Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kognitív Tudományi Tanszék www.cogsci.bme.hu Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Élő és élettelen vizuális reprezentációja az emberi agyban.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kognitív Tudományi Tanszék www.cogsci.bme.hu Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Élő és élettelen vizuális reprezentációja az emberi agyban."— Előadás másolata:

1 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Élő és élettelen vizuális reprezentációja az emberi agyban Kovács Ilona – Kovács Gyula BME GTK Kognitív Tudományi Tanszék

2 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Dorzális pálya (occipito-parietális): a tárgyak manipulálása, akadályok elkerülése AKCIÓ Ventrális pálya (occipito-temporális): a tárgyak maradandó tulajdonságai tudatos percepció PERCEPCIÓ Goodale és Milner, 1992 A látás agykérgi szerveződése egyszerűnek tűnik…

3 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem …de igazából…

4 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem “ A dolgok elég rosszul kezdődnek, majd egy kicsit javul a helyzet, s végül, hosszú, hosszú idő elteltével megint rosszra fordulnak.” A Látásfejlődés Általános Törvénye ( Teller és Movshon, 1986 ) A látás fejlődése is egyszerűnek tűnik…

5 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem …de igazából… Thompson et al, 2000

6 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elsődleges látókéreg (V1) a látási ingerek fő adatelemzője az agyban LOKÁLIS input elemzés: luminencia diszparitás mozgás szin orientáció …jobb lesz tehát az elején kezdeni…

7 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Campbell-Robson csecsemő: luminencia (kontraszt, 1 é.) diszparitás (3-4 hó) mozgás (2 hó) szin (2 hó) orientáció (~kontraszt, 1 é.)

8 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Remek, ez egyszerűnek tűnik…

9 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem LOKÁLIS input elemzés: luminencia diszparitás mozgás szin orientáció Csakhogy…

10 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem lokális agykérgi “szűrők” a V1-ben több téri skálán

11 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem funkcionális anatómiai adatok: szerveződés a látókéreg sejtjei hosszú (1-2 mm) horizontális axonokkal vannak összekötve (pl: Rockland & Lund,1983; Gilbert & Wiesel, 1983, 1989) hasonló hangolású sejtek vannak egymással összekötve: INTEGRÁCIÓ? ) (pl. Blasdel et al; Malach et al, 1993 )

12 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Kontúr-integrációs pardigma: kontúr + zaj Kovács és mtsi, 1993-

13 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

14 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem téri frekvencia végződés távolság V1 interakciók vizsgálatára szűk sávban van nincs középpontok között alkalmas széles sávban van van: illuzórikus kontúr nem definiált alkalmatlan

15 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem D > 1 D < 1 D = zajelemek távolsága / kontúrelemek távolsága

16 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Kontúr-integráció 3 hónapos korban: 60 csecsemő gyenge kontúrintegráció zártsági hatás hiánya (Gerhardstein, Kovács, Ditre, Fehér Vision Research, 2004)

17 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Remek, ez egyszerűnek tűnik…

18 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem csecsemő felnőtt alacsony szintű kérgi feldolgozás eredménye alacsony szintű kérgi feldolgozás bemenetelokális szűrők

19 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem elsődleges látókéreg (V1) szerepe Agnóziás beteg Giersch, Humphreys, Kovacs & Boucart Cog Neuropsych, 17: (8) 2000 lassú fejlődés 5-14 évesek Kovács, Kozma, Benedek, PNAS 1999 normális vizuális input szükséges Ambliópia Kovács et al, Vision Res, 40(13) 2000 Chandna et al, Inv Opth. Mar;42(3) 2001 Schizofrénia Silverstein, Kovács, Corry & Valone Schizophrenia Res, 43(1) 2000 genetikusan meghatározott WMS Kovács, Lukács, Racsmány, Pléh, 2001

20 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem H.J.A. esete (Humphreys and Riddoch, 1984, 1987b; Riddoch and Humphreys, 1987a) agyvérzés hátsó kérgi területeken vizuális agnózia prozopagnózia alexia agraphia nélkül kérgi szinvakság téri orientációs zavarok kontúr-teszt: normál teljesitmény V1 elégséges MRI (1989) : kétoldali léziók az inferior temporális, oldalsó occipitotemporális, fusiform és lingualis gyrusokban (Riddoch et al, Brain, 122, 3, 1999)

21 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem elsődleges látókéreg (V1) szerepe Agnóziás beteg Giersch, Humphreys, Kovacs & Boucart Cog Neuropsych, 17: (8) 2000 lassú fejlődés 5-14 évesek Kovács, Kozma, Benedek, PNAS 1999 normális vizuális input szükséges Ambliópia Kovács et al, Vision Res, 40(13) 2000 Chandna et al, Inv Opth. Mar;42(3) 2001 Schizofrénia Silverstein, Kovács, Corry & Valone Schizophrenia Res, 43(1) 2000 genetikusan meghatározott WMS Kovács, Lukács, Racsmány, Pléh, 2001

22 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Kontúr integráció gyermek- és felnőttkorban lassú fejlődés 510 gyerek, 60 felnőtt 5-6 yr 6-7 yr 9-10 yr yr yr yr D

23 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem elsődleges látókéreg (V1) szerepe Agnóziás beteg Giersch, Humphreys, Kovacs & Boucart Cog Neuropsych, 17: (8) 2000 lassú fejlődés 5-14 évesek Kovács, Kozma, Benedek, PNAS 1999 normális vizuális input szükséges Ambliópia Kovács et al, Vision Res, 40(13) 2000 Chandna et al, Inv Opth. Mar;42(3) 2001 Schizofrénia Silverstein, Kovács, Corry & Valone Schizophrenia Res, 43(1) 2000 genetikusan meghatározott WMS Kovács, Lukács, Racsmány, Pléh, 2001

24 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Kontúr integráció ambliópia esetén kollaborácóban: A. M. Norcia, U. Polat Smith-Kettlewell Eye-Research Institute P.Pennefather, A. Chandna Alder Hey Childrens Hospital,Liverpool,UK S Amb S Amb jó S jobb S bal E jobb E bal D

25 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem elsődleges látókéreg (V1) szerepe Agnóziás beteg Giersch, Humphreys, Kovacs & Boucart Cog Neuropsych, 17: (8) 2000 lassú fejlődés 5-14 évesek Kovács, Kozma, Benedek, PNAS 1999 normális vizuális input szükséges Ambliópia Kovács et al, Vision Res, 40(13) 2000 Chandna et al, Inv Opth. Mar;42(3) 2001 Schizofrénia Silverstein, Kovács, Corry & Valone Schizophrenia Res, 43(1) 2000 genetikusan meghatározott WMS Kovács, Lukács, Racsmány, Pléh, 2001

26 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Williams Szindróma Kontroll nyakszirti lebeny kisagy Reiss et al, J Cog Neurosci volume 12 Suppl 1

27 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Kontúr integráció Williams Szindróma esetén gyenge kontúr integráció yr 7 yr 10 yr 11 yr 14 yr 30 yr

28 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem elsődleges látókéreg (V1) szerepe Agnóziás beteg Giersch, Humphreys, Kovacs & Boucart Cog Neuropsych, 17: (8) 2000 lassú fejlődés 5-14 évesek Kovács, Kozma, Benedek, PNAS 1999 normális vizuális input szükséges Ambliópia Kovács et al, Vision Res, 40(13) 2000 Chandna et al, Inv Opth. Mar;42(3) 2001 Schizofrénia Silverstein, Kovács, Corry & Valone Schizophrenia Res, 43(1) 2000 genetikusan meghatározott WMS Kovács, Lukács, Racsmány, Pléh, 2001

29 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Kontúr-integrációs pardigma: kontúr + zaj Kovács és mtsi, 1993-

30 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem log units Érzékenység változás Érzékenységi térkép: a kontrasztérzékenység változása egy zárt alakzaton belül Kovács és Julesz, Nature, 1994

31 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Tengely alapú reprezentáció “pálcikafigura” H. J. Blum, 1967, futótűz algoritmus

32 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem D függvény: tetszés szerinti alakzat tengely alapú reprezentációját adja Kovács és mtsi, Vision Research, 1997

33 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

34 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

35 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem D függvény: tetszés szerinti alakzat tengely alapú reprezentációját adja Kovács és mtsi, Vision Research, 1997

36 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem - a biológiai mozgás feldolgozá- sához szükséges reprezentáció - optimalizálja a téri-idői felbontást - csökkenti a téri információ redundanciáját - hallatlan mértékű tömöritést végez

37 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elsődleges látókéreg (V1 és szomszédai) Specializálódott agyi területek (temporális kéreg)

38 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

39 Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem


Letölteni ppt "Kognitív Tudományi Tanszék www.cogsci.bme.hu Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Élő és élettelen vizuális reprezentációja az emberi agyban."

Hasonló előadás


Google Hirdetések