Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SZERVEZETPSZICHOLÓGIA Klein Sándor

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SZERVEZETPSZICHOLÓGIA Klein Sándor"— Előadás másolata:

1 SZERVEZETPSZICHOLÓGIA Klein Sándor
A HATÉKONY SZERVEZET

2 Bevezető I. A tudásközpontúság kialakulása
Az élet bonyolultsága exponenciálisan nő Dilbert-elv „Mi, többiek csak taposunk, ahogy tudunk. A világ túl bonyolult nekünk. Az evolúció nem tudott lépést tartani. … Ezen a bolygón majdnem hatmilliárd tökfej él egy olyan civilizációban, amit alig párezer nagyokos hozott létre.” Változás és egyensúly kapcsolata!!!

3 Következmény, siker kulcsa
Bevezető II. Változások Következmény, siker kulcsa Termelő társadalomtól az információs gazdaságig „tudás-specialisták Új ismeretek mennyiségének robbanásszerű növekedése Alkalmazkodóképesség Globális gazdaság kihívásai Innováció Egyre nagyobb követelmények Értelmes gondolkodás, fejlett személyiség Vállalkozói modell általánossá vált Lehetőségek megragadása A gondolkodó agy a gazdaság motorjává vált Ez alapján működik minden gazdaság

4 Négy tipikus metafora a szervezetre
MECHANIKUS (bürokratikus) BIOLÓGIAI (forrásátalakító) GONDOLKODÓ (értelmező) ÖKOLÓGIAI (túlélésért harcoló) METAFORA Katonai egység Olajozott gépezet Emberi test Emberi agy Természetes ökológiai rendszer; Darwin elmélete a természetes kiválasztódásról KÖRNYEZET Előrejelezhető Bizonytalan (teli meglepetésekkel) Bizonytalan és többértelmű A siker/kudarc meghatározója CÉL Pontos tervezéssel és szigorúan ellenőrzött végrehajtással biztosítani a maximális hatékonyságot A környezethez alkalmazkodva biztosítani a túlélést A környezetet figyelve, értelmezve, tanulva az eseményekből biztosítani a túlélést és a fejlődést Együttműködve és versenyezve, a lehetőségekhez igazítva biztosítani a túlélést és a fejlődést

5 Hierarchikus szervezetek
MELLETT ELLEN Vezető hierarchia = természetes, hatékony, ellenálló Drága a finanszírozása Felszabadíthatja a dolgozók energiáit, innovációs képességét Nem hoz létre igazi értéket Sok dolgozót képes alkalmazni Teamek létrehozása hatékonyabb szervezetet hozhat lére Gyengén képzett dolgozókra épülő bürokratikus szervezeteknek leáldozott Belső egyensúlyra törekszik, ami erőforrásokat von el a környezethez való alkalmazkodástól

6 Kliensközpontú, tanulószervezetek
A folyamatok stratégiai és adminisztratív vezetése Vízszintes szervezet Homokóra szervezet Hálózatos szervezet Termék-fejlesztő team Rende-lést kielé-gítő team Pénzügyi team

7 A szervezet újjáalakítása I. - Champy
A változtatás tanítási/tanulási folyamat Célok Formális és informális tanulás Személyes = vállalati érdekek Tanulás a munka része Az új kultúrának át kell itatnia a vállalat életét Elébe kell menni a problémának Mindenki energiával töltődik fel Jó az ügyfeleknek és a dolgozóknak is

8 A szervezet újjáalakítása II. - Champy
Ha valaki képtelen a változásra, ki kell rúgni Lehetővé kell tenni a viselkedésváltozást Lényeges változásokhoz idő kell SIKERES „reengineering projekt” Drasztikusan csökkenti a költségeket, Növeli a hatékonyságot, Növeli a profitot A hierarchia a múlté

9 Szervezeti hatékonyság
Mit értünk hatékonyság alatt? Szempontok, amelyek alapján megítélik Sigmoid-görbe A B

10 A hatékonyság kritériumai
Év leghatékonyabb szervezete (Fortune magazin) Vezetés színvonala Termékek/szolgáltatások minősége Újító készség Hosszú távú befektetések értéke Pénzügyi megalapozottság Tehetségek vonzására, fejlesztésére és megtartására való képesség Felelősség a közösség és a környezet iránt A szervezet forrásainak bölcs felhasználása A hatékonyság kritériumai négy kategóriája: Gazdasági Technológiai Üzleti Társadalmi Ezek lehetnek Belső Közvetlen környezetre ható Nemzeti hatásai Nemzetközi hatásai

11 Pszichológia A pszichológia elősegítheti
A célok világosabb megfogalmazását Célok hatékonyabb kommunikációját Szükséges változások felismerését és végrehajtását Célok vegrehajtását szolgáló vezetési struktúra kialakítását Kompetens, motivált munkaerőkből álljon a szervezet

12 Hatékonység leggyakrabban hatsznált kritériumai
CÉLOK ELÉRÉSE A szervezet eléri kitűzött célját FORRÁSOK MEGSZER-ZÉSE A szervezet megszerzi a szükséges forrásokat AZ ÉRDEKELT CSOPORTOK ELÉGEDETT-SÉGE Minden érdekelt csoport legalább minimálisan elégedett BELSŐ FOLYAMA-TOK A szervezet simán, belső feszültségektől mentesen működik

13 Erőtérelemzés – Kurt Lewin
VÁLTOZTATÓ ERŐK MEGTARTÓ ERŐK A JELENLEGI HELYZET (EGYENSÚLY) ERŐS KÖZEPES GYENGE A vállalat szükséglete a növekvő eredményre A vezető törekvése a balesetek csökkentésére A szervezet törekvése a kedvező imgae megtartására A dolgozó félelme a balesettől A rosszul kiképzett új dolgozók hatása Fiatalok nemtörődöm hozzásállása Egyes idős dolgozók nemtörődöm magatartása Szakszervezetek törekvése a balesetek csökkentésére

14 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "SZERVEZETPSZICHOLÓGIA Klein Sándor"

Hasonló előadás


Google Hirdetések