Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Rohács Dániel 1. Budapesti repülőterek 2. Európai repülőterek 3. Repülőterek csoportosítása 4. Repülőterek tervezése 5. Repülőtéri létesítmények 6. A jövő.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Rohács Dániel 1. Budapesti repülőterek 2. Európai repülőterek 3. Repülőterek csoportosítása 4. Repülőterek tervezése 5. Repülőtéri létesítmények 6. A jövő."— Előadás másolata:

1 Rohács Dániel 1. Budapesti repülőterek 2. Európai repülőterek 3. Repülőterek csoportosítása 4. Repülőterek tervezése 5. Repülőtéri létesítmények 6. A jövő repülőterei 7. Összefoglaló Dr. Rohács Dániel, egyetemi adjunktus

2 1. Budapesti repülőterek Rohács Dániel  Történelmi áttekintés  1932: kutatás Budapest új közforgalmú repülőtere helyéről, a meglévő repülőterek kapacitás korlátja miatt  Csepel északi része:  Úszótalpas légi járművek számára is alkalmassá próbálták tenni, hasonlóan az Aeroexpress Rt lebonyolított hidroplán forgalomhoz  Sosem lett polgári repülőtér  Ott helyezkedett el a Weiss Manfréd Repülőgép és Motorgyár Rt (harci gépek gyártása)  1935: eleinte Budaörs választása  Az érkező / induló utasok függőleges térbeni elválasztása (a világon elsőként)  A reptér kapacitása a forgalom növekedésével hamarosan szűknek bizonyult  Kedvezőtlen talajviszonyok miatt a pálya felázott

3 1. Budapesti repülőterek (folyt.) Rohács Dániel  Ferihegyi repülőtér  Terület a nevét egy gazdag budai serfőzőtől kapta: Mayerffy Xavér Ferenc  1939: döntés a mai ferihegyi repülőtér építéséről (Ferihegypusztán)  Kedvezőek a légköri viszonyok és a talaj sík  Hátránya: a 30-as években távol esik a várostól  1948: újraépítés kezdete (a második világháború miatt)  1950 május 7: átadás ( a mai I-es terminál, és az I-es pálya bizonyos szakasza)  1983: a II-es pálya (gurulóutakkal), irányítótorony, Malév-gép karbantartásra műszaki bázis elkészítése  1985: Ferihegy 2-es terminál átadása (mai 2A)  Csak a Malév gépek használták, a külföldi gépek továbbra is az 1-est használták  Évi kétmillió utas fogadására volt képes  2000: Ferihegy 2B átadása  Külföldi, és a LCC (fapados) légitársaságok használták  2005: 1-es terminál felújítása, a LCC számára  2008: Égi Udvar (2011-ig 216 millio EUR)

4 1. Budapesti repülőterek (folyt.) Rohács Dániel  Párhuzamos eltolt elrendezés

5 2. Európai repülőterek Rohács Dániel  Európai repülőterek  ~30 HUB  ~ km-ént található egy jelentősebb (regionális) repülőtér  ~ 50 km-ént egy általános repülőtér  Modern gazdaság nem nélkülözheti a repülőtereket

6 3. Repülőterek csoportosítása Rohács Dániel  Repülőterek funkciójuk szerinti csoportosítása

7 3. Repülőterek csoportosítása (folyt.) Rohács Dániel  Repülőterek jelentőségük szerinti csoportosítása Repülőtér sajátosság NemzetköziA nemzetközi repülések központja, menetrendszerű járatokkal. Többnyire interkontinentális repüléseket is végrehajtanak. Mindenben megfelel a nemzetközi elvárásoknak, az ICAO követelményeknek. Regionális500 – 700 km-es körzetbe szállít utasokat, árút. Nemzetközi és helyi menetrend szerinti légiközlekedés. Speciális (időszakos turista) A regionális repülőterekhez hasonlatos feladatokat lát el, de csak időszakosan, pl. nyáron vannak menetrendszerű járatai. MásodlagosKisebb repülőtereket szolgál ki, nincs menetrend szerinti járata, de lehetnek akár nemzetközi (charter) járatai is. ÁltalánosKözforgalmon kívüli, magán és sport célú repülések, alapvetően országon belüli, néhány száz km-es körzetben lebonyolódó forgalom, általában füves pályával. Egyedi Sport, vagy egyedi repülésekre használt, kisebb körzetet érint

8 3. Repülőterek csoportosítása (folyt.) Rohács Dániel Siófok-Kiliti Miami Intl’

9 3. Repülőterek csoportosítása (folyt.) Rohács Dániel John Travolta – Jubolair, Ocala, Florida (B707 – 96 MUSD, ház csak 2.4 MUSD, de a felszálló pálya hossza 2.25 km)

10 3. Repülőterek csoportosítása (folyt.) Rohács Dániel

11 4. Repülőterek tervezése Rohács Dániel  Nemzeti:  103/1999. (VII. 6.) Korm. Rendelet: A repülőterek létesítésének, fejlesztésének és megszüntetésének szabályairól  Jogszabály terjedelme (milyen repülőterekre terjed ki)  Repülőtér létesítésének feltételi, menete  Dokumentációk tartalma  Szakhatósági hozzájárulások 4.1. Előírások, ajánlások

12 4. Repülőterek tervezése Rohács Dániel 4.1. Előírások, ajánlások (folyt. IV)  Nemzetközi (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet)  ICAO: Airport Desing Manual (DOC 9157)  Part 1 – Felszállópálya  Part 2 – Gurulóutak, apron, várakozó területek  Part 3 – Burkolatok  Part 4 – Vizuális eszközök (pl. pálya megvilágítás)  Part 5 – Elektromos rendszerek  ICAO: Annex 14, Volumes I and II  Volume I – Repülőtér kivitelezés és üzemeltetés  Volume II – Heliportok  ICAO: Airport Planning Manual (DOC 9184)  Part 1 – Master Planning  Part 2 – Terület felhasználás és környezetvédelem  Part 3 – Kivitelezési ajánlások ~főbb tervezési elvek, szempontok ~ kivitelezési előírások, ajánlások

13 4. Repülőterek tervezése Rohács Dániel 4.1. Előírások, ajánlások (folyt. V)  ICAO: Annex 14, Volume I

14 4. Repülőterek tervezése Rohács Dániel  Master Plan fő fejezetei:  Várható forgalomi karakterisztikák  Fölterület kiválasztás  Légi oldal tervezés (pályák, gurulóutak, előterek, navigációs berendezések)  Földi oldal tervezés (terminálok, cargo bázis, közúti előtér, utak, parkolók)  Egyéb reptéri létesítmények, alrendszerek (üzemeltetési, kereskedelmi létesítmények)  Pénzügyi tervezés (beruházási költségek, üzemeltetési költségek)  Biztonsági kérdések 4.2. Főbb tervezési szempontok

15 4. Repülőterek tervezése Rohács Dániel  Várható forgalom jellege:  Forgalom összetétele (használat célja):  Cargo, utas: üzleti, turista  Nemzetközi, nemzeti, regionális, privát  Forgalom nagysága:  MOF: Mértékadó Órai Forgalom alapján (fel/leszállás külön kezelve) 4.2. Főbb tervezési szempontok (folyt. I) napi forgalmom (itt Milánó) napi forgalomnapi értékek előfordulása egy év alatt MOF 30 (órában)

16 4. Repülőterek tervezése Rohács Dániel  Földterület kiválasztás  Domborzati viszonyok  Tenger, óceán, tópart közelsége  Hegyek, dombok jelenléte  Természetes akadályok: pl. kémény, hegy  Általános meteorológiai viszonyok  Uralkodó szélirány (ha van)  Eső, hó, köd gyakorisága  Meglévő infrastruktúrák: vasút, metró, autópálya  Jövőbeli fejlesztési lehetőségek  A kiszolgált város közelsége  Védett állatok jelenléte  Beépítési költségek 4.2. Főbb tervezési szempontok (folyt. III) Chicago Midway Kitakyushu Airport Flyinghippo

17 4. Repülőterek tervezése Rohács Dániel  Légi oldal tervezés (airside): kifutópálya 4.2. Főbb tervezési szempontok (folyt. IV) Boston

18 4. Repülőterek tervezése Rohács Dániel  Légi oldal tervezés (airside): kifutópálya elrendezések 4.2. Főbb tervezési szempontok (folyt. V) 1311m + szimpla párhuzamos párhuzamos, független keresztező széttartó összetartó

19 4. Repülőterek tervezése Rohács Dániel  Légi oldal tervezés (airside): terminálok 4.2. Főbb tervezési szempontok (folyt. VII)

20 4. Repülőterek tervezése Rohács Dániel  Légi oldal tervezés (airside): terminálok 4.2. Főbb tervezési szempontok (folyt. VIII)

21 4. Repülőterek tervezése Rohács Dániel  Légi oldal tervezés (airside): terminálok 4.2. Főbb tervezési szempontok (folyt. IX)

22 4. Repülőterek tervezése Rohács Dániel  Légi oldal tervezés (airside): terminálok 4.2. Főbb tervezési szempontok (folyt. X) San Francisco

23 4. Repülőterek tervezése Rohács Dániel  Légi oldal tervezés (airside): terminálok 4.2. Főbb tervezési szempontok (folyt. XI) Atlanta New York - Newark

24 4. Repülőterek tervezése Rohács Dániel  Légi oldal tervezés (airside): terminálok 4.2. Főbb tervezési szempontok (folyt. XII)

25 5. Repülőtéri létesítmények Rohács Dániel  Instrument Landing System (ILS)  Műszeres bevezető, leszállító rendszer, a II vil.háb. után fejlesztették ki anyahajókhoz, de a polgári légi forgalomban csak a ’60-as évektől terjedt el  Iránysávjeladó (localiser):  Horizontális sugárzási zónát hoz létre a az ellentétes küszöbtől cca. 300m-re  2 sugárnyalábból áll: pálya középvonalában a két jel térerőssége egyenlő (ettől eltérve az egyik jel túlsúlyba kerül)  Siklópálya adó (glide slope)  Pálya küszöbétől cca. 300m-re telepítve  Jelegyenlőségi zónája kijelöli a nemzetközileg ajánlott 2,5-3º siklópályát  Helyjeladó (Inner/Middle/Outer Marker: ~0/0.5/4 NM-ra a pályaküszöbtől)  Célja átrepülésekor a fedélzeten fény/hangjelzés adása 5.1. Repülőtéri navigációs eszközök 90 Hz 150 Hz

26 5. Repülőtéri létesítmények Rohács Dániel  Microwave Landing System (MLS)  ILS hátránya, és az alacsonyabb megközelítési minimumok miatt fejlesztették ki  kritikus zónán belüli tartózkodás tilos ILS megközelítés alatt  Elve: a pálya középvonalától tekintve pásztázza a légteret +/- 40º-ban  egy ciklus alatt két jel a gépről, amiből az idő segítségével hely határozható 5.1. Repülőtéri navigációs eszközök (folyt. I)  Előnye  Jobb pontosság  Működési elve miatt alkalmas teljes megközelítésre (nem csak végső megközelítés)  Tetszőleges görbületű megközelítési útvonal  ’90-es években rendelkezésre állt, de végül nem terjed el a GPS alapú rendszerek megjelenése miatt (pl. ADS-B)

27 5. Repülőtéri létesítmények Rohács Dániel  Precision Approach Path Indicator (PAPI)  Vizuális siklópálya jeladó rendszer  Siklópálya szögének függvényében színt változtat a műszer  Nappal és éjszaka is használható (látástávolság ~8/30 km) 5.1. Repülőtéri navigációs eszközök (folyt. II)

28 5. Repülőtéri létesítmények Rohács Dániel  légi eszközt bűncselekményhez először 1926-ban alkalmaztak ( a szeszcsempészetben érdekelt rivális banda ellen, melynek farmépületére három kis bombát dobtak le az illinoisi Williams Countryban)  Célja:  Az utasok és az értékek védelme,  a jogellenes cselekedetek megakadályozása  jogellenes cselekedet  Repülésbiztonság szándékos csökkentése (pl radar megrongálása)  Élet, gazdasági és kulturális értékek elleni cselekedetek  Gépeltérítés  Terrorakciók  Megszervezése állami feladat  Alapjait nemzeti és nemzetközi jogszabály rögzíti 5.2. Repülésvédelem

29 Rohács Dániel 5. Repülőtéri létesítmények 5.2. Repülésvédelem

30 5. Repülőtéri létesítmények Rohács Dániel  utasok ellenőrzésének szabályai:  egyéni sérelmet ne okozzon  legyen jelen intézkedésre jogosult fegyveres egyén  ellenőrzött és nem ellenőrzött utasok térbeli szétválasztása  poggyászok azonosítása  rejtett riasztási eszközök alkalmazása  eszközök, módszerek:  áthaladásra bejelző fémdetektoros kapu, kézi fémdetektorok  röntgen készülékek, személyi motozás  elektron befogó detektorok  kipárolgás elemzés  termikus neutron-aktivizálás  röntgensugár elnyelés  kutyák 5.2. Repülésvédelem (folyt. II)

31 5. Repülőtéri létesítmények Rohács Dániel 5.3. Egyéb rendszerek British Airways World Cargo Centre, London Heathrow

32 7. A jövő repülőterei Rohács Dániel  Miért szükséges?  2020-ra a mai forgalom megkétszereződik  A rendelkezésre álló repülőterek fejlesztése sokszor korlátozott  Zaj problémák  NASA V/STOL repülőterek Chicago Midway

33 7. A jövő repülőterei (folyt. I) Rohács Dániel  Multilevel runway  A kifutópálya, előtér és a terminál több szintű kivitelezése M.Matas, EUROCONTROL

34 7. A jövő repülőterei (folyt. II) Rohács Dániel Madeira International Airport M.Matas, EUROCONTROL

35 7. A jövő repülőterei (folyt. III) Rohács Dániel M. Brochard, EUROCONTROL  ”Zöld” repülőtér  Föld alatti terminál és előtér  Automatizált földi kiszolgálás

36 7. A jövő repülőterei (folyt. IV) Rohács Dániel  Airside Landise Separation  Landside-airside szétválasztása, landise áthelyezése pl. a városközpontba  Több város megosztva használ egy repülőteret  Egy nagyváros repülőtér hálózatot hoz létre: repülőtereknek a forgalom iránya szerinti használata  A kettő kombinációja M.Matas, M.Brochard, EUROCONTROL

37 8. Összefoglaló Rohács Dániel  Európában ~ km-ént található egy repülőtér  A repülőterek tervezésére nemzeti, nemzetközi ajánlások, illetve előírások találhatók (pl. ICAO: Airport Planning Manual: Master Plan)  Számos szempontot különböztetünk meg (pl. várható utasforgalom összetétele, uralkodó szélirány)  Igényeknek megfelelő kivitelezési lehetőségek (pl. peir-ek, satellite-ek)  Repülőtereknek számos alrendszere van  Alrendszerek közötti megfelelő kommunikáció szükséges  A jövő repülőterei több innovatív ötletre épülnek Airport Denver British Airways World Cargo Centre, London Heathrow


Letölteni ppt "Rohács Dániel 1. Budapesti repülőterek 2. Európai repülőterek 3. Repülőterek csoportosítása 4. Repülőterek tervezése 5. Repülőtéri létesítmények 6. A jövő."

Hasonló előadás


Google Hirdetések