Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fejlesztési program a természettudományos közoktatás korszerűsítéséhez Gödöllő 2009. április 22. Brassói Sándor Főosztályvezető-helyettes.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fejlesztési program a természettudományos közoktatás korszerűsítéséhez Gödöllő 2009. április 22. Brassói Sándor Főosztályvezető-helyettes."— Előadás másolata:

1 Fejlesztési program a természettudományos közoktatás korszerűsítéséhez Gödöllő április 22. Brassói Sándor Főosztályvezető-helyettes

2 Problémák, kihívások A releváns tudás gyors változása, az információs robbanás és az iskolai tantervek viszonya, a halmozódó ismeretanyag problémája A tudásátadás helyszínei megváltoztak Információforrások száma drasztikusan növekszik és a hozzáférés is nő Az előzetes tudás meghatározóbb jelentőségű lett A tudás közvetlen gazdasági értékké vált A rendszerezett tudomány-közeli diszciplináris tudástól elmozdulás már az iskola szintjén is a praktikus tudás felé Előtérbe kerül az információ rendszerezés, válogatás képessége Tanulási-tanítási módszerek megváltozásának szükségessége „Oktatás és képzés 2010” Lisszaboni Stratégia Oktatási mérföldkövek Munkaerőpiac és a Felsőoktatási intézmények elvárási

3 Az OKNT természettudományos bizottság néhány megállapítása tíz év alatt közel ötszörösére nőtt a felsőoktatásban részt vevők száma, az érettségizők száma megháromszorozódott, fontos, hogy növekedjen a természettudományos, műszaki végzettségű szakemberek aránya, a természettudományos tantárgyakat oktató tanárok jelentős része jelenleg nem rendelkezik nemzetközi összehasonlításban korszerűnek mondható módszertani kultúrával, A tanárok kis hányada alkalmaz differenciált oktatási módszereket „a term. tud. tárgyak óraszámok átlaga nem marad el a fejlett országokban szokásostól”, Nemzetközi összehasonlító adatok, tanulói teljesítménymérések (TIMSS, PISA)

4 Adatok a természettudományos közoktatásról I. Tanulmányi versenyek

5 Adatok a természettudományos közoktatásról II. Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny tanév tanév tanév Tantárgyak száma26 Jelentkezések száma összesen Jelentke-zések száma biológia fizika kémia földrajz Természettudományos tantárgyi jelentkezések összesen Természettudományos tantárgyi jelentkezések aránya % 29,229,127,1

6 Adatok a természettudományos közoktatásról III. A természettudományos vizsgatárgyak érettségi vizsgáján elért eredményeket százalékban kifejezve Középszintű vizsgatárgy biológia63,6866,7557,0354,36 fizika61,8560,8156,8162,57 kémia60,4058,1961,8965,33 földrajz59,4158,7855,26

7 Emelt szintű vizsgatárgy biológia70,6664,3669,94 fizika70,1269,2875,63 kémia68,9167,0274,33 földrajz71,2869,0371,06 Adatok a természettudományos közoktatásról III. A természettudományos vizsgatárgyak érettségi vizsgáján elért eredményeket százalékban kifejezve

8 Középszintű jelentkezések száma K ö z é pszintű vizsgat á rgy informatika f ö ldrajz biol ó gia fizika k é mia

9 Emeltszintű szintű jelentkezések száma Emelt szintű vizsgat á rgy biol ó gia informatika k é mia fizika

10 A fejlesztési program részei A kerettantervi kínálat bővítése az általános és középiskolák számára integrált szemléletű természettudományos tantárgyi kerettantervekkel, és ehhez megfelelő korszerű módszertani kultúrát tükröző tankönyvek, módszertani segédanyagok, programcsomagok készítése. A Közoktatási Főosztály által kidolgoztatott egységes természettudomány kerettanterv kiadása. A TÁMOP-on belül a korszerű módszertani kultúrát tükröző tankönyvek, módszertani segédanyagok, programcsomagok készítését, kiemelten a digitális tananyag fejlesztését. A TÁMOP keretén belül külföldön fejlesztett tananyagok hazai adaptációjára is mód nyílik.

11 Az ÚMFT-TAMOP fejlesztés részeként 2011-re ki kell dolgozni a természettudományos kompetenciamérés hazai eszközrendszerét. Ezután a hazai kompetenciamérés évente bevezethetővé válik. kétévente átfogó elemzést kell készíteni a természettudományos közoktatás állapotáról, (eredmények, óraszámok, vizsgaszámok, fejlesztési eredmények) és az OKNT elé kell tárni A természettudományos közoktatás fejlesztésére (pl. eszközfejlesztésre) a költségvetésből, illetve európai uniós forrásokból, valamint a versenyszféra által felajánlott összegekből támogatási keret kerül elkülönítése, amelyet pályázatokkal, széleskörű szakmai ellenőrzés mellett el kell juttatni az iskolába és a tanárokhoz.

12 Szakértői anyag készítése OFI és az Oktatási Hivatal (a továbbiakban: OH) bevonásával, amelyben a természettudományos tanártovábbképzések jelenlegi helyzetének felmérése alapján javaslatot tesznek a rendszer megújítására, új, korszerű módszertani elemeket is tartalmazó tanártovábbképzések indítására. Szakértői anyag készítése OFI és az OH bevonásával, amelyben a helyzetelemzéshez felmérés a természettudományos szaktanácsadás jelenlegi helyzetéről, majd ennek alapján javaslat a szaktanácsadói hálózat kiépítésére. Minden felsőoktatási intézményben a felsőoktatási felvételi eljárás során a tanulmányi pontokba számítson be egy, a középfokú oktatásban legalább két évig tanult természettudományos tantárgy legutolsó két év végi eredménye.

13 A műszaki, agrár és természettudományos felsőoktatási szakok esetében legyen minden jelentkező számára felvételi követelmény legalább egy természettudományos vizsgatárgy vonatkozásában az emelt szintű érettségi vizsga. A felsőoktatási területtel való egyeztetés után a felsőoktatási intézmények bevonásával kell kezdeményezni a jövőben,

14 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Fejlesztési program a természettudományos közoktatás korszerűsítéséhez Gödöllő 2009. április 22. Brassói Sándor Főosztályvezető-helyettes."

Hasonló előadás


Google Hirdetések