Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SZERVEZETPSZICHOLÓGIA Klein Sándor. Bevezető I.  A tudásközpontúság kialakulása  Az élet bonyolultsága exponenciálisan nő Dilbert-elv „Mi, többiek csak.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SZERVEZETPSZICHOLÓGIA Klein Sándor. Bevezető I.  A tudásközpontúság kialakulása  Az élet bonyolultsága exponenciálisan nő Dilbert-elv „Mi, többiek csak."— Előadás másolata:

1 SZERVEZETPSZICHOLÓGIA Klein Sándor

2 Bevezető I.  A tudásközpontúság kialakulása  Az élet bonyolultsága exponenciálisan nő Dilbert-elv „Mi, többiek csak taposunk, ahogy tudunk. A világ túl bonyolult nekünk. Az evolúció nem tudott lépést tartani. … Ezen a bolygón majdnem hatmilliárd tökfej él egy olyan civilizációban, amit alig párezer nagyokos hozott létre.”  Változás és egyensúly kapcsolata!!!

3 Bevezető II. VáltozásokKövetkezmény, siker kulcsa Termelő társadalomtól az információs gazdaságig „tudás-specialisták Új ismeretek mennyiségének robbanásszerű növekedése Alkalmazkodóképesség Globális gazdaság kihívásaiInnováció Egyre nagyobb követelmények Értelmes gondolkodás, fejlett személyiség Vállalkozói modell általánossá váltLehetőségek megragadása A gondolkodó agy a gazdaság motorjává vált Ez alapján működik minden gazdaság

4 Négy tipikus metafora a szervezetre MECHANIKUS (bürokratikus) BIOLÓGIAI (forrásátalakító) GONDOLKODÓ (értelmező) ÖKOLÓGIAI (túlélésért harcoló) METAFORA Katonai egység Olajozott gépezet Emberi testEmberi agy Természetes ökológiai rendszer; Darwin elmélete a természetes kiválasztódásról KÖRNYEZET Előrejelezhető Bizonytalan (teli meglepetésekkel) Bizonytalan és többértelmű A siker/kudarc meghatározója CÉL Pontos tervezéssel és szigorúan ellenőrzött végrehajtással biztosítani a maximális hatékonyságot A környezethez alkalmazkodva biztosítani a túlélést A környezetet figyelve, értelmezve, tanulva az eseményekből biztosítani a túlélést és a fejlődést Együttműködve és versenyezve, a lehetőségekhez igazítva biztosítani a túlélést és a fejlődést

5 Hierarchikus szervezetek MELLETTELLEN Vezető hierarchia = természetes, hatékony, ellenálló Drága a finanszírozása Felszabadíthatja a dolgozók energiáit, innovációs képességét Nem hoz létre igazi értéket Sok dolgozót képes alkalmazniTeamek létrehozása hatékonyabb szervezetet hozhat lére  Gyengén képzett dolgozókra épülő bürokratikus szervezeteknek leáldozott  Belső egyensúlyra törekszik, ami erőforrásokat von el a környezethez való alkalmazkodástól

6 Kliensközpontú, tanulószervezetek  Vízszintes szervezet  Homokóra szervezetHálózatos szervezet A folyamatok stratégiai és adminisztratív vezetése Termék- fejlesztő team Rende- lést kielé- gítő team Pénzügyi team

7 A szervezet újjáalakítása I. - Champy 1. A változtatás tanítási/tanulási folyamat 1. Célok 2. Formális és informális tanulás 3. Személyes = vállalati érdekek 4. Tanulás a munka része … 2. Az új kultúrának át kell itatnia a vállalat életét 1. Elébe kell menni a problémának 2. Mindenki energiával töltődik fel 3. Jó az ügyfeleknek és a dolgozóknak is …

8 A szervezet újjáalakítása II. - Champy  Ha valaki képtelen a változásra, ki kell rúgni  Lehetővé kell tenni a viselkedésváltozást  Lényeges változásokhoz idő kell  SIKERES „reengineering projekt” Drasztikusan csökkenti a költségeket, Növeli a hatékonyságot, Növeli a profitot  A hierarchia a múlté

9 Szervezeti hatékonyság  Mit értünk hatékonyság alatt?  Szempontok, amelyek alapján megítélik  Sigmoid-görbe

10 A hatékonyság kritériumai  Év leghatékonyabb szervezete (Fortune magazin) ○ Vezetés színvonala ○ Termékek/szolgáltatások minősége ○ Újító készség ○ Hosszú távú befektetések értéke ○ Pénzügyi megalapozottság ○ Tehetségek vonzására, fejlesztésére és megtartására való képesség ○ Felelősség a közösség és a környezet iránt ○ A szervezet forrásainak bölcs felhasználása  A hatékonyság kritériumai négy kategóriája: ○ Gazdasági ○ Technológiai ○ Üzleti ○ Társadalmi  Ezek lehetnek ○ Belső ○ Közvetlen környezetre ható ○ Nemzeti hatásai ○ Nemzetközi hatásai

11 Pszichológia  A pszichológia elősegítheti ○ A célok világosabb megfogalmazását ○ Célok hatékonyabb kommunikációját ○ Szükséges változások felismerését és végrehajtását ○ Célok vegrehajtását szolgáló vezetési struktúra kialakítását ○ Kompetens, motivált munkaerőkből álljon a szervezet

12 Hatékonység leggyakrabban hatsznált kritériumai Minden érdekelt csoport legalább minimálisan elégedett A szervezet simán, belső feszültségektől mentesen működik A szervezet megszerzi a szükséges forrásokat A szervezet eléri kitűzött célját CÉLOK ELÉRÉSE FORRÁSOK MEGSZER- ZÉSE AZ ÉRDEKELT CSOPORTOK ELÉGEDETT -SÉGE BELSŐ FOLYAMA- TOK

13 Erőtérelemzés – Kurt Lewin VÁLTOZTATÓ ERŐK MEGTARTÓ ERŐK A JELENLEGI HELYZET (EGYENSÚLY) ERŐS KÖZEPES GYENGE A vállalat szükséglete a növekvő eredményre A vezető törekvése a balesetek csökkentésére A szervezet törekvése a kedvező imgae megtartására A dolgozó félelme a balesettől A rosszul kiképzett új dolgozók hatása Fiatalok nemtörődöm hozzásállása Egyes idős dolgozók nemtörődöm magatartása Szakszervezetek törekvése a balesetek csökkentésére

14 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "SZERVEZETPSZICHOLÓGIA Klein Sándor. Bevezető I.  A tudásközpontúság kialakulása  Az élet bonyolultsága exponenciálisan nő Dilbert-elv „Mi, többiek csak."

Hasonló előadás


Google Hirdetések