Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Rohács Dániel 1. Légkör 1.1. Általános jellemezők 1.2. Szerep a repülésben 2. Légtér 3. Légtér közlekedési szabályai 4. Légi irányítás 5. Légi irányítás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Rohács Dániel 1. Légkör 1.1. Általános jellemezők 1.2. Szerep a repülésben 2. Légtér 3. Légtér közlekedési szabályai 4. Légi irányítás 5. Légi irányítás."— Előadás másolata:

1 Rohács Dániel 1. Légkör 1.1. Általános jellemezők 1.2. Szerep a repülésben 2. Légtér 3. Légtér közlekedési szabályai 4. Légi irányítás 5. Légi irányítás jövője 6. Összefoglaló Dr. Rohács Dániel, egyetemi adjunktus

2 Rohács Dániel  Definíció: a Naprendszer bolygójának a szilárd tömegéhez kapcsolódó gázburok  Terjedelme: alsó és felső határát nehéz meghúzni  Alsó határa:  a folyadék/jég felszíne (a talajfelszín nem mindig határ, mert a föld alatti barlangokat üregeket is levegő tölti ki)  Felső határa:  Elméleti úton:  a Földhöz rögzített koordináta rendszerben számított centrifugális és nehézségi erő egyensúlya ( km)  Tapasztalati úton:  meteoritok felvillanásának magassága (kb km)  Rádióhullámok visszaverődésének magassága (kb km) [Makra László, Szegedi Tudományegyetem] 1. Légkör 1.1. Általános jellemzők

3 Rohács Dániel  Légkör hőmérséklet szerinti szerkezete:  Troposzféra: 0-12 km  Sztratoszféra: km  Mezoszféra: km  Termoszféra: km  Magnetoszféra: km  Exoszféra: km - Eastern Illinois University 1. Légkör 1.1. Általános jellemzők

4 Rohács Dániel  Jet Stream (futó áram)  Tropopauza magasságában előforduló keskeny áram  Az eltérő tulajdonságú légtömegek hozzák létre  A Föld északi/déli féltekén hullámszerűen terjedő áramlat  km/h sebességű áramlás (átlagosan km/h)  Kihasználása lerövidíti az utazási időt, csökkenti a fogyasztást Légkör 1.2. Szerep a repülésben

5 Rohács Dániel  Légnyomás:  kalibrált barométerrel mért légnyomás érték útján (barometrikus magasságmérés) azaz a magasság megadása egy kezdeti (nyomás)érték alapján 1. Légkör 1.2. Szerep a repülésben  Nyomást befolyásoló tényezők:  Tengerszint feletti magasság  Földrajzi szélesség  Évszak  Hőmérséklet  Relatív nedvesség

6 Rohács Dániel az eltérő kalibrálási érték problémát okozhat 1. Légkör 1.2. Szerep a repülésben két repülő ugyanazon a magasságon repülhet miközben műszerük eltérő értéket mutat 100 ft 300 ft 200 ft repülőtér A repülőtér B

7 Rohács Dániel  International Standard Atmosphere (Nemzetközi Egyezményes Légkör)  International Civil Aviation Organization (ICAO): 7488-CD (1993)  Magasságmérés egy alap kalibrálási érték útján: p = 1013,25 hPa  Azonos magasságon, azonos helyen az összes műszer ugyanazt az értéket mutatja  Flight Level (FL):  ISA alapján számolt magassági érték 100-al osztva (lábban)  A repülőtéri manőverezéseket kivéve a FL használatos  Repülőtér környezetében: a repülőtérhez viszonyított magasság alkalmazott 1. Légkör 1.2. Szerep a repülésben 1013,25 hPa FL 90 FL 110 FL 120 FÖLD

8 Rohács Dániel  Légtér:  A légkörnek a repülés számára felhasznált közege  Általánosan a szubszonikus repülés esetében a földtől ~10-12 km magasságig terjed  Kialakítások  Légifolyosó rendszer (eleinte 10, majd 20 km széles folyosók a polgári légi közlekedés számára) 2. Légtér

9 Rohács Dániel 2. Légtér  Kialakítások (folyt.)  Nyomvonal rendszer

10 Rohács Dániel  Légtér osztályozások:  Nemzetközi előírás:  International Civil Aviation Organisation (ICAO) légterek meghatározások  Nemzeti előírás:  26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KVVM együttes rendelet  Légtér közlekedési célra történő kijelöléséről (Hatályos: 2007 május10)  Alapvető osztályok: 2. Légtér ELLENŐRZÖTT irányító felelős az elkülönítésért NEM ELLENŐZTÖTT pilóta felelős az elkülönítésért

11 Rohács Dániel  Speciális esetek az irányítás felelőségében… 2. Légtér

12 Rohács Dániel 2. Légtér  Különböző szempontok szerinti további csoportosítás:  Repülés típusa (VFR/IFR),  Elkülönítés,  Nyújtott szolgálat (ATC, forgalmi tájékoztatás, légiforgalmi tanácsadás, repülés tájékoztatás),  Látástávolság,  Sebességkorlátozások,  Rádióösszeköttetés fajtája,  ATC engedély kötelezettség ELLENŐRZÖTT irányító felelős az elkülönítésért NEM ELLENŐZTÖTT pilóta felelős az elkülönítésért

13 Rohács Dániel 2. Légtér

14 Rohács Dániel 2. Légtér

15 Rohács Dániel  Légtér osztályozások (folyt.):  Repülőtéri irányító körzet (CTR)  A repülőtér közvetlen megközelítésére szolgáló ellenőrzött légtér (pl. ILS megközelítés)  ~20 km átmérőjű  A föld vagy a víz felszínétől a felette lévő ellenőrzött légtér alsó határáig terjed  Magyarországon C osztályú légtérnek számít  Repülőtéri közelkörzet (TMA)  ellenőrzött légtér  Akár ~ km-es környezetében a repülőtérnek  Repülőgépek süllyedése/emelkedése a repülőtér környékén  CTR megközelítése/elhagyása 2. Légtér

16 Rohács Dániel  Légtér osztályozások (folyt.):  TSA: Temporary Segregated Area  Időszakosan elkülönített légtér  Olyan repülési tevékenység helyszíne, amely a több légijárműre veszélyes lehet  pl. katonai légi gyakorlatok  TRA: Temporary Restricted Area  Időszakosan korlátozott légtér  Prohibited: tiltott légtér:  légiközlekedés állandó jelleggel tilos  Restricted: korlátozott légtér:  pl. Budaörs: 250 kt-nál kisebb sebességű járművek számára  igénybevételére a légiközlekedési hatóság ad engedélyt  Danger: veszélyes légtér:  pl. lőterek: Várpalota, Nagykanizsa, Kiskunhalas, Nagyoroszi 2. Légtér Paks

17 Rohács Dániel 2. Légtér veszélyes légtér (Nagyoroszi lőtér) korlátozott légtér LHBP TMA, CTR TSA Kecskemét Tiltott légtér: Paks

18 Rohács Dániel 3. Légtér közlekedési szabályai  Alapvető szabályok:  Betartásáért a légijármű parancsnoka felelős  Légijármű hajózó személyzet tagjaként nem tevékenykedhet az aki szeszes ital, kábítószer vagy olyan gyógyszer hatása alatt áll, ami csökkenti a cselekvőképességet  Kitérési szabályok  Kettő szembe (közel szembe) tartó légijármű: mindkettő köteles irányától jobbra kitérni (alányomással vagy fölérepüléssel kitérni tilos)

19 Rohács Dániel 3. Légtér közlekedési szabályai  Kettő összetartó légijármű azonos magasságon: az tér ki, amelyik a másikat jobbról látja, kivéve:  levegőnél nehezebb hajtóművel rendelkező légijármű köteles utat adni valamennyi hajtómű nélküli légijárműnek;  a levegőnél könnyebb, hajtóművel rendelkező légijármű köteles kitérni valamennyi hajtómű nélküli légijárműnek,  a levegőnél nehezebb hajtómű nélküli légijármű köteles kitérni a levegőnél könnyebb hajtómű nélküli légijárműnek;  hajtóművel működő légijármű köteles kitérni annak a légijárműnek, amely láthatólag más légijárművet, vagy tárgyat vontat.

20 Rohács Dániel 3. Légtér közlekedési szabályai  Előzés:  Az előzés alatt álló légijármű jogosult a változatlan irány repülésre, míg az előzést végzőnek jobbra történő kitéréssel kell biztosítania a másik légijármű útját  A körülmények semmilyen változása sem mentesíti az előzést végző légijárművet ezen kötelezettsége alól, mindaddig, amíg a másik légijárművet teljesen meg nem előzte és útját szabaddá nem tette

21 Rohács Dániel 3. Légtér közlekedési szabályai  Leszállás:  A levegőben lévő, vagy a földön üzemelő légijárműveknek utat kell adniuk a leszálló légijárműveknek  Ha két, vagy több levegőnél nehezebb légijármű közeledik leszállás céljából valamelyik repülőtérhez, a nagyobb magasságon lévő légijármű köteles utat adni az alacsonyabb magasságon lévő légijárműnek  Egy leszállóban lévő légijármű elé vágni tilos  Ha a légijármű vezetőjének tudomására jut, hogy egy másik légijármű kényszerleszállást hajt végre, akkor annak köteles utat engedni 1 2

22 Rohács Dániel 4. Légi irányítás 4.1. Légi irányítás célja  Miért szükséges?  Jelentős forgalom: Mennyi lehet?  Európában naponta átlagosan járat van

23 Rohács Dániel  Miért szükséges?  Jelentős forgalom: Mennyi lehet? 4. Légi irányítás 4.1. Légi irányítás célja  Európában naponta átlagosan napi járat van

24 Rohács Dániel  Miért szükséges?  Jelentős forgalom 4. Légi irányítás 4.1. Légi irányítás célja

25 Rohács Dániel  Miért szükséges?  Jelentős repülési sebesség 4. Légi irányítás 4.1. Légi irányítás célja  Két egymás felé tartó gép cca. 800 km/h = cca. 500 m / s (!)

26 Rohács Dániel  Miért szükséges?  Korlátozott látási körülmények (nappal is!) 4. Légi irányítás 4.1. Légi irányítás célja

27 Rohács Dániel  Légiforgalmi irányítás (ATC):  Megléte állami feladat  Feladata:  Elsődlegesen a légijárművek elkülönítése:  Vertikálisan 1000 láb  Horizontálisan 5 tengeri mérföld (irányított légtérben)  Másodlagosan:  Biztosítani a forgalom folytonosságát: minimális késések  Időjárási és forgalmi adatok közlése a pilóták számára Miért nem ütköznek össze a gépek? 4. Légi irányítás 4.1. Légi irányítás célja

28 Rohács Dániel 4. Légi irányítás 4.2. Légi irányítás menete Légi irányítás (Air Traffic Control) Repülőréri (Aerodrome/Tower Control) Közelkörzeti (Terminal Radar Approach Control: TRACON) Távolkörzeti (Air Route Traffic Control)

29 Rohács Dániel 4. Légi irányítás 4.2. Légi irányítás menete  Repülőtéri:  Repülőtéri Irányító Körzeten (CTR) belül irányít  Fel/leszálló és a repülőtéren lévő bármilyen forgalomért felelős  Földi irányítás (Ground Control):  A repülőtéri manőverezési zónákért felelős: gurtulóutak, előterek, kereszteződések  Bárki aki a repülőtéren dolgozik a manőverezési zónákban (repülőgép, ember, üzemanyagszállító kocsi), a földi irányítótól köteles engedélyt kérni  VHF rádióval kommunikálnak  Gurító radar használnak  Légi irányítás (Air Control):  Fel/leszállási engedélyt ad, elkülönítés a fel/leszállás alatt  A pálya rendelkezésre állását biztosítja a forgalom számára  Közelkörzettel együttműködik, hogy igazítsa a forgalmat a repülőtér kapacitásához  Engedélyek (Clearance Delivery):  Engedélyek adása a SLOT betartása érdekében Schwechat

30 Rohács Dániel 4. Légi irányítás 4.2. Légi irányítás menete  Közelkörzeti (TRACON):  A repülőtér ~100 km-es környezetében belül irányít  Nagyobb városok esetében (pl. New York) egy TRACON  Feladata, hogy rendezze a forgalmat, sorolja be a leszálló gépeket San Francisco, TRACON Photo: FAA London, TRACON

31 Rohács Dániel 4. Légi irányítás 4.2. Légi irányítás menete

32 Rohács Dániel 4. Légi irányítás 4.2. Légi irányítás menete

33 Rohács Dániel 4. Légi irányítás 4.2. Légi irányítás menete

34 Rohács Dániel 4. Légi irányítás 4.2. Légi irányítás menete  Távolkörzeti (en-route):  Légiirányítási központok az átrepülőforgalom irányítására (egy adott területen belül)  Magyarországon 1, de pl. USA 21 központ  Irányítás központtól központig tart  Két központ határánál felelősség átadása (hand-off), pilóta átvált a másik központ rádiófrekvenciájára  Egy központ légtere kisebb alrészekre, un. szektorokra van bontva  Kialakításuk függ a forgalom jellegétől  Egy irányító csak egy szektorért felelős San Francisco, TRACON

35 Rohács Dániel  Free Flight  Miert Free Flight?  Legtöbb járat nem a legrövidebb úton repül  ATC miatti útvonalváltoztatások  1994: elkezdődik a koncepció vizsgálata  Lényege: ATC-től függetlenül, a pilóták választhassák meg a repülni kívánt útvonalat  Korszerű fedélzeti rendszerek alkalmazása: gép körüli forgalom ábrázolása (pl. ADS-B)  Előnye:  Horizontális Free Flight: legrövidebb útvonal megválasztása  Vertikális Free Flight: legoptimálisabb magasság kiválasztása: üzemanyag spórolás 5. Légi irányítás jövője School of Information Technology and Electrical Engineering Camberra, Australia

36 Rohács Dániel  Tunnel in the Sky  Repülőgép nyomvonalának 4D (3D+idő) kijelzése  Rossz időjárási körülmények között is könnyen tartható az ideális konfliktus mentes nyomvonal 5. Légi irányítás jövője TU Munich TU Delft

37 Rohács Dániel  Útvonal alapú irányítás (Trajectory-based control) 5. Légi irányítás jövője ATC 1 ATC ATC 2 ATC 3

38 6. Összefoglaló Rohács Dániel  A légkör hőmérséklet szerinti szerkezeti részei eltérő tulajdonsággal rendelkeznek  Tropopauzában a repülés számára fontos jelenség: Jet Stream  Nemzetközi Egyezményes Légkör  Légifolyosó rendszer  Nyomvonal rendszer  Légiközlekedésnek alapvető szabálya a jobbra kerülés  Légiforgalmi irányítás: repülőtéri, közelkörzet, távolkörzet  Jövő ATC-je radikálisan eltérhet a mai rendszertől


Letölteni ppt "Rohács Dániel 1. Légkör 1.1. Általános jellemezők 1.2. Szerep a repülésben 2. Légtér 3. Légtér közlekedési szabályai 4. Légi irányítás 5. Légi irányítás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések