Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 1 2D-3D számítógépes grafika BME Építészmérnöki Kar Építészeti Ábrázolás Tanszék Előadó: Batta Imre.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 1 2D-3D számítógépes grafika BME Építészmérnöki Kar Építészeti Ábrázolás Tanszék Előadó: Batta Imre."— Előadás másolata:

1 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 1 2D-3D számítógépes grafika BME Építészmérnöki Kar Építészeti Ábrázolás Tanszék Előadó: Batta Imre Színek

2 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 2 Tartalom Tárgy: a színek megjelenését befolyásoló tényezők Kontraszt Kontrasztérzékenység Optimális felbontás Többcsatornás reprezentáció Színkontraszt Szimultán színkontraszt Színasszimiláció, színterülés, élénkülés Adaptáció Dinamikus tartomány Méret- és alak-, világosság és színkonstancia Von Kries színadaptáció Megvilágítás Stevens hatás, Hunt hatás, Bartleson-Breneman hatás, Bezold-Brücke színeltolódás, Heelmholtz-Kohlraush hatás, Abney hatás Következtetés Fényesség Atmoszféra Színmegjelenés Színlátás (színmegjelenés) modellezése Mellékletek ● Csoportészlelés ● Maszkolás

3 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 3 Színek Kontraszt

4 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 4 Kontraszt A szem illetve az agy csak az egymás melletti egyidejű (szimultán), vagy az egymás után (szukcesszíve) megjelenő felületek fénysűrűség- különbségét érzékeli. A látás abszolút világosság rangsorolásra nem képes, a világosság lokális összevetésen alapuló relatív érzet. Az eltérés mértéke a kontraszt, L 1 és L 2 fénysűrűségű felület között érzett világosságkülönbség. Fizikai meghatározása: két fénysűrűség mennyiség különbségének és összegének a hányadosa. K = (L 1 − L 2 ) / (L 1 + L 2 ) Példa L 1 = 2, L 2 = 1 (2 − 1) / (2 + 1) = 1/3 L 1 = 200, L 2 = 100 (200 − 100) / ( ) = 1/3 Ez a számítási mód független a megvilágítástól, az érzetet a tárgy optikai tulajdonságaihoz (visszaverődési tényezőhöz) köti. L2L2 L1L1 L2L2 L1L1

5 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 5 Kontraszt Koffka gyűrűk, 1935 azt szemléltetik, hogy a lokális összefüggések megváltozása miként módosítja a szimultán kontrasztot. Kurt Koffka ( ) német pszichológus a csoportosítás jelentőségét vizsgálta az vizuális észlelésben. Start

6 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 6 Kontraszt: csoportosítástól függő White illúzió, 1981 : csoportfelismerés által irányított szimultán kontraszt. Az alakzatok csoportalkotó elrendezése befolyásolja a lokális világosság-összevetés irányát. Itt a színek attól függően világosabbak vagy sötétebbek, hogy a csoportjaik a sötétebb vagy világosabb sávokhoz tartoznak. Start Csoportészlelésről ►

7 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 7 Kontraszt: csoportosítástól függ ő Kazetta illúzió, 2006 : fedezze fel a korongokat a képen. Anthony Norcia (http://www.ski.org/AMNorcia_lab/)

8 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 8 Kontraszt: csoportosítástól függő Salvador Dali ( ): Rabszolgapiac Voltaire eltűnő mellszobrával, 1942

9 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 9 Kontraszt: megvilágítási szint függő Adaptációs szint (közvetlen háttér, tágabb környezet megvilágítása) – módosítja a kontraszt érzékenységet. A fénysűrűség különbség (L 2 − L 1 ) mind a három ábrán azonos. L1L1 L2L2 L 0 érzékelési küszöb Fénysűrűség Start

10 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 10 Kontrasztérzékenység: frekvenciafüggő Kontrasztérzékenység függvény KÉF (Contrast Sensivity Function, CSF) az érzékenységet növekvő fénysűrűségű szinuszosan modulált mintázat érzékelési küszöbjével méri. Optimális felbontás: 8 ciklus/fok (cpf). Érzékelési küszöb változása 7 növekvő fénysűrűségű, 0.5 és 50 ciklus/fok között szinuszosan modulált mintázat esetén. Jó megvilágításnál ( troland) az érzékenységi maximum 8 c/f. (van Ness és Lamming, 1991) Térfrekvencia (ciklus/fok) Modulációs érzékenységi küszöb -1 Térfrekvencia Fénysűrűség

11 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 11 Robson-Ohzawa kontrasztérzékenységi teszt A kontrasztérzékenység a látvány (kép) részletességétől, a térfrekvenciák (helyzeti frekvenciák) nagyságától függően változik, amely természetesen távolságfüggő. Kontrasztérzékenység: frekvenciafüggő Start Kontrasztérzékenység  Térfrekvencia 

12 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 12 Optimális felbontás: 8 cpf Schyns-Oliva illúzió, 1999 : az optimális képfrekvencia (8 cpf) a nézési távolsággal módosul. Közelről nézve a baloldali kép Dr. Angry, és a jobboldali Mr. Smile, távolról nézve fordítva. Nézze meg a képet három méterről. Dr. Angry, Mr. Smile Start

13 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 13 Színek Többcsatornás reprezentáció

14 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 14 Többcsatornás reprezentáció Salvador Dali ( ): Gala szemléli a Földközi tengert, amely húsz méterről Abraham Lincoln portréjává változik, 1976 Start

15 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 15 Többcsatornás reprezentáció A retina érzékelő mezők a kontraszthatárról adnak erős válaszokat. A kérgi idegsejtek különböző helyfrekvencia sávokra (és különböző irányokra) érzékenyek. A többcsatornás (többfelbontású) reprezentáció a megkülönböztetés és zajszűrés, majd a vizuális kategorizálás mechanizmusa. Más kérgi idegsejtek észlelik a fát, a lombokat és a leveleket.

16 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 16 Többcsatornás reprezentáció Chuck Close Arckép

17 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 17 Színek Színkontraszt

18 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 18 Színkontraszt Egyidejű (szimultán) színkontraszt : a kontraszthatás a világosság kontraszthoz képest sokkal gyengébb. Josef Albers, 1963

19 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 19 Színkontraszt Szimultán színkontraszt : a szín színezete (hue) a háttér színével ellentétes (komplementer) irányba húzódik, egyúttal a színkontraszt erősödik. A színkontraszt gyenge érzet. (Az ábrán a színek közel azonos világosságúak, így a világosság kontraszt hatása elhanyagolható.) Start

20 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 20 Kontraszt redukció Színasszimiláció Ha a mintázat a színe nagyon különbözik a háttér színétől, – a fúziós frekvencia előtt – a magas frekvenciájú mintázat színe keveredik a háttér színével. Csökken a színek telítettsége, a hatás a legerősebb a kék színeknél, mert az R csapok felbontása a legalacsonyabb (5- 10 %). Fajtái: Bezold hatás, neonos színterülés, vízfesték hatás. Start Wandell, 1995

21 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 21 Kontraszt redukció Bezold színasszimiláció : a magas frekvenciájú mintázat színe magához húzza a háttér színét. Wilhelm von Bezold ( ) német fizikus.

22 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 22 Kontraszt redukció Neonos színterülés : (Neon color spreading) a kontraszt csökkenés szétterül, áttetszőség vagy fedettség érzetét kelti. Kuehni, 1997

23 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 23 Kontraszt redukció Vízfesték illúzió Pinna, 1987 Start

24 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 24 Kontraszt indukció Élénkülés (Crispening) : a színasszimiláció ellentéte. A gyenge kontraszt – pl. közel azonos színezetű vagy világosságú háttér – megnöveli a színérzékenységet, ezért a közeli színek között a színezett-különbség nagyobbnak látszik. Moroney, 2001 Érzékelt világosság névleges fényesség Háttér

25 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 25 Színek Adaptáció

26 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 26 Adaptáció Vizuális adaptáció ● Az érzékelés érzékenységét a környezeti hatások (ingerek) nagyságrendjéhez igazítja (adaptációs szint). Ha az inger erősödik, csökken az érzékenység*. ● Erősíti az új, értelmezésre váró, és gyengíti vagy megszünteti a tartós vagy ismétlődő (redundáns) ingerek észlelését. Optikai, szenzoros és kognitív mechanizmusai: ● pupilla (2 - 8 mm), ● receptor integrációs idő változás, ● pálca – csap váltás, ● érzékelő mező, ● agyterületek (CGL, agykéreg). * Kivéve: veszély érzékelés (fájdalom). Adaptációs paradoxon: nappal és éjszaka egyszerre. René Magritte: A fény birodalma, 1954.

27 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 27 Adaptáció Abszolút küszöb: a legkisebb mennyiség, amelynél az inger még/már érzékelhető. Különbségi küszöb (relatív küszöb, éppen érzékelhető érzetkülönbség): két inger megkülönböztetéséhez szükséges legkisebb különbség. Adaptációs szint Az adaptáció a látás érzékenységét a látvány átlagos megvilágítási szintjéhez (fénysűrűségéhez) igazítja. Adaptálódott látás paraméterei: ● abszolút küszöb (már nem fekete), ● felső különbségi küszöb (még nem vakít – szaturáció), ● érzékelhető szín- és világosságárnyalatok száma. Csillagfény HoldfényBelsőtérNapfény Log különbség küszöb: minta/háttér (cd/m2) Pálcák Csapok Log háttér fényerősség (cd/m2) N a p p a l iK ö z t e sÉ j s z a k a i Háttér Minta Pálca gyenge élesség nincs színlátás Csapok jó élesség jó színlátás Pálca & csapok

28 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 28 Adaptáció Dinamikus tartomány adott adaptációs szinthez tartozó érzékenységi terjedelem (egyidejűleg látott terjedelem). Mérőszáma (Dynamic Range) arányszám, a felső és alsó küszöb hányadosa: D = L max / L min Az emberi látás max. egyidejű érzékenységi terjedelme : 1. Az emberi látás 10 nagyságrend fényerősség terjedelmet (árnyalat- terjedelmet) képes érzékelni. Ahogy az emberi szem sose lát. Széles dinamika tartományú (HDR) felvételek összenyomva megjelenítve szűk dinamikájú képernyőn, nyomaton vagy vetítéssel. Trey Ratcliff

29 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 29 Konstancia – méret Az észlelés a tárgyak állandó vizuális tulajdonságait jeleníti meg. Méret- és alakkonstancia függetlenül a retinaképtől, amely a tárgytávolságtól és a rövidüléstől függően változik, a tárgyakat azonos nagyságúnak és alakúnak látjuk. Szín- és világosság - konstancia függetlenül a megvilágítástól, amelynek spektrális összetétele és intenzitása a belső és külső térben, napszakonként változik, a tárgyak színét és világosságát állandónak látjuk. Méret illúzió, Shepard, 1990

30 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 30 Konstancia – világosság Sakktábla illúzió, 1995 : a látás alkalmazkodik a megvilágításhoz, pontosabban függetleníti magát a megvilágítástól, pl. az árnyéktól, hogy fenntartsa a látvány értelmét. Itt az A és B felület azonos színű. Adelson, 2000 Start

31 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 31 Konstancia – szín Von Kries színadaptáció, 1902 : a látás függetleníti magát a fényforrás színétől (spektrális eloszlásától), és kiegyenlíti annak esetlegesen színtorzító hatását. Paul Cezanne: Almák, barackok, körték, szőlő ( ). Start

32 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 32 Konstancia – szín Von Kries színadaptáció szenzoros és felső szintű mechanizmusok kombinációja. Szenzoros: normalizálás a legerősebb ingerhez (spektrális hullámhossz összetevőhöz). A három csap (csatorna) érzékenység szabályozása egymástól független. Felső szintű mechanizmusok: az érzetet módosítja a látvány tartalma. ● Szines megvilágításban ha a látvány legvilágosabb eleme nem jellegzetes (ismert) fehér tárgy, a színadaptáció kognitív része tökéletlen lesz, mert nem dönthető el, hogy a tárgy színe fehér vagy a megvilágító színéhez hasonló (Hunt-Berns hatás). ● Memória színek: kék ég, zöld fű, bőrszín stb

33 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 33 Konstancia – szín Purves és Lotto, 2002 Start

34 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 34 Színek Megvilágítottság

35 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 35 Megvilágítás A látvány fénysűrűségének növekedésével csökken a látás érzékenysége, de... ● pontosabb receptor válaszok összevetése, javul a szín- és világosság megkülönböztető képesség: Stevens hatás Hunt hatás ● a javulás nem egyenletes, az adaptációs többlet fokozatosan csökken: Bartleson-Breneman hatás ● a pálca, az R, K és H csapok érzékenysége különböző, ezért megváltozik a színek színezete: Bezold-Brücke színezet-eltolódás Purkinje színezet-eltolódás ● illetve azonos fénysűrűség mellett a színek világossága különböző: Helmholtz-Kohlrausch hatás Abney hatás Az alacsony foton szám következményei. A négy ábra egyre növekvő megvilágítással 400 retina receptort illusztrál. Ahhoz, hogy a körrel jelzett terület világosságkülönbsége érzékelhető legyen, növekvő számú foton szükséges. Pirenne (1967) alapján

36 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 36 Megvilágítás Stevens hatás : a fénysűrűség növekedésével javul a szín- és világosság megkülönböztetés. Ezért a világosság kontraszt erősödik, a sötét színek sötétebbek, a világos színek világosabbak lesznek Hunt hatás : a fénysűrűség növekedésével a színek színdússága (tisztasága) erősödik, a színek élénkebbek lesznek. Ha csökken a színek színdússága, azt világosság csökkenésként érzékeljük. Start

37 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 37 Megvilágítás Stevens & Hunt hatás Az első impresszionisták, Corot, Pisarro képeinek tanulsága: szabadban, erős fényben felrakott festékek színesebbnek látszanak, mint azután kiállítva gyenge múzeumi megvilágításban. Claude Monet a Roueni sorozatot sötét szobából nézve festette. Claude Monet: Roueni katedrális, 1892,1893,1894 Jean-baptiste Camille Corot: Villa d'Este, Tivoli

38 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 38 Megvilágítás ABCDE Bartleson-Breneman hatás, 1967 : a komplex képek kontrasztja függ a környezet (surround) fénysűrűségétől. A sötét környezet növeli a színek világosságát, a sötét színeknél a növekedés nagyobb, ezért sötét háttér előtt a fekete kevésbé mély. A világos környezet csökkenti a színek világosságát, a sötét színeknél a csökkenés nagyobb, ezért a világos árnyalatok száma bővül. Start

39 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 39 Megvilágítás Bezold-Brücke színezeteltolódás Az R, K és H csap érzékenysége különböző, alacsony megvilágításnál a pálcák is bekapcsolódnak a színérzékelésbe. Ezért a fénysűrűség erősödésével vagy gyengülésével az elszigetelt (nem kapcsolódó) színek színezete megváltozik. Start

40 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 40 Megvilágítás Helmholtz-Kohlrausch hatás Az R, K és H csap érzékenysége különböző, ezért a színek világossága azonos fénysűrűség mellett különböző (heterokromatikus világosság). Ezért a színdús, telített színek (un. kromatikus színek) − a környezetük azonos fénysűrűségű akromatikus (szürke-fehér) színeihez képest − világosabbak, „világítanak” (Faberglut). Ergo nem a fehér a legvilágosabb szín! Start λ L(λ) λ ∫ L 1 (λ)= ∫ L 2 (λ) Szín 1 ≠ Szín 2

41 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 41 Megvilágítás Abney hatás, 1910 : fehérrel keverve – a telítettség csökkenésével – a színek színezete (hue) megváltozik. 500 nm (sárga) alatt a kék felé tolódik el, 500 nm felett a sárga felé. A hatás a monokromatikus színeknél érzékelhető. Amint az a CIE 1931-es színességi diagramon látható, a vörös (600 nm) fehérrel keverve sárgás színű lesz. Burns, 1984; Mizokami, 2006

42 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 42 Színek Következtetés

43 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 43 Következtetés Kanizsa illúzió, 1976 a szubjektív kontúr takarásra vagy átlátszóságra alapított következtetés eredménye. (Gaetano Kanizsa, Trieszti egyetem) Start Csoportészlelésről ►

44 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 44 Következtetés Sakkbábú illúzió, 2005 : rétegfelismerés által irányított szimultán kontraszt. Itt a színek attól függően világosabbak vagy sötétebbek, hogy a réteget füstnek vagy ködnek gondoljuk. A felső ábrán arra következtetünk, hogy a réteg füst, mert a mögötte előtűnő figurák világosabbak. Az alsó ábrán arra következtetünk, hogy a réteg köd, mert a mögötte előtűnő figurák sötétebbek. Gilchrist, 2005 Start

45 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 45 Következtetés: világosabb vagy fényesebb Hogyan különböztetjük meg a tárgyról a szemünkbe jutó fényben (luminancia) a megvilágítást (illuminancia) és a reflektanciát vagy az traszmittanciát? Fizikai mennyiségek (E) Megvilágítás (Illuminancia) = a felületre eső fénymennyiség. (R) Reflektancia, albedó = a megvilágított felületről visszaverődő fény hányada. Pl. bársony 0.01%, a papír 0.85%. (T) Transzmittancia = a megvilágított felületen átengedett fény hányada, a látási közeg fényáteresztő tulajdonsága. (L) Fénysűrűség (Luminancia) = a felületről a szembe jutó fénymennyiség. Pszichofizikai mennyiségek Világosság (Brightness) = a vizuális érzetnek az a jellemzője, amely szerint egy felület több vagy kevesebb fényt sugároz. Fényesség (Lightness) = relatív világosságérzet, a felület becsült reflektanciája vagy transzmittanciája, a látórendszernek a világosságérzet alapján kialakított következtetése. L λ Luminancia Fényerő E λ Illuminancia R λ ReflektanciaT λ Transzm. Világosság Fényesség

46 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 46 Következtetés: világosabb vagy fényesebb p q r Illuminancia képReflektancia kép Luminancia kép Adelson, 2000 Következtetések A reflektancia-kép két különböző reflektanciájú anyagot mutat. Az illuminancia-kép három különböző megvilágítottságú felületet mutat. A luminancia-képből levont következtetések: ■ p és q felületek luminanciája különböző, de reflektanciájuk azonos. ■ q és r felületek luminanciája és reflektanciája különböző, illuminanciájuk közös. ■ p és r felületek luminanciája itt éppen azonos, mert p alacsonyabb reflektanciáját magasabb illuminancia ellensúlyozza. ■ p és q felület azonos anyagból van, ezért a fényességűk azonos. Viszont p felületnek nagyobb a luminanciája, mint q-nak, ezért a világosságuk különböző. ■ p és r felület fényessége és a világossága is különböző.

47 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 47 Következtetés: világosabb vagy fényesebb Következtetések: ● Lassú változás – valószínűleg megvilágítás változás, hirtelen változás – valószínűleg reflektancia változás. ● T, L, Y, X, Ψ típusú csatlakozások: régiókat hoznak létre. ● 3 dimenzió (síkok) ● Statisztikán alapulő becslés (atmoszferikus következtetések) Csatlakozás fajták és kétértelmű élek. Gilchrist, 2001 TX L Ψ Y Hogyan különböztetjük meg a tárgyról a szemünkbe jutó fényben (luminancia) a megvilágítást (illuminancia) és a reflektanciát vagy az traszmittanciát?

48 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 48 Következtetés: világosabb vagy fényesebb Lehetetlen lépcső illúzió Baloldalt a sávok anyagváltásnak látszanak, (egy régión belül észlelt kontraszt: különböző reflektancia.) Jobboldalt a sávok árnyéknak látszanak, (szomszédos régiók határán észlelt kontraszt: különböző illuminancia.) A régiókat a képen síkok hozzák létre. Adelson, 2000

49 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 49 Világosabb vagy fényesebb 3D-és jelzőmozzanatok is segítik a megvilágítás és a reflektancia megkülönböztetését. Purves és Lotto, 2002 Start

50 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 50 Világosabb vagy átlátszóbb Fátyol illúzió Edward H. Adelson után Start

51 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 51 Kontraszt redukció Chubb illúzió, 1989 : a kontraszt csökken, ha a környezet mintázata azonos frekvenciájú és erősebb kontrasztú. A hatás következtetésen alapul: csökkenti kontrasztot, ha az atmoszferikus közeg nem tökéletesen átlátszó, pl. köd, fátyol, folyadék, vagy csak nem látszik annak, mint a baloldali ábrán.

52 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 52 Kontraszt redukció Fátyol illúzió : átlátszóság megjelenítése teljesen tömör anyaggal. Giuseppe Croff ( ): Apáca fátyollal, c

53 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 53 Színmegjelenés A színek megjelenését megváltoztatják: ● Kontraszt világosság- és színkontraszt, színasszimiláció, színterülés, élénkülés ● Felbontás többcsatornás reprezentáció ● Alaksajátságok vizuális tartalom értékelése (fényesség, atmoszféra) ● Adaptáció adaptálódás a látvány fény- és színviszonyaihoz, függetlenítés a megvilágítás színétől ● Ingernagyság fénysűrűség növekedés-csökkenés. Josef Albers, 1963

54 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 54 Színek Színmegjelenés

55 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 55 Színmegjelenés Látvány jellemzői ● környezet és háttér ● részletesség (felbontás) ● árnyalatszám ● szín- és világosságterjedelem ● kontraszt ● képi tartalom ● zavaró mintázat (zaj) Látási feltételek ● látási közeg (zaj) ● látási távolság (felbontás) ● adaptáltság a látvány fény- és színviszonyaihoz ● figyelem, várakozás ● emlékek, tapasztalat, tanultak a Megjelenés (belső kép) paraméterei:

56 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 56 Színmegjelenés Képességek ● látásélesség (optikai és receptor felbontóképesség) ● szín- és világosság érzékenység ● kontrasztérzékenység ● adaptáltság ● figyelem, várakozás ● emlékek, tapasztalat, tanultak Képkorrekciók ● háttér és környezet ● felbontás ● fényerősség (világosság) ● színerősség (króma) ● kontraszt (szín- és világosság terjedelem) a Megjelenés (belső kép) paraméterei:

57 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 57 Színmegjelenés Színvisszaadás: ► Látvány  Kép egy látvány adott megvilágítási környezetből ugyanolyannak látszó kép legyen egy médián, másik megvilágítási környezetben. ► Kép  Kép egy kép adott médián, adott megvilágítási környezetből ugyanolyannak látszó kép legyen egy másik médián, másik megvilágítási környezetben. LátványKép (média) Szem

58 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 58 Színek 1. sz. melléklet Csoportészlelés

59 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 59 Csoportészlelés Észlelés célja : a lényeges információk hatékony felhasználása. A látvány túl részletes, nem tudunk minden információt egyformán feldolgozni. Elkülönítés : az állandó és az eltérő, majd a lényeges és lényegtelen elkülönítése. Kategorizálás : az összetartozás és különbözőség megállapítása, majd a kategóriákba sorolása. Az észlelés többszintű folyamat: ● alsó szint (szenzoros mechanizmusok): kontraszt- és él detektálás. ● középső szint: csoportosítás. ● felső szint: következtetés az emlékezet, tapasztalat és tanultak alapján. Vissza

60 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 60 Csoportészlelés Hering : az észlelés velünk született fiziológiai mechanizmusokon alapul. Az adaptáció és más folyamatok a retina neurális hálózatának velejárója. Gestalt elmélet (alaklélektan): a látvány észlelt képe az alakjuktól, pontosabban a térbeli összefüggéseik felismerésétől függ. A felismerés kiegészíti a hiányos, és racionalizálja az összefüggéstelen ingereket. Helmholtz : az észlelés tudattalan induktív következtetések eredménye. Amit látunk, az a vizuális rendszer legjobb becslése arról, hogy mi van a világban. A becslés a puszta képi adatra és az előzetes tapasztalatra támaszkodik. Látvány Szenzor Kép Csoportosítás Következtetés

61 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 61 Csoportészlelés Az elkülönítés és a kategorizálás eszköze a látványelemek csoportosítása, a látvány térbeli összefüggéseinek értékelése. Az összefüggések alaptípusai az alaksajátságok: ● közelség, ● hasonlóság, ● közös sors, ● folytonosság, ● folytathatóság, ● zártság, ● kapcsolódás stb. Vissza

62 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 62 Színek 2. sz. melléklet Maszkolás

63 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 63 Maszkolás Maszkolás: az egyik inger (információ) elfedi a másikat. Típusai : ● A maszk és a jel időben egymást követi (visszafelé ható maszkolás). ● A maszk és a jel egyidejűleg látható. & ● A maszk takarja a jelet. ● A maszk és a jel különálló. Mechanizmusai : ● Gátlás: a maszk gátolja a jel tudatosulását. ● Adaptáció: a maszkban előforduló nagyszámú inger, tk. zaj, csökkenti az érzékenységet a jel frekvenciáin. Jel és maszk # # # # Vissza

64 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 64 Maszkolás Visszafelé ható maszkolás : ha a jel után kis idővel késleltetve jelenik meg, a kör alakú maszk láthatatlanná teszi a jelet. Ha a jel és a maszk egyidejüleg látható, nincs maszkolás. Késleltetve Egyidejűleg Együtt

65 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 65 Maszkolás Metakontraszt (Macknik, 2000) : olyan visszafelé ható maszkolás, ahol a maszk és a jel érintkezik. A jel (középső csík) és a maszk (szélső csíkok) egymást váltva villognak. Ha a maszk eltávolodik a jeltől, a jel láthatóvá válik. Start

66 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 66 Maszkolás Metakontraszt (Macknik, 2000) : A maszk akkor is hat, ha vörös-zöld (anaglif) szemüveggel az egyik szem csak a jelet, a másik szem csak a maszkot látja. A maszkolás tehát nem a retinán, hanem az agyban történik. Start

67 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 67 Maszkolás Maszk hatása amplitúdó függő...és frekvencia függő. JELMASZK JELMASZK JELMASZK JELMASZK JELMASZK JEL MASZK JEL MASZK JEL MASZK JEL MASZK JEL MASZK JEL MASZK JEL MASZK A maszkolás akkor a legerősebb, ha a maszk- és a jelamplitudó (kontraszt) és/vagy a két frekvencia egymáshoz közel kerül.

68 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 68 Többcsatornás reprezentáció A teszt időtartama 1 perc! Adaptációs utóhatás (Blakemore és Sutton, 1969): Jobboldali ábrán az adaptáló csíkok frekvenciák különbözőek. A baloldali ábrán az alsó és felső tesztcsíkok frekvenciái azonosak. Ha a jobboldali ábrát egy percig nézte, a baloldali felső ábra frekvenciái kiszélesednek, az alsó ábra frekvenciái összeszűkülnek. Az adaptáció az agykéregben történik, akkor is hat, ha az adaptációs mintázatot csak az egyik szem, a teszt mintázatot csak a másik szem látja.

69 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 69 Többcsatornás reprezentáció Diterálás : a magas frekvenciás zajban előforduló nagyszámú inger adaptációt idéz elő, amely csökkenti az árnyalatok határán keletkező magas frekvenciákat. Kvantálással keletkező képhibák csökkentése zajjal: a) eredeti kép 64 árnyalattal, b) 4 árnyalatra kvantálva, c) eredeti kép zajjal keverve, d) zajjal kevert eredeti kép 4 árnyalatra kvantálva, a kvantálás alig látható. e) Fourier transzformációval rekonstruált lépcsőzetes jel. e)

70 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 70 Kontrasztérzékenység Tse illúzió, 2005 : a figyelem növeli a kontrasztot. Nézzen a középső pontra, majd anélkül, hogy megmozdítaná a szemét, figyeljen az egyik korongra. A hatás feltétele, hogy a korongok hátteret takarva áttetszőnek látszódjanak.

71 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 71 Kontraszt

72 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 72 Kontraszt: frekvenciafüggő Lélegző fény illúzió, Gori és Stubbs, 2006

73 BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 73 © Batta Imre,


Letölteni ppt "BMEEPAG0233-C CAAD és építészinformatika /2011 ősz 1 2D-3D számítógépes grafika BME Építészmérnöki Kar Építészeti Ábrázolás Tanszék Előadó: Batta Imre."

Hasonló előadás


Google Hirdetések