morál. Személyes kapcsolat orientált modell A század második negyede új kihívásokat hozott a szervezetek számára: ilyen volt a '30-as évek világgazdasági válsága vagy a II. világháború, hogy csak a legjelentősebbeket említsük. A megváltozott társadalmi-gazdasági körülmények között a korábbi szervezetelméleti modellek csak korlátozott érvényességgel bírtak. Ekkor jelentek meg olyan megközelítések, amelyek az emberi kapcsolatokat állították előtérbe. Az emberi kapcsolatok modell szervezetelméleti megalkotásával kapcsolatban talán leginkább Elton Mayo neve említendő. A modell főbb vonásai: - az elkötelezettséget, a kohéziót és a morált tekinti a hatékonyság alapjának; - a szervezet tagjainak bevonása a döntésekbe; - alapvető, a jó konfliktusmegoldás, a csoportmunka; - az egyéni fejlődés lehetőségét, a jó társas kapcsolatokat kínálja a szervezet tagjainak - a csoport biztosítja tagjai számára azt az alapvető szükségletet, hogy társas kapcsolatot alakítsanak ki és tartsanak fenn. - csoport tagjai olyan feladatokat kapnak és olyan teljesítményeket érnek el, amelyek megerősítik kompetenciaérzésüket, önértékelésüket; - a szervezeti célok gyakran csak a különböző ismeretek, képességek, tehetségek együttes mozgósításával érhetők el. A modell veszélyei:     - a szélsőséges engedékenység, az ellenőrizetlen individualizmus; - a csoport büntet, szankcionál bizonyos magatartásformákat, amelyeket egyébként az egyén szívesen csinál. - jóllehet a csoportot valami közös cél elérése élteti, a tagoknak lehetnek eltérő, saját céljaik, adott pillanatban viselkedhetnek különböző módon, ami kényelmetlenséget, kellemetlenséget, konfliktusokat eredményezhet; - terméketlen viták, döntésképtelenség

12 4. Nyitott rendszer modell
innováció, alkalmazkodás, rugalmas, gyors döntések, változások kezelés képessége, A külső környezeti hatások gyors követése. Nyitott rendszer modell A megváltozott társadalmi-gazdasági körülmények között a korábbi szervezetelméleti A XX. század második fele új kihívásokkal járt a szervezetek számára. Az okok — legalább részben — ismét a gazdasági szférába vezetnek: az olajárrobbanás hatására a világnak szembesülnie kellett azzal, hogy vége az olcsó és korlátlan energiafelhasználás időszakának, ugyancsak egyre nagyobb feszítő erővé vált az államadósság növekedése, ami kiváltotta a nagy társadalmi ellátó rendszerek átalakítását. A gyorsan változó világban, amelyben a tudás állandó elévülésével, ebből adódóan megújítási kényszerével kellett számolni, a vezetők számára már nem a szervezetek működésének mérnöki pontossággal történő megtervezését állították a középpontba, hanem a gyors döntést, alkalmazkodást, a változások kezelésének képességét, az innovációt. E jellemzők már a nyitott rendszer modell hatékonyságának központi kategóriái. A szervezetet magát a bürokrácia helyett sokkal inkább az adhokrácia jellemzi. Katz és Kahn, valamint Lawrence és Lorsch neve említendő főképpen a szervezetelméleti kutatók közül. A modell főbb vonásai: - nagy jelentősége van a rugalmasságnak, valamint a cselekvőkészségnek; -  külső támogatás és források megszerzése segíti a növekedés orientációt; -  a tagok tág mozgástérrel, nagy szabadsággal szervezhetik munkájukat A modell veszélyei:     - túlzott bizonytalanság, a kockázat- és felelősségvállalás kényszere - felfokozott válaszadási reakció, - katasztrófa élmény, - politikai célszerűség, elvtelen opportunizmus

13 Quinn -modell rugalmas zárt nyitott merev ÉRTÉK Quinn – modell
A versengő értékek modell tapasztalati úton kidogozott modell. Kifejlesztésének célja az volt, hogy olyan megközelítést, egyben olyan eszközöket hozzanak létre, amelyek segítségével a szervezetek hatékonyságát komplex módon lehet megítélni. A modell ugyanakkor nem egyes működő szervezetek megfigyelésének és elemzésének eredményeként keletkezett, hanem a szervezetspecialisták, értékelők és kutatók által alkalmazott olyan kritériumok és technikák rendszererezéséből jött létre, amelyeket e szakértők a szervezetek teljesítményének megítélésekor a korábbiakban használtak. (Quinn–Rorhbaugh, 1983). A szervezeti orientáció dimenziója — a korábbiakban megfogalmazottakkal összhangban — a befelé–kifelé irányultságot, a mikro–makro folyamatok, a szervezeten belüli egyének, illetve a szervezet egészének a jólétét mutatja. A második dimenzió a szervezet változáshoz való viszonyát, a belső szerveződés jellegzetességeit tükrözi, ami az ellenőrzésre épülő strukturáltságtól a rugalmasságig mozog. Érdekes még számunkra az, hogy a szervezet az alapvető értékei, céljai elérése érdekében milyen eszközöket, milyen folyamatok során használ fel. A bemutatott modell mindegyik dimenziója ismert a szervezetelméleti kutatók számára, az e dimenziók mentén feltárható értékkonfliktusokat a szervezetek legjelentősebb konfliktusaiként tartják számon. A szervezet befelé vagy kifelé történő orientációja egyike a szervezeti élet jelentős konfliktusainak. A szervezetet kívülről szemlélve kézenfekvő, hogy a végső célja bizonyos források megszerzése, amihez eszközöket igyekszik találni. E modell szerint a hangsúly a szervezet versenyképességén, a változó viszonyokhoz való alkalmazkodóképességén van. Belülről vizsgálva egy szervezet működését azt találjuk, hogy a szervezetet alkotó emberek sajátos érzésekkel, viszonyokkal és viszonyulással vesznek részt a szervezet életében. Elvárják törekvéseik, személyiségük figyelembevételét, igényt tartanak információra, a munkahely stabilitására stb. E megközelítés szerint a szervezet egy szociotechnikai rendszernek tekintendő, amelyben a lényeg a résztvevők jó közérzete. Kézenfekvő, hogy ha a szervezet viselkedésében az első modell dominál, akkor háttérbe szorulhatnak az egyéni igények, elvárások; míg fordítva, ha a szervezet a belső harmónia fejlesztésére törekszik, akkor a hangsúly a személyközi kapcsolatokra helyeződhet át a versenyképességről merev

14 A versengő értékek modell
rugalmas Emberi kapcsolatok modell személyes kapcsolatok Nyitott rendszer modell növekedésorientált ÉRTÉK zárt nyitott A versengő értékek modell Belső folyamatok modell: legrégibb és legtartósabb szervezeti elképzelésen alapszik. A szervezet tagjai számára leginkább a biztonság és állandóság igényét tudja kielégíteni. Az egyéneknek jól definiált szerepeik vannak, legfőbb elvárás a lefektetett szabályok betartása, az engedelmesség. A szervezet figyelme befelé irányul, a kontrolláltság az ellenőrzés magas fokú, ez rendet, szervezeten belüli kiszámíthatóságot, bejósolhatóságot eredményez. Meghatározó szervezeti folyamat a dokumentálás és a stabilitás. A stabilizálás a hierarchiának a megőrzését, a folyamatosságot a dokumentálás, az információ megszervezése jelenti. A vezető két elsődleges szerepe a monitorozás (megfigyelés) és a koordinálás (az összhang megteremtése). Racionális célmodell: egyik legáltalánosabb szervezeti elképzelés, amely a szervezetet racionálisnak tekinti és elsősorban közgazdasági szempontból vizsgálja. A hangsúly az eredményességen van, így a legfontosabb szervezeti történés a feladatok tisztázása, a célok kitűzése. A tagok számára a teljesítményigényt tudja kielégíteni. A szervezet fő jellemzője a kifelé irányultság, és a magas szintű kontroll, az eredmények maximalizálása. A szervezet legfontosabb folyamata az irányítás, utasítás és az eredményesség. A vezető legfontosabb szerepe az irányító (direktor) és eredményességre törekvés (termelő). Emberi kapcsolatok modell: a Human relations irányzaton alapuló szervezeti modell. Az egyetértés, összetartás, csapatmunka szerepét és fontosságát hangsúlyozza. A hangsúly az emberi erőforrásokon, az elkötelezettségen van. A szervezet fontos jellemzője, hogy az információk megosztása, a döntéshozatalban való részvétel nagy hangsúlyt kap. A tagok társulási szükségleteit elégíti ki, a szervezet belülre fókuszál ugyanakkor rugalmas a szervezeti kultúra. Az összetartozás, a morál megteremtése az eszköze az emberi erőforrások értékességének. A vezető két elsődleges szerepe a mentor és a facilitátor. Nyitott rendszer modell: ez a modell az utóbbi két évtizedben fogalmazódott meg. Általában organikus rendszerként, lapos szervezetként, mátrix szervezetként, lazán összekapcsolt szervezetként írják le. Legfőbb erőssége az alkalmazkodó képesség, növekedés, forrásszerzés és a változni tudás. A szervezeti hangsúly az innovativitáson és a kreativitáson van. A tagokat nem ellenőrzik, hanem lelkesítik, ösztönzik, a belső motivációra építenek. A tagok fejlődés iránti teljesítmény motivációs szükségleteit tudja leginkább kielégíteni. A szervezet jellemzője a kifelé irányultság és a rugalmasság. A rövid távú spontán tevékenységeknek kedvez. A vezető elsődleges szerepei az innovátor és a bróker. Az egyes szervezeti felfogások és értékek eltérő módon kapcsolódnak egymáshoz, illetve állnak egymással ellentétben. Míg a bal felső sarokban elhelyezkedő emberi kapcsolatok modell a szervezet életében a döntéshozatalban való részvételre épít, alapvető fontosságúnak tartja az elkötelezettséget, az embert önmagában és önmagáért értékesnek tartja, addig a jobb alsó negyedben feltűnő racionális cél modell szerint a munkaerő értékét a teljesítőképessége határozza meg, a szervezet kifelé orientált, ezt követeli tőle a produktivitásra, gazdaságos termelésre való törekvés. Más oldalról az emberi kapcsolatok modell közel áll a nyitott rendszer modellhez a rugalmassága, alkalmazkodó készsége okán. Az emberi kapcsolatok és belső folyamatok modell között pedig a befelé orientáltság, a szervezet belső világára irányuló figyelem a találkozási pont. A modell a versengő értékek modell nevet viseli, mert a szerkezet tükröz egyfajta értékellentmondást, de nem állítja, hogy ezzel egyidejűleg az alapmodellek ne lehetnének jelen egy szervezetben. A konvergens gondolkodáshoz szokott logika azonban hajlamos úgy tekinteni e modellekre (pontosan az átellenes párokra), hogy ezek egymást kölcsönösen kizáróak. Ha nézzük e gondolkodásmódnak az értékekhez való viszonyulásban való visszatükröződését, akkor ez azt jelenti, hogy amikor egy modellt (és az általa képviselt értékeket) kiválasztunk, akkor bizonyos másokat (a mellette álló modellek kapcsolódó értékeit) még elfogadhatónak minősítünk, de az átellenes modell értékei már elfogadhatatlanokká válnak számunkra. Tehát e megközelítés úgy tart bizonyos dolgokat értékesnek, hogy ennek szükségszerű következményeként más dolgokat értéktelennek, haszontalannak nyilvánít. Ez a megközelítés pedig bilincsbe verheti a szervezetet, csökkentheti mozgásterét, végső soron működésének hatékonyságát. A szerkezet négy alapmodellje reprezentálja azokat a — sokszor láthatatlan, kimondatlan — értékeket, amelyek szerint az emberek cselekszenek, politikák és szervezetek keletkeznek, élnek és múlttá válnak. Fontos tehát, hogy nyitottan nézzünk e modellek mindegyikére, illetve az általuk képviselt értékekre. A versengő értékek modelljének az az üzenete az iskolai hatékonyság vizsgálatával kapcsolatban, hogy maga a fogalom (hatékonyság, eredményesség) értékfüggő. Ebből következően azok a jellemzők, amelyek a hatékony iskolai működést leírják maguk is értékfüggőnek mondhatók. Természetesen van arra mód, hogy bizonyos sztenderdek alapján összehasonlítsuk az iskolákat, ezek teljesítményét, de ez nem általában, hanem az összehasonlítás szempontjai alapján képes megmutatni az iskolák és csoportjaik hatékonyságát. Jó példa lehet erre a gimnáziumok felvételi rangsora, vagy a sikeres nyelvvizsgát tett tanulók alapján kialakított sorrend. Természetesen e területeken az iskolák releváns összehasonlítását teszik lehetővé az említett adatok. Ugyanakkor pontosan lehet tudni, hogy a gimnáziumok jelentős részében olyan diákok tanulnak, akik az érettségi után eleve szakmaszerzésben gondolkodnak. Számukra a továbbtanulási mutatók helyett sokkal relevánsabb eredményességi mutató lehet, hogy az érettségizett diákok közül hányan szereznek szakmát, netán a szakmaszerzést követően hányan dolgoznak az adott szakterületen, találják meg ott számításukat (ez utóbbi már a külső hatékonyság. Belső folyamatok modell szabályorientált Racionális célmodell célorientált merev

15 strukturált ellenőrzés
rugalmasság elkötelezettség innováció nyitottság növekedés, forrás befelé kifelé információ, dokumentáció teljesítmény Versengő értékek Az ábra mutatja, hogy az egyes szervezeti felfogások és értékek hogy kapcsolódnak egymáshoz, illetve hogyan állnak egymással ellentétben. Míg a bal felső sarokban elhelyezkedő emberi kapcsolatok modell a szervezet életében a döntéshozatalban való részvételre épít, alapvető fontosságúnak tartja az elkötelezettséget, az embert önmagában és önmagáért értékesnek tartja, addig a jobb alsó negyedben feltűnő racionális cél modell szerint a munkaerő értékét a teljesítőképessége határozza meg, a szervezet kifelé orientált, ezt követeli tőle a produktivitásra, gazdaságos termelésre való törekvés. Más oldalról az emberi kapcsolatok modell közel áll a nyitott rendszer modellhez a rugalmassága, alkalmazkodó készsége okán. Az emberi kapcsolatok és belső folyamatok modell között pedig a befelé orientáltság, a szervezet belső világára irányuló figyelem a találkozási pont. stabil ellenőrzés célok tisztázása strukturált ellenőrzés

16 strukturált ellenőrzés
rugalmasság mentor innovátor támogató bróker befelé kifelé értékelő, megfigyelő termelő Vezetői szerepek Az ábra a versengő értékek modelljének struktúráját megtartva a vezetés hatékonyságának ábráját mutatja be. Hasonlóan a szervezeti hatékonysághoz, itt is egymást kiegészítő vezetési szerepek helyezkednek el egymás mellett, míg az ellentétesek egymással szemben találhatók. Természetesen a vezetői tevékenységrendszer sokféle szempont alapján számos módon rendszerezhető, csoportosítható. Az itt bemutatott rendszer erőssége az, hogy a szervezeti és a vezetői/vezetési hatékonyságot egy rendszerben tudja kezelni. A versengő értékek modell dinamikus, alkalmas arra, hogy a valós, ellentmondásoktól sem mentes szervezeti működést megjelenítse. Emiatt választottuk a vezetői szerepek lehetséges rendszerei közül ezt. Belső folyamatok modell: a vezető mint értékelő, megfigyelő és koordinátor E hatékonysági modell a legrégibb szervezetfelfogásra, a hierarchikus szervezetek értékeire épül. Meghatározó szerepe a stabilitásnak és az ellenőrzésnek van. A hangsúly az értékelésre, a folyamatok, események dokumentálására és a jól szervezett információs rendszerre esik (eszközök). A rendszerben a szerepek jól definiáltak, az egyénekkel és részegységekkel szemben alapvető elvárás a megalkotott szabályok követése, betartása. A fegyelmezett dolgozót a szervezet állásának, helyzetének stabilitásával honorálja. Ez a típus jól működik, ha világosak, egyértelműek a végrehajtandó feladatok, és az idő mint tényező nem bír nagy jelentőséggel. (Más megközelítésben a szervezet külső viszonyait is az állandóság, stabilitás jellemzi.) A modellben a vezető alapvető feladata a megfigyelés és nyomon követés, valamint a koordinálás. A nyomon követés során a vezetőnek információt kell szereznie arról, hogy mi történik az egyes részegységekben; meg kell ítélnie, hogy az egyének betartották-e a rájuk vonatkozó szabályokat, a részegységek teljesítették-e feladataikat. A tájékozódás tényeken, adatokon és ezek elemzésen alapul. A vezető tevékenysége kiterjed az adminisztratív feladatok ellátására, a rutin jellegű információk áttekintésére és megválaszolására, a szervezeti feladatok és tevékenységek folyamatos dokumentálására. A koordinálás során a vezető fenntartja és működteti a rendszert; megbízható, szavahihető partnerként kommunikál a környezetével. Alapvető tevékenysége a támogatás, ami kiterjed a napi munka megszervezésére, a szervezési feladatok ellátására, a testület koordinálására, a jelentkező konfliktusok kezelésére, a szervezeten belüli technológiai folyamatokban való részvételre. E modell iskolai alkalmazása során a hangsúly a szervezet formalizációjára helyeződik. Nagy jelentőséggel bírnak a tervezés dokumentumai (pedagógiai program, éves munkaterv, fejlesztési tervek stb.), a világos fegyelmi szabályok, a vezetés és a tanári kar stabilitása. Fontos mutató a hiányzások, elmaradt tanórák száma és aránya, a tanári kar összetételének változása. Racionális cél modell: a vezető mint termelő és irányító A hatékonyság ezen modelljét követő szervezetben a legnagyobb hangsúly a termelékenységen, a profit elérésén van. A racionális cselekvés áll minden folyamat hátterében. A modell feltételezi, hogy a tervezés és a célmegfogalmazás (mint eszközök) hatékonyságot és gazdaságosságot eredményeznek. Az ilyen szervezetben a vezetés erős, határozott, a célok világosak, a feladatok egyértelműek mindenki számára. A folyamatos és intenzív cselekvés mellett az irányítás is folyamatos, egyben értékeléssel párosul: a jól termelőket megjutalmazzák, a gyengéket kiszűrik a rendszerből. A klímát a racionális gazdálkodás szemlélete hatja át, a résztvevők a szervezetet versengő piacnak tekintik. A vezető irányít és maga is termel e rendszerben. Irányítóként világos elvárásokat fogalmaz meg, amelyeket közvetít a célképzés és tervezés folyamatán keresztül. A vezető egyben döntéshozó, aki definiálja a problémákat, választ a lehetőségek között, célokat ad, megszabja a szerepeket és feladatokat, valamint a “játékszabályokat”, alakítja a szervezet “politikáját”, értékeli az egyéni teljesítményeket, oktatásával támogatást nyújt, eligazít. Termelőként feladatorientáltan viselkedik, a munkára koncentrál. Erős belső késztetéssel bír, nagy energiával, kitartóan dolgozik. E szerepkörében az elvárt viselkedés és tevékenység a felelősségvállalás, a feladatteljesítés, a magas szintű teljesítmény fenntartása (példa), mások motiválása, a kitűzött célok végigkísérése. A modell iskolai alkalmazásával kapcsolatban meg kell jegyeznünk, hogy nem határozza meg szigorúan, mely oktatási célok lehetnek relevánsak. Miután ez a modell áll legközelebb a hatékony iskola mozgalom által definiált hatékonyságfogalomhoz, így alapvetőnek mondható a tanulói teljesítmények értékelése és elismerése. Ugyanakkor célként szerepelhet a kognitív fejlesztés mellett a társas, érzelmi és a morális fejlesztés is. Emberi kapcsolatok modell: a vezető mint támogató és mentor A modell központi értéke az emberi erőforrás fejlesztése, amihez a kohézió és morál szolgál meghatározó eszközül. A hatékonyság ezen modelljében fontos az információ megosztása, a bevonás, a folyamatokban és döntésekben való részessé tétel. Az emberek nem izoláltak, hanem a szervezet kooperáló tagjai, akiket összeköt a közös érdekeltség a szervezetben és a szervezettel kapcsolatban zajló történéseket illetően. Összetartó erő a kötődés. A szervezet kohéziót adó csoportként (klán) működik, e szempontból erős kontrasztot mutat a racionális cél modellel. A vezető e modellben támogató (facilitátor) és mentor. Az előbbi szerepében táplálja és támogatja a közös erőfeszítéseket, építi a kohéziót, szervezi a csoportmunkát és kezeli a személyközi konfliktusokat. Tevékenységét a folyamatorientáltság jellemzi, fő feladata a csoportépítés. Mindehhez szükséges, hogy megfelelő technikákkal bírjon a konfliktuskezelés, a motiválás, a csoportépítés és a közös problémamegoldás területén. Mentorként meghatározó feladata az egyének fejlesztése, illetve ennek elősegítése. E szerep hatékony ellátásához fontosak a következő tevékenységek, attitűdök, képességek és készségek: segítőkészség, belátás, érzékenység mások iránt, nyitottság és egyenes stílus, figyelmes hallgatás, elismerés és támogatás. A vezető a kollégákat a szervezet fejlesztendő forrásainak tekinti e szerepében, akiket segít képességeik építésében, képzési lehetőséget kínál számukra, segít a saját életprogramjuk kidolgozásában és realizálásában. Az emberi kapcsolatok modell iskolai alkalmazása során meghatározó jelentősége van a tanárok döntési folyamatokba való bevonásának. Ezt erősíti az iskolák szakmai autonómiájának növekedése, ehhez kapcsolódóan a tanárok egyéni döntési kompetenciájának kiterjedése. Az ezen modell szerint működő iskola tantestületében erősek a szakmai kapcsolatok, gyakoriak a szakmai viták. A tanárok rendszeresen kapnak visszajelzést a munkájukról, illetve a diákokra gyakorolt hatásukról. Az értékelés elsősorban nem minősítő, hanem fejlesztő jellegű. Alapvető fontosságú annak elérése, hogy a tanárok azonosuljanak az iskolai célokkal, és az intézmény nyújtson vonzó szakmai előrelépési lehetőséget, változatos munkát a tanárok számára. Nyitott rendszer modell: a vezető mint innovátor és bróker A nyitott rendszer modellben alapvető értékként szerepel a növekedés, a forrásszerzés. A szervezet jól alkalmazkodik a változó külső feltételkehez. Figyelemmel kíséri a változásokat, megpróbál ezek elébe menni, innováció és rugalmasság jellemzi a működését. E modellben a vezető innovátor és bróker. Innovátorként elsődleges feladata a változások támogatása, a szervezet alkalmazkodásának elősegítése. Ennek érdekében figyelemmel kíséri a környezetében zajló változásokat, törekszik a trendek azonosítására, koncepciót készít, projektet fejleszt. Tevékenysége szükségképpen együtt jár a bizonytalansággal, kockázatvállalással. Feladata sikeres ellátásához fontos a kreatív gondolkodás, a jó megérzések, bátorság a jövő megálmodásához. Lényeges, hogy a jövőre vonatkozó terveinek meg tudja nyerni munkatársait, a kockázattal járó vállalkozásokat csatlakozásra ösztönző módon tudja prezentálni. A vezető brókerként főképpen a szervezet külső elfogadtatásán dolgozik. Építi az intézménye arculatát, törekszik elismertségének növelésére, megpróbál megnyerni másokat, és forrásokat szerezni a szervezet számára. Ravasz politikus, befolyással bíró, meggyőző szakember, aki összekötő kapocs a környezettel és szóvivő is egyben. A fenti modell az iskolára vonatkoztatva annak reagáló-képességét hangsúlyozza. A változások intenzívebbé válásának időszakában ez azt jelentette, hogy a iskola piaci helyzetét javíthatta a gyors reagálás a változásokra (pl. az orosz nyelv kötelező oktatásának megszűntetése). A változások felgyorsultával ez már kevésnek bizonyul. Ahhoz, hogy egy iskola meg tudja őrizni előnyeit, proaktív magatartásra van szükség: fel kell tudni mérnie a várható változások jelentőségét és ütemét, és saját erőforrásinak optimális alakításával elébe kell mennie a változásoknak (nemzeti alaptanterv bevezetése, pályázati lehetőségek, nemzetközi kapcsolatok). Több ország (pl. Hollandia és Magyarország) tapasztalatai azt igazolják, hogy az iskolák mozgásterének növelése esetén a vezetés minősége és az iskolának az új körülményekhez való alkalmazkodása között szorosnak mondható kapcsolat van. A feladattal jól megbirkózó iskolák általában erős vezetéssel, ugyanakkor rugalmas, kollegiálisan működő iskolaszervezettel rendelkeznek, jelentős a szülői részvétel az iskola életében, és aktív marketingpolitikát folytatnak környezetükben, míg a kevésbé alkalmazkodókat inkább a hierarchizáltság, a “feldarabolt” iskolaszervezet, befelé fordulás jellemzi. A fentiekben szerint a versengő értékek modellje alapján az egyes alapmodellekhez illeszkedő vezetői szerepeket. Állítható, hogy ezek mindegyike jelentőséggel bír a ma, különösen a jövő iskolájának vezetésében. Ugyanakkor a szerepek fontossága az iskola aktuális állapotától, mikrokörnyezetétől, valamint a konkrét vezetői feladattól függ. Az egyes szerepek fontossága változhat a vezetői beosztástól és feladattól függően. Kézenfekvő, hogy a gazdasági igazgató esetében a precizitás, a szigorú tervezés, ellenőrzés nagyobb jelentőséggel bír, mint az iskola adott részterületén — például egy műveltségterület tantervének kidolgozása vagy az iskola belső értékelési rendszerének fejlesztése — projektet vezető tanár számára. koordinátor irányító strukturált ellenőrzés

17 A nevelés folyamata Impulzív aktivitás fázisa
(nem célra irányuló tevékenység, a tárgyi környezet ingerei irányítják) Heteronóm szabályozású tevékenység fázisa A tekintélyi szabályozás szintje (10-12 éves korig) (A felnőtt tekintélyi személyek hatása közvetlenül érvényesül - direkt szabályozás.) A szociális szabályozás szintje (10-12 év felett) (A felnőtt személyek helyett a feladatok és a kortárscsoportok tekinthetők hatékony nevelő hatásúaknak – indirekt szabályozás) Autonóm szabályzású aktivitás fázisa A tevékenység mint a nevelés alapja A nevelés keretében különböző társadalmi tartalmak - normák, eszmék, példaképek, eszmények, magatartásformák – elfogadtatására, interiorizálására, az aktivitást vezérlő szubjektív szükségletekké történő átalakítására törekszünk. Természetesen ez az interorizációs folyamat a nevelésben irányítottan, a nevelési céloknak alárendelten megy végbe, s a különböző társadalmi tartalmak nem válogatás nélkül kerülnek a személyiségbe beépítésre, hanem csak a nevelési céloknak megfelelő szelekció és preferálás után. A közösségfejlesztő és az önfejlesztő aktivitás normáit, eszméit, modelljeit, magatartásformáit a különböző nevelési tényezők közvetítik, így ezeket tekintjük a nevelő hatások forrásainak. A nevelő hatások fő forrásai pedig a felnőtt tekintélyi személyek, a feladatok és a kortársi interakciók. A nevelés gyakorlati tényei és az ezen a területen felhalmozódott kutatási eredmények arra utalnak, hogy a nevelés célkitűzéseit, azaz a társadalmi elvárásoknak megfelelő autonóm vezérlésű magatartás- és tevékenységformákat s ezek személyiségbeli determinánsait mindig a tanulók tevékenységének rendszerében törekedtek realizálni, kialakítani. A nevelési folyamat a növendékek tevékenységének keretében valósul meg, ezért a nevelési folyamat szerkezete szorosan követi a tevékenység fejlődési szakaszait: 1.      Impulzív aktivitás fázisa (nem célra irányuló tevékenység, a tárgyi környezet ingerei irányítják) 2.      Heteronóm szabályozású tevékenység fázisa (nem a tárgyi környezet, hanem a személyek töltik be a szabályozó szerepet) ·        A tekintélyi szabályozás szintje (10-12 éves korig) A felnőtt tekintélyi személyek hatása közvetlenül érvényesül - direkt szabályozás. ·        A szociális szabályozás szintje (10-12 év felett) A felnőtt személyek helyett a feladatok és a kortárscsoportok tekinthetők hatékony nevelő hatásúaknak – indirekt szabályozás Feladat: A nevelés feladatokon keresztül különböző tevékenységi formákban jelenik meg az iskolákban. Pl.: - önkormányzati tevékenység - tanulmányi tevékenység - önkiszolgáló tevékenység - kulturális tevékenység - termelő tevékenység Minél több foglalkozásra van lehetőség az iskolában, annál több nevelési hatás éri a tanulókat. Kortárscsoport: A tizedik életév után a diákok egyre nyitottabbá válnak a kortársi hatásokkal szemben, amelyek az ösztönző sajátosságcsoport minden elemét befolyásolják. Ilyen kortársi interakciók a következők: - kölcsönös értékelés - kölcsönös felvilágosítás - kölcsönös követelés - kölcsönös segítés - kölcsönös példaadás - kölcsönös ellenőrzés 3.      Autonóm szabályzású aktivitás

18 Direkt nevelési módszerek
A beidegzés közvetlen módszerei: követelés gyakorlás segítségadás ellenőrzés ösztönzés A magatartási modellek közvetítésének direkt módszerei: elbeszélés tények és jelenségek bemutatása műalkotások bemutatása személyes példaadás A meggyőződés-formálás közvetlen módszerei: előadás, magyarázat, beszélgetés a tanulók önálló elemző munkája A nevelési módszerek rendszere A magasrendű szükségletek kialakítása két egyidejűleg létező és igénybe vehető mechanizmuson keresztül biztosítható, s ennek megfelelően két fő hatásrendszer megszervezésére nyílik lehetőség a nevelés folyamatában. Mai ismereteink szerint az ösztönző rendszer (szokások, példaképek, eszményképek, meggyőződések) fejlesztésének egyik útja a felülről lefelé történő, vagy direkt szükségletformálás. Ez lényegében a nevelő által a növendékek elé tárt, készen megformált normák, eszmék, célok, ideálok, magatartási modellek elsajátítását jelenti, amelyeket a nevelő szándéka szerint a növendékeknél ki kell alakítani, s amelyeket a növendéknek fokozatosan át kell formálnia külsőleg megértettből belsőleg elfogadottá és hatékonnyá. A szükségletformálás vázolt direkt útja a direkt vagy közvetlen nevelési módszerek alkalmazása révén szervezhető meg, amely módszerek a nevelés egyik nagy módszercsoportját alkotják. A direkt vagy közvetlen nevelési módszerek alapvető jellemzője a fentiekkel egybehangzóan az, hogy alkalmazásuk során a nevelő közvetlenül hat a növendékre minden áttételezés nélkül, s ennek megfelelően a nevelő hatás forrása a nevelő, a befogadó a növendék, s az interiorizálásra kerülő társadalmi tartalmakat is a nevelő szelektálja, szervezi meg és közvetíti. Az ösztönző rendszer alakításának másik, s a serdülőkorral kezdődően egyre hatékonyabbá váló útja a közvetett vagy indirekt szükségletformálás. A közvetett vagy indirekt szükségletformálás esetében a növendékek által végzett feladatok a nevelő hatások alapvető forrásai. Emellett a tevékenység spontánul kialakuló vagy a nevelők által speciálisan szervezett feltételei úgy alakítják a tanulók kölcsönhatásait, hogy ezek a kölcsönhatások válnak az értékes normák, eszmék, ideálok és magatartásformák preferálóivá, megteremtőivé és közvetítőivé. Ebben az esetben tehát a nevelő nem közvetlenül hat a növendékre, hanem közbeiktatja a feladatokat, s a közösséget, annak élet-, valamint tevékenységbeli feltételeit célirányosan szervezi, vagyis indirekt úton irányítja a tanulók személyiségformáló kölcsönhatásait, miközben a nevelő hatások forrásai és befogadói is maguk a növendékek lesznek. A fentieknek megfelelően a tevékenység megszervezésére valamint a tanulók kölcsönhatásainak irányítására alkalmas eljárásokat közvetett vagy indirekt nevelési módszereknek nevezzük, ezek alkotják a másik nagy módszercsoportot. A nevelési folyamat megszervezésében az ösztönző rendszer teljes értékű formálásához mindkét módszercsoport rendszeres alkalmazása nélkülözhetetlen, mivel ezek az eljárások egymás kiegészítői, s csak kiegyensúlyozott együttesük alkot ténylegesen formáló nevelési hatásrendszert. Önmagában ugyanis a közvetlen módszerek alkalmazása gyakran csupán külsődleges, kényszerű alkalmazkodást eredményez, a célzott szükségletek kialakulása nélkül, amely külsődleges alkalmazkodás a nevelők vagy a környezet szociális kontrolljának megszűnésével maga is megszűnik. Emellett a közvetlen módszerek egyoldalú vagy túl nagy gyakorisággal történő alkalmazása, különösen a serdülés időszakától kezdődően, gyakran válthat ki a növendék részéről a nevelő hatásaival, eljárásaival és követelményeivel szemben úgynevezett személyi ellenállást, ami végső soron lehetetlenné teszi a nevelő számára az adott tanuló személyiségének formálását. Ugyanakkor a közvetlen hatásrendszer korrigálja, kiegészíti a közvetett hatások irányításbeli gyengeségeit. Ez utóbbi hatásrendszerre ugyanis jellemző az, hogy mivel nem áll minden részletében a nevelő szoros szabályozása alatt, nem mindig a kívánatos tartalmú ösztönzők megerősödését eredményezi. Ez annál is veszélyesebb, mivel ugyanakkor nagy formáló erejű befolyásról van szó, hiszen tudjuk, hogy a gyerekek már a 10. év körüli életkori periódustól kezdődően rendkívül nyitottak a saját kortárs-csoportjaikban lejátszódó kölcsönhatások iránt. A közvetlen (direkt) nevelési módszerek: a./ A beidegzés közvetlen módszerei: - követelés - gyakorlás - segítségadás - ellenőrzés - ösztönzés b./ A magatartási - tevékenységi modellek közvetítésének direkt módszerei: - elbeszélés - tények és jelenségek bemutatása - műalkotások bemutatása - személyes példaadás c./ A meggyőződés-formálás közvetlen módszerei: - előadás, magyarázat, beszélgetés - a tanulók önálló elemző munkája

19 Indirekt nevelési módszerek
A beidegzés közvetett módszerei: közösségfejlesztő és önfejlesztő tevékenységek megszervezése perspektívák megszervezése hagyományok kialakítása közvetett követelés közvetett ösztönzés közvetett ellenőrzés A magatartási - tevékenységi modellek közvetítésének indirekt módszerei: a nevelő személyes részvétele a közösségi tevékenységben egyéni és csoportos minták kiemelése a közösség életéből A meggyőződés-formálás közvetett módszerei: a közvetett felvilágosítás a vita A közvetett (indirekt) nevelési módszerek: a./ A beidegzés közvetett módszerei: - közösségfejlesztő és önfejlesztő tevékenységek megszervezése - perspektívák megszervezése - hagyományok kialakítása - közvetett követelés - közvetett ösztönzés - közvetett ellenőrzés b./ a magatartási - tevékenységi modellek közvetítésének indirekt módszerei: - a nevelő személyes részvétele a közösségi tevékenységben - a pozitív egyéni és csoportos minták kiemelése a közösség életéből c./ A meggyőződés-formálás közvetett módszerei: - a közvetett felvilágosítás - a vita

20 Rejtett tanterv A “rejtett tanterv” jellemzői:
bár a “rejtett tanterv” fogalma absztrakció, megjelenési formája mindig konkrét, elmaradhatatlan kísérőjelensége a tanítási-tanulási folyamatoknak, és hatékonysága sokszor eléri a tudatos pedagógiai célkitűzésekét: az iskola hatásrendszerét tehát e kettő “keveréke” adja, tartalmának elsajátítása általában spontán tanulás útján történik, az általa közvetített tartalom a pszichikus képződmények valamennyi alapvető tartományára kiterjed (pl. a megismerési stílusra), erősítheti ill. gátolhatja a tudatos pedagógiai intenciókat, egyaránt tartalmaz rövid távú (taktikai) elemeket és hosszú távra szóló tartalmakat. Rejtett tanterv Egyes kutatók szerint a “rejtett tanterv” legfőbb tartalma: hogyan éljenek a gyerekek egy olyan fennhatóság alatt, amelyik nincs tekintettel a személyiség privátumára és az egyéniség autonómiájára? Mások úgy gondolják, hogy az iskolai jeleneteknek kettős jelentésük van, hiszen ezek egyrészt hivatalos törekvések (pl. házirend), másrészt viszont látens intézményi elvárások (ezeket már a gyerekeknek kell “kiszűrniük” az ismétlődő helyzetekből – sokszor nem kis energia-befektetéssel…). Megint mások szociológiai alapon közelítik meg a kérdést: az iskola a társadalom tükre, azaz pl. egészen másképpen fest a tanóra egy munkásszülők gyermekeiből és egy elit ivadékokból álló osztály esetében (míg az angliai vizsgálatok tanúsága szerint előbbiben az irányítás fő eszköze parancsok kiadása volt, addig utóbbiban az önálló gondolkodásra való ösztönzés volt a meghatározó). “Rejtett tanterv” és társadalmi környezet “Rejtett tanterv” és iskolai (tanórai) interakció: Társadalmi igény, hogy az iskola szelektáljon a tanulók között: ennek a következménye tulajdonképpen a tanár értékelő tevékenysége is. Ha nem az egyes személyiséget értékeljük, könnyen beleeshetünk a címkézés, skatulyázás hibájába: pl. ostoba, közepes képességű stb. tanulók kategóriái (ez rosszabb esetben “önbeteljesítő jóslattá” válhat [negatív szuggeszció], sőt az osztálytársak is átvehetik). Ugyanígy jellemző hiba, ha a tanár az “okosnak” gondolt tanuló tévedéseit türelemmel korrigálja, míg az ugyanezen hibát vétett “ostoba” diák csupán korholásban részesül. “Rejtett tanterv” és tömegkommunikáció: a modern társadalmakban a család és a kortárscsoportok mellett megjelent egy nem személyes kapcsolatokra épülő hatásforrás-csoport is – elég, ha a tömegkommunikációra, művelődési intézményekre, utazási élményeinkre stb. gondolunk. A tömegkommunikáció frissességében, rugalmasságában állandó lépéselőnyben van az iskolához képest, de az iskolának lehet az is az egyik célja, hogy az elképesztő információáradat értelmezését segítse, illetve jó értelemben “megszűrje” azt. Próbálkozások az intézményes nevelés merevségének oldására: az egyik (francia eredetű) elképzelés szerint rugalmasabban kell kezelni a tanulási időt, teret és a tananyagot. Célja olyan új típusú emberi kapcsolatok kialakítása, amelyben a felfedezés, az egyéni felelősségvállalás és a közösségi élet fogalmai dominálnak. Ebben a megközelítésben az utca nem más, mint “központi laboratórium”, hiszen a környezet szüntelen kihívásokkal ostromolja az iskolát. A másik (hazai) elgondolás komplex oktatási központok – óvoda, iskola, könyvtár, művelődési központ stb. együttesének – létrehozásával kívánja megoldani az iskola társadalmasítását (hiszen itt egyesülne az iskolán kívüli és belüli képzés). A “rejtett tanterv” jellemzői: bár a “rejtett tanterv” fogalma absztrakció, megjelenési formája mindig konkrét elmaradhatatlan kísérőjelensége a tanítási-tanulási folyamatoknak, és hatékonysága sokszor eléri a tudatos pedagógiai célkitűzésekét: az iskola hatásrendszerét tehát e kettő “keveréke” adja tartalmának elsajátítása általában spontán tanulás útján történik az általa közvetített tartalom a pszichikus képződmények valamennyi alapvető tartományára kiterjed (pl. a megismerési stílusra) erősítheti ill. gátolhatja a tudatos pedagógiai intenciókat egyaránt tartalmaz rövid távú (taktikai) elemeket és hosszú távra szóló tartalmakat az oktatás strukturális tényezői valamint a résztvevők kulturális-társadalmi háttere erősen befolyásolják, hogy milyen “rejtett tanterv” alakul ki adott helyen “Rejtett tanterv” és másodlagos szelekció: Az iskola – noha a szelekciót elutasítja – valamilyen módon választani kényszerül: azokat választja ki, akiknek adottságai a legkönnyebben fejleszthetők után a magyar oktatásügy a kultúraközvetítés mellett ugyancsak fontos feladatának tekintette a kulturális különbségek kiegyenlítődésének funkcióját (ez egyben a társadalmi mobilitás előmozdítását is jelentette). Nem nehéz belátni azonban, hogy ennek a kihívásnak milyen nehéz megfelelni: a szociológusok ezt egyszerűen működészavarként értelmezik (elég, ha a hátrányos helyzetű diákok esélyeire gondolunk). Különböző módokon – pl. tagozatos osztályok létrehozásával – kialakult a másodlagos szelekció, amely a gyakorlatban azt jelenti, hogy egyre homogénebbé válnak az iskolai közösségek: ezek ugyan elvileg tanulmányi eredmények alapján válogatnak, de óhatatlanul megjelenik a származás szerinti homogenizálódás is. “Rejtett tanterv” és pedagógiai célképzetek: A központi intenciók – azaz a tanterv, az aktuális pedagógiai alapelvek – többféle láncolaton keresztül jutnak el a tanárhoz: így az a helyi elvárások, érdekek szerint már eleve módosult formában érkezik meg a tantestülethez. Ám ennél is fontosabb, hogy maga a pedagógus milyen tulajdonságokkal rendelkező embereket szeretne nevelni? És itt persze az az igazán fontos, hogy az általában felsorolt eszményekből (becsületes, szorgalmas emberek képzése stb.) mennyit valósít meg ténylegesen a tanár napi munkája során – hiszen ez nem más, mint mikro történések sorozata, ami pedig ismét a “rejtett tanterv” témakörébe tartozik. Iskolai tapasztalat és szocializáció: azaz mit tanulhatnak a gyerekek egyre gyűlő tapasztalataikból? a didaktikai funkciók ismétlődő rituáléja (tehát pl. a mindig ugyanúgy felépített kérdések) következtében egyrészt csökken a szoros értelemben vett tanítás potenciálja, de ugyanilyen súlyos veszteség éri a gyerek szocializációs potenciálját (együttműködési képesség, tolerancia, érvelés, vitatkozás, mások véleményének meghallgatása) a gyerekek egymással történő együttműködésének hiánya rontja a tanulás eredményességét mérlegelést nélkülöző “kérdezz-felelek” óravezetés → unatkozik a nebuló (a szellemi alulterhelés pszichés túlterheléssel jár: utóbbi az unalom) zsúfoltság, kevés idő →a (sürgetett) tevékenységek látszattá válnak (érdeke lesz pl. a színlelt érdeklődés, hiszen ez az intézményi elvárás) lehet, hogy pont az előbbiek miatti monotonitás ellen védekeznek a tanulók az intenzív tanórai társasági élettel? A “rejtett tanterv” forrásainak csoportosítása Szisztematikus, iskolán belüli tényezők: az iskolai érték- és értékelési rendszer az iskolai ismeretszerzés jellemzői a tudáselosztás demokratizmusa a pedagógusok céltudata az osztály mint viszonyrendszer az osztály mint munkahely, mint sajátos térelrendezés az iskolai időkezelés Szisztematikus, iskolán kívüli tényezők: az iskolai értékrend és a társadalmi rétegek értékrendjének viszonya (ezen belül a gyermek korai [családi] szocializációjának minősége, különös tekintettel a nyelvhasználatra) az utca; a tömegkommunikáció Hogyan kezelhetjük a “rejtett tantervet”? azaz: mi a teendő, ha felfedezzük valamiféle implicit tanterv érvényesülését? Előrelátó, gondos tervezéssel és kivitelezéssel csökkenthető az iskolai folyamatokban a negatív előjelű mellékhatások mennyisége, bár sokszor nehéz őket felfedezni. Ezen kívül adott esetben egyes rejtett hatásokat céljaink szolgálatába is állíthatunk: míg például a nagyobbaknál a korábban említett rituálék csupán unalmat váltanak ki, addig kisiskolásoknál ez egyfajta biztonságérzetet kölcsönöz.


Letölteni ppt "Az iskola, mint szervezet"

Hasonló előadás


Google Hirdetések