Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Forma1 világa Készitette: Kállai Béla Bevezetés.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Forma1 világa Készitette: Kállai Béla Bevezetés."— Előadás másolata:

1 A Forma1 világa Készitette: Kállai Béla Bevezetés

2 1. Bevezetés Formula1=Forma1=F1 Formula1=Forma1=F1 Szabályait a FIA határozza meg Szabályait a FIA határozza meg Több állomásból (Grand Prix)-ből áll Több állomásból (Grand Prix)-ből áll Egyéni, és csapat-világbajnokság Egyéni, és csapat-világbajnokság Első futam 1950-ben, idén van az 59. szezon Első futam 1950-ben, idén van az 59. szezon Európa volt a központ, dohányreklám tilalmak, egyre több verseny Europán kívül (Majál, Kína, Bahrein, Szingapúr). Európa volt a központ, dohányreklám tilalmak, egyre több verseny Europán kívül (Majál, Kína, Bahrein, Szingapúr). Magyar Nagydíj 1986-óta Magyar Nagydíj 1986-óta Az F1 a világ egyik legdrágább sportja. Az F1 a világ egyik legdrágább sportja.

3 1.1 Világbajnokságok Az első nyolc szerez pontot (10,8,6,5,4,3,2,1) Az első nyolc szerez pontot (10,8,6,5,4,3,2,1) Az a világbajnok, akinek a végén a legtöbb pontja van. Az a világbajnok, akinek a végén a legtöbb pontja van. Pontegyenlőség esetén első,második helyek száma Pontegyenlőség esetén első,második helyek száma Niki Lauda 1984-ben 0,5 pontal nyert. Niki Lauda 1984-ben 0,5 pontal nyert. Sokszor változott a jelenlegi 2003-óta érvényes Sokszor változott a jelenlegi 2003-óta érvényes Pilótaváltás egy csapaton belül engedélyezett Pilótaváltás egy csapaton belül engedélyezett Konstruktőri világbajnoki cím: a legtöbb pontot szerző csapat, a két pilóta összes pontja adja. Konstruktőri világbajnoki cím: a legtöbb pontot szerző csapat, a két pilóta összes pontja adja. Címvédő: Kimi Raikonnen és a Ferrari Címvédő: Kimi Raikonnen és a Ferrari Az idény: március 16.-án kezdődött Ausztráliában és november 2.-án ért véget Braziliában világbajnok Lewis Hamilton Az idény: március 16.-án kezdődött Ausztráliában és november 2.-án ért véget Braziliában világbajnok Lewis Hamilton

4 1.2 Nagydíjak Nagydíj hivatalos neve az rendező ország nyelvén, pl.: Magyar- Nagydíj Nagydíj hivatalos neve az rendező ország nyelvén, pl.: Magyar- Nagydíj Egy ország több nagydíjat is rendezhet, de más néven Egy ország több nagydíjat is rendezhet, de más néven Luxemburgi nagydíj Németországban, San Marinói olaszországban Luxemburgi nagydíj Németországban, San Marinói olaszországban A legtöbbször Olasz, és Brit Nagydíj szerepelt, eddig minden szezonban A legtöbbször Olasz, és Brit Nagydíj szerepelt, eddig minden szezonban Indy 500-as beleszámitott a bajnokságba ig Indy 500-as beleszámitott a bajnokságba ig Egyre nőtt a versenyek száma 1984-óta nem ment a számuk 16 alá Egyre nőtt a versenyek száma 1984-óta nem ment a számuk 16 alá A versenyek száma egy évben nem lehet több 20-nál A versenyek száma egy évben nem lehet több 20-nál Idén rendezték meg az első éjszakai futamot Szingapúrban Idén rendezték meg az első éjszakai futamot Szingapúrban Országon belül is változhat a verseny helyszíne(Suzuka-Fuji) Országon belül is változhat a verseny helyszíne(Suzuka-Fuji)

5 1.3 Versenypályák Monzai pályán rendezték a legtöbb versenyt Monzai pályán rendezték a legtöbb versenyt Országúti, városi pályák (Spa,Monaco) Országúti, városi pályák (Spa,Monaco) Jellemzője a rajt-célegyenes: ritkán nem egyenes, hanem kicsit ives (Spa, Monaco) Jellemzője a rajt-célegyenes: ritkán nem egyenes, hanem kicsit ives (Spa, Monaco) Boxutca szerepe (tankolás, kerékcserék) Boxutca szerepe (tankolás, kerékcserék) A legtöbb pályán óramutató járásával megegyező irányban haladnak (ami ellentétes: Interlagos, Isztambul park) A legtöbb pályán óramutató járásával megegyező irányban haladnak (ami ellentétes: Interlagos, Isztambul park) Egyik fő szempont a pályák tervezésénél a biztonság, Monaco csak a hagyományai miatt van még meg. Egyik fő szempont a pályák tervezésénél a biztonság, Monaco csak a hagyományai miatt van még meg. Az új pályák mind megfelelnek, sok a bukótér, a pálya szélessége nem kisebb sehol mint 10 méter Az új pályák mind megfelelnek, sok a bukótér, a pálya szélessége nem kisebb sehol mint 10 méter

6 Egy kis kitérő Az F1 történetének legsikeresebb versenyzője: Michael Schumacher Az F1 történetének legsikeresebb versenyzője: Michael Schumacher 249 nagydíjából 91-et megnyert, 7-szeres világbajnok 249 nagydíjából 91-et megnyert, 7-szeres világbajnok Előtte Huan Manuel Fangio tartotta a világbajnoki címek rekordját, 5-el Előtte Huan Manuel Fangio tartotta a világbajnoki címek rekordját, 5-el Ezt csak 2003-ban döntötték meg Ezt csak 2003-ban döntötték meg Ayrton Senna 1994-es halála óta ő volt a legkiemelkedőbb pilóta Ayrton Senna 1994-es halála óta ő volt a legkiemelkedőbb pilóta Fernando Alonso két világbajnoki címmel büszkélkedhet 2005,2006-ból Fernando Alonso két világbajnoki címmel büszkélkedhet 2005,2006-ból

7 2. A Forma1 története Elődje az európai Grand Prix Motor Racing volt Elődje az európai Grand Prix Motor Racing volt Az első Francia Nagydíj 1894-ben Le-Mans-ban magyar győztes (Ssisz Ferenc), azóta sem volt kiemelkedő magyar az F1-ben Az első Francia Nagydíj 1894-ben Le-Mans-ban magyar győztes (Ssisz Ferenc), azóta sem volt kiemelkedő magyar az F1-ben Rendeztek még világbajnoki futamokat (1936-os Magyar Nagydíj) Rendeztek még világbajnoki futamokat (1936-os Magyar Nagydíj) Az első világháború után Alfa Romeok, Bugattik Az első világháború után Alfa Romeok, Bugattik Első és második világháború között az Ezüstnyilak domináltak, két márkát neveztek így: Mercedes-Benz, Auto Union Első és második világháború között az Ezüstnyilak domináltak, két márkát neveztek így: Mercedes-Benz, Auto Union 1946-ban egyeztették a szabályokat 1946-ban egyeztették a szabályokat A világháború után nem új autókat használtak A világháború után nem új autókat használtak A es férfiak domináltak, mert a fiatalok a háború miatt nem szerezhettek tapasztalatot. A es férfiak domináltak, mert a fiatalok a háború miatt nem szerezhettek tapasztalatot ben Motoros Gyorsasági Világbajnokság és rákövetkező évben elindult a Forma1 is 1949-ben Motoros Gyorsasági Világbajnokság és rákövetkező évben elindult a Forma1 is Silverstonban volt a legelső futam a világbajnokságban, a konstruktőrök csak 1958-tól kapnak trófeát Silverstonban volt a legelső futam a világbajnokságban, a konstruktőrök csak 1958-tól kapnak trófeát

8 1950-es évek Az 1950-es világbajnokságot Giuseppe Farina nyerte egy Alfa Romeoval Az 1950-es világbajnokságot Giuseppe Farina nyerte egy Alfa Romeoval Juan Manuel Fangio világbajnok volt 1951,1954,1955,1956, ben Juan Manuel Fangio világbajnok volt 1951,1954,1955,1956, ben Stirling Moss egyszer sem volt bajnok, mégis a Forma1 egyik legjobbjának tartják Stirling Moss egyszer sem volt bajnok, mégis a Forma1 egyik legjobbjának tartják Fangio hosszú ideig tartotta ezekkel a címekkel a rekordot Fangio hosszú ideig tartotta ezekkel a címekkel a rekordot Az évtizedet a gyári csapatok uralták: Ferrari, Alfa Romeo, Mercedes Az évtizedet a gyári csapatok uralták: Ferrari, Alfa Romeo, Mercedes Az első konstruktőri címet 1958-ban a Vanwall nyerte Az első konstruktőri címet 1958-ban a Vanwall nyerte 2 literes sűrítő nélküli autókkal versenyeztek, majd 2,5 literessel 2 literes sűrítő nélküli autókkal versenyeztek, majd 2,5 literessel Majd 2,5 literesekre álltak át, visszatért a Mercedes Majd 2,5 literesekre álltak át, visszatért a Mercedes

9 1960-as évek Ezekben az években jelentek meg a reklámok az F1-ben Ezekben az években jelentek meg a reklámok az F1-ben Szintén ekkor jelentek meg a elsősorban a brit magáncsapatok (Vanwall, Cooper, Lotus) Szintén ekkor jelentek meg a elsősorban a brit magáncsapatok (Vanwall, Cooper, Lotus) Nem volt saját motorjuk, másik motorgyártótól vásároltak Nem volt saját motorjuk, másik motorgyártótól vásároltak Legnagyobb hengerűrtartalom 3000cm 3 szívómotoroknál, turbósoknál 1500cm 3 Legnagyobb hengerűrtartalom 3000cm 3 szívómotoroknál, turbósoknál 1500cm 3 Ezekben az években többen lettek bajnokok: Phill Hill, Graham Hill(1963), Jim Clark (1965), John Surtees (1964), Jack Brabham (1966), Denny Hulm (1967) Ezekben az években többen lettek bajnokok: Phill Hill, Graham Hill(1963), Jim Clark (1965), John Surtees (1964), Jack Brabham (1966), Denny Hulm (1967) 3-szor lett konstruktőri bajnok a Lotus (1963, 1965, 1968), kétszer a Brabham, és a Ferrari, egyszer a Cooper, BRM, Matra 3-szor lett konstruktőri bajnok a Lotus (1963, 1965, 1968), kétszer a Brabham, és a Ferrari, egyszer a Cooper, BRM, Matra

10 1970-es évek 1970-től 1982-ig a Ford-Cosworth motor dominált 155 versenyt, 12 egyéni címet nyert 1970-től 1982-ig a Ford-Cosworth motor dominált 155 versenyt, 12 egyéni címet nyert Egyedül a Ferrari tudott versenyképes motort gyártani Egyedül a Ferrari tudott versenyképes motort gyártani A 70-es évek első címét Jochen Rindt nyerte, úgy, hogy az Olasz Nagydíj edzésén halálos balesetet szenvedett A 70-es évek első címét Jochen Rindt nyerte, úgy, hogy az Olasz Nagydíj edzésén halálos balesetet szenvedett ig Emerson Fittipaldi és Jackie Steward nyertek felváltva ig Emerson Fittipaldi és Jackie Steward nyertek felváltva A 70-es évek második felében a Ferrari dominált, Niki Lauda 1977,1979-ben lett bajnok A 70-es évek második felében a Ferrari dominált, Niki Lauda 1977,1979-ben lett bajnok Ekkor kezdték átépíteni a pályákat a biztonság miatt, nem feleltek meg a biztonsági előírásoknak (bukótér, lassú mentés) Ekkor kezdték átépíteni a pályákat a biztonság miatt, nem feleltek meg a biztonsági előírásoknak (bukótér, lassú mentés) A 70-es évek végén 80-as évek elején sok technikai újítás, melyekkel sokszor már túlzásba estek A 70-es évek végén 80-as évek elején sok technikai újítás, melyekkel sokszor már túlzásba estek Ezeket hamar betiltották Ezeket hamar betiltották Turbós autók 1977-től, 79-ben az első győzelmük Turbós autók 1977-től, 79-ben az első győzelmük

11 1980-as évek 1983-tól domináltak a turbós autók 1000 lóerő 1983-tól domináltak a turbós autók 1000 lóerő Később korlátozták a túlzott fogyasztás miatt Később korlátozták a túlzott fogyasztás miatt Legerősebb motor 1400 lóerő (BMW) Legerősebb motor 1400 lóerő (BMW) Nem bírták a turbók hosszú ideig ezért megszűnt a használatuk a Forma1-ben 1989-ben Nem bírták a turbók hosszú ideig ezért megszűnt a használatuk a Forma1-ben 1989-ben Visszatértek a szívó motorokhoz Visszatértek a szívó motorokhoz Két legsikeresebb pilóta: Nelson Piquet(1981,1983,1987), Alain Prost (1985,1986,1989,1993) Két legsikeresebb pilóta: Nelson Piquet(1981,1983,1987), Alain Prost (1985,1986,1989,1993) Williams, Mclaren 4 bajnoki cím, Ferrari 2 Williams, Mclaren 4 bajnoki cím, Ferrari 2 Ayrton Senna egy címet szerzett, ebben a 10 évben Ayrton Senna egy címet szerzett, ebben a 10 évben

12 1990-es évek 1990-es évek elején elektronikus segédeszközök: kipörgésgátló, ABS 1990-es évek elején elektronikus segédeszközök: kipörgésgátló, ABS 1994-ben betiltották őket 1994-ben betiltották őket 1994-es San Marinói Nagydíj halálos balesetei után (Ayrton Senna, Roland Raztenberger) előtérbe került a biztonság 1994-es San Marinói Nagydíj halálos balesetei után (Ayrton Senna, Roland Raztenberger) előtérbe került a biztonság 1995-ben hengerűrtartalom 3000 cm 3 csökkent 750-ről 650-re csökkent a lóerők száma 1995-ben hengerűrtartalom 3000 cm 3 csökkent 750-ről 650-re csökkent a lóerők száma Az első két évben Senna, és a Mclaren végzett az első helyen Az első két évben Senna, és a Mclaren végzett az első helyen 1994-ben Michael Schumacher lett a bajnok vitatott körülmények között 1995-ben szintén a Benettonnal 1994-ben Michael Schumacher lett a bajnok vitatott körülmények között 1995-ben szintén a Benettonnal 1997-ben Jaques Villeneuve lett a bajnok 1997-ben Jaques Villeneuve lett a bajnok Mika Hakkinen és a Mclaren volt a bajnok Mika Hakkinen és a Mclaren volt a bajnok

13 2000-es évek ig a Ferrari volt a konstruktőri bajnok Michael Schumacherrel ig a Ferrari volt a konstruktőri bajnok Michael Schumacherrel 2005, 2006-ban a Renault-tal Fernando Alonso lett a bajnok 2005, 2006-ban a Renault-tal Fernando Alonso lett a bajnok 2007 legnagyobb botránya a Ferrari-Mclaren kémbotrány, aminek során a Mclaren csapattol elvették a csapat pontjait 2007 legnagyobb botránya a Ferrari-Mclaren kémbotrány, aminek során a Mclaren csapattol elvették a csapat pontjait 2005-ös csonka USA nagydíj után (3 csapat indult) 2007-ben egyetlen gumibeszállító maradt 2005-ös csonka USA nagydíj után (3 csapat indult) 2007-ben egyetlen gumibeszállító maradt 2006-ban Max Mosley az FIA elnöke a zöld jövőt körvonalazta, energiatakarékosság 2006-ban Max Mosley az FIA elnöke a zöld jövőt körvonalazta, energiatakarékosság 2000 óta a gyári csapatok uralják a bajnokságot: Ferrari, Renault, BMW-Sauber 2000 óta a gyári csapatok uralják a bajnokságot: Ferrari, Renault, BMW-Sauber

14 Összes győzelmek száma Csapatonként az összes győzelem száma Csapatonként az összes győzelem száma Felhasznált irodalom:


Letölteni ppt "A Forma1 világa Készitette: Kállai Béla Bevezetés."

Hasonló előadás


Google Hirdetések