Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Összehasonlító tudatkutatás Kampis György ELTE Tudományfilozófia Tsz.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Összehasonlító tudatkutatás Kampis György ELTE Tudományfilozófia Tsz."— Előadás másolata:

1 Összehasonlító tudatkutatás Kampis György ELTE Tudományfilozófia Tsz.

2 A tudat kutatható „A tudatot ma kutatni nem lehet, ezért nem is szabad.” Ám a tudat évtizede. JSCS és Tucson. Varela, Thompson, Metzinger, Libet, Goguen, Chalmers, Dennett etc. Működése, tehát a mibenléte.

3 Mi az ö.t.k.? Összehasonlító: a fajok összehasonlítása „Biológiai tudatkutatás” Hogyan lehetséges, mit jelent?

4 Módszertani megjegyzések Freud: az alany első személyű beszámolója – a kutató első személyű értelmezése Interszubjektivitás, reprodukálhatóság kérdéses Behaviorizmus ismert választ nyújt Watson módszertani behaviorizmusa: pszichológiai terminusok (PT) magyarázata nem pszichológiai terminusokkal (nPT) Mik ezek? Pl: PT - emlékezet, észlelés, nPT - lokomóció, inger-válasz

5 Hogyan lesz tudatkutatás? „A kutya a piros labdát választotta a kék helyett.” „A kutya leült.” Cselekvő igék szándékosság, ágencia Észleletek tartalma érzetminőségek Első személy irreducibilis, az ember a forrás Valójában nincsenek valódi nPT-k, ezek introspekcióból származnak és emberiek

6 Az összehasonlító t.kut. módszere Csak analógiás lehet Első személyű eredetű és motivációjú Egy első személyű tudomány lehetősége? Inkább mint Wittgenstein létrája TLP 6.54 „Nem jobb, nem is rosszabb ennél.”

7 Az állatok fájdalma „phenomenal concsiousness”, tudatos érzet British Animals (Scientific Procedures) Act (ASPA) 1986, 1993 defines a painful procedure as ‘‘any procedure that would reasonably be expected to cause more than slight or momentary pain or distress in a human being to which that procedure was applied.’’ House of Lords Chris Sherwin, Bristol: Octopus vulgaris Perry Fuchs (TAMU), George Borscz (WSU): diszkriminációs kondicionálás (patkány, Aplysia)

8 Rendszerbiológiai megközelítés Nyers erő és totális szemlélet (Leroy E. Hood) Példa: Craig Venter (Genomics) Általános fogalom: -omics Példa: E. Coli E. Coli hálózati modellje (Barabási et al.), n=193 T = 37,056 e=312 N= 0,0084

9 A beásódás kérdése Evo-Devo: „entrenchment” (W. Wimsatt) Fedezék, bevésődés vagy eltemetés is: úgymint folyóágy, kanyon, búvóhely Filogenetikailag ősi rendszerek merevsége „Pápai vizeken ne kalózkodj”: ősi rendszerrel ne barkácsolj Tudat: közös eredet, valóban közös élmény? Példa: tüsszentés, vakaródzás, szex, some pain Összefogl.: komplex élettani korrelátumok

10 ASPA táblázat “intelligens viselkedés” ingerkerülés, motoros válasz fájdalommal kondicionálás nocio- ceptor emlősökxxxx madarakxxxx hüllőkxxx kétéltűekxxx halakxxx lábas- fejűek xxxx

11 Komplex korrelátumok ö.tud.kut. 2003: nem mérték meg a tintahalat, nem vettek vért a patkánytól (diszkriminációs kondicionálás) Hormonszintek, EEG, szívritmus/vérnyomás, izomtónus, pszichoaktív és neuroleptikus szerek hatása, etc. NEM motoros válasz, elkerülés, kondícionálás (szenzitizáció/habituáció): pl. vö. gerincsérültek, a polip depressziója etc. A férgekig lemenően azonosak a nociocepció transzmitterei, a kérdés nem ez, hanem hogy mi történik, ha 20 v. 200 paramétert mérünk egy adaptív értékű viselkedési komplexben.

12 Munkahipotézis A tudati élmény képessége oszthatatlan Érzetminőségek tanultak, érzet képessége nem Ellentmond J. Müller „specifikus idegi energiák” tanának, az érzékek külön beidegzésének O’Regan & Noe Komplex korrelátumok valóban oszthatatlanok? Kérdés nem az: van-e X reakció (mindig lehet) Hanem: azonos-e a komplex a fenti értelemben Idegrendszer korai evolúciója ismeretlen... (AJ)

13 What next A kerék újrafeltalálása Adatgyűjtés, nagykönyv (állatvédők adatai feldolgozatlanok), „interdiszciplináris” munka (vets, welfare, psych, evodevo, phil) Néhány kiválaszott cél rendszerbiológiai megközelítése A tudat biológiai funkciója és variabilitása (pl. azonos komplexek eltérő szaporodási rendszerekben, tudat és ivaros szaporodás) Növényi tudat

14 Hivatkozások Allen, C Animal Pain. Noûs, 38: Colin Allen, Perry N. Fuchs, Adam Shriver, Hilary D. Wilson 2006: Deciphering Animal Pain, pp. 351 in : M. Aydede (ed.) Pain: New Essays On Its Nature And The Methodology Of Its Study, MIT Press. Sherwin, CM Can invertebrates suffer? Or, how robust is argument-by-analogy? Animal Welfare 10: J. Kevin O'Regan & Alva Noë 2001: A sensorimotor account of vision and visual consciousness, Behavioral and Brain Sciences 24 (5) Albert, J Computational modeling of an early evolutionary stage of the nervous system. Biosystems 54, Albert, J. 1997: Towards a Comprehensive A-Life Model of the Nervous System and Adaptive Behavior, Alife VII, poster.

15 Tudat projekt Kampis.G. 2005: Embodiment Without a Cartesian Self, oral paper, TSC Copenhagen Kampis, G. 2006: Causality in the Thinking Body, poster, TSC Tucson, upcoming Kampis, G. – Mund, K. 2006: IP4 in CLEW (PI Jordan Zlatev, Lund) Mund, K. – Farkas, A.M. 2004: Az észlelés tizenhét pillanata, MAKOG előadás Mund, K. 2005: Az introspekció szerepe a buddhizmusban és újabb tanulságai a kognitív tudomány számára, MAKOG előadás Mund, K. 2005: First-person Methodology in Buddhism, TCS Copenhagen Mund, K. 2006: Egy régi vita új tanulságai, ezen a konferencián

16 - Vége - ?


Letölteni ppt "Összehasonlító tudatkutatás Kampis György ELTE Tudományfilozófia Tsz."

Hasonló előadás


Google Hirdetések