Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kutatási terv – Herke Boglárka, Társadalmi tanulmányok BA III. évfolyam A zene, és fesztiválok, mint a kulturális fogyasztás kiemelkedő elemei a fiataloknál.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kutatási terv – Herke Boglárka, Társadalmi tanulmányok BA III. évfolyam A zene, és fesztiválok, mint a kulturális fogyasztás kiemelkedő elemei a fiataloknál."— Előadás másolata:

1 Kutatási terv – Herke Boglárka, Társadalmi tanulmányok BA III. évfolyam
A zene, és fesztiválok, mint a kulturális fogyasztás kiemelkedő elemei a fiataloknál

2 Kultúra és Fiatalok Ifjúság és az idősebb generációk között kulturális különbségek alakulnak ki. Az ifjúság művelődési magatartása a jövő kultúráját jelzi, hiszen a felnőttkor szokásai nagy részben már a fiatalkorban kialakulnak

3 Fiatalok 15-29 év közöttiek
Magyarországon az ifjúsági korszakváltás a 90-es években kezdődött : iskolai ifjúsági korszak A felsőoktatás expanziójából következik Posztadolencia : hamarabb lesznek gyerekből ifjak, de később felnőttek, kitolva az ifjúkor határait. Több lehetőség, nagyobb önállóság, sajátos kultúra.

4 Kulturális Fogyasztás
Egy nagyon összetett jelenség. Kell hozzá : egy kulturális intézményrendszer (alanyok elvárásainak is megfelel) Adott terület kultúra iránt érdeklődő lakossága, részvétele Három hagyományos helyszíne: kulturális intézmények, otthon, szabad terek.

5 Fiatalok kulturális fogyasztása általában
Befolyásolja: tanulás (iskolai életút), szocializációs folyamatok, várostól való távolság, különösen Budapesttől. Regionális szakadás Egy javakban dúskáló csoport és egy amelyik alig tud hozzáférni bármilyen kulturális termékhez.

6 A kulturális olló egyre jobban szétnyílik
Magasabb iskolai végzettség > alacsonyabb Budapest, városok > faluk, községek Fiatalabbak > idősebbek

7 Ifjúság és zene Fiataloknál a hétköznapi és hétvégi szabadidő eltöltésénél fontosak az egyedül végezhető tevékenységek is. Így az élen áll a TV-nézés 65-68%-al, második a számítógépezés 54%-al és harmadik a zenehallgatás 38-40%-al. Fontos csoport- és szubkultúra képző Zenehallgatás Egyedül– Csoportosan ->más funkció

8 A zene választás kérdése: befolyásolja többek között : kor, nem, műveltségi szint, lakóhely,családi háttér, baráti-partneri kapcsolatok,iskolatípus. A zene pedig meghatároz: Baráti köröket és szubkultúrákat Öltözködést Élet-és szemléletmódot Szórakozás formát Az előadó (zenekar, énekes …) mintát kínál

9 Zene, mint kulturális fogyasztás
Tárgyiasult kulturális tőke : CD-k száma 2008: a fiatalok otthonában átlagosan 103 zenei CD volt, ezeknek átlagosan a 40%-a volt másolt. A válaszadók egyharmada viszont nem rendelkezett másolt CD-vel, csak eredetivel, és csak 4%, aki semelyikkel sem. Minél fiatalabbak voltak, annál több másolt CD. MP3

10 Zene, mint kulturális fogyasztás
Zenehallgatás gyakorisága Zenei kulturális színterek látogatása (koncert, fesztivál,hangverseny, zenés szórakozóhelyek) Zenei stílus

11 A könnyűzene, mint a fiatalok kulturális fogyasztásának összetartó eleme
Hipotézis : A fiatalok kulturális fogyasztására jellemző szétszakadás a kulturális olló szerint, a zenében nem jelentkezik olyan élesen. A zene egy összekötő elem lehet a fiatalok kulturális fogyasztásában. Nincs erős alul és túlfogyasztó , hanem egy széles középréteg.

12 Technikai felszereltség javulása > települési hierarchia alján lévők számára is elérhető (letöltések : zene-film) A könnyűzenei koncertekre, zenés szórakozóhelyekre olcsóbb a belépő, mint egy színházba,hangversenyre.

13 Fesztivál, mint kulturális színtér
Gyarapítják a kulturális intézmények tereit Nagy közönséget vonzanak 2004-ben a könnyűzenei fesztiválokon a közötti lakosság 8%-a vett részt. Fiatalok jóval nagyobb arányban látogatják, 30 év alattiak 15%-a (legtöbben 20-30év között)

14 Fesztivál, mint kulturális színtér
Kultúra mai állását jól tükrözik: színvonal –színvonaltalanság, kultúra szentsége – deszakralizálódása Műfajok közötti határelmosódás Budapesti lakosság 17%-a, míg a városokban lakók 7%-a a községekben lakók 6%-a jár.

15 Fesztiválok jellemzői
Közösségi élmény Egyenlősítő hatás Kiváltságosság érzés Tolerancia, látókör növelése Nevelő-ízlés formáló hatás Ismerkedésre alkalom

16 Felhasznált szakirodalmak
Bauer Béla, Szabó Andrea (szerk.) : Ifjúság 2000,2004,2008 Buzinkay Nóra : Fesztiválozó egyetemisták Fesztivál – Feszt Igyál? (2012) Hunyadi Zsuzsa: Fesztiválok közönsége, helye, szerepe a kulturális fogyasztásban (2004) Sőrés Anett: A kulturális fogyasztás csoportképző szerepe (2009) Szapu Magda: A zűrkorszak gyermekei (2004) Szapu Magda (szerk.) : Ifjúsági szubkultúrák Magyarországon és Erdélyben (2004) Vitányi Iván: A magyar kultúra esélyei (2006)


Letölteni ppt "Kutatási terv – Herke Boglárka, Társadalmi tanulmányok BA III. évfolyam A zene, és fesztiválok, mint a kulturális fogyasztás kiemelkedő elemei a fiataloknál."

Hasonló előadás


Google Hirdetések