Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Továbbtanulás és média Jelentkezési tendenciák és a diploma értékének megjelenése a sajtóban Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia Továbbtanulás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Továbbtanulás és média Jelentkezési tendenciák és a diploma értékének megjelenése a sajtóban Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia Továbbtanulás."— Előadás másolata:

1 Továbbtanulás és média Jelentkezési tendenciák és a diploma értékének megjelenése a sajtóban Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia Továbbtanulás és média Jelentkezési tendenciák és a diploma értékének megjelenése a sajtóban Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia Budapest, június 16. Horváth Dániel MTA Kutatásszervezési Intézet

2 A KUTATÁS BEMUTATÁSA A kutatás vizsgálja a felsőoktatás sajtóban történő megjelenését, azon belül is elsősorban a jelentkezési tendenciák és a diploma értékének megítélését A vizsgálat kezdeti fázisában egy-egy rövidebb időszakra fókuszáltunk Az elemzést a Népszabadság online változatában fellelhető cikkekre alapoztuk  ebben találtuk a legtöbb, e témával foglalkozó cikket (régebben külön tematikus melléklet) Kiegészítésként egyéb hírforrást is felhasználtunk (Magyar Nemzet Online, Index)

3 A KUTATÁS HIPOTÉZISEI A média hatással van a jelentkezési tendenciákra A hatás jellege (pozitív, negatív) nem határozható meg egyértelműen, de a média „véleményformáló ereje” mindenképpen tetten érhető A média a jelentkezési tendenciák mellett a diploma társadalmi presztízsére is hat A média gyakran eszköz a különféle érdekek érvényesítésére Hipotéziseink közül a kutatás jelenlegi fázisában nem mindegyiket tudjuk igazolni, illetve elvetni

4 A FELSŐOKTATÁS, MINT TÉMA NOL január – május 285 megvizsgált cikk a felsőoktatással kapcsolatban Leggyakrabban megjelenő témák (domináns téma szerint): Tandíj – 23,6% (átpolitizált téma!) Felsőoktatás átalakítása, fejlesztése, finanszírozása – 17,1% Jelentkezők, felvételi – 13,3% Külföldi felsőoktatás – 6,1% Munkaerőpiac – 5,2%

5 C IKKEK ELOSZLÁSA HAVI BONTÁSBAN

6 A CIKKEK TÍPUSAI Bekategorizálható típusok: Rövidebb, kizárólag az aktuális téma, esemény (pl. felvételi) legfontosabb adatait közlő írások  fontos a naprakészség Nagyobb lélegzetvételű cikkek szakértői anyagok alapján, bizonyos eseményekhez kapcsolódva, azokat részletesen elemezve, szakértőket megszólaltatva  pl. a felvételihez, DPR-hez kapcsolódó Educatio anyagokon alapuló cikkek Vélemények, esszék, hozzászólások  bizonyos nézőpontból, határozottan állást foglaló írások

7 A CIKKEK TÍPUSAI – ESEMÉNYHEZ KÖTŐDŐ CIKKEK

8 A CIKKEK TÍPUSAI – ESEMÉNYHEZ NEM KÖTŐDŐ CIKKEK

9 A CIKKEK HANGVÉTELE Általánosságban kritikus hangvétel, sokkal ritkább a pozitív hangvételű cikk Leggyakoribb negatív témák a felsőoktatással kapcsolatban: A diploma elértéktelenedése (általánosságban) Növekvő frissdiplomás munkanélküliség Bizonyos intézmények színvonaltalansága A szakmai gyakorlat és nyelvtudás hiánya Vidéki főiskolák nehéz helyzete A bolognai folyamat árnyoldalai Természettudományos és műszaki felsőoktatás nehéz helyzete Stb…

10 A CIKKEK HANGVÉTELE Pozitívumok: jóval ritkábban kerülnek említésre, akkor is csak egy-egy intézmény, képzés kapcsán Intézmények és munkaadók együttműködése A magyar felsőoktatással kapcsolatban általánosan pozitív jelenségről a cikkek nem számolnak be A felsőoktatással kapcsolatos általánosan negatív kép a közvéleményben is elterjedt

11 J ELENTKEZÉSI TENDENCIÁK A megvizsgált cikkek 13,3%-a foglalkozik a témával A hallgatók számának alakulásával kevés cikk foglalkozik bővebben, a számok csak kiindulási alapot szolgáltatnak A cikkek fő megállapításai: Egyáltalán nem kell több hallgató a felsőoktatásba; nem kell több diplomás Sokaknak csak a papír fontos, ezért a gyengébb színvonalat biztosító intézményekbe is van jelentkező Túl sokan jelentkeznek humán szakokra A jelenlegi pontrendszer nem alkalmas a jelentkezős rangsorolására (BSc/BA és MSc/MA képzésre jelentkezők esetében egyaránt), nem ad képet a valós tudásukról A vidéki főiskolákra nehéz évek várnak (városaikra is…) Közép- és hosszútávon nincs biztosítva a felsőoktatás utánpótlási bázisa

12 J ELENTKEZÉSI TENDENCIÁK További említések: Kevesebben jelentkeztek mesterképzésre (bizonyos szakokon), mint ahány államilag finanszírozott hely van Főleg a term.tud. (tanári) mesterszakokon rossz a helyzet Éppen ezért sok kevésbé kiváló hallgató is bekerült a mesterképzésekre A felsőoktatásba történő bekerülésnél a mainál jóval erősebb versenyre lenne szükség. Ma gyakorlatilag nincs verseny Felsőoktatásban a ‘90-es években a éves korosztály 10%-a vett részt, ma ez az arány 46%, ami már-már túl sok. (Mindenki bejuthat az egyetemre. NOL )

13 J ELENTKEZÉSI TENDENCIÁK ÉS TANDÍJ - KÉRDÉS

14 „Ha bevezetik a tandíjat, csökken a jelentkezők száma”- Az e kérdéssel foglalkozó cikkek 2/3-a ilyen hangvételű, főként ellenzéki politikusok említik ezt az esetleges hatást „A tandíj nincs hatással a jelentkezők számára” - Az e kérdéssel foglalkozó cikkek 1/3-a ilyen hangvételű, főként szakértők és kormánypárti oktatáspolitikusok említik ezt.

15 A DIPLOMA ÉRTÉKE A megvizsgált cikkek mindössze 5,2%-a foglalkozik a témával – ez a probléma fontosságát ismerve igen kevésnek mondható Főbb megállapítások: A szak népszerűsége és a diploma (munkaerőpiaci) értéke sokszor igen eltérő „Diplomával tovább élsz” – figyelemfelkeltő cím, de… Minél magasabb a diploma presztízse, annál könnyebb érvényesülni vele (a cégek sokszor figyelembe veszik) Különbségek: műszaki-bölcsész, intézmények közti különbségek… A diploma önmagában nem érték, csak ha gyakorlati tudás, nyelvtudás is társul hozzá, ám ez sokszor hiányzik

16 A DIPLOMA ÉRTÉKE További megállapítások: Ha a cégek részt vesznek a hallgatók képzésében, akkor az ott megszerzett diplomát is többre tartják (pl. MOL) Regionális különbségek: ahol a diákok könnyebben tudnak elhelyezkedni, oda szívesebben mennek (SZE mérnökképzés + győri ipari cégek) „Diplomával könnyebb” – kutatás, mely cáfolt több eddigi megállapítást (frissdiplomás munkanélküliség, bölcsészek hátrányos helyzete, stb.) A diplomások többsége – ha esetleg nehezen is – megtalálja számításait Informatikusok példája: sokkal kisebbek a diplomás- nem diplomás közti különbségek (28%), mint a területi különbségek (Bp – vidék; kb. kétszeres eltérés)

17 M IT GONDOLNAK AZ EMBEREK A DIPLOMA ÉRTÉKÉVEL KAPCSOLATBAN ? Ennek nem reprezentatív vizsgálatát cikkekhez írt kommentek és fórumbejegyzések segítségével végeztük Figyelembe kell venni, hogy a véleménynyilvánítás e formáját elsősorban a kritikus szemléletű olvasók alkalmazzák Vizsgálat: „Mit ér a diploma” c. fórumtopic (2008. április – november) A Népszabadság „Diplomával könnyebb” c. cikkéhez írt kommentek (2010. június 10.)

18 M IT GONDOLNAK AZ EMBEREK A DIPLOMA ÉRTÉKÉVEL KAPCSOLATBAN ? Sokszor még akkor is pesszimista az emberek vélekedése, amikor épp valami pozitív eredményt/fejleményt mutat be a sajtó – ez betudható annak, hogy általánosságban negatív képet fest a média a felsőoktatás és a munkaerőpiac kapcsolatáról Pl.: „Diplomával könnyebb” – mégsem olyan katasztrofális a frissdiplomások helyzete (Educatio kutatás) A cikket kommentálók főbb megjegyzései ezzel kapcsolatban:

19 „D IPLOMÁVAL KÖNNYEBB ” – FŐBB MEGJEGYZÉSEK : Nem valósak az adatok Régiek az adatok – az első BSc/BA évfolyam végzettjeivel már más lesz a helyzet Hiányzik a gyakorlati tudás Műszaki-bölcsész különbség Nagy intézményi és területi különbségek A média többnyire kritikus beállítottsága miatt az emberek kételkednek a pozitív kicsengésű eredményekben is…

20 „M IT ÉR A DIPLOMA ?” – FŐBB MEGJEGYZÉSEK „Nem a diploma megléte számít előnynek, hanem a hiánya hátránynak” Diploma mellett gyakorlati tapasztalatra is szükség van, de a hazai oktatási rendszer ezt nem biztosítja Nem éri meg a fáradságot; kidobott pénz és idő „Túlképzettség miatt oda sem vesznek fel, ahová azelőtt esélyem lettem volna A diplomás elsősorban szemléletét tekintve más – „A diploma azért jó, hogy önmagam számára több legyek” „Sokan azért írnak rosszat a diplomáról, mert nekik nincsen” „Jó egyetem – jó diploma – jó munkahely” „A gyakorlat megszerzésére rengeteg lehetőség van, csak élni kell vele”

21 KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET! Horváth Dániel MTA Kutatásszervezési Intézet


Letölteni ppt "Továbbtanulás és média Jelentkezési tendenciák és a diploma értékének megjelenése a sajtóban Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia Továbbtanulás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések