Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Szoftver minőség és menedzsment
A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Szoftver minőség és menedzsment 7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Dr. Balla Katalin 2001 / 2002
2
Szoftver minőség és menedzsment - 7.
Tartalom Projektek, sikertelenek és sikeresek Mi szükséges a sikeres projektirányításhoz? Projektirányítási módszertanok jellemzői elemei hasonlóságok, különbségek Projektek modellezése Projektirányítási módszertan kialakítása A PM2 módszertan alkalmazásának tapasztalatai Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
3
Szoftver minőség és menedzsment - 7.
A projekt . . . Tevékenységek Cél ... a kitűzött CÉL érdekében kölcsönösen egymásra ható tevékenységek csoportja, amely magában foglal idő-,költség-, erőforrás- és minőségtényezőket. Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
4
Szoftver minőség és menedzsment - 7.
Projektek Költség Minőség Idő Idő, költség, minőség... Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
5
Mitől lehet sikertelen egy projekt?
Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
6
Mitől lehet sikertelen egy projekt?
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Mitől lehet sikertelen egy projekt? Nincs világos cél Kevés az erőforrás Gyenge a kommunikáció Gyenge a teljesítmény Gyenge a vezérlés Hiányzik a vezetés ... Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002 14
7
Mi szükséges a sikeres projektirányításhoz?
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Mi szükséges a sikeres projektirányításhoz? Üzleti cél Elkötelezettség Projekt célok Projekttulajdonos Projektvezető Információ / jó kommunikáció Erőforrások Tervező és vezérlő rendszerek ... Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002 15
8
Mi szükséges a sikeres projektirányításhoz?
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Mi szükséges a sikeres projektirányításhoz? Sok, összetett és egymással is kölcsönhatásban levő tényező ismerete, megértése Rátermettség, fokozott figyelem adatokra folyamatokra feladatok sorrendjére erőforrásokra ... Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
9
Mi szükséges a sikeres projektirányításhoz?
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Mi szükséges a sikeres projektirányításhoz? Útmutató, hogy a sok tényező közül mindegyikkel, a megfelelő időben foglalkozzunk, vagyis egy jó MÓDSZERTAN Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
10
Szoftver minőség és menedzsment -7.
A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Mi a módszertan? Feladatok megoldásának, elvégzésének, kifejlesztésének stb. módját adja meg, ehhez előírásokat, ajánlatokat nyújt Valamely eredményhez elvezető tervszerű eljárás Némely tevékenység, illetve valamely tudományág sajátos módszerével foglalkozó ismeretanyag, tudományág (Magyar Értelmező Szótár) Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
11
Szoftver minőség és menedzsment - 7.
A módszertan … a feladatok sorozatát feldarabolja, strukturálja (valamilyen logika alapján) Van pl: Strukturált rendszerfejlesztési módszertan (strukturált fejlesztést támogatja) Iteratív módszertan (a fejlesztés: egymást követő iterációk sorozata) Inkrementális módszertan (minden iterációban a korábbi eredmények felhasználásával halad tovább) OO módszertan (OO fogalmak felhasználására alapul) Architektúra-központú módszertan (központi szerepet kap egy robosztus architektúra kialakítása) Használati eset vezérelt módszertan(végig a használati eseteket veszi alapul) …stb. Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
12
Szoftver minőség és menedzsment -7.
A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Módszertanok Kialakulásuk Output, funkció, adatok elsődlegessége? Egyik sem elsődleges Mindegy, hogy a projekt során melyikkel foglalkozunk előbb Lényeges, hogy minden elemmel foglalkozzunk, önmagában és a többi elemhez való kapcsolatában Lényeges, hogy a munka fázisaiban minden lényeges elemmel foglalkozzunk Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
13
Mi szükséges a sikeres projektirányításhoz?
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Mi szükséges a sikeres projektirányításhoz? Sok, összetett és egymással is kölcsönhatásban levő tényező ismerete, megértése Rátermettség, fokozott figyelem adatokra : műszaki és vezetői szempontból folyamatokra : műszaki és vezetői szempontból a feladatok sorrendjére : műszaki és vezetői szempontból erőforrásokra : műszaki és vezetői szempontból : műszaki és vezetői szempontból Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
14
Mi szükséges a sikeres program / projektirányításhoz?
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Mi szükséges a sikeres program / projektirányításhoz? Útmutató, hogy a sok tényező közül mindegyikkel, a megfelelő időben foglalkozzunk, vagyis egy jó MÓDSZERTAN Rendszertervezésre és -fejlesztésre Projektirányításra Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
15
Projektirányítási módszertanok
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Projektirányítási módszertanok A projektek szervezésére, vezetésére vonatkozóan adnak útmutatást Elvileg bármilyen típusú, bármely fejlesztési módszertant használó projektet támogatnak Nagyon kis projekteknél kevesebb hatékonysággal alkalmazhatók Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
16
Projektirányítási módszertanok
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Projektirányítási módszertanok Sajátos filozófiájuk, fogalomrendszerük van Sajátos technikákat alkalmaznak A projektvezetési/szervezési munkát áttekinthetőbbé teszik Projektirányítási módszertan alkalmazásával a projekt könnyebben kézbentartható Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
17
Projektirányítási módszertanok
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Projektirányítási módszertanok Termékszemléletűek minden tevékenység valamilyen terméket állít elő / módosít Az előállított termékeknek határozott minőségi követelményeket kell kielégíteniük, ezért a minőségbiztosítás a módszertanok keretében kifejezett hangsúlyt kap Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
18
Projektirányítási módszertanok
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Projektirányítási módszertanok PRINCE RUP PROPS Artemis Poject View Team Windows (valamennyire kidolgozott módszertanra/szemléletre épülő szoftvertermék) ... Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
19
Projektirányítási módszertanok jellemzői
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Projektirányítási módszertanok jellemzői A projektek széles körére alkalmazhatók eszközbeszerző projekt tanulmánykészítő projekt rendszerfejlesztési projekt stb. Szemléletükben a projektnek véges élettartama megadott felelősségi körökkel rendelkező szervezeti struktúrája meghatározott és egyedi termékei a termékek előállításához szükséges tevékenységei a tevékenységek elvégzésére alkalmas erőforrásai vannak. Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
20
Projektirányítási módszertanok jellemzői
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Projektirányítási módszertanok jellemzői A projekt szakaszokra bomlik A szakaszok vezetői szempontból különálló egységet alkotnak A szakaszra is vonatkoznak a projektnél felsorolt jellemzők A szakasz végét a benne meghatározott termék előállítása jelenti, ha kielégíti a megállapodás szerinti minőségi feltételeket Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
21
Projektirányítási módszertanok jellemzői
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Projektirányítási módszertanok jellemzői Meghatározzák: a projekt és szakaszainak szervezeti felépítését a projektben / szakaszban elvégzendő feladatokat a projekt-tervek tartalmát és szerkezetét az ellenőrzési pontokat felelősségeket, hatásköröket ... Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
22
Projektirányítási módszertanok elemei
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Projektirányítási módszertanok elemei Változáskezelés Szervezet Konfiguráció- kezelés Minőség a projektben Kockázat- Fázisok Tervezés Ellenőrzés Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
23
Projektirányítási módszertanok
Modellezik a projektet (környezetében, környezetével való összefüggésében...) Útmutatást adnak a projekt során szükséges tevékenységekre és ezek sorrendjére Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
24
Szoftver minőség és menedzsment - 7.
Projekt és környezete STRATEGY OPERATIONS PROGRAMMES PROJECT Tools, techniques People Business SW project management MISSION Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
25
Szoftver minőség és menedzsment - 7.
Projektmodellek (1) Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
26
Szoftver minőség és menedzsment -7.
A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Projektmodellek (2) PROJEKT ELÕKÉSZITÉS Projektciklus PROJEKT- TERV Csak drasztikus módosítások MÓDOSÍTÓ TEVÉKENYSÉGEK Projekt- irányítási rendszer bemenetek KÖVETÉSI TERV IGEN NEM ELTÉRÉSEK? Tervezés - követés - vezérlés Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002 17
27
Szoftver minőség és menedzsment -7.
A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Projektmodellek (3) CÉLOK WBS ‘MIT’ Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002 18
28
Szoftver minőség és menedzsment -7.
A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Projektmodellek (3) CÉLOK WBS OBS ‘MIT’ ‘KI’ Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002 19
29
Szoftver minőség és menedzsment -7.
A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Projektmodellek (3) CÉLOK WBS OBS ‘MIT’ ‘KI’ FELELÕSÉGi MÁTRIX ‘KI MIÉRT FELELÕS’ Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002 20
30
Szoftver minőség és menedzsment -7.
A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Projektmodellek (3) CÉLOK WBS OBS ‘MIT’ ‘KI’ FELELÕSÉGI MÁTRIX ‘MUNKA- ÉS ERÕFORRÁSTERV ’ ‘Ki MIÉRT FELELÕS’ Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002 21
31
‘MUNKA- ÉS ERÕFORRÁSTERV ’
Projektmodellek (3) CÉLOK WBS OBS ‘MIT’ ‘KI’ FELELÕSÉGI MÁTRIX ‘MUNKA- ÉS ERÕFORRÁSTERV ’ ‘HOGYAN’ ‘Ki MIÉRT FELELÕS’ ‘MIKOR’ ‘MENNYIÉRT’ ‘ÉS HOGYAN HALADUNK’’ $ költségkövetés Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
32
VISZONYÍTÁSI ALAP LEFEKTETÉSE
Projektmodellek (4) FOGALMAK DEFINIÁLÁSA MEGVALÓSÍTHATÓSÁG JAVASLAT INDÍTÁS TERVEZÉS KÖVETÉS ZÁRÁS VEZÉRLÉS DEFINIÁLÁS célok csapat- kiválasztás elkötelezettség SZERVEZÉS/ BEINDÍTÁS magas szintű terv (felülről lefele) szervezet (WBS/OBS) részletes terv (alulról-felfele) becslések / kockázatelemzés VÉGREHAJTÁS követés vezérlés változáskezelés VISZONYÍTÁSI ALAP LEFEKTETÉSE Idõ Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
33
Szoftver minőség és menedzsment - 7.
Projektmodellek (5) Projekt irányítása Projekt előkészítése Projekt indítása Szakaszok “határvonalának” követése Projekt lezárása Tervezés Egy fázis ellenőrzése A Termék átadás menedzselése Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
34
Projektirányítási módszertanok alkalmazásának előnyei
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Projektirányítási módszertanok alkalmazásának előnyei Azonosítják az irányítási és műszaki termékeket és segítenek biztosítani, hogy időben elkészüljenek, a tervezett költségeken belül Figyelmet fordítanak a termékek minőségére Elkülönítik a szervezet, tervezés és ellenőrzés vezetési és műszaki oldalait Elősegítik az ellenőrzést minden szinten A vezetőség előtt láthatóvá teszik a projekt munkálatainak előrehaladását Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
35
Projektirányítási módszertanok alkalmazásának előnyei
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Projektirányítási módszertanok alkalmazásának előnyei Kommunikációs lehetőségről gondoskodnak a projekt minden résztvevője számára Biztosítják, hogy a munkálatok helyes sorrendben folyjanak A megfelelő időben és helyen vonják be a felsővezetést A megfelelő helyen és időben vonják be a felhasználókat Lehetővé teszik a projekt teljes befagyasztását és újraindítását, bármikor a projekt folyamán, a vezetés teljes ellenőrzése mellett Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
36
Projektirányítási módszertanok közötti hasonlóságok
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Projektirányítási módszertanok közötti hasonlóságok Azonos igény és cél, nevezetesen, hogy a vezetési tevékenységek elkülönüljenek a műszaki tevékenységektől Alapelemeik hasonlítanak Bevezetésük a vállalati kultúra megváltozását feltételezi (alapfogalmak ismerete, az alkalmazás szükségességégének tudatosítása ...) Alkalmazásukhoz nem elengedhetetlen a számítógép Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
37
Projektirányítási módszertanok közötti különbségek
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Projektirányítási módszertanok közötti különbségek Szóhasználat (terminológia) A támogatott projekt-típus A projekt életciklusa A szervezeti struktúra A figyelembe vett tevékenység-típusok A számítógépes támogatottság aránya Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
38
Projektirányítási módszertanok
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Projektirányítási módszertanok Hogyan válasszunk módszertant? Hallottunk már róla... Ismerősök ezt használják... Magyarul hozzáférhető... Ismerjük a forgalmazó céget... ... Azt válasszuk, ami számunkra a legmegfelelőbb! Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
39
Alakítsunk ki saját projektirányítási módszertant / rendszert !
Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
40
Meggondolandók a PM módszertan létrehozása előtt
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Meggondolandók a PM módszertan létrehozása előtt Az üzleti tevékenységünk milyen típusú projekteket igényel Milyen arányban van bennük : folyamatos ismétlődő egyedi projekt? Határozzuk meg a tipikus projekt-életciklust! Elemezzük a meglevő projektirányítási folyamatok érettségét! Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002 27
41
PM rendszer létrehozásakor...
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai PM rendszer létrehozásakor... Vonjunk be minden fontos résztvevőt! Kategorizáljuk a projekteket! Minden kategóriához definiáljuk a hatásköri szinteket! Határozzuk meg az irányítási folyamatokat az egyes szakaszokon belül! Fejlesszünk ki eljárásokat minden kötelező elváráshoz! Adjunk közre útmutatókat az eljárások támogatására! Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002 29
42
PM rendszer bevezetésének főbb lépései
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai PM rendszer bevezetésének főbb lépései Hagyassuk jóvá a dokumentum-tervezeteket! Tegyük közzé az eljárásokat és az útmutatókat! Képezzük ki a munkatársakat! Ellenőrizzük a PM rendszer használatát és tökéletesítsük azt! Vezessünk be szoftver eszközöket! Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002 30
43
Példa projektirányítási rendszer dokumentációjára
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Példa projektirányítási rendszer dokumentációjára ELJÁRÁSOK ÚTMUTATÓK Rendszer-áttekintés Projekt szervezet Becslés Árajánlatkészítés Ajánlatirás Tervezés Szakkifejezések WBS Követés és vezérlés Elvek Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002 31
44
Példák egy projektirányítási rendszer dokumentumaira
Általános projekt modell Projekt irányítási modell Típus modellek Projekt indító dokumentum Projekt terv Minőségügyi terv Projekt záró dokumentum Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
45
Projektirányítási módszertanok
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Projektirányítási módszertanok Ne feledjük: Projektirányítási módszertan bevezetése nem könnyű Projektirányítási módszertan alkalmazása eleinte meghosszabbítja a projekt lefutási idejét Fontos, hogy a vezetőség teljes mértékben igényelje és támogassa a projektirányítási módszertan bevezetését Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
46
A projektirányítás bevezetésének egy módszere
módszertan … és alkalmazásának tapasztalatai az IQSOFT-nál Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
47
Szoftver minőség és menedzsment - 7.
A PM2 módszertan Artemis Intenational / Lucas Management Systems / Metier Plancon Strukturált módszertan egy projektirányítási módszertan kialakítására Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
48
A PM2 módszertan lépései
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai A PM2 módszertan lépései A tudatosság kialakítása Projektirányítási igényfelmérés Projektirányítási szabványok és eljárások kialakítása A bevezetés megtervezése Szoftvereszközök megismerése Alkalmazás megtervezése, szoftver testreszabása Bevezetés, oktatás, támogatás E M A D C R P W I S Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
49
Szoftver minőség és menedzsment -7.
A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Az IQPM2 projekt Előzményei Célja: Átfogó projektvezetési módszertan bevezetése a cégnél, strukturált módszertan előírásait követve Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
50
Az IQ PM2 projekt ütemezése
Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Az IQ PM2 projekt ütemezése Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
51
Szoftver minőség és menedzsment - 7.
Az IQPM2 projekt közvetlen eredményei Sikerült egy átfogó projektirányítási rendszert kialakítani és bevezetni Csökkent a szabványos munkával szembeni ellenszenv Megoldódott a korábbi dilemma: a projektirányítás jelenti minden projekt közös keretét! Ebbe a közös irányítási keretbe könnyen belehelyezhetők a műszaki tevékenységek Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
52
Szoftver minőség és menedzsment - 7.
Az IQPM2 projekt hosszú távú eredményei Lényeg: az irányítási feladatok elkülöníthetők a műszaki feladatoktól egy cégnél az irányítási tevékenységek általában stabilabbak Projekt irányítási modell Projekt típus-modellek A kétféle modell integrálásával létrehozható a cégre vonatkozó általános projektmodell Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
53
Általános projektmodell
Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
54
Az IQPM2 projekt hosszú távú következményei: az új ISO9001 projekt
1997 júliusában indult 10 tagú projektcsapat BBL Kft. - külső tanácsadó cég Auditáló cég: SGS Hungária Az elkészült szabályozásokat 1998 jan.26-án vezettük be 1998 április én: SIKERES TANÚSíTÓ AUDIT A minőségbiztosítási rendszer struktúrájához az IQPM2 projekt adta az ötletet Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
55
Szoftver minőség és menedzsment -7.
4.4., 4.9 Folyamatok Projekthez kapcsol ó dó folyamatok OKT f. RGZ f OLI típus modell AVA IMA Fázisok I/O, … Dokumentum template-ek Konf. kezelés Tesztelés M űszaki eljárások Dok. template-ek OBT típus modell ... KER f. Folyamatok leírása IQSOFT Minõségügyi kk. • A minõségügyi rendszer elemei .. Bevezetés A cég rövid bemutatása Minõségpolitika Hivatkozás egyéb dokumentumokra pl: Felelõsségek és hatáskörök PM modell Pr. vezetési 4.8. A termék azonosítása és nyomonkövethetősége 4.11. Ellenőrző, mérő- és vizsgálóberendezések felügyelete ISO 9001: 4. A minőségügyi rendszer követelményei 4.1. A felső vezetőség felelőssége 4.2. Minőségügyi rendszer 4.3. A szerződés átvizsgálása 4.4. A műszaki tervezés szabályozása 4.5. A dokumentumok és adatok kezelése 4.6. Beszerzés 4.7. A vevő által beszállított termék kezelése 4.9. Folyamatszabályozás 4.10. Ellenőrzés és vizsgálat 4.12. Ellenőrzött és vizsgált állapot 4.13. Nem megfelelő termék kezelése 4.14. Helyesbítő és megelőző tevékenység 4.15. Kezelés, tárolás, csomagolás, állagmegőrzés és kiszállítás 4.16. A minőségügyi feljegyzések kezelése 4.17. Belső minőségügyi auditok 4.18. Képzés 4.19. Vevőszolgálat 4.20. Statisztikai módszerek TIT f. Nem projekthez kapcsolódó Szoftver minőség és menedzsment -7. A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
56
Szoftver minőség és menedzsment - 7.
Tapasztalataink Ha rendet akarunk, elméletben - és lelkiekben! - fel kell készülnünk Ajánlatos a cég tevékenységeinek érettségi szintjét felmérni A szabványosítási munkát ajánlatos egy projektirányítási rendszer bevezetésével elkezdeni A PM2 módszertan erre megfelelő segítség A projektirányítási rendszer keretében elkészíthető: az általános projekt modell a projektirányítási modell típus modellek (először csak „fekete doboz”-ként) A típus modellek fokozatosan részletezhetők Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
57
Szoftver minőség és menedzsment - 7.
Tapasztalataink Az eddigiek egy ISO 9001-nek megfelelő minőségügyi rendszer folyamatokra vonatkozó részei. A rendszer a konkrét helyzetnek és a szabványnak megfelelően kiegészíthető. (pl. projekteken kívüli folyamatok leírása) Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
58
Szoftver minőség és menedzsment - 7.
Tapasztalataink Az így elkészített minőségbiztosítási rendszer nemcsak szabványnak megfelelő lesz, hanem a konkrét helyzetben hatékonyan is fog működni! A cég teljes üzleti tevékenysége sikeresen tanúsítva, ISO 9001 szerint Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
59
Szoftver minőség és menedzsment - 7.
Miről volt szó Termék Erőforrás Definíció Minőségi attribútum Mérőszám Folyamat Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
60
Szoftver minőség és menedzsment - 7.
A keret átalakítható! Termék - marad Folyamatok: Projektirányítási (PM) folyamatok Műszaki folyamatok Erőforrások: a PM folyamatok része Vízszintes tengelyen a sorrend változik : PM folyamatok, műszaki folyamatok, termék Függőleges tengely: változatlan Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7.
61
Szoftver minőség és menedzsment -7.
A szoftverminőség irányítási vonatkozásai Miről volt szó Mérőszám Minőségi attribútum Definíció PM folyamat Műszaki folyamat Termék Dr. Balla Katalin Szoftver minőség és menedzsment - 7. 2001 / 2002
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.